Pähkinäkoulussa

nutisal koulu (1 of 5)

Oon kiinnostunut aika lailla kaikesta, ja usein blogin kautta tarjoutuu siistejä mahdollisuuksia oppia ja kokea. Kuopioon muutettuamme oon päässyt tosi vähän osallistumaan mihinkään PR-tilaisuuksiin ja -tapahtumiin. Kuopio sinänsä ei ehkä rajoita niinkään, vaan se, että olen päivätöissä, eikä päiväretket Helsinkiin oikein onnistu. Yksi tällainen kutsu, jonka jouduin hylkäämään, oli Nutisalin pähkinäkoulu. Harmitti, sillä olen ihan pähkinäfani, ja tapahtuma kuulosti kivalle. Nutisalin eräs työntekijä kuitenkin tarjoutui vetämään mulle pähkinäkoulun Skypessä kun mulla olisi aikaa, miten siistiä!

Suomessahan pähkinät ei vielä ole ihan niin iso juttu kuin joissakin maissa, joten vetoan tässä mun pienessä oravapiirteessä ihan täysin niihin venäläisiin geeneihin. Meillä on kotikotona syöty AINA pähkinöitä, ja yksi lapsuusajan tarinoistanikin liittyy pähkinöihin. Olin melko vaativa lapsi, koska touhusin koko ajan ja olin todella levoton. Äitini oli 23-vuotias minut saadessaan ja omien sanojensa mukaan hänellä “ei ollut mitään hajua miten mun kanssa ollaan“. Välillä kuulemma teki mitä vain saadakseen mut rauhoittumaan hetkeksi. Yksi mielipuuhistani oli pähkinöiden avaaminen pähkinänsärkijällä. Kaksivuotiaana saatoin istua tunninkin paikallani ja rauhassa, jos eteeni tuotiin saksanpähkinöitä ja pähkinänsärkijä. Kaivoin niitä aivojen mallisia pähkinöitä sieltä pieni pala kerrallaan tehtävääni keskittyen. Kerran särjin pähkinöitä niin keskittyneesti, että minä nukahdin niiden pähkinöiden päälle. Äitini herättäessä minut, oli kasvoihin painunut juovia pähkinänkuorista, joiden päälle olin nukahtanut :D

Mä oon syönyt pähkinöitä siis todella nuoresta, ja rrrrrrakastan narskutella pähkinöitä. Auringonkukansiemenet on meidän perheen pahe, ja tykätään istuskella pöydän ääressä niitä nakerrellessa toistemme kanssa juoruillen.

Vaikka syön pähkinöitä tosi paljon, tiesin niistä aika rajallisesti. Tiesin makumieltymykseni ja sen, että pähkinöissä on paljon hyviä rasvoja. Nämä tiedot oli varsin rajallisia, niin olikin mahtavaa saada kunnon tietopaketti Nutisalilta! Ajattelin jakaa hieman pähkinäkoulua myös teille :)

nutisal koulu (2 of 5)

Ensinnäkin, asia jonka kaikki varmaan jo tietävätkin: Kaikki pähkinät ovat omalla tavallaan hyviä, sillä ne sisältävät luonnostaan monia hyödyllisiä ravintoaineita, kuten kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Kun ihmiset kuulevat sanan rasva, yleinen reaktio on varmasti negatiivinen? Pähkinöiden sisältämä rasva on kuitenkin hyvää, tyydyttymätöntä, pehmeää kasvirasvaa, joka sisältää runsaasti omega 3-rasvahappoja.

Mitkä on sitten parhaita pähkinöitä? 

Vaikea suoraan vastata, mutta kaikki ovat selkeästi erilaisia.

Maapähkinä sisältää pähkinöistä eniten proteiinia, ja siinä on runsaasti kuitua. Se on hyvä E- ja B-vitamiinien lähde. Oikeastaan maapähkinä ei ole pähkinä, vaan palkokasvi ja se kasvaa maan alla, mutta se luokitellaan kuitenkin pähkinäksi :) Maapähkinä on myös yksi suomalaisten eniten käyttämiä pähkinöitä.

Manteli lienee kaikille tuttu. Jos ei muuta, niin joulupuurosta. Sekään ei oikeastaan ole pähkinä vaan kivihedelmä :D Lähi-Idästä kotoisin olevaa mantelia kasvatetaan nykypäivänä USAssa ja Euroopassa, ja se sisältää kaikista pähkinöistä eniten kalsiumia. Manteliahan käytetään jauheena leivonnaisissa melko paljon ja lisäksi mantelimaito on ihan superhyvää!

nutisal koulu (4 of 5)

Parapähkinä, eli brasilianpähkinä on toinen suosikkipähkinöistäni! Parapähkinä kasvaa hieman kookoksen näköisessä kodassa, joka on parapuun hedelmä. Se on todella rasvapitoinen, ja sitä kannattaa säilyttää pakastimessa tai jääkaapissa. Tää oli mulle ihan uusi ja melko hyödyllinen tieto, sillä korkean rasvapitoisuutensa vuoksi parapähkinä härskiintyy (en kestä miten hauska termi :D) helposti. Parapähkinä sisältää pähkinöistä eniten seleeniä, joka on voimakas antioksidantti, joka ehkäise mm. tulehdussairauksia ja lisää elimistön vastustuskykyä. Seleeni avittaa myös silmien, ihon ja hiusten hyvinvointia, joten parapähkinä pitää jatkossakin paikkansa mun TOP3-pähkinöissä :)

Ehdoton pähkinäsuosikkini on kuitenkin macadamia-pähkinä. Australiassa alkanut rakkaus on melko kallis, nimittäin macadamia on pähkinöistä rasvaisin ja kallein :D Korkeaa rasvapitoisuutta (omega 7) tasapainottaa se, että siinä on pähkinöistä vähiten hiilareita, mutta niin, halpa macadamia ei ole. Macadamia-puu tuottaa ensimmäisen satonsa vasta seitsemän vuoden jälkeen, ja macadamian hinnassa näkyy pienet satomäärät ja monimutkainen valmistusprosessi, sillä pähkinän tiputtua puusta, se imuroidaan ja sitä pitää kuivattaa kolme viikkoa, ennen kuin pähkinä irtoaa kuorestaan! :D Macadamia on siis pähkinöiden ahh-niin-herkullinen uppiniskainen diiva :D Me käytetään macadamia-öljyä muuten lihan paistamiseen, ja se on ihan paras siihen!

nutisal koulu (3 of 5)

Pekaanipähkinä on mieheni suosikki, ja itsekin tykkään siitä valtavasti. Pekaanipähkinä sisältää yli kymmentä eri vitamiinia ja kivennäisainetta, joten se on myös huipputerveellinen pähkinä. Pienenä en ymmärtänyt pekaanipähkinöiden ja saksanpähkinöiden eroa, mutta nykyään tykkään pekaanipähkinästä enemmän. Se on jotenkin rasvaisemman makuinen kuin saksanpähkinä.

Saksanpähkinä vuorostaan on tutkimusten mukaan pähkinöistä terveellisimpiä! Saksanpähkinää käytetään paljon myös öljynä ja saksanpähkinäpuita kasvaa itse asiassa jopa meillä Suomessa! Tosin kelien takia pähkinät niissä eivät menesty Suomesssa. Karamellisoidut saksanpähkinät on ehkäpä parasta tässä maailmassa :D

Vieläkö ootte messissä? Vielä ois muutama :) 

Pistaasipähkinä, tuo isäni suurin suosikki, joiden ääni on mulle jotenki niin kotoisa :D Naps, naps, naps. Jos iskä kattoo leffaa kotona, se yleensä mutustaa pistaaseja. Pistaaseissa on pähkinöistä eniten kaliumia ja niitä valitessa kannattaa muistaa, että mitä vihreämpi pähkinä, sitä herkullisempi se on!

Hasselpähkinä on parhaimmillaan suklaan joukossa, mutta sitä kannattaa napostella enemmänkin! Se sisältää pähkinöistä eniten kuitua ja sen uskotaan parantavan kaljuuntumista. Hasselpähkinää käytetään pähkinöistä eniten kosmetiikkateollisuudessa ja suklaissa. Hitto alko tekee mieli hasselpähkinäsuklaata :D

Cashewpähkinä on Suomen suosituin pähkinä. Cashew kylläkin on oikeasti siemen ja kasvaa ihan paprikan näköisen cashew-omenan kärjessä. Koominen kasvi, kiinnostuneet voi googlailla kuvan moisesta. Cashewn valmistus on myöskin aikamoinen, sillä ennen kuin pähkinän voi syödä, se pitää kuumentaa ja jokainen pähkinä pitää kuoria käsin. Cashewt sisältävät proteiinia, hiilareita ja tyydyttymättömiä rasvahappojea, mutta niiden suuri kivennäisainepitoisuus tekee niistä erityisen terveellisiä. Sinkkiä aineenvaihdunnalle, magnesiumia hermoston toimintaan ja rautaa jelppimään vastustuskykyä ja kyykyttämään väsymystä.

nutisal koulu (5 of 5)

Mun lemppareita on parapähkinä, macadamia ja pekaanipähkinä. Mitkä on teidän suosikkeja? 

Mä oon aina säilyttänyt pähkinöitä kuiva-ainekaapissa. Se onkin ihan suhteellisen sopiva säilytyspaikka, kunhan pähkinät ovat ilmatiiviissä paketissa ikkunattomassa paikassa. Pähkinöiden korkea rasvapitoisuus luo tarpeen viileässä säilyttämiselle, eikä pähkinöille tee hyvää valo tai ilma.

Kuinka paljon näitä sitten voi syöpötellä? 

Järkevä päivittäinen pähkinäannos on pieni kourallinen, noin 30 grammaa. Ehhhhh. Mitä jos menee kevyesti iso pussi? :D Tarkkaa suositusannosta ei oikeen voi antaa, koska kaikilla on erilainen energiakulutus. Kuitenkin suolaamattomia pähkinöitä suositellaan kohtuullinen määrä joka päiväksi! Noin keskimääräisesti pähkinöissä on 500 kilokaloria per 100 grammaa pähkinöitä. Eli ihan hirveenä niitä ei kannata vetää, jos ei liiku paljon :)

Palaan aiheeseen vielä erään herkullisen pähkinä-juusto-kakku -reseptillä (ei juustokakku, vaan kakku juustosta :D) ja koska sain Nutisalilta kasan pähkinöitä maisteltavaksi ja teille arvottavaksi, palaamme asiaan niidenkin osalta. En ole vielä ihan kaikkia ehtinyt maistamaan, mutta selvä suosikki tähän mennessä on löytynyt :D

* Kiitos Nutisalille kaupallisesta yhteistyöstä ja pähkinäkoulusta

0

You Might Also Like

35 Comments

  • Reply Martina Friday, May 13, 2016 at 19:57

    Tämäpä olikin mielenkiintoinen ja sopivan napakka tiivistelmä pähkinöistä :) Taidankin taas käydä kaupoilla ja tehdä kunnon pähkinä-hedelmä – mixin :)

  • Reply sssss Friday, May 13, 2016 at 20:01

    Maapähkinä on mun ehdoton suosikki! Niitä voin vetää vaikka kuinka paljon. Tosin niiden kuoret on vähän ikäviä. Seuraava lemppari on sit ehkä cashew.
    Havaijilla ollessani kävimme tehtaalla tutustumassa tuohon macademioiden vaatimaan prosessiin. Itse en syty niille sellaisenaan, mutta voi luoja miten hyvää oli suklaa, jossa oli seassa niitä. Ja joo rupesi ihan sikana tekeen mieli sitä Fazerin suklaata, jossa on kokonaisia pähkinöitä :D

  • Reply Anna Friday, May 13, 2016 at 20:24

    Olipa mielenkiintoinen tietoisku! Oon aina ajatellut pähkinöiden olevan melko epäterveellisiä juuri tuon rasvan takia, mutta niissähän on myös paljon kaikkea hyvää. Cashew-pähkinät on lemppareita mutta hinnan takia ei usein raaski ostaa. Ja googlasin tuon cashew-omenan, oli kyllä erikoisen (ja vähän ällöttävän) näköinen :D

    • Reply Anna Wednesday, May 25, 2016 at 19:50

      Ja siis jäätelö, jossa on macadamiaa.. Parasta!!

  • Reply Anka Friday, May 13, 2016 at 20:51

    Pähkinät on kyllä hyviä, harmi vaan kun niin kalliita! Ja kun sinne pussille menee niin se pitää syödä loppuun, 30 grammassa pääsee vasta vauhtiin 😄 paras on pekaanipähkinä, siinä on sellainen “tumma” maku. Ja maksaa hunajaa. Oi hunajapaahdetut pähkinät! Omnom!

    • Reply Anna Wednesday, May 25, 2016 at 19:50

      Pekaanipähkinä on kyllä hyvää :) Ja just itsekin syyllistyin kokonaisen pienen kulhon syömiseen :D Hups :D

  • Reply susannamari4 Friday, May 13, 2016 at 21:04

    Kiva postaus! Mä oon kans niin nut lover <3 omia lemppareita on manteli, cashew, pekaani ja macadamia. :) mut oikeestaan kaikki muut paitsi maapähkinä ja hasselpähkinä uppoo :P saksanpähkinät on myös välillä vähän sellasia karvaan makusia, niin niitten kanssa vähän vaihtelee. Kivaa viikonloppua!

    • Reply Anna Wednesday, May 25, 2016 at 19:51

      Oot muuten oikeessa, jos saksanpähkinät ei oo hyviä, niin ne on itse asiassa ihan tosi pahoja. En sitten tiedä, voiko ne mennä jotenkin vanhaksi tms :)

  • Reply Laura Friday, May 13, 2016 at 21:13

    Tosi hyvä ja opettavainen postaus! Nuorempana en tykännyt pähkinöistä ollenkaan, mutta viime vuosina olen yrittänyt opetella syömään niitä. Nykyään rakastan pähkinöitä! Voisin syödä niitä joka päivä, mutta ne on aika kalliita. Pitääkin varmaan ostaa taas pähkinöitä kaupasta huomenna…

  • Reply Marimente Friday, May 13, 2016 at 21:39

    Hahaa, mietin ensin että mitäs ihmettä, PÄHKINÖITÄ?? :D Mutta tarkemmin luettuna tämähän oli mielenkiintoinen postaus! Omat suosikit on juurikin hasselpähkinä ja parapähkinä. Ehkäpä täytyy korjata tämän viikon karkkiperjantai pähkinäperjantailla :)

  • Reply Sanni Friday, May 13, 2016 at 22:26

    Pähkinät on oikeesti mun pahin pelko :D mies ku niitä vetelee vieressä, niin se pitää kyllä potkia muualle, niin kauhea haju niistä tulee. Joskus nään unta, että mulla on suu täynnä pähkinöitä enkä pysty nielemään tai sylkemään niitä pois ja sit herään sellaseen hirveeseen tunteeseen, et oon tukehtumassa pähkinöihin. For real :D

    Se just aina välillä harmittaa, et pähkinät ois oivaa välipalaa, mut ku ei niin ei.

  • Reply riia Friday, May 13, 2016 at 23:03

    Ihan supermielenkiintoinen postaus, kiva oppii uutta! Osaat kyl kirjottaa todella viihdyttävästi ihan mistä vaan :) Mun omia lemppareita on pistaasit ja macadamiat. Harmi vaan tosiaan et macadamiapähkinät on niin kalliita, ei viitsi usein ostaa :( Maustetut mantelit on myös ihan sairaan hyviä! Tai no okei mitkä maustetut pähkinät ei ois? :D

  • Reply KM Friday, May 13, 2016 at 23:06

    Olipa hyvä teksti! Pitää varmaan itekin vähän laajentaa omaa pähkinävalikoimaa… Mut pieni juttu noista parapähkinöistä! Niissä tosiaan on paljon seleeniä joka on ihmiselle erittäin tärkeä hivenaine. Liiallinen saanti on kuitenkin haitaksi mm. hiuksille, kynsille, hampaille ja hermostolle. Parapähkinät on niin mieletön seleenin lähde, että päivän saantisuositus tulee täyteen jo muutamasta pähkinästä! Kannattaa siis olla tarkkana jos on kova parapähkinäfani ja syö niitä päivittäin – jo kymmenisen pähkinää ylittää turvallisen saannin rajat reilustikin. Lisää infoa: http://www.antioksidantit.com/seleeni/

  • Reply T Friday, May 13, 2016 at 23:23

    Omia lemppareita on cashew ja parapähkinät, tosin vaihtoehtoja rajoittaa reilusti pähkinäallergia, jonka vuoksi suurin osa pähkinöistä ei käy minulle. Kai tiesit että parapähkinöiden sisältämän seleenin vuoksi niitä ei suositella syötäväksi kovin usein ja montaa kerralla.

  • Reply tiian Friday, May 13, 2016 at 23:29

    Pähkinät on kyllä yks parhaista naposteltavista :) mun lemppareita on pistaasit, cahsewit ja hasselpähkinät :) viimeiset erityisesti siellä suklaassa.

  • Reply Eeva Saturday, May 14, 2016 at 00:13

    Mua niin harmittaa, että oon allerginen pähkinöille. Ne ois tosi hyvä korvike esimerkiks karkeille ja muille hömpötyksille, joita vetelen pitkin päiviä.
    Tuntuu, että pähkinää on nykyään joka paikassa! Suklaapatukoissa ja ruoka-annoksissa. Kerran tilasin ravintolasta ihanan baileys-juustokakun palasen ja odottelin sitä ihan innoissani saapuvaks pöytään, kunnes se tuli ja katsoin sitä monttu ammollaan. Pohja oli tehty pähkinöiden ja keksien sekoituksesta ja päälläkin oli vielä pähkinärouhetta. Ainesosiakaan ei lukenut ruokalistalla, joten ei tullut mieleenikään että baileys-juustokakussa olisi pähkinää :D En kehdannut edes mennä valittamaan kun itse en tajunnut kysyä asiaa, joten väkisillä söin pari lusikallista, mutta siihen se sitten jäi. Poikaystävä söi kyllä onneksi loput, todellista rakkautta kyllä jakaa jälkiruoka (vaikka sen tekikin “pakolla”) :D

  • Reply Silja Saturday, May 14, 2016 at 00:41

    Mun ehdottomia lemppareita on mantelit ja pistaasipähkinät! Manteleita tuleeki vedettyä melkeenpä päivittäin :) Ennen kanssa rakastin pekaanipähkinöitä ja enkä niin hirveesti diggaillu saksanpähkinöistä, mut nykyään sen on jostain kumman syystä vaihtunu toisin päin :D

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 22:50

      En ymmärrä, nehän on molemmat hyviä :D :D

  • Reply Merja Saturday, May 14, 2016 at 08:27

    Hei Anna,
    Kiva info pähkinöistä, olen vasta löytänyt ne aamiaiseksi jogurttiini ja rahkan sekaan. Aiemmin pelkkä kahvi riitti, mutta jotenkin olen saanut lisäenergiaa pähkinöistä. Ja avot, vatsa toimii. Heh. Asiasta toiseen, kirjoitat kiinnostavasti vaikka neulansilmästä, niinkuin entinen suomenopettaja sanoi minulle joskus.

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 22:50

      Siis kyllä, pähkinät sopii ihan joka aterialle :) Ja kiva kuulla, kiitoksia :)

  • Reply Kristuli Saturday, May 14, 2016 at 09:02

    Kiva postaus! Oli pakko googlettaa, että minkäs näköisessä kasvissa tuo cashew oikein kasvaa, on kyllä kieltämättä hupaisan näköinen :D

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 22:49

      No eikö :D

  • Reply Rusina Saturday, May 14, 2016 at 10:39

    Tämäpä oli maistuva juttu! Parapähkinän sisältämän seleenin vuoksi sen turvallinen käyttömäärä on alle 4-5 pähkinää päivässä. Hyviäkin ravintoaineita voi siis saada joskus liikaa ja kohtuus kaikessa on hyvä muistisääntö. Jään odottelemaan kakkureseptiä :o)

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 22:49

      Kiitos tiedosta, hyvä tietää :)

  • Reply Salla Saturday, May 14, 2016 at 11:29

    Mielenkiintoinen juttu! :) Omia lemppareita on macadamia-, pekaani- ja parapähkinät, joita eksyykin joka aamu smoothien päälle koristeeksi. Parapähkinöiden sisältämä seleeni on hyväksi kilpirauhaselle, tukee sen omaa toimintaa.

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 22:48

      Kiitoksia :) Ja hei mielenkiintoinen tieto, kiitos siitä :)

  • Reply Jushka Saturday, May 14, 2016 at 11:43

    Hei, mäkin rakastan pähkinöitä :) Mutsi teki pienenä mulle kankaisen joulukalenterin ja laitto siihen suklaakonvehteja ja niitä kokonaisia saksanpähkinöitä. Siitä se lähti. Oi muistot <3

    Pähkinät tuntuu jotenkin valtaosalta joo unohtuneen, mut oon huomannut et monella vanhalla ihmisellä ne on vanhastaan aika iso juttu. Ollut vissiin joskus asteen "hienompaa" naposteltavaa tai jotain :D Mun isovanhemmat puuhaa aina vieraille kulhollisen rusinoita ja pähkinöitä pöytään ja paiskaa mua joka syntymäpäivä sellasella kilon pussilla hasselpähkinöitä… Sinänsä hyvä koska pähkinät maksaa Suomessa sairaasti ja mulla on niihin harvemmin varaa. Ostan mitä vaan halpoja kun tulee vastaan. Paitsi cashew'ta en voi sietää.

    Rasvaa pähkinöissä? Aika monessakin asiassa on rasvaa mut en oo koskaan kuullut et ihmiset lihois jostain parista kourallisesta saksanpähkinöitä päivässä. (Tai banaanista tai avokadosta tm.) Ihminen tarvitsee vähän rasvaa ja sokeria. Ja täähän on viel hyvää rasvaa. En sit tie mitä täällä sais enää syödä jos missään ei saa olla rasvaa. Porkkanaraastetta ja selleriä? Ankeus.

  • Reply Suvi Sunday, May 15, 2016 at 00:22

    Parapähkinöitä ei kannata hirveesti vetää, kun seleeniä voi saada sitten liikaa.. Oon muuten ihmetellytkin, että miksi parapähkinät tuntuu omituisen rasvaiselta ja jotenki just härskiltä. Löytypä syy siihenki! Pähkinät on parhaita!! Ostan usein pähkinäsekoitus pussin ja tykkään kyllä kaikista pähkinöistä paitsi hasselpähkinä tökkii (suklaassa menee kylläkin :D).

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 22:34

      Hyvä tietää, kiitos :)

  • Reply sinii Monday, May 16, 2016 at 10:10

    Kiva erilainen postaus :)
    Pekaanipähkinät erityisesti porkkanakakun päällä ovat taivaallisia;) Pistaasipähkinöitä tulee nautittua harvoin, mutta ne lukeutuvat herkutteluun silloin :)
    Kuorimattomia manteleita syön melkein joka aamu jogurtin kera, cashewpähkinöitä taas nautin joskus välipalana…

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 16:18

      Ai vitsi, täytyy kokeilla, koska mä oon tehny vaan saksanpähkinöistä :)

  • Reply JessiH Tuesday, May 17, 2016 at 16:18

    Olipas mielenkiintoinen postaus! :) Täällä kanssa yksi joka suuresti rakastaa kaikkia pähkinöitä.. Hävettää tosin myöntää, että harmittavan usein tulee niitä monipuolisesti syötyä.. Ehkäpä olisi aihetta parantaa tässä ja ostaa pähkinöitä edes hieman useammin. :)

    • Reply Anna Wednesday, May 18, 2016 at 14:38

      Mä oon ihan koukussa, pitää rajoittaa ennemminkin :D Että kai siihenkin tapaan vaan oppii :)

  • Reply meow Wednesday, May 18, 2016 at 22:52

    Olipas mielenkiintoista. Kiitos! :)

    • Reply Anna Thursday, May 19, 2016 at 12:37

      Kiva kuulla :)

    Leave a Reply

    Previous Post Next Post