Aamupalasuosikkeja

sunday breku (1 of 6)

* Tuotteet saatu Foodinilta, jonka kaupallinen blogilähettiläs bloggaaja on

Mä rakastan kaikista eniten sunnuntaissa sitä, että voi nukkua pitkään, syödä aamupala tosi hitaasti ja nautiskellen ja istuskella kotisohvalla pitkään murun kainalossa höpötellen kaikkea mahdollista. Mikäänhän ei estäisi syömästä herkullista aamupalaa ja laiskotella vaikka joka päivä, kun tekee töitä kotoa, mutta näitä yhteisiä aamuja mä rakastan. Arkisin teen yleensä itselleni vain nopean aamupalan ja rupean heti hommiin, ja niinpä viikonloput on erityisen ihania.

Tänään tosin heräsimme jo seitsemän jälkeen, kun kumpikaan ei oikein saanut unta. En tiedä mikä ihme iski, mutta otimme kyllä kaiken ilon irti tästä harvinaisuudesta. Paistoin tuoreita croissanteja, mies puristi tuorepuristettua appelsiinimehua ja taioin meille molemmille ruokaisat jogurttikulholliset. Oon niin innoissani, että saan olla Foodinin blogilähettiläs tämän kevään, sillä vierailu Foodinilla tällä viikolla avasi silmäni niin monelle uudelle herkulle, joita mielelläni jaan myös teidän kanssa! Tulen varmasti lähiviikkoina jakamaan aina silloin tälloin mun herkullisimpia löytöjä ja uusia suosikkeja.

Mä rakastan kreikkalaista jogurttia maustettuna ja erilaisilla herkuilla höystettynä. Yleensä mun jugusta löytyy jotain hedelmiä tai marjoja, jotain pähkinäistä ja jotain muromaista, kauraleseitä tai jotain mysliä/granolaa. Nyt on ollut hieman tuskaisaa katsoa marjahyllyjä kaupassa, kun kaikki marjat on ulkolaisia, enkä ole raskaana viitsinyt pahemmin ulkolaisia vadelmia esimerkiksi syödä. Viime kesän pakastuksetkin alkavat olla aika lailla napsittu jo, joten on turvauduttava siihen, mitä kuivana saa. Ja Foodinin valikoimasta olen löytänyt pari uutta suosikkia. Inkamarjoihin ihastuin jo aiemmin ja uusi rakkauteni on makeat ja superherkulliset mulperimarjat! Ne on ihanan makeita, ja jollakin tapaa juurikin toffeemaisia, kuten Foodinin sivuilla on kuvailtu. Ne on ihan mahtavan makeuttavan makunsa lisäksi tosi terveellisiä ja sisältää rutkasti kuitua ja C-vitamiinia. 

sunday breku (2 of 6)

sunday breku (4 of 6)

sunday breku (5 of 6)

Olen löytänyt myös asian, jota ilman en voi enää koskaan elää. Oikeesti. Mä oon aika sokeriaddikti ja en osaa juoda teetä tai kahvia ilman sokeria. Oon yrittänyt vaihtaa ruokosokeriin sentään, mutta silti kulutan liikaa sokeria. Kookosöljy on ollut mun tiedossa ja käytössä jo pitkään, mutta en ollut koskaan kuullutkaan kookosmannasta. Nyt voisin lusikoida sitä suoraan purkista :D Kookoksen hyödyistä en ala valistamaan sen kummemmin tässä vaiheessa, sillä tulen tekemään ihan oman kookospostauksen lähiaikoina kivojen reseptien kera. Joka tapauksessa, kookosmanna sisältää paljon kuituja, keskipitkiä rasvahappoja ja lauriinihappoa, joka on ihan superterveellistä ja jota esiintyy mm. äidinmaidossa. Koska kookosmannaa ei kuumenneta missään vaiheessa, se säilyttää kaikki ravintoaineet ja on ihan mahtava lisä mihin tahansa ruokavalioon.

Terveellisyys on huikeeta, mutta se maku! Oh Lord. Toimii teessä, kahvissa, kaakaossa ja no missä tahansa missä oon tähän mennessä kokeillut. (Mm. suolakeksin päällä. Apua, oon koukussa :D) Mikä parasta, mä juon nyt kahvia ja teetä ilman sokeria, 1-2 teelusikallisella kookosmannaa. Tuota voi käyttää siis ihan mihin tahansa, ja vaikka huoneenlämmössä purkissa se on aika kovaa, niin purkkia hieman lämmittämällä lämpimän veden alla, saa tuosta hieman juoksevampaa, jolloin (kuten esim. kookosöljystäkin) siitä tulee nestemäisempää, ja sitä voi lisätä helposti esim. smoothieen tai juguun :)

sunday breku (6 of 6)

sunday breku (3 of 6)

Jos brekunne kaipaa uudistusta, suosittelen kokeilemaan näitä kahta :)

0

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply noora Monday, February 27, 2017 at 10:50

    Kysyin tätä samaa silloin ensimmäisessä Fooodin -postauksessa mutta et varmaankaan ehtinyt sitä huomata niin kysyn tässä uudestaan :) Eli nyt kun olet yhteistyön puolesta superfoodeihin yms perehtynyt niin osaatko sanoa tuosta raakasuklaasta että onko sitä suositeltavaa syödä raskaana, tai muutenkaan suuria määriä? Olen kuullut että siinä olisi salmonellariski kun kaakaopapuja ei kypsennetä (liittyi jotenkin apinoihin :D), mutta mietin onko tämä suklaafirmasta tullut tieto totta vaiko vain henkilön oma näkemys. Onko sinulle kerrottu että pitäisi syödä vain pienissä määrissä tms? :) Kiitos jos ehdit vastata!

    • Reply Anna Monday, February 27, 2017 at 14:44

      Hmmm, mä en oo koskaan kuullutkaan tollasesta? Ja ei mulle oo ainakaan mitään tällaista tietoa välitetty :)

  • Reply Sanna Tuesday, February 28, 2017 at 20:45

    Hei tuli tuosta kookoksesta mieleen, että mitä oot mieltä siitä, että kookos on lähinnä kovia eli tyydyttyneitä rasvoja? Foodinin sivuilla ei ollut ravintoarvoluettelossa mainintaa siitä kuinka paljon tuo kookosmanna sisältää tyydyttyneitä rasvoja (mikä on vähän outoa) joten menin Ruohonjuuri-kaupan sivuille, ja siellä oli merkitty, että Foodinin kookosmanna sisältää 100 grammassa kookosmannaa 64,5 grammaa rasvaa, josta 57,22 grammaa on tyydyttyneitä rasvoja. Ravitsemussuositusten mukaan ihmisen tulisi saada rasvoja 2000 kcal ruokavaliossa 66,66 grammaa rasvaa (kaavalla energian tarve päivässä (kcal) x 30 / 100 / 9 = rasvan määrä päivässä (g)), ja korkeintaan yksi kolmasosa tästä rasvasta saisi olla tyydyttyneitä rasvoja (mutta mieluiten ei siis ollenkaan). Eli tuolla esimerkkiruokavaliolla (2000 kcal), tyydyttyneitä rasvoja saisi olla 22,22 grammaa. Jos arvioidaan, että yksi ruokalusikallinen kookosmannaa on noin 15 grammaa, ja jos vaikka kuvitellaan, että käyttäisi päivän aikana noin kaksi ruokalusikallista kyseistä ainetta ripoteltuna pitkin päivää, niin se olisi 30 grammaa, jossa on jo 17,17 grammaa tyydyttyneitä rasvoja eli päivän suositeltu annos olisi jo siis lähes täynnä, jos syö päivässä noin 2000 kcal. Silloin ruokavaliossa ei voi olla enää kovin paljon lisänä liha- eikä maitotuotteita, jos haluaa välttää tyydyttyneiden rasvojen ylisaannin. Halusin vain kuulla, että onko sinulla mielipidettä tähän vai onko tämä kenties sellainen asia, joka ei ole niin nökönuukaa; ainakin useimmat ihmiset tuntuvat sanovan piupaut tällaisille suosituksille kunhan muuten syö normaalisti ja terveellisesti, niinkuin sinäkin tunnut siis syövän :)

    Muuten kyllä tykkään itsekin kookoksesta, koska se on todellinen ihmeaine hiusten- ja käsienhoitoon sekä vedenkestävän ripsarin poistoon ja säärien sheivaukseen!! :)

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post