Meidän kiesi

*Kaupallisessa yhteistyössä Stokke

Heittämällä eniten multa on kysytty tässä Mungobabyn aikana vaunupostauksen perään ja oon sitä ihan tietoisesti vähän pantannut. Halusin kuukausikaupalla kokemusta vaunuista, ennen kuin lähdin niistä kirjoittelemaan, ja nyt kun Dante on 4,5 kk ajattelin, että on hyvä hetki kirjoittaa näin alkuvaiheen kokemuksistamme.

Vaunujen valinta oli aikamoinen haaste, nimittäin kyseessä on varmaan kallein yksittäinen hankinta vauvaa varten ja äärimmäisen tärkeä sellainen. Seuraavat pari-kolme vuotta on nimittäin aika vaunupainotteista aikaa, ja siihen halusi kyllä arjen kumppaniksi sellaiset vaunut, jotka toimivat oikeesti. Alun vertailun jälkeen meillä loppusuoralle selvisi Emmaljungat, Bugaboot ja Stokket. Bugaboot tippuivat meillä näistä ensimmäisinä pois, vaikka näistä Donkey-mallia meille usein suositeltiin. “Jos tulee vielä toinen, niin ne on ihan parhaat” jne. No ei meille, nimittäin kun kävimme Bugabooita koeajamassa, totesimme, että ne eivät ole näin pitkän pariskunnan vaunut. Eikä me ees olla niin älyttömän pitkiä. Emmaljungat ja Stokket ovat myös saaneet erinomaiset arvosanat testissä, missä testattiin yhdistelmävaunujen kemikaaleja. Aika monesta merkistä löytyi myrkyllisiä kemikaaleja, joista tietenkin oman kultakimpaleensa haluaisi pitää mahdollisimman kaukana aina kuin mahdollista. Koeajoimme kaupoissa aika monet vaunut, ja molemmat tykkäsimme eniten Stokkeista. Johtavin syy oli niiden korkeus.

Mä olen 174 cm, mies on 189 cm. Ei siis olla mitään hongankolistajia, mutta kuitenkin keskiarvoa hieman pidempiä. Meille tuo Stokkejen korkeus oli kaikista suurin tekijä. Näihin verrattuna niin Emmaljungan kuin Bugabooidenkin vaunut olivat jossain maan tasalla. No suunnilleen. Lisäksi Stokke oli ulkoisesti mun silmää eniten miellyttävä valmistaja. Nää on musta kauniita, mutta mä tykkäänkin pyöristetystä ja modernista mallista. Emmaljungat oli mun silmään vähän turhan vanhanaikaiset tai retrotkin jopa ja Bugaboot aivan liian kulmikkaat ja jotenkin ahtaan näköiset. Stokke it is then.

Saimme iloksemme mahdollisuuden tehdä blogiyhteistyötä Stokken kanssa ja valita meille sopivin malli heidän valikoimasta. Sen olisi voinut kuvitella olevan seuraava haaste, mutta ei se ollut. Nimittäin meille oli alusta alkaen itsestään selvää, että me otamme Trailz All Terrain -mallin. Väri oli ainoa haaste, mutta tummanharmaan ja mustan välillä arvottuamme päädyimme mustaan. Ei näy lika, ja no, musta on musta. Olemme olleet tyytyväisiä kaikkeen, niin väriin kuin malliinkin. Mustassa on näkynyt tasan pari mutalaikkua, mutta materiaalin helppouden vuoksi ne lähtee ihan kosteuspyyhkeellä. Täydellisiä vaunuja ei ehkä ole, mutta nämä kyllä hipovat sitä. Pari pientä miinusta näistäkin löytyy, mutta ennen kaikkea näissä on paljon plussia.

Miksi Trailzit on aivan mahtavat?

Isot pyörät. Trailzien ykkösjuttu on varmaan nuo pyörät, joiden takia valinta osui alun alkaen Trailziin. Nuo isot pyörät, joissa on pyörivät etupyörät (jotka saa lukittua suoraksi), ovat odotusten mukaisesti ehdottoman mahtavat! Näillä posoteltiin huhtikuussa ja valitettavasti toukokuussakin lumessa ja loskassa, eikä tuntunu missään. Näillä mentiin Prahan mukulakivillä keskiarvoisesti 15 kilometrin retkiä päivittäin ja nämä eivät ole missään tilanteessa vielä kohdanneet haasteita. Etupyörien lukitus on ainoa pienen miinuksen saava kommentti, jos näihin saisi käsietäisyydelle jonkun vivun, että ne saisi kiinni, eikä tarttisi kykkiä siellä pyörien kimpussa, olisi huippua. Tosin, mä oon tainnu lukita pyörät alta kymmenen kertaa tässä käytön aikana, eli eipä sitä usein tarvii tehdä. Pyörivät etupyörät mahdollistaa näinkin massiivisten kärryjen liikuttelun todella helposti missä tahansa, ja vaunut liikkuu ku unema. Soratiellä, asfaltilla, lumisohjossa ja sisätiloissa. Ei ole kertaakaan tuntunut siltä, että vaunuja pitäisi puskea, vaan ne kulkevat eteenpäin kuin itsekseen.

Korkeus. En ennen edes tajunnut, kuinka suuri ero tässä voi olla. Me otettiin yhdistelmävaunut niin, että ollaan käytetty nyt ensimmäiset reilu neljä kuukautta vaunukoppaa. Vaunukoppa tulee todella korkealle näissä ja oman empiirisen testin mukaan korkeammalle kuin missään muussa. Kun vauvaa saa nostella edes takaisin aika paljon ja oma selkä ei synnytyksen ja loppuraskauden jälkeen ole välttämättä hienoimmissa kantimissa, on se aika kiva, kun sen vauvan saa järkevälle korkeudelle laskea. Tunsimme olomme melkein tyhmäksi kun mieheni kokeili Bugabooita. Hän on aivan liian pitkä ja oli ihan kömpelössä asennossa niiden kanssa. Vaunukoppa on korkealla, mikä tekee pikkuvauvan käsittelystä helpompaa. Mä saatan välillä vaihtaa vaipat vaunukopassa ja ties mitä, joten on oikeasti kätevää, kun ei tarvii kumarrella. Ratasosa tulee tietenkin myös korkeammalle, joten vauva näkee hyvin vanhemman ja on lähempänä. Vauvaa on helpompi viihdyttää, hänelle on helpompi jutella ja vauvan nukkuessa kuulee herkemmin, kun hän heräilee. Ja hei, selkä todella kiittää.

Iso tavarakori. Mä tulin Helsingistä Kuopioon junalla niin, että mulla oli kaksi weekenderiä, sitteri ja hoitolaukku mukana. Ja käsilaukku ja Dante. Iisisti meni. Ei olis ikinä uskonut, kuinka paljon tavaraa tohon menee. Kori on todella iso, ja sinne saa helposti kolme ruokakassillista. Koska vaunukoppa on korkealla, myös korin ja vaunukopan väliin jää rutosti tilaa. Todella kätevää niin ulkomailla kuin ihan lähikaupassa käydessä. Esim. Helsingin keskustassa tuolla menee helposti Benji laukussaan ja hoitokassi sekä muuta sälää. (Benji kassissa, koska se jää jalkoihin ryysiksessä).

Säädettävä työntöaisa. Meillä on miehen kanssa 15 senttiä pituuseroa, mutta myös hyvin erityylinen tapa rullailla kärryjä. Mies pitää aisaa tosi korkealla, mä matalemmalla. Tätä on helppo säätää sentilleen haluamaansa asentoon ja mennä eteenpäin niin, että käsillä ja hartioilla on mahdollisimman mukavaa.

Paikka aurinkovarjolle ja mukille/pullolle. Varjo ja mukiteline on lisäasusteita, mutta ihan superkäytännöllisiä ja paikat niille on juuri oikeissa kohdissa. Trailziin saa itse asiassa kaksi mukitelinettä ja huomasimme esim. Prahassa, että ois käteväkin, jos niitä olisi kaksi. Varjo tulee aika korkealle ja näyttää ehkä vähän hassulle ajoittain, mutta ihan superkäytännöllinen lisä se on! Auringon paistaessa vauvan saa ihan kokonaan peitettyä varjolla ja kuomulla. Ei tarvitse pelätä sitä, että herkkä iho palaa.

Vaunukoppa on ISO. Meidän poitsu on nyt about 68 senttiä pitkä, ja menee tuonne ihan kevyesti vielä. Voisin kuvitella, että jäbä mahtuu tuonne hyvin vielä tulevana talvena, joskin nykyisellään hän ei oikein malta enää olla siellä. Meillä ei myöskään juuri ikinä oo nukuttu vaunuissa puolta tuntia pidempään, joten sikäli ei ehkä päästä tuota testaamaan pitkillä nukkumislenkeilläkään. Joka tapauksessa kun vauva syntyi huhtikuun alussa ja ekat pari kuukautta oli kylmä, oli kiva kun vaunuihin sai helposti lämpöpussin ja peitonkin, ja tilaa oli vaikka hurumykke.

Materiaali. Stokke on laadukas, siitä ei pääse mihinkään. Jokainen pieni yksityiskohta tuntuu kestävältä ja hyvältä ja vaunujen käsittely on tehty todella helpoksi. Pari miinusta on, mutta suurimmaksi osaksi todella käytännöllinen ja pitkälle ajateltu. Vaunukopassa nuo kantokahvat on kauniisti piilotettu vetskareiden taakse (toimii myös taskuna esim. lompakolle) ja esimerkiksi tuossa kuomussa on sekä sisä- että ulkopuolella kuminauha, mihin saa roikkuvan lelun tms. kiinni. Paljon pieniä käytännöllisiä yksityiskohtia siellä täällä. Vaunukoppa ja istuinosa on helppo kiinnittää runkoon ja väri-indikaattorit kertovat milloin kaikki on kunnossa. Vihreää? Good to go. Punaista? Koppa/istuin ei ole kunnolla kiinni.

Ratasosa on höyhenenkevyt ja siinä on paljon säätövaraa, niin tuon infant-tyynyn puolesta kuin jalkatuen säädön takia.

Jarru on todella hyvä ja jykevä. Ei kyllä hevillä hievahda nuo rattaat, jos jarru on pohjassa.

Stokken oma kaukalo menee näihin tietenkin ilman ongelmia, mutta myös meidän MaxiCosi kiinnittyy helposti runkoon, adapterit väliin maksaa 46 euroa. Naps ja turvakaukalo on kiinni, eikä vauvaa tarvii liikutella automatkan jälkeen jos ei halua.

Kuomuissa on molemmissa hyvät vetskarilliset tuuletusaukot, joista saa auki sellaisen kaistaleen tuuletusta tai kurkistusta varten (kun ratasosa on kasvot menosuuntaan). Vaunut tulevat hyttysverkon ja sadesuojan kanssa, joskin on pakko sanoa, etten ole sadesuojaa kertaakaan edes laittanut :D Ei olla rankassa sateessa jouduttu juuri liikkumaan ja kevyen sateen tuo matsku kestää iisisti. Tuo vaunukopan peittokankaan (mikä tämä on nimeltään?) vetskareilla pystyyn säädettävä osa on ollut myös ihan mahtava tuulensuoja.

Trailzit on “äänettömät”. Vaunut henkivät laatua kaikin puolin, eivätkä ne todellakaan nitise tai natise ja muutenkaan niistä ei lähde ääntä muuta kuin soratiellä. Jokainen osa tuntuu vaan oikeasti todella hyvälaatuiselle.

No entäs sitten ne miinukset? Niitäkin nimittäin on, kuten varmasti kaikissa vaunuissa. 

Koko. Samalla kun on ihanaa, että vaunut ovat isot, ne vievät aika helkkarin paljon tilaa autossa. Meillä ei ole edes mikään pieni auto, vaan citymaasturi, ja silti runko + vaunukoppa täyttivät auton takaosan melko lailla kokonaan. Näin järeitä ja isopyöräisiä vaunuja ei vaan yksinkertaisesti varmastikaan saa pienempään tilaan menemään, joten sama ongelma olisi edessä missä tahansa vaunuissa. Meille kuitenkin nimenomaan ne järeys ja isopyöräisyys oli must, eli eletään tämän kanssa. Toisaalta jopa tällainen pulkannarukäsi nostaa vaunut helposti auton kyytiin, joten ne eivät ainakaan ole hirveän painavat.

Pari epäkäytännöllistä pikkujuttua. Vaunukopan saa toki helposti kiinni runkoon, mutta kun sitä irroittaa, täytyy samanaikaisesti painaa molemmilla käsillä noita kahvoja sivuissa ja siitä kopan nostaminen on hieman hankalaa. Nostanko niistä kahvoista, jotka on epämukavan tuntuiset vai avaanko kantokahvat ja yritän nostaa niistä? Miten saan niistä otteen, kun tarvitsen kahta kättä kahvojen painamiseen? No, ensimmäisen parin kerran jälkeen tää on mennyt helposti, kun on saanut hyvän otteen noista kahvojen kohdista ja nostanut kopan suoraan samalla kun painanut sen irti rungosta. Vaikea selittää mitenkään fiksusti. Ei siis käytännöllisin ratkaisu, mutta siihen tottuu viimeistään kymmenennellä käyttökerralla.

Turvakaari irtoaa kokonaan, eikä sitä saa sillai heilautettua toiselle puolelle. En ihan ymmärrä miksei? Nyt kun sen irroittaa, se pitää laittaa jonnekin siksi aikaa, kun sitä ei tarvitse. Olisi parempi ja käytännöllisempi, jos sen voisi heilauttaa vaunujen sivuille. Viispistevyö on toki käytössä pienellä ja turvakaari tulee sitten vasta myöhemmin kun vöille ei enää ole tarvetta, mutta niin. Hölmösti suunniteltu mun mielestä. Ja sitten viispistevyöt. Me ollaan vasta kokeiltu tuota ratasosaa muutaman kerran, joten ehkä ei olla vielä opittu niiden säätöä, mutta mun mielestä niiden säätö on vähän hankala. Siis jos haluaa löystää/tiukentaa, niin se ei käy ihan suitsaitsukkelaan. Toki vauva nyt ei kasva joka päivä sen vertaa, että niitä pitäisi hirveästi säätää, mutta silti, se voisi käydä hieman helpommin.

Jarrun kanssa pitää muistaa aina rullata vähän taaksepäin heti sen avattua, sillä se alkaa vähän tökkimään tai pitämään hassua ääntä, jos sen kanssa yrittää suorilta eteenpäin. Tulee mieleen pyörän vaihteiden vaihto. Pikkujuttu, ja sen oppii aika nopeasti. Välillä edelleen unohtuu, mutta asiaan auttaa se, että painaa jarrun takaisin pohjaan, avaa ja nykäisee vaunuja vähän taaksepäin ennen liikkeellelähtöä.

Ei paikka sisarukselle. Tämä ei sinänsä meidän oma negatiivinen kokemus, vaan se, mitä on hoettu valtavasti. Mun on pakko sanoa, että oon niin taikauskoinen, etten olisi uskaltanut ostaa vaunuja ajatellen, että sitten kun toinen tulee, niin hänellekin on paikka. Lisäksi toivomme, että jos Dante saa sisaruksen, on heillä vähintään kahden vuoden ikäero, ehkä mieluiten kolmen. Mun on vaikea kuvitella, että kolmevuotias Dante suostuu kovin pitkiä aikoja olemaan vaunuissa, ja Trailzeihin saa kuitenkin sitten seisomalaudan hyvin kiinni, joten luulen, että se tulee olemaan meidän tulevaisuus.

No mitenkäs sitten vaunukoppa versus ratasistuin?

Vaunut myydään lähtökohtaisesti runko + ratasosa -settinä, mutta me halusimme myös vaunukopan. Periaatteessa vauva voi mennä näissä Stokken Trailazeissa tuossa ratasosassa jo ihan pienenä, sillä sen saa makaavaan asentoon. Suomalaisten suositusten mukaan vauvan olisi suositeltavaa kulkea puolivuotiaaksi asti täysin vaakatasoisessa makuuasennossa, mutta tää on sellainen Suomen (tai Pohjoismaiden?) erikoisuus. Suositus on Stokken sivuillakin niin, että vaunukoppa 0-6 kk ja sitten ratasosa 6kk ->. Me otettiin pieni varaslähtö, nimittäin vaunuissa oleminen alkoi olla aika tuskaa. Dante pönkää itseään koko ajan istumaan ja sitten tulee kiukku. Voisi siis sanoa, että meillä vaunukopalle oli käyttöä 4,5 kk. Ja siitäkin huolimatta, että meillä kopalle oli käyttöä vain 4,5 kuukautta, on se mielestäni rahan väärti. Vaunukoppa on väristä riippuen 302-325 euroa, ja mielestäni ehdottomasti hankinnan arvoinen. En osaisi kuvitella laittavani vauvaa ihan mininä tuohon ratasosaan ja vielä kiinnitellä jotain viispistevöitä. Nyt on ollut helppo työntää vauva sinne koppaan suojaan ja hänet on saanut sieltä helposti ylös. Multa jos kysytään, Dante kulkis vielä vuoden siellä kopassa, mutta no, Dantelta jos kysytään, hän varmaan kävelisi jo omasta mielestään :D Vaunukoppa on meillä tuplannut reissuissa myös Danten sänkynä, sillä se on jopa isompi kuin meidän kehto. Eli kyllä ehdottomasti käytännöllinen ratkaisu!

Kuten ilmeistä voi päätellä, on tuo ratasosa kuitenkin paljon mieluisampi pikkuherralle nyt. Suositusten lisäksi lueskelin aika paljon käyttökokemuksia, ja totesin, että Dantella on valmiudet matkata tuossa ratasosassa nyt. Siinä on kolme eri säätöastetta kun vauva on vanhempaan päin ja kaksi kun hän on kasvot menosuuntaan. Nyt ollaan siis menty tuossa makaavimmassa asennossa tai hieman koholla, ja kun tuossa on vielä tuo vastasyntyneen lisäpehmuste, ei asento ole yhtään painava mihinkään. Muotonsa ansiosta tuo ratasosa jättää vauvan ikään kuin pussiin, eikä se aiheuta liikaa painetta selälle tai pyllylle. Siellä se möllöttää tyytyväisen näköisenä siis. Me otettiin tosta lisäosasta se superpaksu pehmuste pois takaa, koska muuten Dante oli vähän hassussa asennossa tuossa. Nyt asento on täydellinen ja meno tuntuu olevan hänelle melkoisen mukavaa. Näin körötellään nyt hetki vanhempaan päin, mutta varmasti jossakin vaiheessa vaihdellaan myös kasvot menosuuntaan päin, sillä kaikki ympäröivä kiinnostaa jo nyt valtavasti.

Vaikka ratasosa otettiinkin jo käyttöön, niin aika tasapuolisesti mennään vaunukopan kanssa. Jos ollaan liikkeellä pidempi päivä, niin vaunukoppa on käytössä. Jos taas ohjelmassa on vaikka kaupassa käynti tai lyhyt pyörähdys kävelyllä, niin mennään ratasosalla. Vaunukoppa on kuitenkin vielä hieman parempi paikka nukkua, joten pitkinä päivinä se on ehdoton vielä.

Ja vielä pari lisäasustetta..

Meillä on Stokken oma hoitokassi, ja olen äärimmäisen tyytyväinen tähän hankintaan! 129 euroa maksava kassi on aivan eri luokkaa kuin esim meillä ennen käytössä ollut Baby Björn. Tässä on termostasku pullolle ja tämän saa laukuksi tai repuksi. Sen lisäksi, että tämä on myös tosi tyylikäs, niin tää on malliltaan täydellinen. Matala, mutta leveä, jolloin pohjalta ei tarvii koskaan kaivaa mitään, vaan kaikki on helposti saatavilla. Teen oman jutun hoitokassista ja sen sisällöstä, mutta tällainen välihuomautus tähän väliin.

Meillä on ollut meidän turvakaukalossa lämpöpussit käytössä. Ne on toiminu niin lämmikkeenä kuin myös pehmusteena. Meilläon Pikkuvaniljasta saatu lämpöpussi paksuna ja ostimme saman myös ohuena kesää silmällä pitäen. Ihan parasta on se, että nämä sopivat myös Stokken ratasosaan täydellisesti!

Yhtenä miinuksena voisi sanoa hinnan, sillä vaunut eivät ole edulliset. Tosin, mitä vertailimme näitä, niin eipä nämä nyt kovin älyttömän kalliitkaan ole. Samalla on hyvä muistaa, että vaunut ovat käytössä parhaillaan aika monta vuotta, jos myös mahdollinen sisarus rullailee samoilla kärryillä ja niitä käytetään päivittäin. Usein monta kertaa päivässä. Käytännöllisyys ja käyttömukavuus ovat siis aivan ykkösasemassa. Toki se ei ole haitaksi, että ainakin omaa silmääni miellyttää myös vaunujen ulkonäkö.

Ainiin, käytännölllisyydestä tuli mieleeni, että näiden kanssa on menty busseilla, junalla, laivalla, lentäen, autolla ja vaikka miten. Aina on mennyt oikein mukavasti ja hyvin on mahduttu kapeitakin käytäviä pitkin. Vaikka nämä näyttävät ja tuntuvat järeiltä, eivät ne vaadi kuomuun kiinnitettävää “leveä kuljetus” -ilmoitusta. Hyvin mahtuu.

Mua vähän itkettää, että mun pieni mini on jo niin iso, että hän haluaa mennä ratasosassa, mistä näkee maailmaa. Milloin hän kasvoi näin isoksi ja miten tää aika on voinut mennä näin nopeasti? Vastahan hän oli ihan pikkuruinen ja tuhisi vaunukopassaan?

Mä yritin muistaa nyt kaiken mitä vaunuista tulee mieleen, mutta kysykää ihmeessä, jos tulee kysyttävää :)

10+

Related Posts

12 Comments

  • Reply Sinna Sunday, August 20, 2017 at 22:42

    Meillä on Trailzit ja käytössä siinä Crusin sisaristuin. Stokke ei tätä yhdistelmää mainosta tai markkinoi, mutta Crusin sisaristuin on täysin yhteensopiva Trailzien kanssa. Ihan vaan fyi jos joskus tulee tarvetta 😉

  • Reply Minna Monday, August 21, 2017 at 03:19

    Moi. Olipa kiva lukea tämä postaus, sillä nämä samat vaunut odottaa meillä käyttöön pääsyä :) päädyttiin näihin aikalailla samoista syistä kuin te! :) 38 raskausviikko menossa eli pian pääsemme testaamaan vaunuja vauvan kanssa :)

  • Reply Westend Mum Monday, August 21, 2017 at 12:42

    Stokke on kaikipuolin hyvä merkki. Meillä monia huonekaluja :)

  • Reply Hiu Monday, August 21, 2017 at 12:51

    Vaikka testien mukaan esim. Stokken vaunut ovat kemikaalien vähyyden suhteen erinomaisia, taitaa markkinoilla olla edelleen vain yksi todellinen luomukyyti vauvalle eli itävaltalaiset Naturinkind -vaunut, joissa ei ole käytetty lainkaan synteettisia materiaaleja tai homeenestoaineita. Materiaaleina ovat mm. villa ja puu. Eivätkä ole hassumman näköisetkään, vaikka meille ulkonäkö ei ollutkaan ensisijainen ostoperuste.

    • Reply Hiu Monday, August 21, 2017 at 20:01

      Siis Naturkind *typo* :D

  • Reply Sirpa Monday, August 21, 2017 at 13:53

    Ystävälläni on myös nuo! Oon vähän harmitellut, että me ostettiin Emmaljungien nx90 malli, sekin on kyllä suht korkea malli,mutta kyllä noi Stokket olis ollut kivemmat. :(

    Nx90 on tosin super kapea ja näin paljon julkisia käyttävälle just hyvä valinta!

    Me tosin ollaan 166cm ja 172cm, mutta vähän huonoselkäisiä. :D

    Ihania nuo Danten ilmeet. 😍

  • Reply Toinen Anna Monday, August 21, 2017 at 19:32

    Kiitos Anna ja Stokke, että kaupallisesta yhteistyöstä huolimatta tässä esitettiin myös tuota kritiikkiä avoimesti. Tuli paljon uskottavampi fiilis :)

  • Reply Paapii Tuesday, August 22, 2017 at 22:07

    Näin juuri sunnuntaina metrossa, kun näistä vaunuista yhtäkkiä vaan PUTOSI ratasosa lattialle lapsi kyydissä :( :( Niin uskomattomalta kuin kuulostaakin.
    En toki voi tietää oliko väärinasennettu tai jotain mutta vaikea uskoa jotenkin. Hirveetä.

  • Reply Keijuli Tuesday, August 22, 2017 at 22:18

    Joo rattaat pitää musta kanssa olla hyvät ja laadukkaat. Meillä on esikoisella ja nyt vauvalla ollu molemmilla emmaljungat (mallin vaihto tuli välissä) ja monet on kauhistellu niiden hintoja, mutta ite oon sitä mieltä että rattaat on niin iso osa (ainakin meillä) lapsi arkea että en vois rullailla millään halpiksilla. Matkarattaina meillä on britaxit ja noh ne menee matkarattaina oikein hyvin,mutta menettäsin hermoni jos mun niitä pitäis ympäri vuoden kokoajan työnnellä ja noiden välillä kyllä huomaa jo kankaiden laadussa suuten eron. Tosta vielä että mustassa ei näy lika, niin meillä noi matkikset on mustat ja niissä näkyy kyllä kaikki 😂 siks kuopukselle tuli tummanharmaat et se pöly ym ei näkyis niin hyvin, vaikka mustat olis kyllä ihanat ollu, onneks on kuitenki istuinsuojia millä voi suojata. Muistattehan muuten kuivata rattaat lämpösessä tilassa ilmavasti jos ne kastuu yhtään 🙂 moni ei tunnu hoksaavan että rattaat voi suht helpostikkin homehtua jos niitä säilötään kosteana tai jossain terassilla ympäri vuoden ja tekee pahaa nähä lapsia homeisissa rattaissa.

  • Reply Vieras Wednesday, August 23, 2017 at 14:00

    Korkeat vaunut on myös Britax Go Big, ja arviolta 400-500e edullisemmat. Stocket oli meille liian leveät ja isot, mutta pitkinä tarvittiin korkea malli. Naurettavan vähän on valikoimaa pitkille ihmisille vaunuissa kyllä :-)

  • Reply Milla Wednesday, August 23, 2017 at 20:54

    Kirjoitat, että haluat pitää vauvan erossa kemikaaleista. Käytätkö kuitenkin esim. hajuvesiä lapsen läsnäollessa? Mitenkäs hajustetut pyykinpesuaineet? Esim. hajustekemikaalit sekä ionittomat tensidit ovat todella myrkyllisiä hengitettyinä.

    • Reply Oili Thursday, August 24, 2017 at 12:49

      Totta kyllä, että kodin kemikaalikuorma voi olla melkoinen, lähtien ihan päivittäiskosmetiikan tuotteista, pyykinpesuaineista, puhdistusaineista ym. Vähemmälläkin ihminen pärjäisi, kuten esimerkiksi tekemään melkein kaiken kodin puhdistuksen etikalla ja soodalla.

      Vauvojen tuteissakin käytetään vaikka ja ties mitä muovilaatuja, joita aikuinen ei varmasti omaan suuhunsa viitsisi edes laittaa. Luonnonkumivaihtoehtoja on myös tarjolla, mutta ne ovat kalliimpia eivätkä niin suloisissa (keinotekoisissa) väreissä ja muodoissa kuin nämä teolliset muoviset. Hyvin pitkälle kemikaalittomuudessa pääsee ottamalla asioista aktiivisesti selvää ja tietoisesti tinkimällä aikaisemmista tottumuksistaan, jos ne osoittautuvat haitallisiksi. Itselläni ei ole enää vuosiin ollut edes kausiflunssaa, kun vaihdoimme kaikki kodin kemikaalit mahdollisimman luonnollisiin vaihtoehtoihin. Myöskään en voisi kuvitella kuormittavani oman lapseni herkkää ihoa esim. tarpeettomilla kylpyvaahdoilla, joita ilman tulee toimeen oikein hyvin.

    Leave a Reply

    Previous Post Next Post