RUOKA- JA JUOMARAJOITUKSISTA

hardys crest (15 of 15)
(My reality… Tosin pakko vielä myöntää, että kolmannen joulutortun kohdalla kaadon itselleni reteesti skumppalasiin maitoa :D)

Mun piti tänään kirjoitella enemmänkin tuosta kertomisesta, mutta nyt kun Mungolifen puolella on ajankohtaisena viinikampanja, ajattelinkin kirjoitella syömisestä ja juomisesta.

Olen tutustunut nimittäin ruoka- ja juomarajoituksiin aika kattavasti ja tehnyt omat johtopäätökseni niistä.

Alkoholin suhteen en ole täysin ehdoton, mutta melkein. Jo ehkäisyn lopettamisen aikoihin tarkkailin alkoholinkulutustani tarkkaan, vaikka kuulemani mukaan ensimmäisellä kahdella viikolla ei ole sikiön kannalta väliä. Yleensä siis ennen kuin äiti tietää (tai hänen kuuluisi tietää) raskaudesta, ei alkoholi vielä siirry sikiölle. Tämä johtuu ymmärtääkseni siitä, että alussa sikiö ottaa ravintonsa ruskuaispussista kun istukka vasta muodostuu. Ja kun istukka ei pysty vielä välittämään ravintoaineita lapselle, ei se välitä alkoholiakaan. Raskaudesta tiedon saatuani, alkoholi on jäänyt pois kokonaan.

Maa-, kulttuuri- ja ihmiskohtaisia eroja on siinä, miten alkoholinkäyttö raskaudessa koetaan. Toisten mielestä nollatoleranssi on ainoa tapa toimia, toisten mielestä lasi punaviiniä silloin tälloin ei vauvalle mitään haittaa aiheuta. Onpa suomalaisistakin asiantuntijoista joku todennut, että alkoholi pieninä annoksina ei aiheuta mitään ongelmia, mutta on ollut tarpeen demonisoida se täysin raskaana oleville. Jos joku ajattelee, että “ei se alkoholi nyt niin vaarallista ole, kun kerran vähän saa ottaa”, voi alkonkäyttö helposti livetä vähän isompien käyttömäärien puolelle. Itse olen ottanut “lähes nollatoleranttisen” linjan. Lähes, koska olen kuitenkin maistellut vähän viiniä. Olen osallistunut esim. viininmaistajaisiin, jossa olen pyöritellyt viinihuikkaa suussani ja sylkäissyt sen sitten ämpäriin. Olen myös ravintolassa saattanut maistaa miehen lasista pienen huikan punaviiniä tai valkkaria. Tosin, pakko sanoa, että nämäkin ovat viime viikkojen juttuja. Koko alkuraskauden ajatuskin alkoholista tai viinistä oksetti, joten ei ollut mitään huolta siitä, että sitä tekisi edes mieli.

Tupareissamme maistoin hiukan uutuusskumppaa, josta on juttua Mungolifen puolella tänään. Sinä päivänä ei oksettanut oikein mikään, vaikka yleisesti muuten ei mieleeni olisi tullutkaan koskea mihinkään, joka edes remotely tuoksahtaisi alkoholille. Hajuvedetkin teki vähän hallaa hajuillaan :D

hardys crest (4 of 15)

Olen yleensä enemmän valkkari-ihmisiä, mutta nyt voin sanoa, että minulla on hieman ikävä punaviintä. Punkkua ja juustoa tai lasi punkkua hyvän medium-lihan kanssa. Mulla on myös ikävä skumppaa! Mä tykkään ihan valtavasti kuoharista, ja sitä voin rehellisesti sanoa hieman kaipaavani. Pahimpana on kuitenkin kuiva omenasiideri :D Himoitsen muutenkin omenamehua koko ajan, mutta rehellisesti myönnän, että kyllä, minä kaipaan omenasiideriä! Ennen tietoani raskaudesta kävimme sukuloimassa Virossa ja ostimme sieltä ihania viinejä ja minulle laatikollisen lempiluomusiideriäni. En juuri koskaan juo humalahakuisesti, en juo olutta enkä tiukkoja viinoja. Meillä viini on yleensä ruokaa tai illanviettoa täydentämässä ja omenasiideri jäillä nyt kuuluu kesään ja grilli-iltoihin :) Tai no, mikään noista ei tällä hetkellä kuulu mun juomapuoleen, vaan pitäydyn lähinnä Pommacissa.

En tuomitse ketään, joka juo vaikka lasin viiniä raskaana. Jokainen tekee omat valinnat, mutta toivoisin, että jokainen pitäisi sen lasillisen yhdessä, eikä enemmässä. 9 kk omista suosikeista kieltäytymistä ei ole hinta eikä mikään siitä, että antaa lapselleen mahdollisimman terveet lähtökohdat elämään.

Tupakoinnin suhteen olen ihan ehdoton. Mun tekisi mieli käydä stögäämässä rööki polttajan silmään, jos tämä on raskaana. On helppo olla tekopyhän hyveellinen tässä asiassa, kun en ole ikinä itse polttanut. Ymmärrän kyllä, että lopettaminen ei ole helppoa, mutta mielestäni jokaisen pitäisi tehdä ihan kaikkensa, ettei raskaana polta yhtään. En ymmärrä kun jossain vauvakeskusteluissa ihmiset latelee, miten hyviä he ovat olleet, kun eivät ole syöneet yhtään lakritsia tai kanelia, mutta sitten kuitenkin polttavat pari tupakkaa päivässä. Toivon, että kaikki lopettaisivat polttamisen jo ennen raskaaksi tuloa, ja antaisivat lapselleen mahdollisuuden kasvaa savuttomasti. Mulle on itse asiassa tupakka ollut pahin raskauden ärsyke. Monta viikkoa pahoinvointia kokeneena olen oppinut vihaamaan tupakkaa vielä enemmän. Mulle teki hallaa busseissa, junassa tms. jos kyydissä oli joku, joka oli juuri polttanut. Tämä terävöitynyt hajuaisti takasi sen, että jos 5 metrin säteelle tuli tupakoitsija, olo oli kuin itse olisin polttanut askillisen. Hrrrr.

hardys crest (14 of 15)

Ruokapuolen kanssa olen huuuuuomattavasti hövelimpi. Meidän vauva on niiin toivottu lapsenlapsi molempien sukujen puolelta, että olin varma, että äiti ja anoppi laittavat mut kuplaan ja pehmustettuun huoneeseen, ettei pienelle vaan kävisi mitään. He ovat yllättäneet reaktioillaan täysin! Kun alkuun luin Eviran suosituksia raskaana oleville, meinasi päästä alkaa nousemaan höyryä, kun oli niin paljon muistettavaa :D Sitä ja tätä ei suositella, sitä ja tätä kielletään. Alkuun en uskaltanut edes syödä vakuumipakattua lämminsavulohta. Kun juttelin alkuvaiheessa äitin ja anopin kanssa, olivat he molemmat tosi rentoina, ja totesivat, että kyllä he söivät kaikkea, ei silloin mitään rajoituksia ollut.

Mun mielestä noiden suositusten ja rajoitusten kanssa on vähän lähtenyt jo mopo käsistä. Vähän sellainen jenkkimalli, jossa mikroon pitää laittaa tarraa, ettei kissaa saa laittaa mikroon. No shit?! Olen tehnyt omat tulkintani Suomen, Australian ja Brittien suosituksista ja kavereiden ja muiden synnyttäneiden kanssa juttelusta.

Kala – Oon syönyt vähemmän kuin ennen, mutta syönyt silti. Ihan sitä vakuumipakattua lohta Cittarin kylmälaarista. Yleensä lämminsavuna, mutta oon vähän maistellut kylmäsavulohtakin. Oon jopa käynyt kerran vai kaksi sushilla. En suosittele ostamaan valmiiksitehtyä sushia, mutta hyvissä sushiravintoloissa ei ole ollut mielestäni ongelmaa käydä. Olen kysynyt, onko kala ollut pakastettua ja ihan luottavaisin mielin syönyt sitä. Olen panostanut enemmän vihannesrulliin, mutta on sinne muutama kalapalanenkin löytänyt perille. Tosin, jo useamman viikon sushi on ajatuksenakin ällöttänyt, joten ei ole kovin vaikeaa vältellä sitä. (EDIT:// epäselvyyksien välttämiseksi haluan korostaa, että en tosiaan päivittäin ole syönyt kalaa, vaan raskauden aikana kai 3 kertaa vakuumipakattua lämminsavulohta tai sushia, muuten olen pitäytynyt tiskiltä ostetussa kalassa. Lisäksi pari kertaa olen lounaaksi tilannut ravintolassa salaatin, johon on laitettu lohta.)

Liha – On jotakuinkin kokonaisvaltaisesti ällöttänyt. Leikkeleitä olen voinut syödä leivän päällä ja no ne Hesen juustot… En ole syönyt lihaa mediumina, vaikka yleensä tilaan aina pihvini niin. Olen kotona valmistanut ankkaa ja lammasta, miehelle mediumina, itselleni well-done. En ole luopunut prociuttosta, meetvurstista tai leikkeleistä, sillä en vain miellä ko. riskiä kovin korkeaksi Suomessa. Kana ällöttää kaikin puolin, jopa wingsien muodossa. Mulla on puolivahingossa ollut melkein lihaton lokakuu ja melkein lihaton marraskuu :D Eiköhän joulukinkku korjaa nää ongelmat.

Maitotuotteet – Suomessa vetänyt niin paljon kuin maistuu, ulkomailla en juuri ollenkaan. Balilla en ees yrittänyt selvittää, mikä helvetti on pastöroitu indoiksi, joten en syönyt maitotuotteita viikkoon (tai no lähes). Suomessa lähes kaikki on pastöroitua ja muistikuvieni mukaan mm. Valion kaikki maitotuotteet on pastöroidusta maidosta. Sillä ollaan menty. Oon pyrkinyt lisäämään maitotuotteiden kulutusta, sillä se on kuulemma suositeltavaa. Rasvatonta luomumaitoa, rahkoja, turkkilaista ja kreikkalaista jogurttia jne. Joitakin poikkeuksiakin tein, esim. Balilla vedin myös päivittäin luomu-frozen yoghurtia. En tiedä oliko se pastöroitu vai ei. Juustoista en ole koskenut briehen tai homejuustoihin, mutta esim. kovaa chevretteä olen syönyt ihan hyvällä omallatunnolla :)

hardys crest (9 of 15)

Ei-suositeltuja – Inkivääri, kaneli, lakritsi, chian siemenet jnejne.. Oon todennut piutpaut koko hommalle. Oon todennut, että Suomessa kaikki luontaistuotteiksi luokiteltavat on lueteltu listalle “ei suositella, koska ei ole tutkimustuloksia”. Eli ei siis ole tutkimuksia, jotka puoltaisivat mitään ongelmia raskaudessa, vaan kun ei ole tuloksia, niin kielletään varmuuden vuoksi. Samaan aikaan Australiassa suositellaan inkivääriä, koska se auttaa pahoinvoinnissa. Olen syönyt kanelipullia, ja käyttänyt kanelia porkkanakakussa. Olen edelleen tehnyt aamuiksi chia-puuroa, mutten ihan päivittäin. Chiassa on A-vitamiinia jonkin verran, ja siksi olen hieman vähentänyt niiden käyttöä. Kysyin chiasta lääkäriltä ja hoitajalta, ja vastaus oli aina “en tiedä, niin en suosittelisi”. Ehh. Lakritsiahan sai ennen syödä n. 50 gr päivässä, mutta myöhemmin se kiellettiin syystä “ei tutkimustuloksia”. Ennen sitä ei suositeltu hirveesti syömään, koska lakristi ja salmiakki kohottavat verenpainetta. Siinä vaiheessa kun mua huippasi joka päivä sen takia, että verenpaine saattoi olla 100/55, ei paljoa pelottanut lakritsin verenpainetta nostattava vaikutus :D Kaiken kaikkiaan oon ollu aika chillisti näiden ei-suositella -juttujen kanssa. Vähän kaikkea olen syönyt, kaikkea rajallisesti.

Ulkomailla syöminen – Ulkomailla oon syönyt lähes pelkästään kuumennettuja ruokia. Paistettuja, keitettyjä jne. Tuoreet vihannekset ja hedelmät on jäänyt melkeinpä syömättä. Balilla vetelin rambutaneja, sillä ne on kuulemma hyviä raskauden aikana ja rakastan ko. hedelmää. Rambikset pitää kuoria paksun kuoren alta, joten likaisen veden vaara on aika minimaalinen. Oli kieltämättä vähän tylsää, kun mieli teki koko ajan salaattia, mutta pitäydyin pizzoissa, lämminruoissa ja esim. keitoissa.

Kofeiini – Kahvi jäi pois heti. Ei mitenkään niin, että olisin halunnut sen jättää, vaan koska pienikin määrä kahvia aiheutti hirveän närästyksen. Joka-aamuinen Nespresso-maitokahvini on siis ollut pois pelistä ja olen tässä viimeisen neljän kuukauden aikana tainnut maistella kolme kertaa kahvia. Ei mene niin ei mene. Teen vaihdoin kofeiinittomaan ja löysin pari aivan mahtavaa kofeiinitonta teetä, joita on mennyt päivittäin. Olen ryypännyt hedelmä- ja piparminttuteetä pari kuppia päivässä ja se on ollut täydellinen korvike kahville.

Omista ruoka”rajoituksista” – Mulla alko karmea pahoinvointi rv 6-7 ja sehän kesti sitten n. viikolle 18. Sinä aikana oli helpompia kausia ja vaikeampia. Alkuviikot meidän vauva ei tykännyt mistään muusta kuin niistä Hesen juustoista. Huom. ei Mäkin, eikä mistään muusta Hesen hampparista. Vain Hesen juustot. Heräsin aina 3-5 aikaan aamuyöstä hirveään nälkään ja silloin ei kelvannut mikään muu kuin suklaapäällysteiset kaurakeksit ja rasvaton maito. Miehen mukaan meille on tulossa joulupukin vauva. Okei, oon mä ehkä syönyt joku yö 3 aamulla mansikkaeskimoakin. Lihaa oon syönyt tosi huonosti, ja ajoittain myös salaatti on kaikin puolin oksettanut. Asioita, joita voisin syödä päivittäin: tomaattikeitto, riisipuuro, kasvissosekeitto, ruisleipä juustolla ja kinkulla, rasvaton luomumaito, kaurakeksit, Gifflarit, Hesen juustot, paprika, avocado ja porkkana. Välillä oon pärjänny päivät tomaattimehulla ja tomaattikeitolla. Hullu vauva, mutta minkäs voi. Oon ollut huolissani tästä mun “terveellisestä ruokavaliosta raskausaikana”, mutta oon täydentänyt sitä kaikin mahdollisin vitamiinein ja ravintolisin suositusten mukaan.

Tällä linjalla aion jatkaa loppuraskaudenkin. Syön sitä, mitä mieli tekee, ja mikä ei ällötä. Vaikka varsinaista pahoinvointia ei olekaan ollut nyt kohta pari viikkoa, niin edelleen aika tasapuolisesti suurin osa ruoista ällöttää. Täytän sitten ruokailuani vitamiinein ja ravintolisin. Juon mehuja, maitoa ja teetä, ja halutessani maistan miehen lasista huikan viiniä.

0

Related Posts

105 Comments

  • Reply Maria Friday, November 18, 2016 at 21:14

    Kiitos kivasta postauksesta! Itse olen nyt 20. viikolla raskaana ja ensimmäistä odottaessa tosiaan tuntuu, että opeteltavaa on paljon. Tuosta lakritsista olen kuitenkin löytänyt lehtijutun, jonka perusteella olen jättänyt salmiakit ja lakritsin (jota rakastan) ihan muutamaan makupalaan:
    Uusi suositus: Raskaana olevien vältettävä lakritsia ja salmiakkia – vaarana keskenmeno ja kehityshäiriöt http://www.hs.fi/ruoka/a1453349152208?jako=f1af071b4b3b47a8c09e9e23b6b6d678

    Paljon onnea raskausaikaan!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:26

      Niin, tuokin on vähän kakspiippuinen, tuo sun linkkaama teksti. Siinäkin on juuri tuo, että “saattaa ehkä aiheuttaa” ja samaan syssyyn tuo, että kohtuukäyttö täysin OK. En sitten tiedä, miten muut syö lakuja, mutta itse ainakin syön ehkä sen max. 10 pientä lakua / Turkkaria tms. päivässä, niin pidän sitä aika kohtuukäyttönä. En tietenkään alkaisi tässä vetämään kilotolkulla lakuja raskaudessa, mutta mun mielestä stressaaminen siitä, laittoiko hieman lakujäätelöä kitaansa, on ihan turhaa :)

      • Reply Maria Saturday, November 19, 2016 at 15:34

        Linkkaamassani uutisessa elintarviketeollisuuden edustajan mukaan pienet määrät eivät ole vaarallisia. Itse en pidä tätä luotettavana auktoriteettina asian suhteen.

  • Reply MariS Friday, November 18, 2016 at 21:27

    Omaa tervettä järkeä käyttämällä pääsee tässäkin asiassa pitkälle :) Itse en ainakaan orjallisesti noudata jokaista kieltoa ja rajoitusta.

    Meille on tulossa kolmas lapsi ja tällä kertaa kuulin neuvolassa, että salmiakkia ei suositella syötäväksi enää ollenkaan. Voi kuulemma vaikuttaa istukan toimintaan ja aiheuttaa ylivilkkautta lapsessa. Tokaisin tähän vain, että meillä on vilkkaita lapsia muutenkin. Hämmennyksekseni terkkari totesi minulle, “noniin, olet syönyt salmiakkia raskaana, siinä on syy vilkkauteen.” Taisi hoitajaopiskelijallakin mennä pasmat sekaisin, kun yritti siinä soperrella, että ei kai se nyt muutama pala haittaa.

    Onnea teille vielä pienestä ihmeestä :) Ja mukava lukea vauvakuulumisia erillisestä blogista.

    • Reply Martta Friday, November 18, 2016 at 22:55

      Sama täällä! Maalaisjärjellä pärjää loistavasti. Ei hitsi nauratti tuo “noniin, olet syönyt salmiakkia raskaana, siinä syy vilkkauteen.” Ihan kuin ne lapset ei olisi muuten vilkkaita :D Mulla ei kulunut salmiakkia tai lakua yhtään, koska ei ollut saatavilla toisessa maassa ja silti pikkuneiti on aika touhukas tapaus.

      • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:30

        :D Mikäköhän sen sit teki :D Varmaan joku inkivääri :D

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:27

      Kiitoksia :) Ja hahahah, no mut hei, Turkkarit made it :D Sitä paitsi vilkkaat lapse on kivoja! <3

  • Reply Mia Friday, November 18, 2016 at 21:40

    Olet rohkea;-) Jonkun kirjoittaman kommentin “yllyttämä” kävin lukemassa raskaudestasi käytyjä keskusteluja internetissä… siis mitä helvettiä??? En vaan voi käsittää miten kenellekään tulee mieleen kirjoittaa toisesta ihmisestä sellaista paskaa. Harmikseni kommentointi oli suljettu, olisin muuten jättänyt omani, ja näin ollen ko. palstalle kirjoittajat olisivat taas “tienneet”, että kommentoija olet sinä.
    Tämän postauksen pohjalta sut heitetään taas susille:-). Kunpa nämä kirjoittelijat omassa elämässäänkin aina noudattaisivat sitä “oikeaa ” tapaa toimia joka asiassa.
    En kestä tollaista paskaa. Ihan kuin se, että olet tunnettu, oikeuttaisi kenet tahansa olemaan sulle ilkeä. Kaiken huipuksi vielä nimettömänä, ilman omia kasvoja. Ja sitten kun “metsä vastaa kuten sinne huudetaan”, itketään, että vastataan kommentteihin vittumaisesti. No shit! Pitäiskö aina vaan jakaa ymmärrystä, sydämiä ja jaxuhaleja…

    Kiitos Anna rohkeudestasi olla se kuka olet, rohkeudesta pitää linjasi ja tehdä asiat kuten haluat tehdä. Kiitos siitä, että olet mitä mainioin esimerkki, että hyvä itsetunto ei ole häpeä vaan pikemminkin suuri voimavara. Olet hyvin kaunis nainen, ja uskallat sanoa sen myös itse.

    Lopuksi vielä suunnattomasti onnea tulevasta perheenjäsenestä teille molemmille!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:28

      Nooo, jos joku tästä mun mallista repii herneet nenään ja pitää minua huonona äitinä, niin tulkinta on omansa ja kertoo enemmän hänestä :) Onnea kaikille heille, jotka kokevat tarpeelliseksi altistaa vauvansa sille, että stressaa jokaista haarukallista. Mä meen ihan tälleen maalaisjärjen mukaan näissä :)

      Kiitos kommentistasi, ja älä vaan mee takaisin sinne :) Ei sinne kannata tuhlata yhtäkään tervettä aivosolua :D

  • Reply Piia Friday, November 18, 2016 at 22:07

    Minäkään koskaan muistanut mitä sai ja ei saanut syödä. Salmiakki ja tyrnimehu olivat alkuraskaudessa ainoat sisällä pysyvät. Lakritsirajoitus tulikin sitten kesken raskauden…. Noilla ruokahimotuksilla veikkaan pikkumungotyttöä :D

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:28

      :D Hahah, musta on hauskaa miten 50-50 kaikki veikkaa meidän sukupuolta :D

  • Reply Ella Friday, November 18, 2016 at 22:30

    Toi inkiväärin kieltäminen on hulluinta ikinä, se kun on olennainen osa esim. intialaista ruokakulttuuria. Tuskin naiset siellä jättävät curryt syömättä raskaana ollessaan.

    Omenasiiderin ystävälle sellanen vinkki, että kokeilehan saksalaista Apfelchorlea eli miksaa keskenään omppumehua ja vichyä.

    • Reply Noonis Saturday, November 19, 2016 at 01:30

      Jep, Aasiassa tuskin olisi sellaista määrää terveitä ihmisiä, jos inkivääri tosiaan olisi paha.. Mä tosiaan sain Australiassa ohjeen lääkäriltä ja kätilöltä syödä inkivääriä helpottamaan pahaa oloa. Alkoholiton inkivääriolut ja gingernut-keksit oli mun raskauden pelastus.

      • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:44

        Jep, sinä paha paha ihminen :D :D <3

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:29

      Hei täytyy kokeilla!! Koska Briteissä mä rakastan Appletiseria, joka on kai sama asia! Kiitos muistutuksesta :D

  • Reply Jenni** Friday, November 18, 2016 at 22:36

    Ite noudatan kans nollatoleranssia alkoholin kanssa nyt raskausaikana, mutta tuo omenasiideri on aiheuttanut välillä mullekin himotuksen. :D Kannattaa kokeilla Happy Joen ja Magnersin alkoholittomat versiot, jos oikein himo tulee, musta ovat oikeastaan parempia kuin ne holilliset. :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:30

      Musta se Happy Joe oli ihan kuraa, mut ehkä toi Magnersin versio olisi hyvä. Hmm, täytyy kokeilla :D Tosin, maistoin Happy Joeta sillon ku oli vähän “oloja” kun oli meidän tuparit, ja ehkä se ei sit just sinä päivänä maistunut :)

  • Reply veramarika Friday, November 18, 2016 at 22:55

    Mä laattasin ekassa raskaudessa rv5-25 joka päivä, vähintään kerran aamulla, toinen raskaus meni helpommin, oksensin vain rv9-19, woohoo. Olo oli suurimmanosa osan päivistä karmea, matkapahoinvointi meets oksennustauti, ja sit pakotetaa vuoristorataan:D Tiputuksessakin tuli rampattua. Mut elin minttusuklaa-vanukkailla, dominoilla, nugeteilla ja vadelma-tripillä :’D kerran teki mieli kiinalaista, sanotaanko et oli lähes yhtä maukasta oksentaessa. Noh, onneks lapset ovat terveitä. Vauva ottaa sitten äidiltä, et se taitaa olla enemmän vain meiltä pois eikä sikiöltä :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:30

      Niin, tähän mäkin olen lohduttautunut, että vie kyllä multa mitä tarvitsee :)

  • Reply Keke Friday, November 18, 2016 at 23:16

    Onnittelut raskaudesta! On tosi kiva päästä lukemaan myös näitä vauvajuttuja, itsekin olen raskaana. Tosin laskettu aika on jo melko reippaasti ohitettu, huoh… Fyysinen vointi on mahtava, mutta pää alkaa hajoilla odottamiseen.
    Kiva myös lukea välillä vähän rennommastakin asenteesta alkoholin ja ruuan suhteen. Olen ollut alusta asti samoilla linjoilla ja yhdeksän kuukauden aikana olen ehkä yhteensä neljä lasillista viiniä juonut (en tietenkään kerralla :D). Turhan usein saa lukea siitä, kuinka tällainen alkoholin “käyttö” tekee automaattisesti huonon äidin :( Tupakoinnista olen ehdottomasti samaa mieltä, ja olen itse esimerkki siitä, että koko ikänsä tupakoinut voi raskauden vuoksi sen lopettaa. Ei vähentää, vaan lopettaa. Ei ole mitään syytä tupakoida raskaana.
    Kaikkea hyvää sinulle loppuraskauteen, toivottavasti voit hyvin :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:31

      Voi eiiiii, toivottavasti kohta saat jo oman pienen syliisi. Tosin, varmasti saatkin, jos LA on ylitetty jo selkeästi :) Mun mielestä on ihan turha laittaa ihmisiä hyvä äiti – huono äiti järjestykseen, ellei joku polta, dokaa ja vedä aineita raskausaikana :D Mun mielestä jos ei ihan kaikki MAAKOHTAISIA suosituksia koe tarpeelliseksi noudattaa, niin se ei ketään tee huonoksi äidiksi :)

  • Reply HennaK Friday, November 18, 2016 at 23:20

    Mä totesin jo heti ensimetreillä juuri tän saman, että omalla ällillä pääsee pitkälle ja tuntuu että kaikki ohjeet ja opastukset on vedetty ihan överiksi. Melkein naurattaa kun kaikki on väärin. Mulla oli koko raskauden ajan, viikolta 6 alkaen synnytykseen asti pahoinvointia ja oksentelin joka päivä, olin tipassa useaan otteeseen sairaalassa ja koko raskausaika oli töistä sairaslomaa koska käytännössä katsoen olin sidottuna vessaan kokoajan. Kaupassa käyntikin oli saavutus. Tästä syystä ruokavalio oli vähän mitä oli ja söin oikeastaan mitä vaan ikinä sain alas menemään ohjeista ja SUOSITUKSISTA huolimatta. Ja ihan normaali tyttö meillä on :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:33

      Jep :D Juurikin näin :) On hieman eri asia maistaa huikka viiniä, kuin dokata raskausaikana. Tai syödä kohtuullisesti salmiakkia ja kanelipullia :) Mutta kukin tyylillään, hatunnosto heille, jotka jaksavat stressata joka sekunti syömisiään, en mä ainakaan näe sitä omalla kohdallani vauvan elämää parantavana seikkana :)

  • Reply Jenni Saturday, November 19, 2016 at 00:10

    Onnea vielä! <3

    Mulla on nyt 1v 8kk lapsi ja hänen odotusaikanaan oli eri suositukset kuin nyt. Olen niin kertakaikkisen samaa mieltä että omalla fiiliksellä kannattaa suhtautua ja edetä. Niin hullunkurista, että kielletään varmuudenvuoksi!! Maistoin välillä toisen lasista viiniä, söin sinihomejuustoa jouluna ja söin salmiakkia. Kaikki hyvin.

    Sulla on asenne mistä tykkään ja ihanaa että sanot sen ääneen. Aina löytyy supermutsiklaani joka ei missään nimessä edes haista vältettävien ruokien suuntaan koska niin ei saa tehdä, mutta kun on oma tuntemus ja järki mukana niin homma pelittää.

    Iloa odotusaikaan! :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:39

      Kiitoksia :) Just se, että en mäkään vedä mitään paketillista lohta tai kiloa lakritsia. Jos nyt salaattiin laittaa kerran kuussa lämminsavulohta tai sitten syö pari lakua päivässä, niin vähän veikkaan, että se ei mitään raskautta kaada :) Ja joo, onhan näitä. Onnea heille, mutta itse en koe sitä kovin terveenä mallina, että stressataan kaikkea ja ollaan ihan hikihatussa koko ajan tarkistamassa kaikkea tekemistään, ei raskaus ole sairaus :)

  • Reply Mikaela Saturday, November 19, 2016 at 00:11

    Haha mun äiti on kertonut, että kun odotti mua ja oli pahoinvointia, niin Hesen ruoat auttoivat. Ja oon ihan hoikka ja muutenkin hyvinvoiva, niin ehkä siitä ei oo niin suurta vaaraa vauvalle :D (huom näinhän näitä johtopäätöksiä voi vetää.. ;)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:39

      Mikäköhän niissä on :D Joku siellä on selkeesti, mikä viehättää meitä raskaana olevia :D

    • Reply Julia Saturday, November 26, 2016 at 23:08

      Siis kyllä :D Mun äidillä oli kanssa täysin sama. Naureskelin oikeen tekstiä lukiessa että miten voi olla. Jossain vaiheessa juustoja uppos kuulemma niin paljon että isä kielsi ne kokonaan, jolloin mutsi alkoi piilottamaan hampurilaispapereita auton hansikaslokeroon, patjan alle jne. Se oli kuulemma ne juusto ja kurkkumajoneesi. Hahhah.

      Onko sulla Anna ollu miten mielitekojen kanssa, onko ne yhtään samoja kuin ennen raskautta? (Voi olla että olet jossain jo tästä kirjoittanut enkä vaan muista, sori.) Pelkään että jos tulevaisuudessa mua siunataan lapsella mun mieliteot on luokkaa Nutella ja energiapatukat enkä pysty yhtään hillitsemään. Niitä kiloja saiskin sitten varmaan hetken ajan karistaa. Toisaalta vois vissiin olla huonomminkin. Mun isoäidillä oli koko raskauden ajan himo nuolla taululiituja. Mitä sellasessa tilanteessa edes tekee, millä tollanen mieliteko menee ohi? :D

      • Reply Anna Monday, November 28, 2016 at 18:19

        Hmmm, ei. Ne on itse asiassa tosi erilaiset. Pari jotain on vahvistunut, muuten ihan outoja :D Ja mulla on ehkä pahin himo omenasiideriin, jonka kanssa on vaan elettävä :D Magnersin alkoholiton on pelastanut. Kyllä jokainen aikuinen ihminen voi vastustaa kiusausta, jos tietää sen olevan haitaksi :)

  • Reply kati Saturday, November 19, 2016 at 00:20

    Ensiksi hurjasti onnea, kun en ole niitä vielä jakanut! :))
    En ole edes raskaana/ äiti, mutta jotenkin eksynyt siti myös tänne mammablogin puolelle… :D Kuulostaa hyvältä kuunnella omaa kehoa, eikä ottaa kaikkea liian pilkuntarkasti – eiköhän se stressi jo tee pahempaa äidille sekä sikiölle, kuin jokin minimaalinen riski jollekin pienelle oireelle. ;)
    Tuossa tupakoinnin sallimisessa on muuten juuri se perusteena, että jos äiti ei pysty millään lopettaa, niin ne vieroitusoireet/ stressi voivat olla huonompi vaihtoehto kuin niukka polttaminen. Myönnän, että itseänikin tekee pahaa katsoa jos joku polttaa maha pystyssä, mutta nyt terveydenhoitajaksi opiskellessa sitä viimeistään oppii katsomaan sen oman musta-valkomaailman ulkopuolelle. Ei voida kuitenkaan ajatella, että nikotiiniriippuvaisella ei olisi oikeutta raskauteen/ äitiyteen, eikä se polttaminen ole mittari hyvästä äitiydestä, mitä nyt et sinäkään tietysti tarkoittanut.
    Onnellista odotusaikaa! <3

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:41

      Kiitoksia :) No nimenomaan tämä, että itsensä moittiminen siitä, että söi vahingossa kanelipullan, on ihan turhaa ja höpöhöpöä :D
      Joo, ymmärrän kyllä, että lääkärit välillä suosittelevat pienentämistä kuin lopettamista, juuri sen takia, että ei tulisi liikaa stressiä. Mä vaan toivoisin, että kaikki lopettaisivat ennen raskautumista jo ja kärsisivät sen vieroituksen silloin ennen kuin siitä joutuu kärsimään vauva :)

  • Reply reneta Saturday, November 19, 2016 at 00:26

    Ihan mieletön tämä sun uusi blogisi ja elämäntilanteesi, onnea teille molemmille :) Blogiasi ihan alusta asti seuranneena (hui ja apua), on kiva lukea tästä aiheesta sinun kirjoittamanasi. Täällä eletään raskausviikkoa 7, tiukasti ruokakauppaa ja omaa keittiötä vältellen.. vietän raskauteni väärässä maassa ja voi kuinka suomalaistytön KAIKKI raskaushimotukset ovat tietysti suomalaisia, ei jenkkiruokia.
    Itku päässyt pönttöä halaillessa koska päässäni tähän auttaa ainoastaan piimä :D

    Erittäin fiksuja ajatuksia ja oikeanlaista kriittisyyttä. Tuntuu että Suomessa kielletään kaikki mitä ei ole tutkittu, kun taas esim. Yhdysvalloissa kielletään tutkitusti haittaa aiheuttavat asiat. Itse mutustan pahoinvointiin inkivääriä sillä neuvolassa suositeltiin, että maassa maan tavalla ;)

    Onnellista loppuraskautta!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:42

      Kiitoksia kovasti :) Hahahah, piimä on kyllä kova! Sori vaan, muistutin varmaan vaan lisää siitä nyt, mutta mulle se on oikeesti auttanut :D

      Just tämä. Että jos on tutkimus, joka antaa mulle todennäköisyydet ja vahvan näytön jotain vastaan, niin tietty mä lopetan. Mut tollanen “ei tiedetä, niin kielletään varmuuden vuoksi” on musta ihan typerää. Evirankin suosituksessa on monta kohtaa, jotka on “ei tutkimusnäyttöä, niin ei suositella”. Silleen jaha :D Samaan aikaan esim. Australiassa syntyy paljon terveitä lapsia, vaikka siellä esim. sitä inkivääriä suositellaan, kun se auttaa pahoinvointiin :)

  • Reply Laura Saturday, November 19, 2016 at 00:31

    Mä söin alkuraskaudessa kaks viikoa suklaavanukkaita ja juustohampurilaisia (ja joka päivä join yhen SINISEN gatoraden, mikään muu ei kelvannut), mut paino putos silti 😄 edelleen aamupalan syöminen on mahdotonta, ei minkään pahoinvoinnin takia, vaan jostain syystä aamulla tulee laattareflexiä jos laittaa mitä vaan suuhun. Hampaiden pesun oon joutunu välillä aamulla unohtaa, mut onneks on listerine. Inkivääri on kyl yks sellanen, mitä en oo voinut jättää ruuasta pois. Jossain luki kyl, että mausteena saa käyttää, mut ei esim. Inkivääriteetä. Komppaan tota maalaisjärkee kuitenki.

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:43

      Joo, hampaiden harjaus on välillä haaste. Mun äidin hammastahna aiheutti mulle koko raskauden hirveimmän aamun :D Inkivääriteetä en oo itekään juonut, mutta ruoissa ja mehussa välillä käytän pieniä määriä ja inkiväärisiirappia smoothieissa :)

  • Reply Laura Saturday, November 19, 2016 at 03:37

    Oot rohkea kun kerrot tästä rehellisesti! :) äitimaailmassa kun on myös paljon niitä ääripäitä, ketkä orjallisesti noudattavat jokaista suositusta ja tuomitsevat täysin kaiken muunlaisen toiminnan. Mun mielestä on ihan ok jos joku jaksaa noita kaikkia noudattaa, mutta jokainen tehköön niinkuin itsestä parhaalta tuntuu :)

    Itselläni oli aika samanlainen linja raskausaikana. Join raskauden aikana varmaan yhteensä muutaman lasin viiniä. En kertaakaan miettinyt sen kummemmin mitä suustani alas laitan. Noh, sushia en syö muutenkaan, enkä juurikaan juustoja. Lakritsia en normaalisti syö mutta raskausaikana tuli joku ihan järkyttävä salmiakkihimo ja sitä sitten myös meni… Uskoisin että johtui alhaisesta verenpaineesta ja teki mieli juurikin sitä mitä kroppa tarvitsi.

    Itse ainakin koen että sikiölle voisi olla haitallisempaa liiallinen stressaaminen ruokailusta yms kuin se että rennosti toimii maalaisjärjen mukaan. Jokainen toimikoon niinkuin itsestä parhaalta tuntuu! :) varsinkin tuo alkoholi herättää paljon keskustelua eikä muuten hellitä yhtään raskauden jälkeenkään jos imetät…

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:46

      Mun mielestä tuntemattomien tuomitseminen on ehkä tuomittavinta ikinä, joten en mene siihen sen enempää :D Ja nimenomaan, eiköhän jokainen normaali (ei alkoholisti tms.) odottaja tiedä, mikä on omalle ololleen ja sikiölleen parasta.

      Ja nimenomaan näin! Meillä on hyvin samanlainen ajatusmaailma! Ja samaan aikaan monet tutkimukset ja asiantuntijat toitottavat, että lasi viiniä viikossa tai parikin, ei millään lailla vaikuta sikiön hyvinvointiin. Mutta hienoa, jos joku jaksaa ja onnea heille, jotka tarvitsevat sädekehän päänsä päälleen kokeakseen olevansa muita parempia. Mä annan ainakin kaikkien olla raskaana just niin kuin heistä oikealle tuntuu :)

  • Reply Hhh Saturday, November 19, 2016 at 06:50

    Noi on kyllä hauskoja noi rajoitukset! Itse olin raskauden puolivälin jälkeen Kambodzassa, ja siellä mm. mun ei annettu kantaa itse reppua, en päässyt jalkahierontaan ja melkein paluulennolle kotiin! Vinkkinä, jos aiot matkustaa vielä sitten kun näkyy selvästi, aina lääkärintodistus mukaan missä näkyy viikot! Itse pelastuin täpärästi sillä että olin varuilta hankkinut, vaikka periaatteessahan sen tarvii lennolle vasta joskus 33. viikon jälkeen. Ps, raskaus ja matkavakuutus voisi olla hyödyllinen postausaihe monelle jos sulla on jotain näkemystä aiheesta, itseltä meinasi järki lähteä sitä hankkiessa :D

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:48

      Joo, mun täytyy pyytää toi uuden vuoden matkamme tienoilla sitten, vaikka ei niitä silloinkaan ole vielä lähellekään 30 :)

      Mun täytyy itse asiassa tutustua tarkemmin, että mitä omanikaan kattaa, se on jotenkin jäänyt :/

      Ja itse asiassa toi hieronta voi liittyä eteeristen öljyjen käyttöön? Muuten en ole kuullut muita rajoituksia kuin alaselän, itse kävin kokovartalohieronnoissa Balilla, mutta sanoin aina, että olen raskaana ja mulle ei hierottu vatsaa tai alaselkää ollenkaan :)

      • Reply Erika Saturday, November 19, 2016 at 17:17

        Voi olla, että jalkahierontaa ei olla senkään takia suostuttu tekemään koska jalkapohjissa on paljon sellaisia pisteitä mistä voi saada esim. synnytyksen käynnistymään. Tai näin oon ainakin itse asian ymmärtänyt :)

  • Reply Jii Saturday, November 19, 2016 at 07:12

    Näinhän se on, että Suomessa suositukset tehdään pahimman mahdollisen skenaarion mukaan. Salmiakin ja lakritsin osalta kertyy parhaillaan valtavasti tutkimustietoa. Työni puolesta seuraan tuota tutkimusta ja sen perusteella oma suositukseni myös on välttää suuria määriä. Syynä ei ole verenpainetta kohottava vaikutus vaan glysyrritsiini, joka voi vaikuttaa istukan toimintaan ja sikiön hermoston kehitykseen. Koska vielä ei tiedetä vaikutusmekanismeja tarkkaan, on katsottu turvalliseksi suositella välttämään käyttöä. Kukin tekee tietty omat valintansa!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:49

      Juu, musta avainsana tässä kaikessa on tuo suuria määriä! :) Mun mielestä jos syö muutaman lakun päivässä tai imeskelee viisikin Turkkaria päivässä, en usko, että tekee mitään peruuttamattoman pahaa millään lailla :)

    • Reply Kaisa Saturday, November 19, 2016 at 12:56

      Juuri kuulin myös tästä salmiakin ja lakritsin tutkimuksesta yhdessä akateemisessa tilaisuudessa ja siellä sain käsityksen, että tuo mainitsemasi aine vaikuttaisi istukkaan mm. niin, että äidin stressihormonit pääsevät istukasta läpi sikiöön. Mikä ei tietenkään ole suotavaa.
      Itse en tietenkään ole alan asiantuntija, mutta huolestuttavalta puhujat saivat tämän ilmiön kuulostamaan. Ja olisi varmasti tärkeää, että äidit tietäisivät mihin salmiakin (ja muidenkin aineiden) kiellot perustuvat.
      En osaa sanoa, mistä määristä puhuttiin. Pala silloin tällöin tuskin ylivilkkautta ja keskittymishäiriöitä 100% lapsista aiheuttaa, ja jos salmiakki on ainut asia mitä voi syödä, niin minkäs teet..

      • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:10

        Mun käsittääkseni nämä samat tutkijat ovat korostaneet, että kohtuukäytöllä ei ole pelkoa ongelmista :) Kohtuukäyttö on mielestäni se, että voi muutaman karkin päivässä syödä halutessaan :)

      • Reply Jii Monday, November 21, 2016 at 14:13

        En ole itsekään perehtynyt niin tarkkaan juuri noihin tutkimuksiin, että uskaltaisin mitään kattavaa sanoa. Täytyisi tarkistaa vielä millaisista määristä tutkimuksissa puhutaan – kun ei tiedetä turvallisen salmiakin käytön rajoja niin on otettu se linja, ettei suositella ollenkaan. Mutta huolestuttavaan sävyyn tästä meidän alalla (neurotiede) todentotta puhutaan. Ylipäänsä nykyään tiedetään jo aika paljon siitä, miten kohdunsisäiset olosuhteet (äidin stressihormonit ym) vaikuttaa sikiön hermoston kehitykseen. Yksi salmiakki tai laku sillon tällön tuskin merkittävää hallaa tekee, kyllä siellä on niin paljon muitakin tekijöitä vaikuttamassa että eiköhän ne damaget tule muustakin. Toisaalta on myös muistettava, että mitä ihmeellisimmistä ja surkeimmista oloistakin on kasvanut tasapainoisia lapsia ja aikuisia! Sopeutuva laji ollaan. Mutta ainakin omalla kohdallani mietin, että jos olisin raskaana haluaisin minimoida kaikki riskit. Jokainen valitkoot itse, mutta näin mä ajattelen kun tiedän näistä asioista työni puolesta ehkä liikaakin. Mutta pitää muistaa, niin kuin täällä on jo keskustelua käytykin, että listeriariski on sitten asia erikseen. Siinä voi huonolla tuurilla yhdellä suupalalla olla todella ikävät seuraukset eikä sillä ole syötyjen määrien kanssa mitään tekemistä.

  • Reply Sirpa Saturday, November 19, 2016 at 07:16

    Mä taisin oikeastaan jättää vaan kaiken raa’an syömättä. Kaipasin myös kuivaa omenasiideriä vaikka join sitä ennen ehkä kerran puolessa vuodessa. 😁 Mulle sanottiin aluksi neuvolassa, et syö vaan lakua ja salmiakkia ja kun olin viikolla 23 tjsp tulikin uusi suositus, että ehdottomasti ei (….) 😂 Kahvia en oo ikinä juonut, mutta paheeni, Batteryn jätin kyllä heti. Cola juomia kyllä join. Näin imettäessäkin imetän kyllä vaikka olisin tovi sitten kuonut lasillisen valkkaria ja juon kahvia (nykyisin on aamuisin vähän pakko, heh. 😀) Saatan jopa 4kk ikäinen lapsi sylissä juoda lasillisen!! Omg! Mustakin nuo ravinto-ohjeet on typeriä, lähinnä siksikin, että mulle puhkesi odotusaikana paha masennus/ahdistus ja noin kymmenen lääkäriä käski aloittamaan lääkityksen jonka lopulta sitten onneksi aloitin, vaikka toki teki pahaa ajatuksena. Hassua, että tabuja voi tutkitusti ja turvallisesti muka syödä, mutta sitten muka joku maksamakkara on ehdoton ei. 😂 Hyvä teksti! Odotan tosin jo innolla kun Vauva.fi mammat alkaa tätä avaamaan. Hohhoijaa. 😁

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:52

      Joo, siis sama, mäki juon siideriä ehkä sen kerran kuussa tai kahdessa, mut herrajumala sitä tekee nyt mieli :D Ja ymmärrän tietty, että tutkimukset kehittyy, mutta samalla täytyy muistaa, että monen uhan todennäköisyys on hyvin vähäinen ja vaatii aikamoista käyttöä, että se oikeesti on todennäköinen. Ainii, unohdin kofeiinista sen cokiksen! Sitä menee kyllä edelleen pari – muutama lasillinen viikossa, enkä koe sitä ongelmaksi, sillä kofeiinia saa kuitenkin kohtuullisesti käyttää :)

      Eiköhän siellä ole jo tuomittu meikäläinen ja varmaan enteilevä lastensuojeluilmoituskin lähetetty :D :D Mutta niin, tuo imetys on jännä. Mä juttelin parin lääkäriystävän kanssa ja samalla oon tutustunut aika paljon asiantuntijoiden mielipiteisiin, ja ajatus näyttäisi olevan juurikin se, että 1-3 alkoholiannosta imettäessäkään ei vaikuta vauvaan mitenkään, eikä tarvii pitää taukoja imetyksestä vaikkapa saunabissen jälkeen. Itse aion siinäkin elämänvaiheessa noudattaa asiantuntijoiden linjauksia ja tutkimusnäyttöä, en kenenkään supermutsien hiiltymisiä :)

      • Reply Irene Saturday, November 19, 2016 at 17:19

        Imettäessä alkoholi ei vaikuta vauvaan mitenkään muuten kuin ettei tietenkään ole suositeltavaa käsitellä vauvaa humalassa. Mutta alkoholissa itsessään ei ole mitään vaaraa. Maidossa on täsmälleen saman verran alkoholia kuin veressä eli jos olet promillen humalassa, maidossa on promille alkoholia. Eli vähemmän kuin jossain minimaalisesti käyneessä hedelmässä? Käytännössä ihminen tuskin voi edes juodaniin paljon, että maitoon kulkeutuva alkoholi olisi vasraksi vauvalle. Tähän liittyy tosi paljon tietämättömyyttä ja siks oon usein valistamassa aiheesta :) tarkoitus ei oo kannustaa äitejä ryyppäämään, mutta on vapauttavaa tietää että voi jatkaa imettämistä vaikka haluaisikin juoda viiniä ruoan kanssa tai vaikka ihan käydä joskus juhlimassakin :) marja hintikassahan tämä keissi testattiin ja hyvä niin!

  • Reply Elina Saturday, November 19, 2016 at 07:46

    Heippa! Sulla tuntuu olevan tosi hyvä ja terve suhtautuminen ruokaan. Hienoa :) Sen verran on kyllä pakko sanoa, että inkiväärin vaikutuksista on jo aika kattavaa tietoa tai ainakin sitä ollaan juuri julkaisemassa. Se oli aika hurjaa luettavaa – jopa siihen pisteeseen että olin tosi iloinen, etten käyttänyt kummankaan raskauden aikana inkivääriä, vaikka muuten sihtautuminen oli hyvin samanlaista kun sulla.

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:54

      Mitä se sitten aiheuttaa? Musta tuo on jotenkin kovin erikoista kun miettii, miten paljon Aasiassa käytetään inkivääriä, ja esim. Briteissä ja Ausseissa ja Jenkeissäkin muistaakseni sitä suositellaan raskausaikana pahoinvointiin :) Jännä nähdä sitten, mitä tietoa siitä tulee. Itse en ihan älyttömästi sitä käytä, vaan joissain wokeissa mausteena ja sitten mehuissa hieman joukossa. Ja inkiväärisiirappia välillä smoothiessa :) Että en nyt usko kohtuukäytön aiheuttavan mitään ongelmia :)

  • Reply Terhi Saturday, November 19, 2016 at 08:45

    Maalaisjärki on suositeltavaa säilyttää niin raskausaikana kuin sen jälkeenkin :D
    Itse toista kertaa raskaana rv 29 menossa nyt. Olen syönyt “mamma” sushia, Tampereella Umamista saa, eli liekittävät raa’at kalat ja on jumalaisen hyvää. En laatannut alkuraskaudesta mutta olin erittäin pahoinvoiva ja näin ollen söin tasan mitä teki mieli. Lihaa ei voinut edes katsoa. Nyt mieliteoa on tuoremehujen ja kalan suunnassa. Entinen rahka-aamupala ei todellakaan maistu.
    Ekan suhteen noudatin täysin samaa linjaa ja terve poika tuolla riehuu :D

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 12:55

      Mulla on muuten sama, että rahka ja jugut on vähän vaikeita!! :D Ja kyllä, juuri tämä, että aika lailla on terveitä lapsia näillä “huonoillakin ihmisillä”, jotka kehtaavat hieman miettiä omia linjoja, etkä sokeina noudata kaikkia suosituksia :D

  • Reply Maria Saturday, November 19, 2016 at 08:48

    Mun on pakko vielä kommentoida, että kyllä ne suositukset ja kiellot pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen siitä, että joistakin ruoka-aineista tai vaikkapa alkoholista on yleensä haittaa. Se taas, onko siitä kaikille aina haittaa, ei voida olla varmoja, samoin kuin siitä kuinka suuret määrät kenellekin alkavat aiheuttaa sitä haittaa. Sen takia yleensä suositellaan, ettei niitä käytetä ollenkaan. Vähän sama kuin keskustelut siitä, minkä verran huumausainetta x voi käyttää ennen kuin siitä on haittaa. Ehkä ei kannata kokeilla ollenkaan vaikka joku voisikin käyttää ilman, että niistä on terveydellistä haittaa. Että vaikka entisaikaan ei pastoroitu maitotuotteita ja joissakin maissa käytetään jotakin, ja mummo ja ihmiset siellä synnyttää terveitä lapsia, voi ne silti olla haitallisia sikiöille. Ei ruoka-aineita huvikseen kielletä, toisin kuin täällä kommenteissa osa tuntuu ajattelevan.

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:03

      Mä en itse asiassa oo nähnyt yhtään tutkimusta, jonka mukaan kevyt alkoholin käyttö raskausaikana aiheuttaisi sikiölle mitään? Mä oon nähnyt kymmeniä tutkimuksia, joiden mukaan esim. viinilasi viikossa ei aiheuta mitään ongelmia raskaudessa tai lapsen myöhemmässä kehityksessä.

      Mielestäni tämä on hyvin eri asia kuin huumausaineista puhuminen. Huumeet on huumeita, ja sillä piste. Ne on aina epäterveellisiä ja eivät ole millään lailla hyväksi. Ei ole OK määrää heroiinia tai ekstaasia, se vaikuttaa aina. On eri asia joku pastöroitu maito kuin esim. se, kuinka paljon stressiä ottaa vaikka lakun syömisestä. Ja kyllä tuntuu, että osa kielletään “huvikseen” tai oikeastaan kaikki luontaistuotteiden puolelle menevät “kielletään” varmuuden vuoksi, koska niistä ei tiedetä mitään. Esim. olen kuullut, että chiat kannattaisi kieltää, koska pellavansiemenet on kielletty. Vaikka chioista ei ole mitään näyttöä, että olisi mitään haittaa mihinkään suuntaan.

      Että on tietty asioita, joita ei kannata syödä, kuten kypsentämätöntä lihaa. Mutta sitten on niitä, joissa voi hieman miettiä, että onko tämä niin tarkkaa.

  • Reply annika Saturday, November 19, 2016 at 09:32

    Alkuun isot onnittelut! Mietin just että hassua kuinka just sun raskaus saa ajattelemaan miten aika kuluu, vaikka onhan tässä ympärilläkin ihmiset vauvoja saaneet ihan urakalla :D Oon niin pahoillani että sulla on ollut pahoinvointia, se voi olla kyllä henkisestikin niin näännyttävää…

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:04

      Kiitoksia :) Ja joo, kyllä tää laittaa hieman perspektiiviin ihan tän oman vanhenemisenkin :D

  • Reply Salla Saturday, November 19, 2016 at 10:11

    Loistava kirjoitus! Itekin ihmetelly niitä joitaki rajoituksia ja enköhän minäki järjellä hoida asiat sitten mahdollisessa raskaudessa.

    Kokeilepa Happy Joen alkoholitonta omppusiideriä, niiiin hyvää!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:05

      Kiitoksia :) Ja mä en tykännyt siitä, miks en! Pitäs ehkä kokeilla uudelleen nyt kun pahimmat pahoinvoinnit on jo ohi :)

  • Reply Ida Saturday, November 19, 2016 at 10:26

    Ihan aluksi, miljoonasti onnea! <3

    Mä noudatin orjallisesti noita suosituksia kun olin raskaana. Sain kaikki ihmiset ja itteni hulluuden partaalle. Tästä huolimatta, meidän vauva syntyi kiireellisellä sektiolla, 2kk etuajassa, 1150g painavana, ihan liian pienenä raskausviikkoihin nähden. Seuraavassa raskaudessa aijon antaa ittelleni armoa noiden syömisten kanssa koska vaikka kuinka noudatin kaikkea niinkuin piti ja googlasin joka suupalan, meni homma ns. "Perseelleen". Ei sekään että noita ruokasuosituksia orjallisesti noudattaa tarkota että kaikki menee hyvin. Olis ehkä pitäny olla itselleen vähän armollisempi. :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:05

      Voi eiii, onneksi kaikki on vissiin nyt kunnossa? Tosiasiahan on se, että todennäköisesti mitään mitä teit raskauden aikana ei olisi vaikuttanut suuntaan eikä toiseen tuossa :) Parempi olisi vaan kaikille, jos olisivat odotusaikana itselleen armollisia :)

      • Reply Ida Saturday, November 19, 2016 at 20:33

        Kaikki on nyt oikein hyvin. Kotona tuhisee 5kk vanha pikkuneiti jolla painoa jo reilu 4kg ❤️ Ihan totta, ja ihana että oot fiksumpi kun minä ja tajusin sen armollisuuden ja maalaisjärjen toisin ku minä 😂

  • Reply an Saturday, November 19, 2016 at 10:49

    Vaikka en itsekään niin orjallisesti noudattanut noita ruokarajoituksia, niin vakuumipakatun kalan jätin kyllä syömättä. Siinä on todella korkea listeriariski ja listeria voi aiheuttaa keskenmenon. Itse tuoreesta lohesta graavattua kalaa kyllä söin.
    Toisen lapsen kanssa kun oltiin synnärillä niin siellä oli eräs äiti, jonka lapsella epäiltiin olevan listeriabakteeri

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:07

      Niiin, listeriariski vakuumipakatussa kalassa on kaiketi Suomessa alle 0,1 %, joten siihen nähden mielestäni jos kerran kuussa tai kaksikin syö kalaa vakuumipakkauksesta esim. kylässä tai jossain muualla, niin se ei ole varmasti kovinkaan riskaabelia :) Kotiin ostamme lähtökohtaisesti tiskiltä kalaa, mutta no, en suostu stressaamaan tätä asiaa ihan näin paljoa :)

  • Reply Sophie Saturday, November 19, 2016 at 11:40

    Jes, joku joka on kanssani samaa mieltä että suomen rajoitukset ovat järjettömiä!

    Minulta tippui painoa 8kg pahoinvoinnin takia raskauden alkuvaiheessa ja silloin ainut mikä pysyi sisällä oli sushi, pihvit m- (vähänkään kypsempi aiheutti pahoinvointia) ja maksapihvit. Kaiken järjettömyyden mukaan. Näitä söin sitten kun sain lääkäriltä luvan syödä
    mitä vaan jotta painoni ei tippuisi enempää kun olin jo ennen raskautta valmiiksi hoikka: Söin myös inkivääriä pahoinvointiin mikä helpotti silloin kun mikään muu ei auttanut. Tupakointi loppui plussaa näyttävään raskaustestiin, kahvin juonnin rajasin siihen 3 isoon kuppiin päivässä vaikka olisi tehnyt mieli juoda paljon enemmän.

    Terveellä järjellä pääsee pitkälle. Suomessa on todella turvallista syödä oikeastaan mitä vaan ja kohtuullisesti kaikkea on oman näkemykseni mukaan fiksuinta.
    Lapseni on nyt aivan upea täysin terve ja todella hienosti kehittynyt taapero enkä voisi olla tyytyväisempi.

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:08

      Juuri tämä! Ei nää asiat ehkä ihan hengenvaarallisia kohtuukäytöllä ole, JOS LÄÄKÄRITKIN NIITÄ SUOSITTELEVAT TARVITTAESSA :D Mua aina naurattaa nää superäidit, jotka eivät ole koskaan tehneet mitään väärää :D Ja juuri näin, terveitä lapsia saa myös ilman, että ajaa itsensä stressihulluuden partaalle :)

      • Reply noora Saturday, November 19, 2016 at 21:27

        Tästä tuli muuten mieleen, että hyvin pienillä alkoholimäärilläkään tuskin on mitään väliä; Mummini sai lääkäriltä määräyksen juoda pienen annoksen konjakkia kaikista pahimpiin pahoinvointrihin kun hän odotti äitiäni, ja ihan tervejärkinen siitä äidistäni tuli :D

  • Reply 37 Saturday, November 19, 2016 at 12:11

    Poltatko shishoja nyt raskaana ollessasi vai lopetitko ennen raskautta? Onko sinulla samalla tavalla mielipidettä shishojen poltosta raskauden aikana kuin tupakoinnista?

    Kieltoviidakko raskaana oleville tuntuu olevan aikamoinen!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 13:09

      En, en ole itse asiassa polttanut niitä hetkeen. Ne on jotenki jääny, eikä ole tullut mieleenikään. Mun mielestä shishat on täysin turhaa hupia, joten niitä en lähtisi turhaan hengittelemään raskaana :)

  • Reply Lukija Saturday, November 19, 2016 at 13:14

    Monissa asioissa toki kielletään, koska tutkimusnäyttöä ei ole. Ja joissakin ruoka-aineissa vain isojen määrien käyttäminen on haitallista.

    Kuitenkin esim vakuumipakattu lohi voi olla vaarallista jo siitä yhdestä, ainoasta kerrasta: ei tarvita kuin huonoa tuuria, että saa listerian ja sitä myötä keskenmenon.

    Mielestäni olisi hyvä erottaa nämä kaksi ruoka-aineryhmää. Toisissa vain suuri määrä on haitallista (vrt saunasiideri vs känniin ryyppääminen) ja toisessa listerian voi saada yhdestä ruokailukerrasta.

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 14:54

      Niin, mutta kuinka usein se vakuumipakattu lohi Suomessa esim. aiheuttaa mitään listeriaa? Aivan. Hyyyyyyvin harvoin. Minähän sen riskin kannan, jos valitsen välillä lisätä salaattiini lohta, tietämättä onko se tiskiltä vai vakuumista :)

  • Reply N Saturday, November 19, 2016 at 13:14

    Hei,

    Jos jotakin kannattaa välttää, niin raakaa kalaa, lihaa, kanaa. Listeriatartunta raskausaikana on vakava tila, joka voi johtaa sikiön kuolemaan. Näitä tapauksia on valitettavasti Suomessa muutama per vuosi. Samoin alkoholin turvallista määrää raskausaikana ei tiedetä. 9kk pystyy olemaan tipattomalla kuka tahansa. Sen sijaan muissa rajoituksissa voi käyttää mielestäni tervettä järkeä. Salmiakki pieninä annoksina lienee ok, vaikka glykyrritsiinin vaikutuksista onkin tullut ikävää tietoa. Muutama karkki silloin tällöin tuskin haittaa.

    T lääkäri

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 14:53

      Lämminsavulohi ei käsittääkseni ole raakaa kalaa, ja on kyllä omituinen lääkäri sellainen, joka sanoo, että tipaton on ainoa vaihtoehto raskaana, sillä monet kymmenet tutkimukset ja asiantuntijat, ihan Suomessakin ovat selvittäneet, että pieni määrä, kuten esim. viinilasillinen tms. eivät vaikuta sikiöön mitenkään. Taidan siis jatkossakin noudattaa ihan oman lääkärini kanssa keskusteltuja päätelmiä, enkä uskoa nettilääkäreitä. En toki väitä, ettet olisi lääkäri, mutta tämä alkoholimielipiteesi on perusteeton, sillä vaikka alkoholin turvallista määrää ei tarkkaan tiedetä, tiedetään, että alkoholi pieninä annoksina (suullinen, lasillinen tms.) ei haittaa sikiön kehitystä.

      • Reply J Saturday, November 19, 2016 at 15:13

        Listeria on siitä ongelmallinen kaveri, että sen lisäksi, että sitä voi olla raa’assa kalassa, se voi olla myös laitoskontaminantti eli päätyä muihinkin elintarvikkeisiin kypsennysvaiheen jälkeenkin.

        Kaikkea hyvää raskauteesi!

  • Reply Mari Saturday, November 19, 2016 at 13:25

    Mulle tuli taas Hesen juustohampparista ihan megaällötys (söin rv5 yhen ennen ällötyksien alkamista) ja seuraavan kerran pystyin edes ajattelemaan hampurilaisia kun lapsi oli yli puolivuotias :D Myös kaikki punainen liha, bataatti,paistettu sipuli ja korianteri oli pitkään ällötyksien listalla. Tää on niin jännä miten eri asiat aiheuttaa pahoinvointia! Mulla onneksi kesti ruokaällötykset (yllä olevia lukuunottamatta ) vaan viikot 8-10, eli aika helpolla pääsin kaiken kaikkiaan. Onnea vielä teille, lapsi saa varmasti hyvän ja rakastavan perheen :)

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 14:54

      Ainiin, paistettu sipuli. Se ja munakas on mun no-go listan kärkipäässä :D

  • Reply Krisu Saturday, November 19, 2016 at 13:33

    Oma mielipiteeni on, että tuosta tupakanpoltosta raskauden aikana saisi kyllä olla kans enemmän julkista haloota ja nimenomaan merkityksessä, ettei se kannata. Yksi tuttuni teki (muutenkin absolutistina) ison numeron siitä, että ei missään nimessä alkoholia raskausaikana ja silti veti varmaan pari askia tupakkaa päivässä kaikki raskautensa. Lopputuloksella: esikoinen lähes sokea, keskimmäinen lähes kuuro ja kuopuksella sydänongelmia. Että tosi kivat niille lapsille.

    En toki tiedä, voiko tuosta vetää suoraa yhtäläisyysviivaa tupakanpolttoon, mutta eipä se varmasti autakaan.

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 14:55

      Apua. En pysty ymmärtämään :/

  • Reply ta Saturday, November 19, 2016 at 14:15

    Itsekin olen sitä mieltä, että ei niitä ruokasuosituksia ja rajoituksia ole huvikseen tehty. Toki silti jokainen saa päättää mitä syö ja itsekin olen sen järjenkäytön ja kohtuusyömisen kannalla monen ruoan kanssa.

    Mutta, jos syö sitä vakuumipakattua kalaa, pastöroimatonta maitoa yms. ja saakin sen listerian tms. niin ei voi syyttää asiasta terveydenhuoltohenkilökuntaa.

    Ruojarajoituksilla pyritään siihen, ettei kenenkään lapsi sairastu/kuole ns. turhaan. Jäähän vielä paljon ruokia joita saa syödä raskaana.

    Jos joku noudattaa rajoituksia orjallisesti, antakoon yhtä lailla tehdä niin vapaasti kuin toinen saa vähän soveltaa. Kumpikaan ei ole enemmän supermutsi, vaikka sellaista täällä kommenteissa on paljon ollutkin.

    Onnea raskauteen!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 14:56

      Listerianhan voi saada yhtä hyvin kasviksista, jos vaikka tilaa ulkomailla salaatin. Ja mä en ainakaan jaksa jossain ravintolassa alkaa kyselemään lohen alkuperää, onko vakuumipakattua vai miten on tullut sinne ravintolaan. Ja jos tiskillä ei ole lämminsavulohta, niin ostan sitten vakuumipakatun. Oma on riskini, ja olen well aware siitä :)

      • Reply J Sunday, November 20, 2016 at 13:42

        Vielä tarkennus tuohon Listeria-asiaan: Listeria monocytogenes on bakteeri, joka kyllä tuhoutuu kuumennettaessa. Eli vakuumissa myytämä raaka kala, joka kypsennetään kunnolla ennen syömistä, ei ole riski. Sen sijaan tyhjiöpakettu sellaisenaan syötävä kala on riskielintarvike, sillä Listeria pystyy kasvamaan hapettomissa oloissa ja jääkaappilämpötiloissa.

        Lisäksi Listeriaa on raa’assa kalassa melko yleisesti. Listeria ei ole ongelmallinen perusterveelle ei-raskaana olevalle, mutta tietyt perussairaudet ja raskaus altistavat sille. Raskaana oleva nainen itse voi potea listerioosin lievän flunssan kaltaisin oirein, mutta sikiölle se voi olla hengenvaaralinen. Siksi kalasta puhutaan niin paljon, ja tämän vuoksi esimerkiksi maksaan suhtaudutaan eri tavalla kuin raakaan kalaan: maksan sisältämä a-vitamiini voi aiheuttaa ongelmia runsaina määrinä, raaka kala valitettavasti pienenäkin määränä.

        Lisäksi elintarvikkeiden turvallisuudessa on eroa eri maissa. Siihenkin on syynsä, että suomalaisia pakastemarjoja saa syödä sellaisenaan, mutta ulkomaiset pitäisi kuumentaa. ;)

        • Reply Tytti Monday, November 21, 2016 at 13:03

          Ihailtavan rento näkökulma raskausajan ruokavalioon! Kuitenkin listeriariski kannattaa ottaa tosissaan ja jättää raskaana ollessaan kypsentämättä nautittavaksi tarkoitetut vakuumipakatut kalatuotteet nauttimatta. Se, kuinka monella listerioosi on todettu, ei kerro paljoakaan taudin tai bakteerin todellisesta esiintyvyydestä. Pitää kuitenkin muistaa, että vain ne tapaukset päätyvät tilastoihin, joissa bakteeri on todettu. Kaikkia vakuumipakattuja kalaeriä ei tutkita ja todella todella harva listerioosin sairastunut hakeutuu lääkäriin, jossa bakteeri voitaisiin viljellen todeta. “Normaalitilassa olevalle terveelle” ihmiselle listeriabakteeri harvemmin aiheuttaa mitään sen kummempia oireita, joten harva edes tietää, onko omalle kohdalle osunut tartuntaa.
          Raskaana ollessa kannattaa aina jättää ainakin pastöroimattomat maitotuotteet ja vakuumipakatut kalat syömättä. Vaikka riski saada listeria on pieni, on riski silti aina olemassa. Varsinkin, kun Suomessa saa lähes kaikki maitotuotteet myös pastöroituina ja kalatuotteet ilman vakuumia. Turha pelata venäläistä rulettia, kun muitakin vaihtoehtoja löytyy.
          Teen töitä näiden asioiden parissa, joten siksi aihe on tuttu. Itse välttelisin listeriaa kaikin keinoin, jos olisin raskaana. Monissa muissa asioissa olisin varmasti rennompi mutta tästä asiasta en kehoita joustamaan.

  • Reply Huolestunut Saturday, November 19, 2016 at 14:52

    Pakko nyt kommentoida vähän karskisti, mutta jos olet kerta lapsen päättänyt pyöräyttää niin se nollatoleranssi pitäisi pitää kaikkien päihteiden kanssa. On oikeasti todella tekopyhää kertoa haluavansa “stögätä rööki polttajan silmään”, kun itse juo edes vähän sitä viiniä. Samalla tavalla minun tekisi mieli stögätä viinilasi juojan silmään. Turhaa perustella sitä sillä, että on olemassa jotain tutkimuksia, joiden mukaan pieni alkoholimäärä ei ehkä aiheuttaisi mitään haittaa lapselle ja tämän kehitykselle. Varmasti löytyy myös samanlaisia tutkimuksia, että muutamat savunimaisut eivät haittaa mitään. Kyllä ne haittaavat. Toki vaikka alkoholistin lapsi voi syntyä terveenä, mutta silti terveysriskien todennäköisyys kasvaa jokaisen viinitipan ja savunhenkäyksen kohdalla. 9 kuukautta on vain pieni osa elämää, ja toivon, että pystyt sen verran miettimään lastasi ja pelaamaan “varman päälle”, että jätät päihteet siksi aikaa kokonaan pois. Hyvää joulunodotusta koko perheelle!

    • Reply Anna Saturday, November 19, 2016 at 15:01

      Kyseessä ei ole, että on “jotain tutkimuksia”. Kyseessä on, että jokaikinen maa ja asiantuntijat maassa ovat yhtenevää mieltä siitä, että äidin hyvin kevyt alkoholinkäyttö, esim. viinilasi silloin tälloin ei vaikuta millään lailla negatiivisesti lapsen kehitykseen. On myös vuosia tutkittua näyttöä siitä, että äideillä, jotka juovat silloin tälloin viiniä, lapset kehittyvät jopa nopeammin ja paremmin. Kyseessä ihan tunnettu pohjoismainen tutkimus aiheesta.

      Yhdet savut vs. yksi suullinen viiniä on HYVIN eri asia. Turha verrata niitä, se kertoo vain omasta tietämättömyydestä :)

      Toivon, että tutustut hieman materiaaleihin, ennen kuin tulet saarnaamaan, sillä et selkeästi ole kovin kartalla tässä asiassa. Suosittelen myös lukemaan postaukseni uudelleen, jos jokin meni ohi. Minä olen maistanut raskausaikana enintään suullisen viiniä kerralla.

      Sinulla on täysi oikeus pitää täysin nollatoleranssinen linja alkoholin suhteen omassa raskaudessa, minusta tai minun lapsesta sinun ei tarvitse olla huolissasi :) Minä kyllä tiedän, mikä on minulle ja hänelle parhaaksi, ja perustan linjani ihan asiantuntijoiden lausunnoille :)

      Mukavaa joulunodotusta myös sinulle.

  • Reply Lukija Saturday, November 19, 2016 at 15:53

    Toki Suomessa on yleensä hyvin pieni riski saada listeria vakuumipakatusta kalasta. Näin siis normaaliväestön kesken. Sen sijaam raskaanaolevilla ja immuunipuutospotilailla riski on huomattavasti suurempi. Ts. raskaanaoleva voi saada listerian tuotteesta,josta ei-raskaanaoleva ei sitä saisi.

  • Reply Lumipallo Saturday, November 19, 2016 at 16:37

    Viikkoja 8+5 ja pää vessanpöntössä joka aamu(päivä). Olin edellisviikon ulkomailla, jossa en vielä oksentanut mutta voin pahoin, ja elin aika pitkälti itse kuorittavilla hedelmillä. Nyt syön lähinnä soseruokia. Tuosta alkoholinkäytöstä oli Suomen Kuvalehdessä juttu viime vuoden puolella. Joku suomalaistutkija tutki varhaisraskauden alkoholinkäytön vaikutuksia sikiöön. Tutkijan mukaan odottajan ei pitäisi käyttää yhtään alkoholia, ja suurimmat vauriot saattavat syntyä silloin, kun äiti ei vielä tiedä raskaudesta. Tulokset eivät olleet kuitenkaan ilmeisesti vielä “valmiita”. Tässä siis yksi näkemys asiaan. Tuota en ole muuten koskaan tajunnut, miten joku voi oikeasti olla sitä mieltä, että tupakanpolton lopettamisesta aiheutuva stressi voisi olla suurempi riski kuin röökin polttamisen jatkaminen.

  • Reply Desperate Housewife Saturday, November 19, 2016 at 16:55

    Ihanaa Anna päästä seuraamaan tätä mammablogia!! Mä en kestä! Mulla (ja tietenkin miehellä.. :D) on ihan jäätävä vauvakuume ja hommat on pistetty tuotantoon. Nyt olenkin jo ruvennut miettimään jos ja kun raskaudun, haluaisin todellakin olla hissunkissun asiasta ensimmäiset 3kk, että miten hemmetissä se onnistuu ilman muitten epäilyjä ja ihmetyksiä!? Pelottaa jo etukäteen sukujuhlat ja kaikenlaiset kissanristiäiset joita on _harva se viikko_. ÄÄH. Olen aina se joka voi ottaa lasin skumppaa, kilistelläkseni vaikka onnistuneelle siivouspäivälle. Todella, todella harvoin kieltäydyn viinistä jos olemme kylässä ja niitä tarjotaan.. Herääkö jengillä heti epäilys kun lähipiirin viiniherkuttelija lakkaa ottamasta!? Mietin jo tarinaa antibioottikuurista tai ilmoitan olevani “superdieetillä” hahaha. Nytkin tätä kirjoittaessa mietin että kuinka säälittävä voin olla, muija ei ole edes raskaana ja miettin jo peitetarinoita :D Niih juuh elikkäs.. Vinkkejä?

  • Reply Ira Saturday, November 19, 2016 at 17:23

    Kuulostaa ihan mun raskauden alulta. Yrjötti vaan ja elin koko kesän mehujäätelöllä, riisikakuilla ja maidolla. Kun vähän alko helpottaa meni pelkät avokaadot ja hese :D Nyt sitten voinkin syödä kun hevonen kokoajan. Paitsi kanaa, se ällöttää mua yhä. Veikkaan, että odotat samaa sukupuolta kun minä :)
    Oon kyllä ihan yhtä höveli noiden rajoitusten kanssa. Omalla järjellä pystyy kyllä hyvin ajattelemaan, kun ei tuo rajoituslistakaan noin pitkä ollut muutama vuosi sitten. Salmiakkiakin mennyt ihan mukavasti kun verepaine himoo niin pieniä lukemia että ei tolpillaan meinaa pysyä.

  • Reply Päivi Saturday, November 19, 2016 at 17:48

    Mulla molemmissa raskauksissa ollut vähän samat mietteet syömisten suhteen. Olen muunmuassa ollut molempien odotusaikana joulut raskaana ja kyllä se graavilohi vaan jouluaterialle kuuluu jne. Kohtuus kaikessa on mun mielestä hyvä periaate (paitsi alko ja tupakka 0-toleranssi). Mulla on ollut niin onnellinen tilanne, että en ole voinut pahoin eikä närästyskään ole kiusannut, joten periaatteessa olen syönyt samoin kuin ennenkin. Esikoisen aikaan himoitsin sitrushedelmiä, kuopuksen aikaan taas makeaa (varsinkin jäätelöä).

    Meitä on niin moneen junaan, nimittäin yksi mun kaveri, joka on paikallisella grillillä töissä, kertoi, että tuleva isä oli hakemassa odottavalle äidille iltapalaa ja kysyi, onko ketsupissa inkivääriä (on. ainakin siinä ketsupissa mitä kyseisellä grillillä käytetään) ja kieltänyt sitten pistämästä sitä mausteeksi. Jotenkin musta tuntuu, että se pieni hippu ketsupissa ollutta inkivääriä on “pienempi paha” kuin se hampsi noin niinku muuten (ei sillä, itse vetelin vähintään kerran kuussa niitä hampseja..ketsupillakin vielä).

    Kiva, että haluat jakaa meidän kanssa vauvan odotusaikaa ym. Tykkään sun tyylistä elää ja olla, ja näköjään jaamme myös samat mielipiteet monesta asiasta myös raskausajalta. Uskon että tämä vauvablogin puoli tulee olemaan ainakin mulla se “seuratumpi” blogi jatkossa. Kahden (3/14 & 5/16) äitinä perhe- ja odotusaiheiset postaukset ovat todella kiinnostavia!

  • Reply Sutsisatsaa Saturday, November 19, 2016 at 17:54

    Oletko maistanut alkoholitonta Bavaria omenajuomaa? Se on niin hyvää ja sitä join odottaessani esikoista ja oikeastaan nytkin muuten vaan :D Muistuttaa ehkä maultaan aavistuksen somersbytä :)

  • Reply Sini Saturday, November 19, 2016 at 18:14

    Ihania uutisia, tuhannesti onnea.

    Olen sivusta seurannut siskon ja ystävien raskauksia ja tätä myöden kuullut hyvinkin erilaisia näkemyksiä asioiden suhteen. Sairaanhoitajana minun varmaankin pitäisi nalkuttaa ettei kannata leikkiä lapsen terveydellä tms. MUTTA kun miettii miten itse aikoinaan on kasvanut ja miten oma äitini on toiminut raskaana ollessaan, niin ihan terveitä minusta ja sisaruksistanikin on tullut.
    Itse kannatana täysin sitä maalaisjärkeä, jonka mukaan tunnut itsekin menevät. Kohtuus ja järki pelissä niin eiköhän sillä pärjää. Jos sen listerian sitten saa niin se on järkyttävän huonoa tuuria, mutta voihan risteyksessä tulla eteen vaikka rattijuoppo. Kumpaan lopulta on suurempi todennäköisyys.
    Yksi minulle läheisimmistä ystävistäni oli hyvin tarkka syömistensä suhteen eikä voinut syödä esim. keitettyä kananmunaa listerian pelossa. Toinen ystävistäni taas toissailtana söi pelotta pienen palan Brietä piparkakun kanssa.
    Olet selkeästi miettinyt asioita aika perinpohjaisesti, joten en usko että sen takia tulee mitään ongelmia. Tärkeitä on löytää itselleen sopiva linja.

  • Reply Heidi Saturday, November 19, 2016 at 18:42

    Itse stressasin raskauden alussa ihan hirveästi siitä mitä saa syödä ja mitä ei. Tulin sitte siihen tulokseen, että enemmän vauva kärsii tästä minun stressistä ku siitä syönkö palan sinihomejuustoa silloin tällöin. :D ja mitä tulee alkoholiin niin itse en juonut ollenkaan raskauden aikana vaikka uskoin siihen ettei vähästä määrästä haittaakaan ois. Ei vain ollu tarvetta. Mielestäni jokainen tehkööt niinkuin parhaaksi näkee. :) Imetysaikana sen sijaan olen ottanut lasillisen viiniä silloin tällöin ihan hyvällä omatunnolla. :)

  • Reply noora Saturday, November 19, 2016 at 18:47

    Vanhassa työpaikassani tuli kaikki mahdolliset raskausajan ruokarajoitukset tutuiksi kun raaka-aineista niin paljon kyseltiin. Luulin että kalaa ja tuorejuustoja ei syödä niiden aiheuttaman huonon olon vuoksi, ei käynyt mielessäkään etteikö jostain muusta syystä saisi syödä :o

  • Reply Jenny Saturday, November 19, 2016 at 20:17

    Amen! Näin juuri, maalaisjärkeä ja omaa kroppaa kuunnellen. Itse toista kertaa raskaana ja molemmilla kerroilla olen ollut neuroottinen oikeastaan vain raa’an kalan suhteen ja sekin suurimmaksi osaksi sen takia miten ihmiset ympärilläni on tehnyt siitä niin ison jutun. En nyt muutenkaan lähde suosituksia ehdoin tahdoin provoamaan, mutta kuten moni muukin sinun lisäksi on jo kommentoinut, kohtuudella. Ensimmäisellä kerralla valtava himoni oli punainen liha (olen kasvissyöjä) ja punkku. Hb oli koko ajan anemian alle ja jo neuvolan th ja lääkäri sanoi että eiköhän kroppasi kerro jo noilla himoilla mitä se tarvitsee. Liha nyt ei kiellettyä ole mutta kyllä siinä kyljessä meni välillä pari senttiä punkkua. Ai niin ja Ranskassa minulta kysyttiin joka ruokailulla ulkona otanko viiniä vaikka raskaus näkyi, siellä alkoholin käyttö on muutenkin sivistyneempää kuin täällä joten paria senttiä viiniä ei tarvitse erikseen raskaudessa kieltää. Paljon onnea odotukseen, mahtava päästä elämään sitä mukana, etenkin raskaustyylejä odotellessa :)

  • Reply Jenna Saturday, November 19, 2016 at 21:03

    Hahah minulla oli myös pahoinvoinnin aikaan raskaana tuo, että salaatti ja kana etoo ja hese maistuu 😅 kummallinen juttu. Myös Kuopion seudulla asuvana ykkösrastin hese drivein pelasti päivän monesti :D

  • Reply Kikka Saturday, November 19, 2016 at 22:21

    Lakritsan “uusi suositus” taisi olla tapetilla juuri silloin kun aloin odottaa meidän pikkuista. Neuvolasta sanottiin aika suoraan, että normaalissa raskaudessa nollatoleranssia ei tarvita. Eri asia on jos raskausmyrkytyksen päälle vedät lakuöverit (verenpaine nousee entisestään) minkä seurauksena saatat synnyttää etuajassa.

    Mieliteot on hassu juttu. Itse himoitsin etikkaa ja sitruunaa IHAN kaikessa. Pahimman pahoinvoinnin yli elin salt&vinegar -perunalastuilla. Siinä vaiheessa kummastutti itseäkin kun huomasin lorottavani balsamicoa makaronilaatikkoon :D mutta kuulemma kroppa himoitsee sitä mitä se tarvitsee.

    Ja niin. Onnea odotukseen :)

  • Reply Laura Saturday, November 19, 2016 at 23:00

    Kannattaa muuten maistaa alkoholitonta happy joeta! Oli ainakin mun kesän pelastus kun sitä yllättävän monilla terasseillakin myytiin. Mun mielestä parempaa kun alkoholillinen happy joe! :D ja sit on yks alkoholiton valkkari mikä on yllättävän hyvää, en vaan muista nimeä… sellanen pieni pullo alkossa kuitenkin, ei niitä taida muita ollakaan. Kaikkia eri viinejä maistelin ja tosiaan yksi hyvä alkoholiton löytyi! Sitä samaa myydään melko monessa ravintolassakin alkoholittomana vaihtoehtona. Eihän se ihan kunnon viiniä voita, mutta ihan hyvä kuitenkin jos nyt seurassa haluaa nauttia myös lasillisen viiniä… :)

    Olen myös lukenut lukuisia tutkimuksia siitä, miten edes lasillinen viiniä viikossa ei ole haitallinen sikiölle. Suomessa vaan ei ehkä toimisi se, että sallittaisiin huikka sillointällöin, aina on joku kenelle se huikka onkin sitten pullollinen. Helpompi kieltää kokonaan. Mutta esimerkiksi etelä-Euroopassa monissa maissa viinin nauttiminen ruuan kanssa myös raskaana on ihan normaalia, eikä sitä kukaan tuomitse. Ihan terveitä taitaa nuo etelän lapsetkin kuitenkin olla…

  • Reply Heli Sunday, November 20, 2016 at 00:07

    Olet kyllä Maailman Rohkein kun olet noin avoin linjastasi superäitien vauhkoontumisesta piittaamatta! Varsinkin juomisesta pitäisi puhua avoimemmin. Mä kyllä väitän että alkuraskaudessa, kun tilastaan ei halua paljastua, moni mimmi on hitaasti litkinyt käteen tyrkättyä viinilasiaan välttääkseen sen “mitä ootko raskaana”-läpän. Se on niin oletusarvo nuorten naisten sosiaalisissa kuvioissa että juomasta ei kieltäydytä. Uskon että alkuraskaudessa syyllisinä ja sosiaalisessa paineessa kokoillan mittaiseksi venytetyt siiderit on melkoisen yleisiä mutta ihan helvetinmoinen tabu.

    Mulla on samaa pulmaa kuin aiemmin kommentoineella – en ikinä ole kieltäytynyt viinistä kun tarjotaan, ja tää on aika häikäilemättömän valehtelun aikaa nyt kun on pikkujoulukausi ja alkuraskaus. Mun kikkoja tähän mennessä on ottaa se minihuikka juhlissa kaadetusta tervetuloskumpasta alkuun niin epäilyt häviää heti. Sen jälkeen käyn lasin kanssa vessassa, kaadan siellä melkein kaiken pois ja täytän loput vedellä. Sen feikkiskumpan kanssa pärjää pari tuntia ja sit voikin jo lähtee nukkumaan vauvaunia :) En kyllä millään usko että noin mini määrä voi olla haitallista. Olen myös syönyt kauan sitten kolmiolääkettä pahaan hartiajumiin, mikä on hyvä tulevien satunnaisten viini-illallisten hätäselitys jolloin lasin kanssa vessaan änkeeminen ei toimis.

    Isona yllätyksenä on tullut, että yhtäkkiä banaanin tai katkaravun syömisestä alkaa kirvellä suuta, ennen mikään ruoka ei ole aiheuttanut mitään allergiareaktiota. Mitä ihmettä tää nyt sit on?

    • Reply meg Tuesday, November 22, 2016 at 20:23

      Pakko kommentoida, mun äiti sai rakausaikana banaaniallergian! Kuulosta tosi hassulta, mutta banskuillekin voi olla allerginen :D

  • Reply X Sunday, November 20, 2016 at 11:07

    Tolla lakritsilla ja salmiakilla oli jossain tutkimuksessa nähty yhteys kehityshäiriöihin tmv (jotenkin siihen liittyi istukkakin, ei mitään tarkempia muistikuvia kun en ole kunnolla perehtynyt). Mutta tosiaan vuosi sitten ollessani vielä raskaana, sain syödä huoletta niitä, mutta ne “raukat”, jotka nyt oottaa, eivät enää saa. ;D Itsekin oon tosi “löysä” noiden juttujen kanssa, tuntuu et niskavillat nousee pystyyn ku kuulee jonku ekaa lastaan odottavan nipottavan joka ihmeen asiasta, jonka terkka on sanonu, voi huooh. Itsekin kyseistä alaa opiskelen, mutta en todellakaan joka asian takana siltikään seiso. Jotkut vaan on niin _raskaana_ sit että huhhuh sitä sääntöjen määrää, joilta eivät ympärillä olevatkaan pääse välttymään. :’D
    Mutta onnea odotukseen ja ihanaa raskausaikaa! Nauti oikeesti kun voit vielä nukkua rauhassa! Itseä harmittaa sikana, kun olin niin valmis synnyttään jo kuukautta ennen la, vaikka olis pitäny vaan nauttia kun oli tosi pieni vauvamaha ja kaikkee pystyin loppuun asti tekemään. Turhaa hötkyilyä, nyt sitä lauantaiaamuisin kuudelta herätessä miettii, kunpa vaan vois vielä vähän torkahtaa :D

  • Reply Kandidaasi Sunday, November 20, 2016 at 12:56

    Moni “paasaa” (sori negasävyinen sanavalinta, en keksinyt mitään positiivista ja yhtä kuvaavaa :D) täällä tutkimuksista ja tutkimustuloksista niin puolesta kuin vastaan tämän ah, niin ikuisuusaiheen ympärillä. Ottamatta kantaa sen enempää yhteenkään argumenttiin tässä kommenttiboksissa, toivoisin että ihmiset huomioisivat lähdekritiikin aina vedotessaan johonkin “tutkimustulokseen”. Se on kovin vakuuttavan kuuloinen sana sen oman mielipiteen tueksi, mutta kun se ei takaa mitään. Nykyään kuka tahansa voi tutkia mitä tahansa ja joku toinen referoida nämä “tutkimustulokset” sitten miten sattuu suurelle yleisölle. Luotettavuus 0. Siksi kannattaa aina hieman perehtyä lääketieteellisten julkaisujen tulkintaan ennen kuin lähtee lukemaan jostain itseä koskevasta aiheesta ja vetämään johtopäätöksiä. Huomioikaa aina milloin ja _missä_ tutkimus on julkaistu (mitä suurempi,kansainvälisesti tunnetumpi ja impactfactoriltaan parempi lääketieteellinen lehti, sitä merkittävämmät tulokset), onko ollut verrokkiryhmiä, minkä suuruinen on ollut otanta jne. Perusasioita. Vasta sitten voi jotain tuloksia pitää luotettavina :) t: tieteellisessä artikkelimeressä kahlaava lääketieteen kandi

    Maalaisjärki-malli kuulostaa hyvältä Anna, kaikkea hyvää odotukseen ja onnea pienokaisesta :)

  • Reply J Sunday, November 20, 2016 at 14:03

    Listeriakommentti siis tiedoksi, ei saarnana. :)

  • Reply Nimetön Sunday, November 20, 2016 at 14:32

    Itse noudatan ravintosuosituksia pilkun tarkasti, mutta se ei tarkoita että siis stressaan joka suupalaa :) Mulla on jotenkin ollut aina niin hyvä itsekuri, että se ei tuota yhtään lisästressiä :D muutenkin olen kyllä absolutisti, eli alkoholinkaan kanssa nollatoleranssi ei todellakaan tuottanut vaikeuksia!
    Itse koen, että ajattelen lapseni parasta, kun en syö lisättyä sokeria raskausaikana. Niin lapseni ei synny sokeririippuvaisena ja syntyy sopivamman kokoisena. En myöskään aio hänelle syöttää lisättyä sokeria ennen kuin vasta päiväkodissa saa alkaa syömään päiväkodin tarjoamia jogurtteja ja muuta, ja silloin tällöin juhlissa karkkia. Mutta makuaisti muodostuu yllättävän varhain ja itselleni paha sokeririippuvuus aiemmin aiheutti paljon harmia, samaa en hänelle halua!
    Mutta ruoka-asiat eivät tee millään lailla kenestäkään parempaa / huonompaa vanhempaa! Jokainen vanhempi tekee valinnat, mitä arvoja opettaa ruoan suhteen ja se näkyy monella varmasti jo raskausaikana. Mielestäni tällaisessa kaltaisessasi rennossa ruokaan suhtautumisessa on paljon paljon hyvää ja toisaalta arvostan paljon ruokarajoitteita seuraavia tai muita erikoisruokavalioäitejä, kuten vegaanivanhempia :) !!

  • Reply Kippuralla Monday, November 21, 2016 at 00:00

    Satavarma että hän on poika ;) ihan samat ruokahimot oli täällä, ruisleipää juustolla ja tomaattikeittoa useana päivänä viikossa

  • Reply Hipsu Monday, November 21, 2016 at 13:00

    Paljon onnea raskaudesta! Olen itse raskaana ihan samoilla viikoilla (tosin toinen raskaus menossa), joten varmasti tulen seuraamaan blogia. Hassua, että niin moni puhuu ruokarajoitusten noudattamisesta tyyliin “jaksaa stressata joka haarukallista”. Ei minulle ainakaan koidu minkäänlaista stressiä siitä, että olen raskausajan syömättä valmiissa listassa lueteltuja ruokia. :)

  • Reply Anna Thursday, February 16, 2017 at 16:41

    Äidilläni oli melkein koko raskauden ajan ainoa himo ja jos ei saanut sitä niin huono olo sain olla koko päivän, eli kilo mansikoita ja litra vissy vettä :D

  • Leave a Reply

    Previous Post Next Post