Lääkärireissuja ja uusia käänteitä

Joskus minä inhoan bloggaamista. Jatkuvasti tulee kritiikkiä, arvostelua ja tuomitsemista, joka pohjaa yleensä vieläpä puolikkaisiin tai vajaihin tietoihin. Suurimman osan ajasta minä kuitenkin rakastan tätä, ja eilen oli taas yksi niitä päiviä kun kiitin kaikkia tähtiä siitä, että lähdin tähän joskus mukaan. Lukijoistani on nimittäin henkisen avun lisäksi niin paljon apua monessa muussakin asiassa ja eilen se todella konkretisoitui.

Sain tuossa jo pari viikkoa sitten Instagramissa viestiä eräältä seuraajaltani. Se kulki jotakuinkin näin: “Heippa! Anteeksi tällainen tunkeilu, kolmen lapsen äitinä haluan noihin mahavaivoihin vielä sanoa…” ja sisälsi pienen tarinan seuraajani omasta vauvasta, jolla osoittautui masuongelmaepäilyt refluksiksi. Hän vielä päätti viestinsä ihanalla jatkontoivotuksella, ja kiitinkin häntä heti viestistä. Minusta on hienoa saada neuvoja ja aputarjouksia, jotka eivät nimenomaan ole tungettelevia “minätiedänparemmin”, vaan sellaisia “tulipa tässä mieleeni, voisitte hyötyä” -juttuja. Ja näitähän lukijoiltani nimenomaan usein tulee. Kiitin tosiaan häntä tästä viestistä ja totesin, että en usko meillä olevan refluksista kyse, kun vauva ei juuri pulauttele. Tuo on tähän mennessä pulautellut ehkä alle viisi kertaa kunnolla koko elinaikanaan.

Kuitenkin tämä jäi mieleeni, ja neuvolalääkärissäni jutellessani vauvan voinnista toin esille tän refluksiasian. Lääkäri totesi, että vauva ei nukkuisi öitään hyvin vaan kitisisi ja olisi levoton, jos refluksi vaivaisi. Annoin siis koko asian olla.

Viikonloppuna vauvalla alkoi ihmeelliset itkuhuudot. Masuvaivat loppui meillä melko lailla siihen vyöhyketerapiaan ja nämä eivät olleet masuhuutoja, nämä oli jotenkin ihan erilaisia. Ehkä jollekin muulle vauvanhuuto on vauvanhuutoa, mutta jokainen äiti varmaan tunnistaa vauvallaan erilaiset huudot. On huomionhakuista, on kipeää, on nälkäistä jne. Samaan aikaan vauva halusi olla rinnalla usein ja pitkiä aikoja. No, totesin, että tiheän imun kausi on hieman ajoissa ja se siitä. Lueskelin netistä kuuden viikon hulinoista ja lukijani vinkistä latasin Ihmeelliset viikot -ekirjan ja lueskelin sieltä viiden viikon kehityskaudesta, jossa vauva on tosi kiinni äidissä, haluaa olla paljon rinnalla ja on “fussy” koska tapahtuu niin rajua kehitystä. Okei, odotin siis sitä kirjan lupaamaa “loppuu yhtä nopeasti kuin alkaa” ja mietin, että aikamoinen kehityskausi. Vauva oireili oikeastaan niin, että muutaman kerran päivässä (2-5) puoli tuntia – puolitoista tuntia ruokailusta alkoi kova itkukohtaus, jossa vauva oli aivan lohduton, todella kipeän oloinen. Ei kuitenkaan kiemurrellut samalla tavalla kuin masukivun kanssa, ja halusi olla pystyasennossa ja heijattavana siinä. Vaikka normaalisti ei oo tykänny pystyasennosta lainkaan. Näiden kivuliaan itkun kohtausten ulkopuolella vauva on hereillä ollessaan ollut hyväntuulinen ja hymyilevä oma itsensä, joten en oikein osannut pelätä, että mitään olisi pahasti pilalla. Mielessä kävi myös perinteiset “vauvat nyt vaan itkee” jne.

No, lueskeltiin siis hulinoista ja kehityskausista ja samalla mut valtasi kuitenkin pieni pelko. Joku mussa ajatteli, että “joku tässä ei täsmää”. Viime viikolla myös joku päivä jo ennen näitä hulinoita, huomasin ja sanoin miehellekin, että vauvalla tulee usein hoitopöydällä vähän maitoa suusta. Vaikka ruokailusta olisikin jo hetki. Samaan aikaan huutohulinoiden kanssa vauvan päiväunet muuttui tosi lyhyeks ja aivan äärimmäisen levottomaksi. Milloin itketti välissä, milloin kitisytti, milloin ei vaan saanut nukuttua. Hassusti vauva kuitenkin nukkui yleensä turvakaukalossa, kun kävimme asioilla tai kaupungilla. Myös alkuun erinomaiset yöunet muuttuivat kovin levottomaksi. Vauva kyllä nukkui, mutta äiti ei. Vauvan nukkuessa silmät kiinni, hän samalla pyöri, hyöri ja meuhkasi. Myös ruokailut muuttuivat vähän omituisiksi. Vaikka vauva halusi selkeästi rinnalle, saattoi hän ykskaks alkaa itkeä ja karjua rinnalle. Samalla vauva vaikutti usein vähän väsyneelle, vaikka olisi nukkunutkin. Koska unet oli kovin levottomia ja heräili niistä koko ajan. Ajattelin kuitenkin, että tällainen kehitysvaihe ja tiheän imun kausi vain. Jokin kuitenkin epäilytti minua, mutta uskoin viisaampiani.

Kunnes sitten eilen aamulla, vauva heräsi valtavaan pulautukseen, vaikka ruokailusta oli jo puolitoista tuntia. Säikähdin puolikuoliaaksi, kun vauva yski puklua ja samalla muistui mieleeni tuo edellä kertomani yhteydenotto. Varasin samoin tein ajan lastenlääkärille ja rupesin tutkimaan refluksia tarkemmin. Kun odotimme aulassa lastenlääkäriä, olin jo asiasta vakuuttunut. Lastenlääkäri vahvisti epäilyt ja vauvalla on niin sanottu “silent refluksi”. Kyseistä refluksia kutsutaan hiljaiseksi, sillä siinä vauva ei juuri pulauttele. Lastenlääkäri selitti, että kyseinen on hyvin yleistä pienillä vauvoilla rakenteellisista syistä ja menee usein itsekseen ohi vauvan kasvaessa. Joissakin tapauksissa refluksi liittyy allergiaan/allergisuuteen, mutta meidän tapauksessa epäilisin kyseessä olevan rakenteellinen ominaisuus. Toki se allergiakin pitää poissulkea, jos näyttää siltä.

Millään järeällä lääkityksellä tätä ei vielä lähdetä hoitamaan, vaan nostimme eilen vauvan kehdon ja vaunujen asentoa pystymmäksi ja pidämme häntä ylipäätään enemmän pystyasennossa. Lisäksi hain eilen apteekista Gavisconia ja maidonsakeuttajia ja tuntuu, että Gaviscon on jo nyt hieman helpottanut vauvan oloa. Molemmissa on toki ummetuksen riski, jota pitää seurata. Nyt sitten tarkkaillaan tilannetta ja toivotaan parasta.

Olemme tätä ennen vältelleet vauvan pitämistä pitkiä aikoja babysitterissä ja turvakaukalossa, kun on paljon keskustelua siitä, että se vaikuttaa vauvan selkään huonosti. Lääkäri kuitenkin sanoi, että niissä voi huoletta antaa nukkua pidemmätkin päiväunet, jos niissä uni tulee. Lisäksi lääkäri sanoi, että on tosi hyvä asia, että vauva syö tuttia, sillä tutti helpottaa refluksin oireita. Lueskellessani refluksiin liittyviä aineistoja olikin yllättävä huomata, kuinka paljon hyötyä tutista voi refluksivauvalle olla. Nyt on siis ihan lääkärin lupa sille, että tuttia saa syödä ahkerasti, jos niin haluaa. Varsinkin voi kuulemma auttaa unien rauhoittamista.

Vaikka refluksi pahimmassa tapauksessa on hyvin pelottava ja ahdistava, todennäköisempää on, että meillä on siitä melko lievä versio, joka menee itsekseen ohi kiinteiden ruokien ja vauvan pystyynnousun myötä. Kaikesta pelottavuudestaan huolimatta oli helpottavaa saada selitys tälle muutokselle vauvan käytöksessä. Tiheän imun kausi on varmaan pahentanut oireita, kun ruokatorvessa seilaa koko ajan maitoa. Enpä olisi itse tullut ajatelleeksi, sillä tärkein oire uupui. Olenkin äärimmäisen kiitollinen tälle seuraajalleni, sillä mielestäni jo nyt on vauvan olossa nähtävissä muutosta parempaan. Ja me oltais edelleen odoteltu tämän “vauvat nyt vaan itkee alkuaikoina” vaiheen ohimenoa ilman tätä vinkkiä.

(En kestä näitä viime aikoina väläyteltyjä hymyjä ja nauruja ♥)

Jälkiviisaana on helppo huudella, mutta nyt kun ajattelen asiaa, niin selkeitäkin merkkejä tästä on ollut. Vauva nieleksii usein ja se on selkein oire. Ihan kuin hänellä olisi jotain suussa, vaikka ruokailusta olisi jo mennyt pitkä aika. Lisäksi vauvalle tulee usein hikka ja hänellä tuntuu usein olevan hieman maitoa suussa. Makuuasennossa häneltä usein “livahtaa” pieni pulautus poskea pitkin ja masullaan ei aina tahdo olla ollenkaan. Enpä näistä oireista + levottomaksi muuttuneista unista olisi osannut refluksia ajatella ilman apua. Kannattaa siis itse kunkin tutustua silent refluksiin, vaikka vauva ei pulauttelisikaan. Viime yö meni huomattavasti rauhallisemmin ja vauva tuntui nukkuvan sikeästi, ja syöminenkin on ollut taas hymyjen säestämää, joten jatkamme eilen aloitettua Gaviscon kokeilua.

Otan mielelläni vastaan kaikkia kokemuksia ja neuvoja refluksiin liittyen, joskin ehkä ne pahimmat kauhutarinat voi jättää välistä. Niitä googlasin ihan tarpeeksi itsekin.

Erityisesti kiinnostaa, millaisilla syöttöväleillä on tullut menestystä? Suomessa tunnutaan suosittelevan pidempiä syöttövälejä, englanninkielisessä materiaalissa puolestaan lyhyempiä syöttövälejä ja pienempiä annoksia. Molemmissa on logiikkansa. Pitkissä syöttöväleissä ei ruokatorvessa koko ajan seilaa tavaraa. Toisaalta lyhyillä syöttöväleillä pienemmät annokset eivät välttämättä nouse niin herkästi ylös. Muutoin ohjeistus on aika yhteneväistä, mutta tämä hiukan mietityttää.

15+

Related Posts

55 Comments

  • Reply Reetta Wednesday, May 17, 2017 at 14:46

    Moi!

    Meillä ei koskaan todettu virallisesti mitään refluksia, koska en asian tiimoilta lääkärissä käynyt, mutta meilläkin oli vähän samantyyppisiä oireita. Vauva ei koskaan saanut pahoja kipu/itkukohtauksia, mutta pulautteli todella paljon pienenä ja oli levoton. Säikähdin myös, kun pari kertaa tuli kunnon maitopuklaus pihalle vaikka syömisestä oli jo mennyt noin 1,5h. Juttelin asiasta sitten ekassa lääkärineuvolassa ja sain neuvoksi pidentää syömisvälejä. Tehtiin sitten niin, että pidennettiin syömisvälejä, että vähintään kaksi tuntia oli ruokailun väliasä, ja se auttoi huomattavasti! Vauva ei enää pulautellut niin isoja määriä ja vaikutti muutenkin tyytyväisemmältä. Ja silloin myös huomasin, että olin aikaisemmin kaikkiin itkuihin antanut tissiä, kun kyse olikin ollut vaikka vain sylin kaipuusta tms :) ja tutti oli myös meillä käytössä.
    Sitten, kun ikää tuli jo enemmän ja vauva istui ja oli pystyasennossa niin en enää syöttövälejä niin miettinyt esim 6kk ja 9kk tiheän imun vaiheilla, kun vauva ei enää pulautellut silloin. Tutti jätettiin pois 10kk iässä, kun olin lukenut että silloin olisi hyvä jättää pois ettei tulisi virhepurentaa ja imetys loppui 1v3kk iässä. Nyt tyttö on jo 1v8kk :)
    Mutta tsemppiä teille! :)

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:12

      Meillä on jo nyt siis n. 2-3 tuntia syöttövälit pojalla päivisin, öisin saattaa olla 4-5 tuntiakin, eli ei luulisi olevan siitä kiinni. Nyt toki tiheän imun kaudella on viihtynyt tissillä useammin, mutta ehkä se tästä normalisoituu itsekseen sitten :)

      Kiitos paljon kommentistasi :)

  • Reply Tiina Wednesday, May 17, 2017 at 15:07

    Hei Anna.
    Ensin mielettömän paljon onnea pienestä peikkopojasta. Olen mielenkiinnolla seurannut blogiasi alusta saakka. Olen itse 5kk pienen esikoispojan äiti ja teidän alku kuulostaa hirmu samalta kuin meillä. Minullakin oli (on) suihkutissit ja poika nieleskeli kovasti alussa ei puklaillut saati oksentanut. Pelkäsin lähestulkoon kuollakseni refluksia, koska lähipiirissä erittäin vaikea refluksi. Ennen kuin edes lähdin lääkäriin nostin sängynpäädyn ja vaunujen päädyn, vauva nukkui joitakin yöunia kaukalossa koska silloin uni oli huomattavasti parempaa. Välillä hän nukkui meidän välissä tyynyn päällä, reilusti siis kohoasennossa. Tämän jälkeen tilanne tuntui helpottavan ja ajattelinkin että vauvan silent refluksi oireet olisivat enemmän olleet vain yksinkertaisesti liian maha täysi, koska vauva söi tiheästi ja maitoa tuli enemmän kuin tarpeeksi. Yritin välillä pitää pitempiä väliä imetyksessä mutta jotenkin tuntui kurjalta “rajoittaa” pojan syömistä. Palasin siis siihen että syököön kun on nälkä :) 3kk kohdalla nieleskely jälleen lisääntyi selvästi ja miehenikin jo kiinnitti asiaan huomiota. Myös huudot lisääntyivät ja vauva veti itseään kaarelle varsinkin iltaisin. Halusin sulkea korvatulehduksen mahdollisuuden pois ja samalla pyytää apua mahdolliseen refluksiin. Varasin ajan Mehiläiseen. Käynti oli mielestäni minun mielenterveyden kannalta ihan välttämätön. Korvat kunnossa emmekä varsinaista refluksidiagnoosia saanneet mutta koin että minua kuunneltiin ja otettiin tosissaan. Saimme ohjeeksi käyttää sakeuttajaa, pidentää syöttävälejä, opetella syömään tuttia ja reseptin gavisconeen. Sakeuttajan aloitimme heti (se olikin omajuttunsa tissimaidon kanssa ;)). Gavisconin ajattelin aloittaa seuraavaksi, jos tilanne pysyy ennallaan tai pahenee. Kuitenkin muutaman viikon jälkeen oireet katosivat lähes kokonaan, en tiedä auttoiko aika vai sakeuttaja vai mikä mutta tosiaan nyt kun vauva on 5kk ei minkäänlaisia refluksioireita ole :) En tosiaan tiedä oliko alunperinkään kyse refluksista mutta kovasti se mieltäni painoi ja oireet jossain vaiheessa kovasti siihen viittasivat. Edelleen meillä on sekä vaunujen pääty että sängyn pääty hieman kohotettu mutta esimerkiksi Maltalla ollessa poika nukkui täysin vaakatasossa ilman mitään ongelmaa. Tsemppiä kovasti vauva-arkeen , jospa teilläkin olisi kyse täyden mahan syndroomasta ;)
    Toivottavasti ei tullut hirmu hajanainen teksti ja saat pointin pitkästä tekstistä kaivettua. 5kk on ihana ikä kun vauva vaatii jatkuvia sirkustemppuja viihtyäkseen :D

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:16

      No kun tätä mäki oon ajatellut, että kun välillä edelleen suihkuaa, vaikka ylituotanto onkin loppunut onneksi, niin en osannut edes ajatella tätä. Mäki itse asiassa ajattelin ensin korvatulehdusta, mutta onneksi sitten tajusin itsekin, missä vika. Me annettiin kanssa tänään eka setti sakeuttajaa ja hyvin pojalle upposi, nyt täytyy vaan koko ajan olla tarkkana, ettei tule ummetusta, kun sakeuttajastakin kuulemma herkästi tulee.

      Mä oon kanssa ajatellut, että annetaan nyt viikon verran tota Gavisconia ja sitten katsotaan onko tilanne rauhoittunut. En siis ajatellut sitä loppuelämää pojalle antaa, vaan kokeilla vaikka viikon kuurin ja sitten katsoa olisiko rauhoittunut. Luulen, että tää tiheän imun kausi on se, mikä meillä pahensi oireita. Jälkeenpäin luettuna kaikki oireet on tosi tuttuja, mutta vasta tosi kovat kipuitkut on tuonu sellasen fiiliksen, että kaikki ei oo kuten kuuluu :)

      Ollaan itse asiassa annettu myös pullosta ruokaa hänelle, ja hän ei itse asiassa syö kerralla ihan hirveesti, joten en usko, että maha on hirveen täysi, vaan enemmänkin falskaa välillä ja nyt kun on tullut pari sellasta paineista kaaripulautustakin, niin oon ollut vakuuttuneempi tästä. Toivottavasti ei tästä lähde pahenemaan, eikä sen kummempia tutkimuksia tarvita, ja näillä mennään :) Sakeuttajat ja Gaviscon siis kuuriluontoisesti kokeilussa, ehkä meilläkin ihan itsekseen rauhoittuu nopeasti tuo.

  • Reply Kata Wednesday, May 17, 2017 at 15:13

    Me saimme myös ohjeeksi antaa gavisconea kunnes Lastenklinikan lääkäri valisti meitä lääkkeen haitoista. Siellä sitä ei käytetä ollenkaan. Meillä on auttanut imetysvälien pidentäminen ja tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen tai sitten vain aika. Vaikea sanoa varmaksi! Tsemppiä kovasti!

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 15:20

      Heippa! Mitä nää haitat siis on? En googlaamallakaan ole löytänyt kuin tuon ummetuksen riskin :/

      • Reply riikka Wednesday, May 17, 2017 at 18:48

        Gavisconin sisältää mm. alumiinia, jota voi kertyä elimistöön. Lastenlääkärit eivät suosittele imeväisen refluksitaudin (joka on muuten täysin eri asia kuin pulauttelu!) lääkehoitoa. Parasta hoitoa ovat mm. asentohoidot sekä sakeuttajien käyttö.

        Jos haluatte käydä yksityisellä lastenlääkärillä, niin suosittelen valitsemaan lääkärin, joka tekee myös kliinistä työtä KYS:ssä.

        • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:26

          Hassu juttu, tuo oli tosiaan lastenlääkäri, ja olen lukenut lukemattoman määrän tarinoita, missä nimenomaan lastenlääkäri on tuota suositellut. Ja en tiedä missä lääkäri tekee työtään, mutta hyvin perusteellinen ja hyvä lääkäri oli, josta olin kuullut kehuja aiemminkin paikallisista tutuilta, joten hänellä mennään. Lääkäri ei nimenomaan kirjoittanut mitään reseptiä koviin lääkkeisiin, vaan sanoi, että Gavisconia ja sakeuttajia voi kokeilla. Refluksiinhan on ihan kunnon lääkkeitäkin, joita emme halua käyttää, vaan kokeillaan tuollainen kuuriluontoinen Gaviscon ja sakeuttajat nyt ensin.

  • Reply Kata Wednesday, May 17, 2017 at 15:42

    En muista ihan tarkasti mitä lääkäri kertoi, mutta liittyi alumiinin ja sen kertymiseen. Me lopetettiin lääke siksi etteivät siellä määrää ko lääkettä ja koska en huomannut lääkkeestä olevan apua. En tajunnut sen enempää kysyä, koska hiukan säikähdin mitä neuvolasta on meille määrätty.

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:17

      Okei, hyvä tietää, ite ku törmänny vaan siihen ummetusasiaan. Mutta tosiaan, me ajateltiin kokeilla viikon kuuri ja sitten lopettaa ja katsoa mitä tapahtuu. Jos oireet eivät palaa, jatketaan vaan pystymmässä nukkumista ja toivotaan, että tää oli vaan tiheän imun kauden aiheuttama kovempi oireilu :)

    • Reply Kati Wednesday, May 17, 2017 at 19:18

      Heip, meilläkään ei aloitettu Gavisconen käyttöä siitä syystä, että sisältää alumiinia. Toinen lääkäri vielä mainitsi, että ei suositella oikeastaan aikuisillekaan alumiinin takia, joka tosiaan kertyy elimistöön herkästi. Alumiinilla on elimistöön kertyessään (määriä ei tiedetä) monia haittoja vakavista hermoston kehityksen häiriöistä (erityisesti kognitiiviset taidot) keuhkosairauksiin. Muutama käyttökerta ei varmasti ole tehnyt mitään hallaa, mutta säännöllisen käytön sijaan itsekin suosisin juuri pystyasentoja (myös imetyksessä) ja sopivan syöttövälin löytämistä (ehkä tässä tapauksessa, kun maitoa tulee suihkuamalla, niin syöttövälin pidentäminen ja tutti sen rinnalla tyydyttämässä imemisen tarvetta). Usein juuri runsas maidontuotanto tai jos vauva saa pullosta maitoa, niin liian isot määrät kerralla pullosta (huom. lapsentahtinen pullosyöttö), aiheuttavat refluksia ilman varsinaista rakenteellista vikaa.

      Jos imetyksen säätäminen ei auta, yksi mahdollinen allergiaoireina refluksia aiheuttava ruoka-aineryhmä on gluteenipitoiset viljat.

      Tsemppiä tosi paljon! Hyvin todennäköisesti menee suht pian ohi. :)

      • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:33

        Kiitoksia :) No meillä nähtävästi tuo Gaviscon on auttanut, sillä tänään poika on ihan eri ihminen kuin viime päivät. Ja en tosiaan ajatellut tuota käyttää, vaan ihan minimimäärillä ollaan menty ja viikon kuurin ajattelin kokeilla, sitten jättää sen pois.

        Maitoa ei enää tule suihkuamalla kuin harvakseltaan, ellen ole lypsänyt pahimpia paineita pois. Ollaan kokeiltu olla myös yksi päivä kokonaan ilman rintaa pullolla, ja silti samat oireet. Ja pullosta on mennyt kerralla todella hitaasti ja tauotellen n. 60-70 ml, eli kyse ei ole siitäkään. Oon koko ajan itse ajatellut, että suihkutissit / paineella maitoa tms. on selityksenä. Siksi olen myös pumpannut ennen syöttöä, mutta se maidon tuotanto rauhottui tosi paljon ja nyt se maito ei tosiaan tule enää paineella.

        Toivotaan siis, että viikon kuuri näillä sakeuttajilla ja Gavisconilla ja pystyasennot tekee sen, että voidaan jättää kaikki ylimääräinen pois :) Uskon itse asiassa, että näin tuleekin tapahtumaan, koska luulen, että tiheän imun kausi eskaloi tilanteen ja nyt kun ei ole koko ajan rinnalla, niin pääsee ruokatorvikin rauhoittumaan, missä on selkeesti jo nyt Gaviscon auttanut.

      • Reply Mari Sunday, June 4, 2017 at 20:51

        Hei!

        Gavsiconia on käytetty Suomessa käsittääkseni vuosikymmeniä, joten ei ole mahdollista että se voisi aiheuttaa “vakavia hermoston kehityksen häiriöitä”. Ei vain ole. Suomessa havaituista lääkkeiden ja rokotteiden haittavaikutuksista kerätään tietoa Fimean haittavaikutusrekisteriin, johon terveydenhuollon ammattilaiset ja lääkkeiden käyttäjät voivat ilmoittaa epäilemistään tai toteamistaan haittavaikutuksista. Tämä väite menee mun silmissä samaan rekisteriin kuin antivaxxer-hörhöily. Puhdas vesi ja ruokasuolakin ovat erittäin vaarallisia liiallisina nautittuina, samaten esim. tavallinen parasetamoli. Musta on lähinnä ilkeää tulla kummittelemaan toisen kommenttiboksiin kun vauva on selkeästi saanut avun ko. tuotteesta.

        Jos oikeasti haluat perehtyä aiheeseen: http://www.ebm-guidelines.com/dtk/shk/avaa?p_artikkeli=ttl00016 (Noin lähdekritiikin kannalta edustaa laadukkainta suomalaista tutkimustietoa)

        Sieltä löydät mm. seuraavaa: “Alumiinille on mahdollista altistua ruoansulatuskanavan kautta, mutta vain hyvin pieni osa tästä alumiinista, alle yksi prosentti, absorboituu ja se erittyy pääasiassa virtsaan. Ruoansulatuskanavan kautta saatu alumiini ei ole ihmiselle myrkyllistä, mikäli munuaisten toiminta on normaali. Yhdysvalloissa ja monissa muissa maissa tehtyjen tutkimusten perusteella tiedetään, että alumiinin aineenvaihdunta on tasapainossa eikä sitä kerry elimistöön, jos päivittäinen ruoansulatuskanavan kautta saatu alumiinimäärä on 5-125 mg alumiinia vuorokaudessa.”

        Aamen ja hallelujaa Gaviscon, vauvan parempi vointi ja maalaisjärki.

    • Reply :) Thursday, May 18, 2017 at 15:18

      Meilläkin oli refluksia ja kävimme Kuopion Mehiläisessä lastenlääkärillä. Hän ei kuitenkaan halunnut ruveta lääkitsemään vaivaa, koska oli sitä mieltä että usein menee ohi itsekseen ja jäätiin seuraamaan tilannetta. Maito- ja muna-allergia testattiin.
      Mitä itse kuulin, niin tuntui että Gaviscon monella auttoi aluksi, mutta lopulta vaivat jatkuivat. Tuntui että tuo maidonsakeuttaja oli usealle parempi apu. Me ei sitä saatu oikein vauvalle alas.
      Meillä onneksi tosiaan aika auttoi, vaikka silloin ihan pienempänä oli muutamia melkein tukehtumistilanteita kun vauva oli nukkunut vaakatasossa ja yski/puklasi maitolimaa.
      Myös pidempää ruokaväliä meille suositeltiin, mutta se oli hetkittäin vaikea saada onnistumaan. Apua ehkä siitäkin kyllä hiukan oli, sillon kuin onnistui.

      • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:19

        Meillä on onneks sellainen ahmatti, että sakeuttaja menee iisisti alas :D Tosin vielä enemmän tuntuu tykkäävän Gavisconista, onhan se makean makuista :D Mä oon pumpannut maitoa pulloon ja sekoittanut sakeuttajaa joukkoon ja vauva on tyytyväisenä vetänyt pullosta onneksi. Sakeuttajaa ollaan annettu maidon seassa pari kertaa päivässä ja muutoin syönyt rinnasta ja saanut 2-3 kertaa vuorokaudessa Gavisconia. Niinä kertoina siis, kun ei ole ollut sakeuttaja käytössä. Kolmen päivän perusteella tää on toiminu meille, mutta katsotaan nyt vielä, mitä pidempi aika näyttää :)

  • Reply Paula Wednesday, May 17, 2017 at 15:45

    Meillä oli kanssa vauvalla silent refluksi. Tai ei sitä lääkärissä diagnosoitu. Lääkärit samoin kuin neuvola suhtautui asiaan “kaikki vauvat itkee”, “se on koliikkia” selityksillä. Taidettiin minua myös pitää vähän sellaisena hysteerisenä ekan lapsen äitinä. Kun sitten itse tietoa netissä etsiessäni törmäsin silent refluksiin, olin varma. Kaikki tyypilliset oireet ja vauva ei ollut juuri ollenkaan viihtynyt makuulla. Ei päästy vaunuillakaan ulos. Kaukalossa sen sijaan jaksoi sen verran että päästiin kauppaan. Vauva vietti suurimman osan ajasta rinnalla hieman kohoasennossa. Saatiin lopulta lähete lastenpolille. Odotellessa päätin itse kokeilla jos meillä refluksi johtuisi maitoallergiasta. Lopetin itse maitotuotteiden käytön ja jo muutamassa päivässä oli ero huomattavissa. Lasten polin lääkäri sitten tämän kerrottuani myötäili lopulta ja myönsi että taidan olla oikeassa vaikkei mitään virallista diagnoosia saatu. Kehotettiin myöhemmin menemään allergiatesteihin jos lapsi ei ala maitoa sietämään.
    Kahden viikon kuluttua aloitettuani maidottoman, meillä oli kuin uusi vauva. Hän oli tuolloin reilu 2kk. Vasta silloin tajusin todella miten hankala alku meillä oli, ettei arjen pikkuvauvan kanssa kuulu ihan sellaista olla.
    Vahingossa tulin sitten antaneeksi jonkun ajan kuluttua vauvalle pakastettua maitoa jonka olin pumpannut juuri ennen uutta ruokavalioitani ja hän alkoi oireilla jo siitä, yhdestä annoksesta. Tämä vahvisti epäilyni.
    Vauva oli reilu 10kk kun onnistuneesti saatoin taas alkaa käyttää maitotuotteita itse ja lapsi alkoi 1-vuotiaana varovasti myös syödä itse maitotuotteita ilman ongelmia. Eli allergia katosi pois, mikä usein pienille käykin.
    Tsemppiä!

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:21

      Joo, iteki ajattelin koko ajan, että “no vauvat nyt itkee paljon”, mutta kun tuo erosi niin paljon tavallisesta itkustaan. Nälkäitku ja kiukkuitku on ihan erilaisia, tää oli ihan kamalaa verrattuna niihin. Meilläkin alkoi välillä hirvee huuto ku yritti laittaa vaunuihin ja rauhoittui heti kun nosti pystyasentoon syliin. Sitteriin taas pystyi laskemaan ja turvakaukaloon, ilman, että alkoi huuto. Mä oon kanssa miettinyt ja pelännyt tota maitoallergiaa, mutta kun hänellä ei oo ollu jo pariin viikkoon (kai?) mitään masuoireita ja muutenkin perusiloinen, kunnes nousee pieni puklu poskelle ja alkaa jumalaton huuto. Ja ihan kouristusmaisia kipuja. Sitten taas välillä ei tule mitään, vaikka syön koko ajan samaa. Toki aion poissulkea sen allergiankin, jos siis ei nyt mene pois tällä pystyasentotsemppaamisella ja maidon sakeuttajalla ja/tai Gavisconilla :) Kiitos!

  • Reply Tuulia Wednesday, May 17, 2017 at 17:28

    Heippa Anna! Suosittelen lämpimästi refluksilapset -facebookryhmää (myös allergialapset hyvä mutta laajempi), loistavaa vertaistukea ja hyviä vinkkejä refluksiin, myös silentiin. Saatiin sieltä myös hyviä vinkkejä hyvistä lääkäreistä refluksi-asioissa :) Meillä rotarokote pahensi silent -oireita ja jätinkin pitkän pohdinnan jälkeen viimeisen annoksen ottamatta. Tsemppiä kovasti teidän arkeen, ihana saada seurata ja olla mukana :)

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:21

      Kiitos vinkistä, täytyypä tutustua :)

  • Reply Paula Wednesday, May 17, 2017 at 18:37

    Meidän ensimmäisellä pojalla oli myös sama vaiva. Itkut alkoi tosin heti sairaalassa. Gaviscon auttoi meillä jonkin verran oireisiin, mutta aiheutti järkyttävän ummetuksen. Gavisconia ei kuitenkaan enää tarvittu, kun jätin itse kaikki maitotuotteet ja kananmunan pois. 6 kk iässä aloin vähitellen lisäillä maitotuotteita ruokavalioon ja oireita ei enää tullut.

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:25

      Joo, tosi usein tuo tuntuu olevan sidonnainen maitoallergiaan. Mä luulen, että meidän tapauksessa ei oo, koska tuli aika käsi kädessä ton tiheän imun kauden kanssa ja luulen siksikin, että on rakenteellinen. Täytyy kuitenkin tarkkailla tota, että masu toimii, eikä tuu ummetusta :)

      • Reply Paula Wednesday, May 17, 2017 at 20:16

        Varsinaista maitoallergiaahan tuo ei meillä ollut, vaan jotain suoliston kehittymättömyyttä ehkä, koska loppui niin lyhyeen. Toivottavasti ei teillä. Vaikka käytän aika hillitysti maitotuotteita, aiheutti tuo muutaman kuukauden sellaiset maitosuklaa- ja juustohimot, etten pystynyt enää käymään edes kaupassa. En siis muistele lämmöllä tuota aikaa! 😂

        • Reply Paula Wednesday, May 17, 2017 at 20:17

          Ja voit vaikka kuvitella puuttuvat sanat tuohon edelliseen kommenttiin. Ajatus näemmä vähän pätkii!

          • Anna Friday, May 19, 2017 at 12:56

            Haha, joo, suklaa- ja juustohimot on ihan tuttuja täälläkin. Toivotaan siis, ettei tolla pienellä oo maitoallergiaa, tosin mikään ei viittaa siihen, kun samoilla ruokatottumuksilla on täysin hyviä päiviä ollut paljon :)

  • Reply Jessica Wednesday, May 17, 2017 at 18:55

    Kiitos tästä postauksesta. Olin ollut siinä luulossa että refluksiin kuuluu nimenomaan tuo pulauttelu mitä meidän pojalla ei juuri ole ollut. En ollut törmännyt silent refluksiin ollenkaan tai kun en asiaa oo hirveesti selvitellyt kun ajatellut että pojalla refluksia ainakaan ole. Tämän sun tekstin jälkeen aloin hieman tutkia lisää aiheesta ja huomasinkin että poitsun oireet voi hyvinkin olla tätä.
    Pari viikkoa sitten alkoi meilläkin nämä ihmeelliset raivarit, välillä huudettiin selkä kaarella niin että hyvä kun henkeä sai :( ja tää tapahtui nimenomaan kun oli sylissä, sitterissä rauhottui täysin. Otin asian puheeksi neuvolassa ja vastaus oli vain ” voi että.. höh. Paha tässä vaiheessa sanoa onko koliikkia vai ei”. Näitä järkyttäviä raivareita sai parina iltana ja sitten vähän helpotti, mutta edelleenkään ei viihtynyt pitkiä aikoja makuulla sylissä. Sitterissä viihtyi. Olin jo vakuuttunut että meidän poika ei vaan ole enää sylivauva :( :D
    Nyt nää raivarit on kadonnut kokonaan mutta silti helpottavaa tietää mikä niiden takana on voinut olla. Ja tiedän varata ajan lääkärille heti jos tilanne siltä näyttää ja kertoa epäilyistä.
    Huoh, varmaan kamalan sekavaa luettavaa tää teksti, mutta samalla syöttöpuuhat käynnissä :D
    Mutta kiva tosiaan kun tästä asiasta kirjoittelit. Ja muutenkin aina odottelen innolla uutta postausta, meidän poitsu on vaan 1,5 viikkoa vanhempi kuin teidän :) <3

    • Reply Anna Wednesday, May 17, 2017 at 19:29

      Joo, meillä tuota jatkui viisi päivää, ja nyt tänään poika on ollut ihan aurinkoinen oma itsensä, nukkunut levollisesti päikkäreitä eikä oo kertaakaan vetänyt sitä hirveää kipuitkua. Toki herättyään ehti aloittaa nälkäitkun ja ärsyyntyessään mahallaan alkoi itkemään hetkellisesti, mutta ne on IHAN eri itkuja kuin tuo toinen. Just samalla tavalla voisin kuvailla, että jännittyi koko kroppa ja itku oli sellaista hirveän lujaa huutoa ja kauhean surullisen ja loukkaantuneen näköisenä sitä huusi. Viimeistään kun alkoi huutaa tuollai kylvyssä (josta normaalisti tykkää kovin), nousi mulla pieni epäluulo sitä “no vauvat nyt vaan itkee” -teoriaa kohtaan. Ja hyvä näin, eilen illalla jo fiilisteli tuota kylpyään taas :D

  • Reply Hanna Wednesday, May 17, 2017 at 20:12

    Kiitos kun muistuttelit tällä postauksella muakin silent refluksista.
    Monet oireet täsmää, täytyykin ottaa puheeksi huomisella neuvolalääkärikäynnillä.
    Tosi kiva seurata teidän vauvan kuulumisia täällä blogissa! Täällä samana päivänä syntynyt tyttö 😊

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 12:54

      Eikä, hauska sattuma :)

  • Reply Elina Wednesday, May 17, 2017 at 20:35

    Heippa!

    Tää teidän tarina on kuin meidän tytöstä olisin kirjoittanut! Alkuun maailman tyytyväisin vauva, mutta vähitellen masuvaivoja ja yöllistä kitinää ja venkoilua. Periaatteessa kuitenkin nukkui, äiti ei. Nieleskelyä ja hikkaa oli paljon, muitakin oireita. Kipuitkut kun alkoi, niin mentiin myös lääkäriin. Alkuun oli gaviscon ja se auttoi. Pian päästiin siitä eroon, kun maidontulo tasaantui. Pieniä oireita oli kuitenkin edelleen.

    Kiinteät kun aloitettiin, alkoi refluksi uudelleen vaivaamaan. Peruna ja nauta olivat kaikista pahimpia. Jouduttiin kokeilemaan happosalpaajaa, kun tilanne meni siihen, että yöllä huudettiin kolme tuntia putkeen kipua. Äidille todella rankkaa, kun ei mikään auttanut ja toista vaan sattui :( lääkkeestä ei ollut tarpeeksi apua haittoihin nähden, ja päädyttiin lääkärin neuvosta kokeilemaan imetysdieettiä. Ja meille muutti ihan eri vauva! Muutos, mikä tuli kahden päivän dieettaamisen jälkeen oli huima!

    Meille gaviscon oli alkuun tarpeellinen, koska ruokatorvi oli selvästi ärtynyt. Meillä ainakin huomasi, jos oireita oli kauemmin ollut kuinka tilanne vaan paheni. Kun ruokatorvi sai levättyä, ei tarvittu lääkettä vaan muut keinot auttoivat (kohoasento ym).

    Tiedän kyllä monia, joilla silent helpottanut kolmen kuukauden iässä, ja toivottavasti teillä olisi myös näin :) halusin vain jakaa oman kokemuksen, että taustalla olikin allergia vaikka kukaan, en minäkään, siihen uskonut! Että jos tuntuu, että pahenee vaan niin kannattaa kokeilla sitä dieettiä :) Toivottavasti teillä pian helpottaisi!

    Ja usein muuten silent on ns. vaikeampi refluksi, koska ruuan seilailu ja nieleskely tekee kipeämpää, ja se on vaikeampi diagnosoida. Olemme muutamaan lääkäriin törmänneet, jotka eivät tähän vaivaan usko 🙄

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 13:13

      Juuri näin mä olen ajatellut, kuuriluonteinen Gaviscon, että saa sen ruokatorven rauhoittumaan ja sitten kokoasento ja sakeuttajat pelkästään jatkossa :) Ja ehdottomasti jos homma alkaa mennä pahempaan päin, tsekataan allergiat, mutta toivotaan että menee itseksen ohi seuraavan parin kuukauden aikana :)

  • Reply Tuuli Wednesday, May 17, 2017 at 21:24

    Meillä oli tytöllä myös silent refluksi johon lääkäri määräsi tuota gavisconia. Meillä se helpotti hurjasti oireita yhdessä asentohoidon kanssa. Meillä se oli myös selkeesti rakenteista johtuvaa, olikohan n 4-5 :nkohdalla se oli muisto vaan. Hyvä että nostit asian esiin, harva ilmeisesti tietää että refluksista on myös tämä silent muoto.

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:10

      Ahh, mä todella toivon, että meillä on sama tilanne, eli menee itsekseen ohi ja jo nyt on Gaviscon selkeesti auttanut yhdessä tuon asentohoidon kanssa. Katsotaan, josko ton Gavisconinkin saisi jätettyä pienen kuurin jälkeen pois :)

  • Reply Raisa Wednesday, May 17, 2017 at 21:33

    Meidän nyt 2-vuotias poikamme kärsi refluksista vauvana ja vielä myöhemminkin, mutta nyt on meininki rauhoittunut. Diagnoosia emme ikinä saaneet, mutta maidonsakeuttajan käyttöönoton ja imetystyylin muutoksen jälkeen oireet helpottivat, joten refluksista oli kyse. Meillä poika nukkui ensimmäiset kuukaudet päiväunet kantoliinassa, sillä makuulla hän ei saanut rauhassa nukuttua ruokatorvessa ylös nousevan maidon vuoksi. Lisäksi hän kuolasi paljon vielä lähellä kahden vuoden ikää, mutta nyt siitäkin vaivasta on päästy, kun ikää on tullut lisää.

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:12

      Joo, meilläkin oli heti selkeä apu yhdistelmästä Gaviscon + sakeuttajat + asentohoito :) Katsotaan jos voidaan jättää Gaviscon pois kuurin jälkeen ja sitten toivotaan, että menee iän mukana pois :)

  • Reply bebemama Wednesday, May 17, 2017 at 22:19

    Meillä yksi tärkein yksittäinen asia oli se, että ruokailuaikaan _ensin_ tehtiin vaipanvaihdot ja muut, sitten ruokailu ja sen jälkeen pystyasento (sylissä rintaa vasten tai sitterissä koholla) puolisen tuntia. Yölläkin siis beben herättyä nälkään, vaihdettiin ensin märkä vaippa ja sitten ruoka, ettei täydellä mahalla tarvitse pyöritellä vaatetta ja vaippaa tai pestä pyllyä. Meidän vauva ei kipuillut refluksia, mutta mahanportti oli niin löysä, että jos ruokailusta suoraan kippasi makuuasentoon ja vaihtoi vaipan, maidot tavallaan vain valuivat vatsalaukusta ylös ja suusta ulos. Aloitimme myös kiinteät 4kk iässä, vaikkei se varsinainen suositus tuolloin ollutkaan. Bebeä kiinnosti tuolloin selkeästi muiden ruokailu, ja ottikin innokkaasti vastaan kaikki maisteltavat. Kun niistä ei mitään maha- tai allergiavaivaa tullut, jatkettiin niin että 5kk ikäisenä vaavis sai kasvissosetta kahdesti päivässä, sitten otettiin iltapuuro ja aamuun marjasose, puolivuotiaana lihasose päivälliseksi ja aamupuuro. Kiinteä ruoka helpotti maidon valumista, vauva alkoi nukkumaan 7-8 tuntia putkeen, kasvoi hurjasti ja oli innokas syömään. Tätä voi siis kokeilla sitten muutaman kuukauden päästä, nykyäänhän suositus taitaa olla kiinteiden aloituksessa että 4-6kk ikäisenä aloitus. Vaavit ottavat tämän uuden elämyksen kyllä hyvin kirjavasti vastaan, joten maltilla :D

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:14

      Joo, meille lääkäri sanoi, että kannattaa kiinteät aloittaa aikaisessa vaiheessa, eli 4-kuisena, jos refluksi vaivaa se usein helpottaa :)

  • Reply Virve Ojala Wednesday, May 17, 2017 at 22:59

    Hei Anna!
    Teillä on aivan valloittavan suloinen poika, onnea koko perheelle!

    Meidän esikoinen, nyt jo 8v, kärsi refluksista. Oireet voivat vaihdella melko paljon ja meillä ei esimerkiksi itketty ollenkaan, mutta oksennettiin kyllä senkin edestä. En halua kuulostaa kauhukokemukselta, mutta oksentaminen vauvalle voi olla niin voimia vievä koettelemus, että olemus kohtauksen jälkeen voi olla flegmaattinen ja poissaoleva. Itse pelästyin aivan hirmuisesti ja muutaman kerran soitin ensiapuun. Kun saimme lähetteen jatkotutkimuksiin rajujen oksennuskohtausten vuoksi, päädyimme happomittaukseen. Nenä-mahaletku ja siitä anturi pieneen rekisteröintilaitteeseen, joka mittasi tunnin välein mahahappojen nousua ruokatorveen. Tutkimus oli tosi helppo ja kesti vuorokauden. Tulokseksi saatiin refluksi ja rakenteellinen heikkous ruokatorven ja mahalaukun läpässä. Tämän jälkeen elämä helpottui huomattavasti ja saimme hyvää hoitoa ja tuloksia. Oksennuskohtauksiin osasi asennoitua ja toimia oikein kun tiesi mistä oli kyse. Itse jatkoin normaalia ja terveellistä ruokavaliota, mutta pojan ruokarytmiä tihennettiin ja annoksia pienennetään. Suihkuava etumaito piti pumpata pois ja ravintorikkaampi takamaito pojalle. Kiinteät aloitettiin suosituksia aiemmin ja sain listan pojan vältettävistä ruoka-aineista. Unet nukuttiin aina reippaasti pää-puolta korottaen. Tämä toi onnen ja autuuden oireiden hoitoon, samoin kuin lääkärin määräämä Gaviscone. Lääkettä on annettu satunnaisesti vielä nykyisinkin. Poika on siis oppinut elämään refluksi kanssa ja tunnistaa huonoa oloa aiheuttavia ruokia, joita on esim. letut (paistorasva) ja sitrushedelmät (happamuus). Mä en voi muuta kuin suositella Gaviscone käyttöä, se helpotti silmin nähden pojan vointia ja nyt kun hän on jo niin iso ja reipas, että tunnistaa epämukava olon hän osaa pyytää lääkettä. Nykytilanteessa tärkeintä on tasainen ruokarytmi.

    Tsemppiä, te hoidatte homman hyvin ja selviätte varmasti kun pääsette jyvälle mikä toimii teidän suloisesti tapauksessanne. Niin kävi meilläkin! ;)

    Hipuli

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:14

      Kiitoksia kommentistasi, mielenkiintoista lukea näitä :)

  • Reply Nella Thursday, May 18, 2017 at 07:43

    Meillä oli nyt vajaa kolmevuotiaalla myös silent refluksiaa. Ilmeni itkuisuutena ja just siinä että makuuasennossa piti saada olla rinnalla koko ajan jotta seilaavat maidot saa nieltyä takaisin. Nukuttiin vauvan kanssa alle puolentunnin pätkiä ja lapsi heräsi aina itkien. Gaviscon määrättiin neuvolalääkärin kautta ja sitä annoin tyytyväisenä kunnes varasin lastenlääkärin mehiläiseen. Hän ohjasi lopettamaan gavisconin heti sen sisältämän alumiinin vuoksi ja niin tehtiinkin. Meillä ei kuitenkaan pelkkä pystyasento helpottanut vaan lopulta aloitin maidottoman ja viljattoman ruokavalion joka auttoi paljon. Lastenlääkäri ja vyöhyketerapeutti oli siinä samaa mieltä, että gaviscon on voinut ärsyttää suolistoa niin ettei se kestänyt kaikkia ruoka-aineita. Kyllä harmitti! :( Allergioita ei ole… Joskus viiden kuukauden paikkeilla vauvalla oli myös korvatulehdus joka johtui ilmeisesti korvakäytäviin asti seilaavasta maidosta. Kaikesta kuitenkin selvittiin ja nyt toista odottaessa olen paljon varmempi! :) jos samankaltaisia oireita tulee niin aloitamme vyöhyketerapian nyt aiemmin enkä suostu aloittamaan lääkitystä, mutta tiputan ruoka-aineita herkemmin pois omasta ruokavaliosta. Kiinteiden aloittamisesta muuten vielä, neuvolalääkäri olisi halunnut että aloitan kiinteät jo neljän kuukauden kohdalla mutta en todellakaan halunnut ärsyttää suolistoa entisestään. Ajoissa aloittaessa vauva olisi myös syönyt sitterissä jolloin ruoka ei olisi mennyt kokonaan mahaan asti helpolla vaan olisi myös voinut jäädä seilaamaan ruokatorveen. Aloitimme puolivuotiaana kun vauva osasi istua syöttötuolissa, tällöin aika oli selvästi oikea ja vaikka kiinteät vaati mahalle hieman totuttautumista niin syöttövälit pidentyi ja maidon nieleskely, kuorsaaminen ja rohina väheni. Tsemppiä teille! <3

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:17

      Tuo on erikoista, kun meille nimenomaan suositeltiin Gavisconia ja vyöhyketerapeutti taas sanoi, että refluksia voi vyöhyketerapia pahentaa. Tuon alumiinin suhteen suhtaudun hieman skeptisesti kaikkeen siitä vauhkoamiseen. Jos ajatellaan, että me ollaan annettu max 3 ml/ vrk vauvalle nyt Gavisconia, niin hän saa viidessä päivässä saman annoksen kuin aikuinen kerta-annoksena. En siis usko, että esim. 7-10 päivän kuurilla voi olla hirveän pelottavaa alumiinikerääntymistä elimistöön. Toki pitkäaikaisessa käytössä alumiinia voi kertyä elimistöön huolestuttavia määriä, mutta me aiotaan ainakin kokeilla Gavisconia ihan kuuriluontoisena, jotta selkeästi hieman ärtynyt ruokatorvi rauhoittuu ja sitten voidaan tilannetta hoitaa sakeuttajilla ja asentohoidolla :)

  • Reply Kati Thursday, May 18, 2017 at 19:17

    Heippa Anna! Ja pakko sanoa että ihan ekaa kertaa ikinä kommenttia jätän vaikka oon sun blogeja seurannut vuosia :)

    Meillä pojalla todettiin refluksitauti,oisko ollu 6viikon ikäisenä,Gaviskon ja maidon sakeuttaja ja kaikki kotikonstit oli käytössä.Pitkään meni niillä hyvin,10kk iässä jouduttiin antamaan parin viikon kuuri ihan tablettilääkkeenä kun refluksi paheni niin että äänikin käheyty ja öisin istu ja itki sängyssään…11kk iässä lähtii kävelemään ja oireet loppu siihen.Nyt terve 4v poika,ei ikinä allergioita ja kerran antibiootti menny korvatuleldukseen.Meillä gaviskonia käytettiin pitäänkin enkä tiiä onko siitä mitään oireita tullut.Tsemppiä teille,aivan hurmaavan suloinen poika 😍

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:20

      Voi että miten ihana kuulla, että kaikki meni ohi kun oppi kävelemään :) Mäkin toivon, että meillä menee ohi jahka alkaa olemaan enemmän pystyssä itse tai kasvaa sen verran, että rakenteellinen ongelma poistuu, jos kyse on sellaisesta :)

  • Reply a Thursday, May 18, 2017 at 20:43

    Meillä silent refluksiin auttoi se kun vaihdoimme korvikkeen Nutrilon Omneoon (“maitopohjainen kliininen ravintovalmiste vauvan lievien vatsaoireiden, ummetuksen tai koliikin ruokavaliohoitoon”), vastannee vissiin sitä että käyttäisi maidonsakeuttajaa äidinmaidon kanssa (meillä oli vauva osittaisimetyksellä). Haastavaa oli ja esim. vaunuja meillä ei käytetty kun vauva vaan huusi (rattaat otettiin käyttöön 5kk iässä sellainen puolimakaava asento ja se oli ok), päiväunet nukkui jonkin aikaa vaan sylissä. Ja tosiaan sitten kun taapero oppi kävelemään päästiin lopulta refluksin oireista. Yksi syy toki sille, että korvikkeen kanssa vauvan olo oli helpompi, oli että refluksin takana oli ruoka-allergiat (perusviljat sekä muna), nämä todettiin vasta lähellä 1v. ikää (ja arvaa vaan kuinka paljon tuli harmiteltua ettei tajuttu allergiaa edes ajatella, lapsi parka kärsi ekan vuotensa meidän pöljyyden takia). Nykyisellään (lapsi 5v.) allergiat ovat lähes pois (viljat ok, muna käy pienissä määrin ruuan seassa).

    • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:21

      Voi vitsi, mä oon ajatellut, että testailtais allergiat vaan jos tilanne huononee, mutta mietin tässä juuri, että pitäisikö ne kuitenkin testata joka tapauksessa. Ähh, ehkä mä kuitenki odotan ja katson tilannetta vielä :)

  • Reply Aila Thursday, May 18, 2017 at 21:39

    Vähän hassua että kaikki varoittelee Alumiinista, mutta ovatkohan nämä äidit tietoisia että myös lähes kaikki lasten ja vauvojen rokotukset sisältää alumiinia? Ja voisin olla varma että 99% äideistä lapsensa kuitenkin rokottaa.

    Do your research mums!

    • Reply f Friday, May 19, 2017 at 11:10

      niin, oisko ne rokotukset jotenkin tärkeämpiä ja oleellisempia kuin parin päivän itkun jälkeen aloitettu gaviscon, jonka voisi korvata asentohoidolla tai vaan antaa ajan kulua?

      • Reply Anna Friday, May 19, 2017 at 14:24

        Jokainen päättää itse, mikä on olennaista ja oleellista lapselleen. Minä pidän rokoteohjelman mukaisia rokotteita tärkeinä, ja mielestäni niiden pitäisi olla melkeinpä pakollisia, jotta kaikki lapset voitaisiin suojata. Joku toinen ajattelee toisin. Mä myös koen, että jos mulla on mahdollisuus auttaa lastani kovien kipujen kanssa aineella, jota iso osa lääkäreistä suosittelee ja jossa on hieman alumiinia, niin teen niin. Annamme vauvalle viidessä päivässä sen verran Gavisconia, mitä aikuinen ottaa kerralla yhden ruokailun jälkeen. En siis usko, että 7-10 päivän kuurista vauvalle ehtii kertymään sellaisia määriä alumiinia, joista on mitään haittaa. Toivon, että meidän tilanne ei vaadi pitkäaikaista käyttöä, mutta jos lapsella on paha ja kipeä olla useamman kerran päivässä, niin en aio istua tekemättä mitään. Minulle on oleellisempaa vauvan kivuton olo kuin se, että hänen elimistöönsä päätyy minimaalinen määrä alumiinia.

  • Reply Suvitsu Friday, May 19, 2017 at 22:50

    Ei ole todellista! Meidän toisella tytöllä on juuri silent refluksi ja allergiat. Itse asian kanssa aika paljon taistellut vuoden sisällä. Meillä oireet paheni vähitellen kiinteiden myötä silleen että lopulta lasta kannetiin 24/7. Nyt kun lapsi on 1v4kk ja ruokavalio aika riisuttu, niin refluksikin parempi. Tsemppiä kovasti, onneksi isolla osalla se häviää n.vuoden iässä.

  • Reply Suvitsu Friday, May 19, 2017 at 22:54

    Niin ja piti vielä mainita, että suolioireinen allergiahan ei näy missään testeissä välttämättä. Eli jos teillä ei iho oireile, niin testit ei auta. Meillä ei onneksi allergia ole pahinta mahdollista laatua, eli lapsi oireilee refulla ja mahalla ei esim.mene shokkiin. Uskon vakaasti, että pieni altistus äidinmaidon kautta oli hyväksi.

  • Reply Jennam Saturday, May 20, 2017 at 22:40

    Tsemppiä haasteisiin, toivottavasti helpottaa. Ja on kyllä niin isänsä näköinen vauva :) nenä isältä ja silmät äidiltä selvästikin!

  • Reply Kippuralla Monday, May 22, 2017 at 14:14

    Äidinmaito neutralisoi sitä happoa ja olo on helpompi, sillä vauva varmaan on halunnut (ja haluaa) syödä tiheästi. Meillä taisi samojen lääkkeiden kanssa olla n 1.5h syöttövälit

  • Reply PP Monday, May 29, 2017 at 09:33

    Kuopuksella oli silent refluksi ja syylliseksi paljastui lopulta suolisto-oireinen maitoallergia. Minulla kesti hetki tajuta, että mikä lapsella on. Olin sitten imetysdieeteillä, mutta sekään ei enää riittänyt ja jouduin lopettamaan imetyksen kun lapsi oli puolen vuoden ikäinen, sillä lapsi oireile minun maidoton-munaton-gluteeniton-dieetistä huolimatta. Siitä siirryttiin soijapohjaiseen korvikkeeseen (mikä nyt tietenkään ei ole ihan optimaalista ravintoa) ja parin päivän päästä lapsi muuttui ihan erilaiseksi. Alati huutavan ja tyytymättömän lapsen tilalle saatiin tyytyväinen ja yönsä hyvin nukkuva lapsi. Minä jouduin käytännössä itse selvittämään asian, sillä missään ei tunnuttu uskovan sitä, että lapsella on jotain vaivaa. Parin vuoden ikään mennessä maitoallergia on poistunut ja nykyisin meillä on kaikkea syövä perusterve tuleva eskarilainen. Toivottavasti teillä vaivat helpottavat :)

  • Reply E Friday, June 2, 2017 at 16:00

    Moi!

    Meillä kohta 11 kk tyttövauva ja alussa refluksivaivat melko pahana, silent refu siis. Muistan öitä jolloin nukahdettiin istualteen vauva rinnan päällä, kun muissa asennoissa pientä sattui. Oon tutkinut lukemattomia tunteja netissä löytäen refusta tietoa.

    Meillä gaviscone ei riittänyt, mutta refulääke toi heti avun. Mäkään en olis lääkettä halunnut antaa, mutta kipu ei kirkasta kenenkään kruunua joten jälkikäteen ajateltuna tosi hyvä että lääkittiin. Lääkkeestä päästiin pikkuhiljaa eroon sillä kun aloitin imetysdieetin. Vältin maitotuotteet, kotimaiset viljat ja munan -nuo yleisimmät kelpaamattomat. Pikkuhiljaa niitä toin takaisin ruokavalioon ja vähitellen lääkkeen vähennystä. Lääkettäkään ei saa kerralla lopettaa. Moni lääkäri ei suhtaudu refuun kovin hyvin, joten voi olla vaikea saada kunnon ohjeita. Kannattaa liittyä facebookissa refluksilapset faceryhmään, sieltä saa paljon vinkkejä! Sanoisin kuitenkin että anna vaan lääkettä/gavisconea niin kauan kun tarpeen!

    Onneks vaiva helpottaa useimmilla iän myötä! Tsemppiä vauva-arkeen!

    Muuten jos autoilun kanssa tulee hankalat ajat niin kannattaa ostaa tietyt istuimet, mitkä refuvaivaisilla hyviä. Meillä istuimen vaihto toi automatkat helpommiksi. Ja kiilatyyny on vieläkin neidillä käytössä :)

  • Reply E Friday, June 2, 2017 at 16:06

    Ja vielä noista rokotteista, että me annettiin muut mutta ei rotaa. Tämä oli kyllä hyvä päätös, rota aiheuttanut monien ystävien lapsille (etenkin refusta kärsiville) tosi ikäviä oireita. Kannattaa siis miettiä sitäkin, kokeeko tuon rotan tarpeellisena. Rokotteita voi myös viivästyttää, onhan ne valtava kuormitus pienelle ja herkälle suolistolle. Me annettiin muut ajallaan mutta rota tosiaan jätettiin pois.

  • Reply S Tuesday, June 6, 2017 at 18:31

    Voi mikä flashback tässä tuli äitin kertomiin tarinoihin taaperoajan refluksiongelmastani! Pienenä minulla oli tosissaan refluksivaivaa, asiaa tutkitiin ja kuljeskelin sairaalassa pieni reppu selässä, jossa oli (?) antureita jotka tutkivat sitten oireita ym. Kamalimpana asiana äiti muistaa lääkärin kommentin olevansa huono äiti kun lapsella ei pysy ruoka sisällä. Mitä oikein syötät?? Ym syytöksiä. Onneksi, ainakin kirjoittamasi perusteella, asiat ovat hieman muuttuneet +20v aikana. :) Tsemppiä teille!

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post