Arkistojen kätköistä: Koh Tao

Hellurei!

Videopostausta joutunee tänään odottamaan taas aika pitkälle yöhön, mutta ennen kuin menemme siihen, olisi vuorossa ensimmäinen, toivottavasti perinteen aloittava, Arkistojen kätköistä -postaus :)

Tuntuu, että elämässä sattuu ja tapahtuu koko ajan niin paljon, että väkisinkin jää jotain asioita postaamatta. Toki tulee postattua paljon “turhaakin”, mutta se on kai blogin ideakin. Postata siitä, mikä sillä hetkellä on mielen päällä :) Tästä lähtien keskiviikkoisin yritän postata jutuista, jotka ovat jääneet luonnoksiin, tai vain muistoihin.

Olimme siskoni kanssa Thaimaassa elokuussa, ja silloin yksi osa matkaa oli Koh Taon paljon kehuttu saari. Minut se jätti todella kylmäksi. Kuumista keleistä huolimatta. Koh Samuilta matka kesti kolmisen tuntia laivan kannella lueskellen ja aurinkoa ottaen.

Laivan matkalaukkuhihnasto oli aika jännä. Vähän pelotti katoessa ja siskon kanssa ihmeteltiinkin, kuinka usein a) rinkka tippuu veteen ja b) työntekijä lentää sinne. Työolot aivan uskomattomat. Tai sitten ei.

Muutenkin koko tuo lauttasekoilu oli todella ärsyttävää. “Menkää tonne”, “tehkää näin”, “odottakaa siinä”, “kiire kiire”, “odota lisää” oli henkilökunnan koko sanavarasto, ja päästyämme lunastamaan etukäteen ostamamme liput Lomprayah -lautalle, saimmekin istua pitkän tovin matkalaukkujemme päällä odottamassa. Edes vettä ei saanut lähteä lähikioskista hakemaan. Varautukaa siis vedellä. Koko toiminta on jotenkin niin hukassa, että meni maku koko lauttaan oikeastaan jo siinä vaiheessa. Kun seisot 30 asteen kosteassa kuumuudessa kesämekko liimautuen pakaroihin ja hikoillessasi monsuunisateen lailla, ei paljoa naurattele. Lisäksi laulla pysähtyy parissakin paikassa ennen saapumistaan Koh Taolle, ja matkalaukut osataan suunnata perille sangen teknisellä tavalla. Työntekijät huutelee eri nurkista kohteiden nimiä mahdollisimman selkeästi ja raahattuasi laukkusi ko. kohtaan, iskevät siihen tietyn värisen tarran ja ottavat sulta laukun pois. “Meneekö tää nyt varmasti Koh Taolle?” Yes yes, ja laukku pois sulta, vaikka työntekijä tuskin ymmärsi sanaakaan mitä just kysyit. Matka meneekin sitten iloisesti pohtien, että päätyykö matkalaukkusi perille.

Kun Taolle päästin, niin laukkuja heivattiin vaan pitkäksi jonoksi ulos laiturille, ja sitten ihmisten poistuessa kyydistä, piti ottaa omansa. Turvallista meininkiä. En siis suosittele minkään arvokkaan, esim. läppärin tai kameran jättämistä laukkuun.

IMG_4919IMG_4922IMG_4927IMG_4908IMG_4937

Sinänsä kyyti Taolle oli oikein mukava, lautta liikuu eteenpäin sutjakkaasti ja maisemat on kauniita.

Taon hotellit järjestää yleensä kyydin tuolta lautalta hotellille, ja satojen samannäköisten thai-miesten joukosta löysimmekin omamme. Matkalaukut kiinnitettiin minibussin katolle, ja taas sai vähän jännittää, mitä löytyy kun perille pääsemme. Olin varannut meille Koh Tao Hillside Resortin netistä löytyvien ihan hyvien arvioiden perusteella. Itse asiassa oikein hyvien arvioiden. Tähän väliin voisin muistuttaa, että olen matkustellut aika paljon, hotellikustannukset on aina se, mistä mielelläni nipistän, ja olen valittamatta asunut 6 euron huoneissa Laosissa ja 10 euron huoneissa Balilla. Se on osa sitä kokemusta. Tämä paikka oli ensimmäinen, joka aiheutti melkein itkun. Ensinnäkin hotellin respa oli rakennettu korkealle portaiden yläpuolelle, ja ei puhettakaan, että joku auttaisi sua kamojen kanssa. Henkilökunta puhui hädin tuskin englantia ja oli todella töykeää. Jouduin helvetin kauan vääntämään jo siitä, että onko hotellista maksettu. Mun kuittien ja tilitietojen mukaan oli, hotellityöntekijän mielipiteen mukaan ei.

Olin varta vasten varannut huoneen, jossa olisi Wi-Fi, jotta voisin tehdä töitä reissun päältä. Ja Wi-Fi ei toiminut koko hotellissa. Olin ottanut meille villan siitä mäeltä, jotta siskoni saisi kivan kokemuksen muutenkin :) Sitten mentiin. Koh Tao on “korkea” saari. Tai siis siellä hotellit on suurimmaksi osaksi rakennettu tuon yllä olevan kuvan mukaisesti mäkialueille, ja ne on aika paljon villoina. Kun meitä lähdettiin saattamaan huoneeseen, reitti sinne tapahtui narisevien hädin tuskin kiinni olevien puisten lautojen päältä, ja odotin kauhulla, milloin yksi irtoaa ja lennän alas kuolemaani. Kivoja lomakokemuksia tollaset. Jossain vaiheessa työntekijä vielä sanoi, ettei saa astua yhdelle niistä. Ai ku kiva. Koko alue oli tosi hoitamanto räpeikköä ja odotin, milloin silmieni eteen hyökkää käärme.

Pääsimme kuitenkin villaamme. Joka oli puolessa välissä respan (ainoa poistuminen hotellilta) ja altaan välillä. Sinne villaan pääsy kesti jonkun vartin. Alamäkeä. Pääsimme huoneeseen, joka oli niin naurettavan pieni koppi, ettei järkeäkään. Siinä vaiheessa siskoni hyppäsi sängylle, ja totesi, ettei uskalla liikkua. Meidän ilmastoitu kahden hengen huone tarkoitti yhtä huonosti toimivaa tuuletinta ja kahta sänkyä vierivieressä. Sen kokoinen koppi, ettei saanut edes yhtä matkalaukkua auki. Vessa oli eristetty tästä kopista suihkuverholla, ja oli sen verran karu, etten olisi uskaltanut sinne varpaallanikaan astua.

Kuikuillessani ulos, totesin myös, että vaarana villasta pois liikkuessa on fyysinen aika kova damage tai kuolema. Ihan naurettavat ne “portaat” ravintolaan ja respaan. Ja jyrkkää ylämäkeä kapuaminen vähänkin pimetessä niissä hengenlähtö-olosuhteissa ei kiinnostanut metriäkään. Soitin frendille itku kurkussa, että “katotko meille jonku hotellin, mä en pääse nettiin, me lähetään tästä nyt”. Jouduttiin raahaamaan laukkumme itse takaisin ylös asti, ja ilmoitin respaan, että kiitos hei, riitti tää parituntinen teidän alueella.

Älkää ihan oikeesti kukaan, IKINÄ KOSKAAN, majoittuko tonne.

Otettiin taksi Pinnacleen, josta tulikin meidän koti muutamaksi yöksi. Kaunis, iso huone parvekkeella ja tehokkaalla ilmastoinnilla. Ja matka sinne kävi hotellin golf-autolla asfaltoitua tietä pitkin. Ravintola ei näyttänyt sikalalta, vaan ruoka oli herkullista ja näköalat upeita. Voin suositelle :)

Pakko sanoa, että asia, joka mua ärsytti tuolla Taolla, oli nuo hotellit. Jos halusit altaalta respaan, sopi varata sellainen puoli tuntia. Piiiitkä etäisyys ja jyrkkää ylämäkeä. Ja kaikki muutenkin nesteen imevässä kosteudessa. Lisäksi hotellit tuntuivat suurimmaksi osin olevan just jossain näissä mäkialueilla kaukana kaikesta, ja jos halusi hotellilta minne tahansa mennä, piti siihen varata kyyti / soittaa taksi. Tuonne Pinnacleenkin tie on aikamoinen. Pitäis olla jo aika uskalias trekkailija tuolta kävellä keskustaan. Kivinen, kuoppainen ja ylämäkee alamäkee koko ajan. Pelotti välillä olla auton kyydissä. Ja varsinkin kun 18 jälkeen alkoi tulla pimeä, niin terve.

Pinnaclen yksityinen ranta oli tosi kivan rauhallinen, ja siellä tulikin käytyä aamulla pikapulahduksella ennen muualle suuntaamista :)

Vaikka arjessa tykkäänkin pukeutua ja rakastan Chaneleita ja Celineja ja muita hömpötyksiä, niin tuollaisessa paikassa sitä on mielellään vaan ryysymekossa biksujen päälle heitttynä, ja parinkympin repulla pärjää paremmin kuin hyvin. Ryönäprinsessana on ihana olla, mutta aina vain lyhyitä hetkiä :)

Kävimme pari kertaa monien kehumilla paikoilla, ja todettiin, että mieluiten aikaa vietetään siellä hotellin rannalla tai altaalla.

IMG_5033IMG_4956IMG_5016

Yksi “Koh Taon kauneimmista ranoista” Ao Lewk jätti mut oikeastaan jääkylmäksi. Sinne päästyämme ajatukseni oli lähinnä, että REALLY?! Okei, mä oon ehkä nähnyt liikaa oikeasti kauniita rantoja Balilla, Fijillä, Malediiveilla ja muissa paikoissa, koska tää aiheutti lähinnä reaktion “miten sinne nätille rannalle pääsee?”. Saakelisti ihmisiä, eikä yhtään mitään kaunista tai ihmeellistä. Snorklatessakin oli aika surkeasti nähtävää. Kun ihmisiä on vedessä enemmän kuin kaloja, en puhuisi snorklaajan unelmakohteesta.

IMG_4962IMG_4933IMG_4934IMG_4950

Rannan edustalla oli hauskanmallisia kalastusveneitä. Ehkä selittää myös sen, miksei kaloja hirveesti löytynyt… Turkoosien vesien ja vaaleiden hiekkojen kotirannallani Gold Coastilla oli meininki tuhannenkertaisesti kauniimpaa mielestäni kuin Taon “kauneimmalla” rannalla. Eli senkään puolesta en suositella voi.

Muutaman kokeilumme jälkeen löytää jotakin mielenkiintoista Koh Taolla, totesimme paremmaksi viettää pari viimeistä päivää vaan hotellialueella siskoni kanssa. Kirjoja tuli luettua muutama, hyvää ruokaa ja vastapuristettuja mehuja piisasi ja oli kiva viettää siskoaikaa.

Mielestäni Pinnaclen oma ranta oli paljon kauniimpi kuin ym. ihmistungoksen tyyssija muutenkin:

IMG_5557IMG_5559IMG_5146

.. siellä oli sitä paitsi Jack Sparrow -niminen vene!! :)

Päivän asuksi riitti bikinien päälle viitta tai riekalemekko, allasbaaria tai rantaa pidemmälle kun ei tarvinnut siirtyä :) Ainiin, ja rannalla ei lisäkemme ollut juuri ketään muita.

IMG_5186IMG_5183IMG_5203IMG_5369

Ei meillä kamalaa ollut. Todellakaan. Siskoni kanssa on superhauskaa ihan missä tahansa, ja hei, 30 astetta aurinkoa ja tuorepuristettuja mehuja aamiaiseksi hedelmälautasten lisäksi? Eihän tuollaisesta voi valittaa. Toivon siis, ettette ota tätä valituksena, mutta samaan hengenvetoon haluan kertoa, että vielä puoli vuotta myöhemmin mielipiteeni kohteesta on tällainen. Hyvä maku siitä ei todellakaan jäänyt, ja sen takia, en voi suositella kenellekään. Menkää mieluummin Balille tai Fijille. Tai pysykää mieluummin siellä Samuilla. Siellä on ees vesiputouksia ja muuta tekemistä :)

Tosin, jos hakee edullista paikkaa, minne mennä hengailemaan vaan viikoksi kivaan hotelliin, niin ei muuta ku luksushotelli Taolta, ja siellä sitten viikko aurinkoterapiaa! :)

Itse lähdin helpottuneena siitä, että sain lähteä takaisin Samuille, ja no, piirun verran ruskeampana! :)

Ahhh, ihanaa, että Dubain reissuumme on enää pari vk, aurinko kaipaan Sinua niin kovin!!!

Matkamme takaisin Lomprayahilla oli yhtä sekava kuin ensimmäinenkin, tosi sillä erotuksella, että olimme varautuneet kaaokseen.

Ihan kuin se ei vielä riittäisi, matkamme aikana alkoi järkyttävä sadekuuro, jossa pisarat oli about kämmenen kokoisia. Koko lautta ahtautui sinne katettuun osaan, ja päästyämme maihin, oli aikamoinen wet t-shirt competition menossa. Samuilla piti olla minibussin odottamassa pääsyämme hotellialueille, mutta kas kumma, puolet niistä oli lähteneet, ennen kuin asiakkaat pääsivät edes kyytiin. Pitelimme sadetta jonkin olkikaton alla hollantilaisen perheen kanssa, ja mietimme, että pääsemmeköhän ikinä hotellillemme. Loppujen lopuksi alueelle eksynyt taksi ajoi ohi, ja tunkeuduimme koko tuon Hollanti-perheen kanssa sinne. Perheenisä etupenkille matkalaukku sylissä ja takana neljä naista ja yksi matkalaukku. Kaikki kun eivät mahtuneet takakonttiin, olihan meitä kuitenkin viisi henkeä. Ei todellakaan mukavin kokemuksistani, mutta kiitän edelleen suurempia voimia mielessäni siitä, että taksi ylipäätään eksyi paikalle.

No, tuleepahan muisteltua reissua siskoni kanssa varmaan vanhoinakin vielä. Hänen hätääntynyt ilmeensä ensimmäiseen hotellihuoneeseen päästyämme ei nimittäin unohdu ikinä. Huumorilla onneksi noistakin selviää, ja illaksi pääsimme Samuilla huippukivaan hotelliimme, herkulliselle illalliselle ja hierontaan. Elämä muuttuu aina paremmaksi :)

• Reply Tanni Wednesday, March 5, 2014 at 18:17

Siis mä en kyllä nyt pystynyt keskittymään mihinkään muuhun, kun sun rusketukseen! Järkyttävä ikävä aurinkoa ja sitä huumaavaa tunnetta, kun aurinko paahtaa kuumasti, hiki valuu ja oikein tuntee, kun ruskettuu :D Onneks kolmisen viikkoa, ja lähtö Goan auringon alle pariksi viikoksi, terveisin kalkkilaivan kapteeni. Ootko muuten tykännyt noista Ray Baneista? Taisin tilata itelleni just samat.

• Reply Anna Wednesday, March 5, 2014 at 18:44

Hahahah, no aijaa!! En malta odottaa :D Oon, rakastan noita, ja haluan jo toiset värikkäät :D Käytän noita 90 % ajasta, ruskeet on unohtunu työpöydän laatikkoon :D

• Reply Minttu-Maaria Wednesday, March 5, 2014 at 18:27

Monesti sanotaan, että pitää kirjoittaa vaan kivoista jutuista, mutta mun mielestä on ihan parasta, että kirjoitat näin rehellisesti kokemuksistasi! Olen joskus kertonut jotain vastaavaa reissukokemusta ja mulle on sanottu, että vika on ollut minussa itsessä, että en ole tiennyt miten toimia tai olen pönttöillyt, vaikka niin ei ole ollut. Esim Budapestin lentokentällä oli ihan hämärä systeemi, kun odotettiin taksia, just tollasta “menkää tonne, eikun tänne” -meininkiä.

Vai että ryönäprinsessa :) Sinä olet ryönä-lomavetimissäkin tyylikkäämpi kuin monet muut!

• Reply Anna Wednesday, March 5, 2014 at 18:44

No just näin :) Eiköhän tännekin tule sata valitusta, kuinka en osaa vain ottaa vastaan asennetta X, ja olen kermaperse ja sitä ja tätä ja tuota, mutta mä kerronkin mun kaltaisille matkaajille mun kokemuksia matkasta, ja Tao ei sytyttänyt mua sitten ollenkaan :) Itsekin haluan lukea niitä rehellisiä arvioita, en mitään “jeejee”-fiilistelyä teeskennellen :)

• Reply Iida Wednesday, March 5, 2014 at 18:46

Voi ei, mikä reissu! Itse en ole Koh Taolla käynyt enkä varmastikaan näiden kokemusten perusteella tulekaan menemään:p Oot kuitenkin kivan ruskeena ollut! Toi tekstin väri muuten muuttu mustasta parin ekan kappaleen jälkeen siniseksi!

• Reply Anna Wednesday, March 5, 2014 at 18:47

Joo, siinä oli joku tekninen kämmi, nyt pitäisi olla taas OK :)

• Reply Snakes Thursday, March 6, 2014 at 16:21

Iida, ei kannata yhden negatiivisen postauksen takia jättää jotain paikkaa väliin joka muuten kiinnostaisi. Kannattaa lukea ja kysellä monilta tahoilta, koska mikä miellyttää yhtä, ei välttämättä miellytä toista.

Itse olen kiertänyt Thaimaata ristiin rastiin ja Tao on lempisaareni, eikä noita mainitsemiasi hankaluuksia esiintynyt, ei lautalla eikä hotelleissa. Thaimaalaisten kielitaito nyt on surkea, mutta se on sitä joka läänissä :P

Muuten olen sitä mieltä, että erinomainen kirjoitus, on aina mielenkiintoista lukea juttuja siitä miten reissun käytännön asiat sujuu. Ikävä että ei ollut sun mesta, mutta onneksi lomia tulee aina lisää! :)

• Reply Anniina Wednesday, March 5, 2014 at 19:12

Harmi, ettet tykännyt Koh Taosta! Itsekin olin vähän aikaa sitten Thaimaassa viikon Koh Taolla ja toisen Koh Samuilla, ja omat kokemukseni oli ihan päinvastaiset. Rakastuin ihan täysillä Taoon ja jos en olisi ehtinyt jo bookata hotellia Samuilta, olisin ehdottomasti viettänyt siellä toisenkin viikon. Suoritin Taolla sukelluskurssin, mikä kyllä epäilemättä vaikutti mielipiteeseeni, koska se sukellus oli vaan niin siistiä :) Lisäksi nautin saaren pienuudesta sekä siitä, että kaikkialle oli lyhyt matka ja ruokapaikat olivat uskomattoman hyviä ja autenttisia. Mielestäni rannatkin olivat paljon parempia kuin Samuilla, ainakin Sairee Beach oli viihtyisä keskeisestä sijainnistaan huolimatta ja hiekka oli paljon pehmeämpää kuin Samuin Maenam- ja Chaweng-rannoilla. Parhaat rannat Thaimaassa koin silti Khao Lakissa ;) Lisäksi, vaikka sekä Tao että Samui olivat todella täynnä turisteja, niin mielestäni Taolla se ei ollut niin häiritsevää, kun turistitkin käyttäytyivät asiallisesti eivätkä törttöilleet. Omat kokemukseni Samuilta olivat kurjempia, kun oli pitkä matka eri paikkoihin, paljon (kaoottista ja meluisaa) liikennettä, turistit olivat töykeitä ja pröystäileviä ja ympäristö oli mielestäni paljon likaisempi ja roskaisempi kuin Taolla. Nyt jos lähtisin uudestaan kiertämään Aasiaa, niin palaisin ehdottomasti Taolle muutamaksi päiväksi, Samuille en enää missään nimessä. Mutta pienistä asioista ja itselle tapahtuneista sattumista se jälkifiilis loppujen lopuksi syntyy ja toisaalta eri ihmiset toki myös arvostavat eri asioita lomakohteissa :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:21

No hassua miten eri asioista ihmiset tykkää ja miten eri tavalla ihmiset kokee eri paikat :) Kiva kuitenkin kuulla, että olet viihtynyt siellä :)

• Reply Reppureissaaja Wednesday, March 5, 2014 at 19:35

Thaikkulan parhaat saarikokemukset saa, kun välttää etelän turistirysiä. Palasin juuri kuukauden reissulta, josta vietin yhden viikon Siaminlahdella saarella, jolla oli kuusi bungalowia, sähköä generaattorilla iltaisin, upeat snorklauspaikat ja täydellinen ranta. Jos lomaansa kaipaa yhtään seikkailua, uusia ruokakokemuksia ja upeaa luontoa, kannattaa suunnata pohjoiseen.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:03

Oi, kuulostaa ihanalta :)

• Reply muksu Wednesday, March 5, 2014 at 19:40

Oih! Aivan ihanan näkönen oot noissa viimeisissä kuvissa, missä tuo musta mekko ja pörrötukka!

Kiitoksia kovasti :)

• Reply samson Wednesday, March 5, 2014 at 19:51

jos et pistäisi tällaisia “negatiivisia” arvosteluja tänne niin en luottais sun makuun :D jos joka matka on jee jee ihanaa nii en tietäis et mikä on oikeasti hyvä matkakohde. ja tällaset on tärkeetä julkasta kanssa just sen uskottavuuden takia ja jos joku googlettelee matkaehdokkaita ja näkee tän nii sä mahdollisesti pelastat niitten loman! harmittaa teiän puolesta ku tällane reissu mut pakko tällasiakin kokee :D

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:20

No näinpä, uskottavuus on mun mielestä tärkeä piirre niille, jotka kirjoittaa matkailusta, muutenhan kaikki kohteet on ihan samalla viivalla :)

• Reply Marjut Wednesday, March 5, 2014 at 19:57

Haluisin kysyä missä kaikissa paikoissa olet käynyt Thaimaassa? Phuket? Krabi? Phi Phi? Mitä mieltä olit niistä? :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:02

EN oo ollu Thaimaassa muualla ku Bangkokissa, Taolla ja Samuilla :)

• Reply kirppu Wednesday, March 5, 2014 at 20:05

Hei! Sä kun olet eniten matkusteleva henkilö, kenet tiedän, niin seuraa tärkeä kysymys.. Ollaan lähdössä poikaystäväni kanssa vuoden lopussa johonkin kauas, mutta ei mitään tietoa minne.. :) Ei olla käyty kumpikaan missään Eurooppaa pidemmällä ja kaikki Aasian maat ovat vaihtoehtoina. Mitkä on ollut sun vaikka top3 kohdetta? Tai mitä suosittelisit, kun halutaan kuumaa aurinkoa, ei massaturismia, halpaa ja hyvää ruokaa ja kauniita maisemia ja rantoja. Mitään överiluxusmatkaa ei ole varaa tehdä, mutta kauas kuitenkin on päästävä. Suht helpot kulkuyhteydet olisi myös plussaa. Parinkymmenen tunnin matkustus olisi jo aika heviä. Kiitos jo etukäteen jos ehdit vastata! Onko muut muuten valittanut, että sun sivut on tökkinyt nyt useamman päivän? Kestää hitosti aikaa rullata sivua alas ja tän kommentin kirjoittamiseenkin menisen verran aikaa, että melkein meni jo hermot.. :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:18

Nyt on kyllä vaikee sanoa tolla kuvailulla mitään kohdetta :/ On sen verran vaativa… Halpaa ja kaunista on kyllä, mutta sitten on myös turisteja. Jotenkin tosi vaikea sanoa, kun en oikeesti osaa yhtään sanoa, minkätyyppisiä ihmisiä olette ja mikä on teidän budjetti kaiken kaikkiaan. Suosittelen tutkimaan ihan vaan erinäisiä kohteita ja katsomaan, mikä itseäsi kiinnostaa :)
      Ja kiitos tiedosta, ilmoitan eteenpäin :)

• Reply Heli Wednesday, March 5, 2014 at 20:17

Kurjaa ettei napannut :) Itse diggasin kyllä Taosta, mutta meininki oli ehkä rauhallisempi 6 vuotta sitten. Ja meillä ei ollut korkeusero-hotellia :D Toki jos pitää valita, niin Filippiinit (Palawan) ja Indonesia (Gilit) päihittää Thaimaan mennen tullen. Esimerkiksi :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:02

Joo, ei ollut munkaan suosikki, vaikkei se paha ollutkaan :)

• Reply viivi Wednesday, March 5, 2014 at 20:43

Mä kyllä yhdyn nyt Minttu-Marian kommenttiin, että pitäisi aina kirjoittaa iloisista asioista, pyh. Musta on kans ihana lukea rehellisiä mielipide kirjoitunsia ja kokemuksia, kaikki ei aina ole ruusuilla tanssimista kuitenkaan :)

Mulle heräs tän postauksen aikana kysymys, et puhutko siskojesi/siskosi kanssa suomea vai venäjää? :)

Ja hei olis kiva lukea postaus, jossa näkyis kaikki sun tatuoinnit ja niiden tarinat, miksi päädyit niihin ja onko miillä jokin merkitys! :)

Ps. Oot kyllä tajuttoman kaunis niin citylookissa kun rääsyprinsessanakin.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:16

No just näin :) Me puhutaan suomea siskojen kanssa :) Mä ehkä teen tuon tatskapostauksen pian :) Ja voi kiitoksia!! :)

• Reply anni Wednesday, March 5, 2014 at 20:59

Sanoisin, että first world problems. ;) Itsekin Taolla käyneenä, tosin täysin toisella puolella saarta (yksityisranta myös) viihdyin kyllä siellä, vaikkei se pääsekään rantojen top100:ni. Maastoa ja kuumuutta(toukokuussa pätsi!!!!) kyllä riitti, mutta vesi oli harvinaisen kirkasta ja omaa rauhaa ilman möykkääviä bileturisteja riitti. Paratiisirantoja, valkoista puuterihiekkaa, kirkkaan turkoosia vettä tai upeita sukelluksia Taolla ei toki ollut, kuten esim.Indonesiassa.

Mutta hieman on reissatessa tullut myös perspektiiviä, kun vietti pari viikkoa (jep, nyt joku hippi nauraa tuolle kahdelle viikolle) kehitysmaan sähköttömällä saarella, avonaisessa puumajassa viidakon keskellä. Kobrista varoitettiin. En nähnyt kuin hämähäkkejä ja hiiriä majassamme. :) Sen jälkeen en osaa enää valittaa pienistä, toki ei kyllä oo ikävä tuonne viidakkomajaankaan. :D Vaikka siellä on ollut autioin ja kaunein ranta ikinä.

Iän myötä alkaa myös arvostaa enemmän luksusta. Koh Taoa en kyllä voi suositella kuin reppureissaajille. Sellaisena siellä itsekin kävin(ja tiesin etukäteen saaren maineen reppureissuskohteena), nyt arvostan all inclusivea ja hulppeaa allasaluetta.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:01

No nimenomaan näin :) Ja kyllä mun mielestä rehdisti voi olla first world problems, jos haluaa reissuun lomailemaan melko mukaviin olosuhteisiin :)

• Reply Emmi Wednesday, March 5, 2014 at 21:27

En suosittele Etelä-Amerikkaa jos menee hermo englannin osaamattomuuteen. Täällä ei meinaan edes rajavartijat puhu englantia, eikä sen puoleen moni muukaan. Hotellissa ja lentokentillä saattavat toki puhua, mutta muuten pitää kommunikoida muin tavoin!

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:00

No kyllä mun käsittääkseni jossain Buenos Airesissa englanniksi pärjää ihan hyvin verrattuna noihin Aasian minisaariin :)

• Reply Jenni Wednesday, March 5, 2014 at 21:30

Höh, harmi että reissu ei ollut ihan niin onnistunut kun olis voinut olla :/ itselle on osunut kyllä aina kivat saaret ja majotukset joka kerta kun oon maassa vieraillut. Tosin oon kyllä välttänyt just noita suosituimpia mestoja (no okei, oon ollut Phuketissakin joskus 100 vuotta sitten mutta en Patongilla).
    Aivan ihana rusketus kyllä, ai että! Uskallatko uida ja hengailla tuolla hiekalla kello ja korut ranteissa? tai siis että eikö ne kärsineet suolasta/hiekasta/auringosta?
    Itsellä ei ole nyt tiedossa reissua mihinkään lämpimään kohteeseen, mutta pomon pirulainen lähtee tässä kuussa Malediiveille mennäkseen naimisiin siellä. *kateus* :D

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:15

Kiitoksia :) Ja joo, uskallan kyllä altaalla pitää koruja, rannalle en niitä yleensä laita, ellei kyseessä oo kävely ja varjossa lueskelu :) Voi vitsi, mä pääsen onneksi kahden viikon päästä reissuun kanssa!! :)

• Reply HannaV Wednesday, March 5, 2014 at 21:52

Voi herran jumala kuinka nätti oot tommosena “röllipeikkona”. :D Ja musta on aivan ihanaa, että noissa sun biksukuvissa huomaa, että sua ei kiinnosta, että “näyttääkö mun jalka nyt lihavalta vai ei”, vaan oot vaan rempseesti oma ittes! En nyt tarkota, että siinä sun jalassas olis mitään vikaa, päin vastoin, mutta musta on vaan ihana nähdä että uskallat olla ihan vapaasti oma itses, kun tosi moni nainen peittelis jokaista ruumiinosaansa. :D tulipas sekava kommentti… oot huippu! :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:59

Hahahah, kiitos :) Kai :D Tai ymmärsin pointtisi kyllä :) Kiitoksia sulle!

• Reply Elina Wednesday, March 5, 2014 at 21:55

Oi Thaimaa! Ei tällasia postauksia saa tehä kun tulee kaukokaipuu!
    Mutta itsekin voin osallistua tuohon Lomprayhin kokemuksiin…. Saarten väliset matkat vielä ok, mutta saimme loistavan idean siirtyä Bangkokista Samuille tämän yhtiön avulla. Ei morjens mitä odottelua ja sekoilua. Merenkäynti oli niin kova että matkustamossa matkustajat oksenteli sen minkä kerkes ja henkilökunta aivan pihalla. Allekirjoitan hyvän kommentin tuolta tripadvisorin puolelta, että “next time I will swim.” Onneks lentäen takasin päin. Rahojakaan ei saatu takas ku oli kuulemma sesonkiaika, sillon ei saa kuulemma mitään hyvitystä vaikka lipuissa luki et 75 % pitäis saada.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:14

Hyi kamala, meidän matkahan oli suorastaan pehmeä tähän verrattuna :)

• Reply saara Wednesday, March 5, 2014 at 22:07

Ooi ihanan näköstä vaikkei sua sytyttänykkään :) ja ihana rusketus! kateeks käy. mistä noi sun uikkarit on noissa puukuvissa ja tuo musta hieman pidemmän mallinen toppi ? :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:59

Kiitoksia :) Biksut on Intimin ja toppi on Van Halen -toppi Ginatricotilta :)

• Reply em Wednesday, March 5, 2014 at 22:07

Hassua kun mä olen ihan samanlainen jos kerron jotain reissu tarinaa, kuulostaa kauheelta vali vali kermaperseilyltä vaikka ollut oikeesti ihan mahtava reissu.. Jotenkin jostain syystä tulee vaan käytyä noita negatiivisia juttuja läpi! Kiva kun kerroit rehellisen mielipiteesi, varmasti monille paljon hyötyä jos on suuntaamassa tuonne päin! :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:58

No musta on hyvä varottaa muita, ettei tule tyhmiä juttuja heidän matkansa tielle :)

• Reply Anna Wednesday, March 5, 2014 at 22:34

Heippa! Onpa jännä millainen kuva sulle jäi Taosta! Vietin juuri puoli vuotta Aasiassa, joista suurimman osan Thaimaasta ja aikalailla koko maa tuli kierrettyä läpi ja ehdoton lempparipaikka koko maassa on juurikin, ilman epäilystä, Tao. Mä rakastuin Taolla sen fiilikseen, rentoa fiilistelyä ja suurimmaksi osaksi nuoria reissaajia. Monista muista Thaimaan saarista poiketen mulle Tao oli just se paikka missä tuntui että kerrankin skootteria ei tarvita, kaikki on lähellä. Olin toki reppureissaamassa, joten varmasti hain lomaltani eri asioita kuin sinä omaltasi. Kuitenkin, oma fiilis on, että jos ikinä palaan Thaimaan, menen heti Taolle. Samui puolestaan ei napannut sitten yhtään, liikaa turisteja, niitä toki Taollakin mutta hieman erilaisia. Tarkoitukseni ei ole millään tavalla kyseenalaisaa kirjoitustasi vaan lähinnä hämmästyneenä luin kuvailuasi sinun kokemuksista, se kun kovasti poikkeaa siitä millainen on “minun Taoni”. Vinkkinä voisin antaa, että jos vielä olet Thaimaahan suuntaamassa, kannattaa kokeilla Ko Lantaa, hyvin erilainen kuin Tao! :-) Kivaa kevättä!

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:13

Hahahah, mä luulen, että me tykätään hyvin erityylisistä matkoista, mutta kiva, että erilaisiakin mielipiteitä on :)

• Reply Pingu Wednesday, March 5, 2014 at 23:05

Mungis! Harvoin olen tänne mitään laittanut, mutta oli nyt pakko tulla kertomaan, kuinka kiva tämä postausidea on, ja tuo videoviikko myös. Videot aina kivaa katseltavaa! =)

Kiitoksia, mukava kuulla <3

• Reply lilhix Wednesday, March 5, 2014 at 23:12

Aivan ihanat noi värikkäät biksut jotka on viitan kanssa samassa kuvassa! :)

Kiitoksia kovasti :)

• Reply saara Thursday, March 6, 2014 at 01:04

Pakko kyllä kommentoida, että oma kokemukseni Taosta oli niin erilainen kuin vain voi olla :—-D Ehkä olin liikkellä sopivaan aikaan, jolloin turisteja ei ollut millään kolmesta saaresta (Samui, Phangan, Tao) juuri nimeksikään, “sadekausi” on kai tehokas pelotesana monelle länkkärille. Snorklailin kans tuolla Ao lewkin rannalla, silloin saatiin olla poikaystävän kanssa kahdestaan pienessä tihkusateessa ja koko poukama oli täynnä kaikenlaista merenelävää. Ymmärrettävää kyllä jos on tuhannen muun kanssa vedessä, ei varmasti houkuttele kaloja lähellekään.

Taon vieressä näköetäisyydellä on Koh Nang yuan, pirun kallis pikkusaari jolla on yksi sukellusresortti, mutta päiväreissuna ihan mahtava kohde snorklauksesta tykkäävälle. Tao on kyllä mäkinen, itsellä ei tullut käytyä saaren toisella puolella ollenkaan juurikin liikkumisen vaikeuden takia. Mutta itse ainakin voin suositella Taolla käymistä, harmi että sulle ei napannut!

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:12

Ahahah, joo, kuulostaa tosi erilaiselta :) Ja me oltiin niin sesonkiaikaan, että ei kyllä ollut yhtään samanlaista :(

• Reply Tulppaani Thursday, March 6, 2014 at 06:41

Mistä toi reppu, leopardikuosinen rantamekko ja turkoosi kukallinen hommeli on?:) Kivoja kuvia, miks mä en näytä noin hehkeeltä rannalla :’D

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:56

Reppu on Hennesin, leomekko Vietnamista joku ryysy ja turkoosi viitta on Australiasta jostain kaupasta, jonka nimee en enää muista :) Ja kiitoksia :)

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 11:03

Toi musta tunikan/pitkän topin riekale on NIIIIIIIIN hyvännäkönen sun päällä noissa vikoissa kuvissa! Onko se mistä hankittu? :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:54

Kiitoksia :) Se on Ginatricotista, löllötoppi pitkässä mallissa, Van Halen :)

• Reply onsku Thursday, March 6, 2014 at 11:36

Ihania kuvia, oispa jo kesä!
    Tuli täs ihan random kysymys mieleen ku oot ilmeisesti snorklaillu aika paljon niin ootko ikinä nähny mitään vaarallista kalaa samalla ? Itse tykkäisin kauheesti kans snorklailla mut pelkään et meren syvyyksistä nousee iso hai tai joku :D

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:53

En oo kyllä nähny :) Sukeltaessa nähtiin yksi, mutta se oli onneks vähän kauempana, oli joku iso tiikerikala se :)

• Reply anna Thursday, March 6, 2014 at 11:38

aivan ihanat bikinit :P minkä merkkiset mahtaa olla?

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:53

Intimin :)

• Reply NN Thursday, March 6, 2014 at 12:07

Voi hyvä luoja minkä kuulosta meininkiä, en yhtään ihmettele, että majapaikka vaihtui. Mites ne respassa reagoi, kun ilmoititte että kiitos riitti? :D

Ryönäprinsessa my ass, voi kunpa mäkin näyttäisin tolta, kun oon maannu 30 asteen helteessä rannalla ;) Miten sä muuten kykenet pitään hiuksia auki kuumuudessa rannalla? Itellä on aina pakko saada ne johonkin nutturalle, kun hikoo ja aurinkorasvat tarttuu jne.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:09

No totes, ettei palauta rahoja. Ilmoitin vaan, että “katsotaanko” ja tein valituksen yhtiölle, jonka kautta varasimme hotellin :)

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 12:35

Voih, sun tatuoinnit näyttää niin kauniilta näissä kuvissa..! Itsellä on ollut tekstitatuointi mielessä jo tovin, paikkavaihtoehtoina juuri kylki tai lapaluun yläpuolelle. Vaikka teksti on niin minua, niin silti joku pelottaa, ehkä se että miltä näytän vanhana tatuointini kanssa. Mutta näiden kuvien jälkeen sitä taas muistaa, että pitäisi elää hetkessä, ja että eihän sitä edes välttämättä vanhaksi elä. Hmm..!

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:52

Voi kiitoksia :) Ja hei, jos joku alkaa ahistaa, on aina olemassa laser jne :)

• Reply sinii Thursday, March 6, 2014 at 13:26

Moikka, ihmettelen miten pystyt pitämään noin monia koruja käsissäsi helteellä :D Itsellä aina käsissä muutama kilo helyjä paitsi kuumilla kesäkeleillä. Tuntuu että korut hiostavat vielä lisää ja jäisi rusketusrajat:D Mutta hyvältä näyttää :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:51

Kiitoksia :) Ei ne kyllä hiosta juurikaan, ellei niitä pidä just altaalla tunteja maatessani :)

• Reply Maarit Thursday, March 6, 2014 at 15:11

Pakko vähän puolustaa Koh Taoa :D Olen käynyt ko.saarella 2008 häämatkan yhteydessä. Matkattiin saarelle yölautalla Chumptonista. Nukkuminen tapahtui sisäkannella suuressa siskonpedissä :D aika erikoista mutta oltiin niin väsyneitä että nukuttiin koko matka. Majoituttiin pieneen bungalowiin aivan meren rantaan Sai Ree Beachille. Bungalowi oli ihan perus mutta paikka aivan mahtava kun meri tuli lähes majan alle. Sai Ree oli minusta kiva ranta-alue ihanine ranta-ravintoloineen. Ko. ranta ilmeisesti Taon rauhallisimpia, sellainen mielikuva jäi. Kävimme melomassa Koh Nan Yuan saarella. Tosi kaunis kolmen saaren rykelmä jotka yhdistyvät “hiekkasilloilla”. Suoritimme saarella sukelluskurssit. Kaikenkaikkiaan Tao oli mielestäni loistava paikka :D 2015 lähden ehkä verestämään muistoja. Harmi että teille tuntui niin paljon negatiivisiä kokemuksia.

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 22:31

Kiva kuulla tällaisiakin mielipiteitä :)

• Reply Di Thursday, March 6, 2014 at 15:33

Harmi, ettei tiedän vierailu Taolla mennyt putkeen. Oma reissuni sinne onnistui täydellisesti ja rakastuin paikkaan täysin. Palaan kyseiselle saarelle ehdottomasti vielä lähivuosina :)

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 22:30

Kiva kuulla tuollaisiakin kokemuksia paikasta :)

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 15:40

Oh, your pics makes me jealous. I miss the sun and summer so much! When are you off to Dubai? :)

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 22:30

Hahahah, thanks :) In two weeks time, yeayj!! :)

• Reply KatieBell Thursday, March 6, 2014 at 17:00

Aivan mieletön rusketus! :)

Mun mielestä siinä ei ole mitään “turhaa valittamista”, jos kertoo rehellisesti reissun kurjistakin puolista. Suurin osa ihmisistä pääsee matkustelemaan vieläpä niin harvoin, että silloin haluaisi sen loman olevan täydellinen :) Ei ole siis todellakaan kermaperseilyä, jos ei suostu tyytymään sellaiseen, mikä ei tunnu itsestä hyvälle.

• Reply Anna Thursday, March 6, 2014 at 22:21

Nimenomaan näin :) Ja tuollaiseen lomaan, kuin itse tuon varasin, en todellakaan voi kohdetta suositella :/

• Reply et_ Friday, March 7, 2014 at 08:51

Tuli postauksesta mieleen, minkälainen rinkka sulla on ollut reissuissa mukana? Vai kulkeeko mukana yleensä matkalaukku? Mulla ois WH syksyllä alkamassa ja rinkan etsintä käynnissä :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:46

Mä oon kulkenu vaan Samsoniten Cosmoliten kanssa jo muutaman vuoden :)

• Reply katherine Friday, March 7, 2014 at 09:59

hi, i hope you will read this…can i ask you where you got this kimono you are wearing in the pictures?i think it’s gorgeous and maybe i want to buy it,too:)thank you!::)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:45

It’s from an Australian store I can’t remember the name of :/

• Reply Naks Friday, March 7, 2014 at 11:31

Koh Taolle kannattaa mennä rennolla asenteella, tsekata etukäteen netistä muutama mielenkiintonen majoitusvaihtoehto ja mennä paikan päällä kattomaan miltä näyttää. Jos ei paikka miellytä, nii hurauttaa vaikka avolavataksilla seuraavaan paikkaan. Majoitusvaihtoehtoja on tosi alkeellisista mökeistä aivan ihaniin bungaloweihin! Jos tuntuu liian villiltä, niin ainahan voi varata jostain majoituksen ensimmäiseksi yöksi ja lähtee kartoittamaan jatkovaihtoehtoja vasta seuraavana päivänä. ;) Sairee beach ei todellakaan ole saaren rauhallisin ranta, vaan kaikista isoimman keskittymän ranta, eli vilkkain ja kaupallisin. Jos Koh Taolta tahtoo nimenomaan rauhaa, rentoilua ja kauniita maisemia, kannattaa kokeilla saaren pienempiä rantoja. Ja mennä sesongin ulkopuolella, sillon on vähän väljempää. Saari on pieni ja populaa käy koko ajan enemmän, väistämättä se näkyy.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 18:07

Ongelma tuohon aikaan oli se, että hotellit oli aika täynnä, ja siksi varasimme etukäteen. Onneksemme Pinnaclessa oli viimeinen huone vielä vapaana :) Eli muuten hyvä suunnitelma, mutta sesonkiaikana ei välttämättä kovin toimiva :/

• Reply aaaa Friday, March 7, 2014 at 14:30

sanot ettet halua valittaa,mutta silti koko postaus oli vaan pelkkää negatiivista tekstiä? oot kyllä pimee.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:41

Käsittääkseni tosiasioiden jakaminen ei ole valitusta. Ja kiitos samoin!<3

• Reply Sofia Friday, March 7, 2014 at 18:26

Lohduttavaa kuulla että jollain muullakin on ollut samankaltaisia kokemuksia Taolta, tuntuu että kaikki jotka siellä on käynyt hehkuttaa paikkaa maasta taivaaseen! Itsekkin siis lomailin siellä pari vuotta sitten ja ei todellakaan jäänyt semmoinen fiilis että ko. mestaan haluaisin palata. Thaimaasta kun varmasti löytyy paljon mielenkiintoisempia ja kauniimpia kohteita. Kiva kerrankin kuulla rehellinen mielipide :)

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:42

No nähtävästi suomalainen kulttuuri on vähän sellainen, että negatiivisten lomakokemusten jakaminen on “valitusta”, sekin voi selittää tätä ilmiötä :)

• Reply Katherine Friday, March 7, 2014 at 22:45

can you please tell me where you got this kimono you are wearing?i really like it and would love to know where i can get it, too.

• Reply Anna Saturday, March 8, 2014 at 17:35

It’s from an Australian store, can’t remember what’s it called :/

• Reply ElliS Sunday, March 9, 2014 at 11:45

Mullakin on reppureissaaja kokemus Taolta. Ja tykkäsin tosipaljon lähinnä just saaren fiiliksen takia. Oon itekkin hienompia rantoja ja snorklauskohteita nähnyt, mutta turistien välinen henki oli mulle siellä se juttu. Oltiin Taolla toukokuussa eli ei pahimpaan turistiaikaan. Majotuttiin yhdessä sukelluskoulun hostellissa n. 12 hengen dormissa. Mäkeä sai kävellä että pääsi altaalle / respaan / rannalle, mutta ei se pitkältä matkalta tuntunut. Teillä oli varmaan tuplaten pidempi ja jyrkempi matka. Käytännössä kaikki muut saarella olijat kävivät jonkun firman sukelluskurssia. Vietin siis käytännössä yksin päivät rannalla / altaalla, joka oli juuri sitä mitä kaipasin 3,5 kk jatkuvan reppureissaamisen päätteeksi. Illalla sitten juhlittiin kaikki yhdessä ja se yhteishenki on ihan mieletön Taolla.
    Noista lautoista vielä. Mä luulen että teillä kävi ensinnäkin tosi huono tuuri. :( En odottanut mitään kauhean korkealuokkasta, mutta homma sujui kuitenkin ihan ok. Meitä ei eristetty minnekkään odottamaan, missä ei oltais voitu ostaa ruokaa/vettä. Ja olin aina varannutkin kameran ja läppärin “käsimatkatavaroihin”. Muuten mun matkatavarat ei sisältänyt mitään rantariepuja kummempaa, että olis niiden heittely haitannu. Ymmärrän täysin sun näkökannan, mutta musta on ihan kiva, että jos joku Taolle matkaaja tänne eksyy niin voi kommenteista lukea eri näkökulman erilaisen matkaajan kirjoittamana:) En tiedä sitten, että löytyykö noiden saarien väliseen reissaamiseen mitään all inclusive matkaajalle parempaa vaihtoehtoa.. Ehkä rahalla sais siinäkin, tiedä sitten kun en oo tutustunu.
    Mutta hyvä että sulla jäi kuitenkin ihan kiva fiilis Taosta ja vaihoitte hotellia ja teitte matkasta ittellenne mieluisan :)

• Reply Anna Sunday, March 9, 2014 at 17:05

Ehdottomasti kiva kuulla muitakin kommentteja, ja just sen takia, että saa sitten muut matkaajat kokemusta siitä, että saarella voi olla myös ihanaa :) Riippuu toki, mitä matkalta hakee :)

• Reply hintsukka Monday, March 10, 2014 at 23:56

Aika lailla eriävät kokemukset sulla ollut Koh Taosta ja Hillside Resortista. Itse olin siellä hetki sitten mieheni kanssa ja olin 6:lla kuulla raskaana, maha silloin jo tosi iso. Meidän pikku majaamme oli myös kaikista pisin matka, oli aivan toisessa laidassa ja viimeinen majoista. Hyvin siellä viikko silti pärjättiin, mäki oli aikamoinen, mutta niin on mäet Koh Taolla yleensäkin jyrkkiä. Reppureissumatkalla oltiin enkä koe, että tuo Hillside Resort olisi sellainen, mitä kannattaisi mainostaa ihan p.askana, koska asiassa kuin asiassa asenne ratkaisee. Jos kunto kestää, pohjelihakset on kunnossa ja ennen kaikkea mieli virkeenä ja avoimin mielin liikenteessä niin ihan loisto kohde. Toiset tykkää extremestä ;)

• Reply Anna Wednesday, March 12, 2014 at 13:52

Oho, oletpas uskalias! Meillä oli kahdella hyväkuntoisella nuorella naisella ongelmia portaiden kanssa :/