LIIKUNNASTA

pregnant-women-exercise-735-350

Kuva: täältä

Kosketin liikunta-aihetta jo paino-postauksessa, ja siitä voisikin kirjoittaa ihan oman postauksen. En ole sellainen fitness-kimuli, jonka mielestä liikunta on ainooa avain onneen ja hyvään elämään. Mielestäni liikunta on hyvä lisä jokaiseen arkeen, ja etenkin raskaana ollessa tärkeä palanen. Liikunnan on mulle kuitenkin oltava mielekästä ja ilahduttavaa, ei mitään hiton viittä kertaa viikossa salilla ravaamista. Kuten painopostauksessa ehkä huomasi, minulle on tärkeää pitää kroppani edes jotenkuten samanlaisena kuin se oli ennen vauvaa, tai ainakin haluaisin pitää painonnousun ja varsinkin sen pysymisen hillittynä. Jos paino nousee raskauden aikana sen 20 kg, niin sitten nousee. Kunhan se nousee terveellisillä ainesosilla, eikä mitä tahansa mättämällä, kun nyt sattuu olemaan raskaana. Haluan pitää itsestäni huolta muutenkin, mutta ennen kaikkea raskaana, sillä se on lapsellenikin hyvästä.

Suurin liikuntahyöty tulee varmasti Benjin ulkoiluttamisesta. Mulla puhelin kellottaa jokaisen askeleen, ja päivittäin tulee käveltyä siis aivan vähintään 5 km, yleensä sellainen 10 km ihan pelkillä lenkeillä Benun kanssa. Käydään yleensä pari pidempää lenkkiä metsässä Benjin kanssa, hengitellään raitista ilmaa ja taaperretaan eteenpäin. Benji saa virikkeitä, minä liikuntaa ja ulkonaoloa. Kauniit lumiset kelit on ollu tosi hyvät, kun on ollut mukava liikkua ja kevyt pikkupakkanen on tehnyt ilmasta ihanan raikasta hengittää. Noi sateiset ilmat välissä hieman masensi, mutta toivotaan, että pakkanen on ja pysyy. Tavoite on pyrkiä kävelemään n. 10 km lenkkejä niin pitkään kuin mahdollista.

Lentopallossa olen ollut mukana nyt niin paljon kuin mahdollista, sillä se on mulle mielekkäintä liikuntaa. Kysyin lääkäriltäni hänen näkemyksistään ja sieltä tuli tsemppiä ja lupa pelailla niin kauan kun hyvältä tuntuu. Eiköhän sisäpelikengät mene naulaan riippumaan tossa tammikuun kohdalla, kun kolmas kolmannes starttaa, mutta siihen asti ajattelin pelata. Masu on vielä pienehkö ja kun tiedostan sen koko ajan, en pelkää iskuja siihen. Pelipaikkani hakkurina on sellainen, missä en juuri joudu liukumaan, eikä lentopallossa ole rajua kontaktia juuri koskaan, toisin kuin monissa muissa pallopeleissä. Tiikeriliukuja en ole muutenkaan kovin usein esittänyt, ja nyt ne on pois repertuaarista täysin. Joukkue on tiennyt raskaudestani jo pidempään, ja treeneissä olen joutunut jättämään pari juttua pois. Vatsalta spurttilähdöt kun ei ole ihan hirveän mukavantuntuisia kohdun painaessa kovaan lattiaan. Niitäkin pystyy muuttamaan, ja lähtemään polviltaan tms. Kaikkeen on keinonsa. Lentopallossa tulee venyteltyä hyvin, hypittyä ja pompittua ja totta kai saa hyvän hien pintaan kun treenaa kunnolla. Äkkiliikkeistäkään ei kuulemma tarvitse huolta kantaa, lääkärini mukaan normaalissa raskaudessa äkilliset urheiluliikkeet eivät aiheuta mitään vakavia seurauksia. Toki otan pienellä varovaisuudella treenit ja pelit, mutta samalla nautin lentopallosta niin paljon, että toivon voivani vielä joitakin viikkoja pelata.

Salilla olen käynyt lähinnä kevyillä painoilla ryhmäliikunnoissa ja jättänyt tekemättä ne liikkeet, jotka ovat tuntuneet epämiellyttävältä. Salilla sen suuremmin en ole painoilla työskennellyt, vaan pikemminkin olen pitäytynyt aerobisessa kuntoilussa. Toki olen joitakin lihaskuntoharjoituksiakin tehnyt, varsinkin selälle ja käsille. Jalkaprässi ei ole tuntunut kauhean kivalta, niin olen jättänyt esim. jalat nyt lähinnä juoksumaton ja stepperin rääkkiin, ja yleisesti pyrkinyt pitämään liikuntani sellaisena, joka tuntuu mukavalta, eikä liian pakotetulta tai raskaalta. Pienemmät painot, pidemmät sarjat jne. Käsittääkseni jalkaprässiä ei muutenkaan suositella. 

Loppuraskautta kohti joudun tietenkin jättämään lentopallon tauolle, ja luulen, että suurin osa kuntosaliharjoittelustakin jää vähille. Nyt mua kiinnostaisikin ihan valtavasti raskausjooga, jota moni on kehunut. Pitäisi täältä Kuopiosta löytää joku paikka, minne voisi yrittää itsensä saada. En ole kovin kummoinen joogaihminen, mutta voisin kuvitella, että raskaana se on hyväksi. Hellää nivelsiteille ja muille, ja samalla vahvistaa lihaksistoa. Katselin myös uimahallille sarjakorttia. Äitini ui paljon raskauksiensa loppuvaiheissa ja kertoi sen olleen parasta liikuntaa. Kun vesi vie suurimman osan painontunteesta, on varmasti mukava liikkua. Saatanpa siis löytyä vielä talven aikana jostain vesijumpasta, jossa keski-ikä on jossakin 60 hujakoilla :D Uimahalli näin talviaikaan ei ole ehkä kaikista kiinnostavin paikka kylmyyden takia, enkä ole koskaan ollut uimahallien fani myöskään älyttömän kloorin hajun vuoksi. Aion kuitenkin antaa sille mahdollisuuden ja haluaisin pystyä koko loppuraskauden käymään salilla, joko pyöräilemässä rauhallisesti tai tekemässä jotakin muuta aerobista liikuntaa. Onneksi on useampi salihirmu kavereissa Kuopiossa, niin sinne saa ehkä seuraa ja painetta mennä silloinkin, kun tekisi mieli jäädä sohvan nurkkaan syömään Gifflareita.

Onko teillä hyviä liikuntavinkkejä raskausajalle? Otan mielelläni kaikki neuvot ja ideat vastaan, varsinkin mitä ei missään nimessä saisi tehdä ja mitä olisi hyvä kokeilla :)

P.S. Pahoittelut bulkkikuvista, en ole hirveesti ehtinyt ottaa vauvablogikuvia, täytyy ryhdistäytyä siinä :)

0

Related Posts

14 Comments

  • Reply Viivi Tuesday, November 29, 2016 at 18:49

    Onnea raskaudesta <3 Itsellä täällä nyt 3 kk tyttö ja itse urheilin ihan loppuun saakka. Olen sitä mieltä, että kaikki mikä ei tunnu pahalta, niin on hyvästä. Mielestäni ei kannata kuunnella liikaa muiden ihmettelyjä. Eli omien tuntemusten mukaan, ei muiden. Itse siis juoksin 10 km lenkkejä viikolle 22, tuon jälkeen jäi hyppiminen pois koska sattui. Les Millsin ryhmäliikunta tunneilla kävin ihan loppuun asti oikeastaan joka päivä, joitakin liikkeitä jouduin tietysti varioimaan. Bodypumpissa olin päivää ennen synnytystä ja kyykkäsin 10 kg päissä ilman mitään ongelmaa. Eli on mahdollista, että pystyy liikkumaan tosi paljon. Söin myös todella terveellisesti ja kaikesta tästä huolimatta paino nousi 17 kg, mutta kahdessa viikossa lähti 14 kg eli nesteitä olivat… Onnea vielä odotukseen!

  • Reply Tuija Tuesday, November 29, 2016 at 19:14

    Itse kävin syksymmällä joogassa mutta se ei yllätyksekseni sopinutkaan minulle. Maha oli koko ajan tiellä, vaikka ei koollisesti ollut kovin suuri. Kaikki mahallaan tehtävät liikkeet piti kanssa jättää pois. Tämä ei tosin ollut raskausjoogaa mutta kuitenkin :) Minusta liikunnan tulisi juurikin olla sitä mikä tekee hyvän mielen, eli varmasti hyvin pitkälti ne asiat, joita teet koko ajan. :) Erilaiset kehonhuoltotunnit saattaisi myös olla mukavia:)

  • Reply Paula Tuesday, November 29, 2016 at 19:37

    Mä oon käyny molempien raskauksien aikana just joogassa, nyt se onki liitoskipujen takia oikeestaan ainoo juttu mitä voin tehdä. Toinen ei oo liikuntajuttu mut hyvinvointia kuitenkin, nimittäin raskaushieronta! Kävin ekassa raskaudessa lauttasaaressa organic spiritillä ja oli ihan täydellistä, pitää mennä nytkin.

  • Reply Anni S Tuesday, November 29, 2016 at 19:51

    Jos raskausjoogaa ei löydy Kuopiosta niin tsekkaa Youtubessa SaraBethYoga, lady oli itse raskaana aiemmin tänä vuonna ja on omistanut kokonaisen “prenatal yoga” -sarjan raskaana oleville naisille. Varmaan tuon soittolistan ulkopuoleltakin löytyy sopivia tunteja. https://www.youtube.com/watch?v=ZHOoShxs0EY&list=PLP7Ou7uUiYzCNqFEYEZcPxHifLzqAacIj&index=1

  • Reply Ama/sillyblondie.com Tuesday, November 29, 2016 at 20:00

    Olen ehkä tuo kuvaamasi urheiluhullu, itse kun treenasin ihan loppuun saakka. 🙈😅 Nimim. 10000km soutua soutulaitteella pvä ennen synnytystä. 🙈Uiminen oli ihanaa, ainoa paikka missä loppuvaiheessakin tunsi itsensä kevyeksi. Lisäksi suosittelen pilatesta! Tuossa kun tulee tärkeitä lihaksia jumpattua, joita tarvitaan synnytksessä ja synnytyksestä palautumisessa. LANTIONPOHJAA ja syviä lihaksia. 👌🏼

    • Reply SK Friday, December 2, 2016 at 11:12

      No toi on jo huikee saavutus, 10 000km päivässä, huh huh! :D

  • Reply Laura Lumiaho Tuesday, November 29, 2016 at 20:52

    No liikunnasta ei juurikaan ole raskauksien aikana kävelyä kummempaa kokemusta sillä melko alussa olen tullut hirveän pahoinvoivaksi (huimausta&etovaa oloa) ja salilla käynti piti lopettaa siksi aikaa. Venytellä kyllä kannattaa ihan kokonaisvaltaisesti koko kehoa, helpottaa kummasti loppuraskaudessa jos on jo alkuvaiheilla ottanut tavaksi :)

  • Reply Sirpa Tuesday, November 29, 2016 at 20:54

    https://youtu.be/SVMRCH5CpGA

    Mä tein tän naikkosen videoita ihan loppuun asti, sika hauskoja! 😁

  • Reply E Wednesday, November 30, 2016 at 06:41

    Minulla taas oli sellaiset pahoinvoinnit ja oksentelut että ei olisi tullut kuuloonkaan mikään liikunta viikoilla 5-17. Vietin tuon ajan siis käytännössä nukkuen ja oksentaen. Aika nopeasti sitä vuodelevossa alkaa kunto ja lihakset heikentyä, mutta minkäs teet. Ei se kyllä sillon edes harmittanut kun halusi vaan oksetuksen pois :/ Nyt kun pikkuhiljaa alkaa saada energiatasot kohdilleen niin voi aloittaa esim. kävelylenkit. Tuskkn uskaltaudun tässä raskaudessa enää kuntosalille kun tuli noin pitkä tauko alussa, niin epäilen että painoilla huhkiminen ei olisi kovin mukavaa. Ryhmäliikuntaa ja joogaa/pilatesta olen haaveillut, että saisi edes vähän lihaksia heräteltyä. Ihan omaa jaksamista synnytystä ja jatkoa ajatellen!

  • Reply Jenni Wednesday, November 30, 2016 at 06:50

    Heii Rauhalahden kylpyssä on keskiviikkoisin tosi hyvä vesijumppa :) Siellä on kaiken ikästä porukkaa, lämmin kylpylä ja jumppa on lämmitetyssä altaassa :)

  • Reply Sophie Wednesday, November 30, 2016 at 14:52

    Voi miten ihanaa että pystyt liikkumaan! Kuulostaa niin ihanalta nuo kävelylenkit. Itsellä kävi niin että kun pääsin siitä rajusta pahoinvoinnista eroon (minkä takia olin parisen kuukautta pois töistä) alkoivat liitoskivut ja harjoitussupistukset jotka tekivät liikkumisesta ihan mahdotonta. Pystyin vain kävelemään toooodella hitaasti maksimissaan sadan metrin pätkiä ennen kuin piti istua alas – välillä riitti että nousin tuolilta neuvolassa ja otin neljä askelta hoitopöydälle ja supistus veti vatsan kivikovaksi. En pystynyt ulkoiluttamaan koiraa enää viikon 20 jälkeen. Oli kyllä kaukana hauskasta ja täytyy myöntää että vähän kiirehdinkin synnytyksen jälkeen vaunulenkille että pääsin ulos ja kävelemään ilman että sattui niin maan helvetisti :D

    • Reply Linda Thursday, December 1, 2016 at 09:12

      Aivan sama tilanne täälläkin! Vielä olis kaks kuukautta laskettuun aikaan ja valitettavasti takapuolen kuva on piirtynyt sohvaan :-( vatsa vetää pinkeäksi, jos vaikka vaan kävelee rappuset yläkertaan tai pistää sukat jalkaan. Koiran lenkitykset on sellasta katkokävelyn näköstä töpöttämistä :-D

  • Reply Mia Wednesday, November 30, 2016 at 19:11

    Suosittelen Terve Kuopio päiväpassia. Kortilla pääsee klo 10-15 uimaan ja salille, sekä kuopiohallille juoksemaan. Kortti maksaa kuukaudessa 20€ ja saat käydä niin usein kuukaudessa kuin haluat. Tässä linkki lisätietoihin :-) https://www.kuopio.fi/web/liikunta-ja-ulkoilu/uimahallit

    Oletteko ajatelleet vauvauintia? Senhän voi käsittääkseni aloittaa sitten, kun vauva on 3kk-5kk ikäinen.Niiralan uimahallilla järjestettävää vauvauintia Suosittelen lämpimästi :) Kuopion kaupungin sivuilta löytyy nihkeästi Infoa, mutta ohjaaja Titan yhteystiedot löytyy sieltä. Niiralan uimahallin vauvauinnissa saa yksilöllistä ohjausta, ryhmät ovat suht pienet (verrattuna esim. Fonttanellan vauvauintiin) ja Titta muistaa jokaisen lapsen nimet. Siellä on myös mahdollista ottaa kuvia vedenkestävällä kameralla ja ne “kehitetään” paperi versioon ilman lisämaksuja, jokaisesta kerrasta täytetään myös päiväkirjaa.

    Jos jotain kysyttävää vauvauinnista tai muista Kuopion alueella järjestettävistä vauva aktiviteeteista niin mielelläni kerron.

    Terkuin puolivuotiaan tsirbulan mamma

  • Reply Joogailija Wednesday, November 30, 2016 at 22:08

    Joitakin joogavinkkejä on näköjään jo tullutkin :) Itse liityin tänä syksynä Yogaiaan (https://fi.yogaia.com) ja olen tykännyt! Minulla on aika kiireisiä päiviä työn + opiskelun parissa, niin en aina jaksa lähteä salille. Tällaisina päivinä joogailen kotona. En tiedä löytyykö tuolta nimenomaan raskausajalle sopivia, mutta siellä on runsaasti tarjontaa, sekä livetunteja että tallenteita. Joogan lisäksi löytyy pilatesta, venyttelyä ja treenivideoita. Tuonne on ainakin aiemmin saanut 7 vrk ilmaisen tutustumisen :)
    Tuo tietysti vaatii tietynlaista itsekuria, että saa kotona tehtyä mutta itse olen nauttinut, ja saanut ihan hienkin pintaan :D

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post