• Matkatarjoukset:
Valikko

Happy days part two

Eihän tässä vaan hetki taas mennyt viimeisestä postauksesta. No mutta niinkuin sanonta kuuluu ”parempi nyt kun ei koskaan”. Tässä on tulee siis osa kaksi mun matkasta. Enjoy.

Niin mihis minä jäinkään.. Noosaan eikös vaan? Eli Noosaan saavuin maanantaina 10.9 noin 12 aikaan päivällä. Olin kuullut Noosasta paljon hyviä asioita, joten menin sinne hyvin mielin. Yövyin hostellissa nimeltään Halse Lodge, joka on ehdottomasti paras hostellin missä minä olen ollut, ja mikä hauskinta, yksi respan tytöistä oli suomalainen. En ehtinyt olla Noosassa kuin 3päivää/3yötä, olisin ehdottomasti halunnut jäädä kauemmaksi aikaa! Noosa on paikallisten asukkaiden suosiossa, eli esim Brisbanelaisia siellä on paljon sillä he haluavat päästä pois kaupungin hälinästä. Emma ja John pitää Noosasta myös paljon. Ihana rantalomapaikka, joka sopii kaiken ikäisille!

Welcome to Halse Lodge.

Noosa national park.

Ensimmäinen päivä Noosassa meni rannalla makaamiseen. Asteita taisi olla n. 28..ei paha. Toiselle päivälle halusin jotain tekemistä, joten käväisin Steve Irwinin Australia Zoossa. Steve Irwin oli siis maailmankuulu australialainen krokotiilimies. Hän kuoli kuusi vuotta sitten.  Eläintarha on sittemmin ollut hänen perheensä vastuulla. Jos jossain eläintarhassa kannattaa käydä niin tämä on se. Eläintarhassa on kaikennäköisiä eläimiä ja upeita esityksiä, lisäksi jotain eläimiä voi syöttää ja silittää. Kaiken kaikkiaan minulla taisi mennä 5 tuntiä kyseisessä eläintarhassa, joten kokopäiväinen retki tämä on.

Steve Irwin

tui tui :)

Tällaisia liskoja juoksenteli ympäri eläintarhaa.

Nam nam maitoa :)

Just chillin’

Kolmas päivä oli vain ja ainoastaan puolikas koska bussi lähti kohti Brisbanea jo klo 13. Heräsin aamulla klo 8, jotta ehtisin käydä Noosan kansallispuistossa ja ottaa vähän aurinkoa vielä hehe. Me kävelimme ehkä tunnin ennen kuin käännyimme takaisin. Koko kansallispuiston kiertämiseen menee ekhä noin kolme tuntia (?). Jossain vaiheessa tulee nudistiranta vastaan, mutta me emme sinne asti kerkeneet kävellä :D

Upeat maisemat. Jos hyvä tuuri käy, saattaa bongata valaita ja delfiinejä.

Noosasta matka jatkui Brisbaneen, joka on periaatteessa pienempi versio Melbournesta. Brissyssä olin kolme päivää ja tapasin sattumoisin toisen suomalaisen tytön, Riikan. Päivät meni laguunilla ja iltasin hostellin baarissa muita backpackereitä tavatessa. Brisbane festival oli käynnissä kun olin siellä, joten ensimmäisenä iltana kävin valoshowssa. Brissy ei ole kummoisempi paikka, mutta ihan kiva.

The lagoon.

Brisbane festival.

Brissy by night.

Valoshow

Brisbanen jälkeen matka jatkui Gold Coastille Surfers Paradiseen. Surfers on erittäin kaupallistettu ja erittäin korkeita asuintaloja/hotelleja. Musta vähän tuntu, että seuraava hotelli on aina korkeampi ja hienompi kuin se edellinen. Nuoriso suosii tätä paikkaa ja viikon jokaisena päivänä riittää menoa. Minä en kuitenkaan ollut Surfersilla kahta päivää enempää, ja molempina päivinä satoi :/ Mentiin yhden kaverin kanssa Dream Worldiin, joka on eeeeeerittäin iso huvipuisto (ja erittäin kallis), mutta hauskaa oli. Ostettiin rannekkeet joilla pääsi myös vesipuistoalueelle.

Surfers Paradise

Big Brother is watching you. BB-talo oli kivenheiton päässä Dream Worldista ja ne kai muutenkin tekevät yhteistyötä.

Surfersista lähdin Bayron Bayhin tiistaina 18.9. Olin valmiiksi jo suunnitellut, että vietän Byronilla eniten aikaa (5päivää) ja hyvä että tein niin, koska rakastan Byronia. Vielä kun siihen lisätään hyvää seuraa niin en usko, että aikani siellä olisi voinut olla yhtään parempi. Keskiviikkona tein Sky divingin, mikä oli aivan uskomaton kokemus. Menomatka ylös ei ollut niin hermoja raastava, mutta kun ovi avattiin ja oli aika hypätä ulos lentokoneesta olin valmis pissaamaan housuun. noei. Koska hyppäsin 4,3km korkeudesta, minulla oli 60 s. ”free fall”, eli siis kun vaan tiputaan alas. Ensimmäiset kaksi/kolme sekuntia olin aika shokissa, sillä tosiaan me menimme alas n 220km tuntivauhdilla. 60 s. jälkeen ohajaaja avasi varjon ja liitelimme n 7 minuuttia katsoen maisemia. Oli muuten aivan HUIKEA kokemus!

And up we go..

Voittajafiilis!

Muuten päivät kuluivat rannalla ja Byronin keskustaa ympäri kävellen. Kolmantena päivänä kävin surffaustunnilla ja viimeisenä päivänä kävelin light houselle.

Ensin harjoitellaan..

..sitten laitetaan opit koetukselle.

kuka se sieltä kurkkii..?

Sunnuntaina 23.9 oli aika tulla takaisin Melbourneen. Lentoni lähti Coolangatta Airportilta, joten jouduin menemään takasin Surfersille ja sieltä lentokentälle. Kerrankin kun olin erittäin aikasin kentällä, lento on myöhässä noin 2 tuntia. Aika perus tuuria..

Byronissa viihdyin parhaiten, mutta Noosasta pidin paikkana eniten. Mun kolmen viikon matka oli mitä mahtavin, ei olisi voinut olla paremmin. Blogini oikeasta alakulmasta löytyy linkkejä eri hostelleihin ja paikkoihin missä olen käynyt :)

Presentation night.

Kerta se ensimmäinenkin. Täällä ausseissa kaikilla seuroilla (lajista riippumatta) on ns presentation night, mikä siis tarkoittaa palkintojenjakojuhlaa (MVP jne..) ja kauden päättymisen juhlimista. Oli kiva päästä mukaan juhlimaan semmosta, koska ei meillä kotona Suomessa mitään tämmösiä juhlia ole. Miehillä on puvut ja naisilla on coktail mekot, eli kyseessä on hieno juhla. Pääsen tulevana lauantaina uudestaan, koska Connorin Footy- seuran presentation night on sillon.

Ennen lauantaita on kuitenkin mun synttärit torstaina ja mulla on sopivasti perjantai vapaa, joten mennään Connorin kanssa Cityyn torstai-iltana. En tiiä mitä me tehdään sillä herra ei suostu kertomaan, eiköhän siitä ihan hyvä tule :)

Tässä vähän kuvia viime lauantailta. Enjoy.

Minä ja Kassie :)

minä + jessx2 :D

Tytöt olivat erittäin luovia haha :D

Happy days part one.

Noniin vihdoinkin saan kirjotettua mun matkasta :)

Lähdettiin matkaan Zoen kanssa 2.9 Melbournesta. Lennettiin noin kolme tuntia Cairnsiin, jossa ei vietetty enempää kuin 12 tuntia ennen kun matka taas jatkui, mutta se ei tarkoita ettei me oltais ehitty tehdä mitään siellä. Saavuttiin Cairnsiin klo 13 ja klo 15.30 oli mun bungy hypyn aika. HUHHUH mikä kokemus! En ole muuten ikinä ennen ollut niin hermostunut kun olin sillon. Alhaalta katsottuna hyppääminen näytti niin helpolta, mutta kun aloin kävelemään tornin rappusia ylös sydän alkoi hakkaamaan vain kovempaa ja kovempaa. Seisominen siinä kielekkeellä oli jotain aivan uskomatonta ja itse hyppy siitä oli jotain ihan hullua. Tunne hypyn jälkeen oli kyllä kuitenkin mitä mahtavin, aika epätodellinen tunne..

Juuri ennen bungy hyppyä..

Like a boss hypyn jälkeen.

Hypyn jälkeen mentiin Carnsin keskustaan viettämään iltaa ennen kun bussi lähti kohti Arlie beachiä. Bussimatka kesti noin 10 tuntia ja Arlie Beachille saavuttiin joksus 10 aikaan aamulla. Meillä oli pari tuntia aikaa ennen kun meidän 3pvä/2yötä risteily Whitsunday Islandseille alkoi.

Arlie Beach

Seilailtiin laivalla nimeltään Tongarra, joka on enemmän nuorison suosima. Mun ja Zoen lisäksi laivalla oli 15 muuta ihmistä Italiasta, Englannista, Saksasta, Americasta ja Belgiasta. Meillä oli hyvä ryhmähenki, joka oli tosi kiva koska mun mielestä porukka näillä toureilla tekee matkasta joko hyvän tai huonon. Meidän ohjaaja ja kapteeni oli ihan huippuja, hulluja ihmisiä, hyvällä tavalla siis :)Ensimmäisenä iltana ajettiin laivalla 6h, että seuraavana aamuna ei tarvitsis ajella niin paljoa.

Tongarra, meidän paatti :)

Lähtö satamasta.

Kylmä juoma ja aurinko. aaaaah.

Zoe joutu koekaniiniksi :D

Ben (kippari) ja Dave (tour guide) :)

Seuraavana aamuna ensimmäsenä vuorossa oli Whitehaven beach. Kyseinen ranta on 7km pitkä ja siellä on maailman puhtaimpaa hiekkaa, valkoista ja kaunista. Whitehavenilla oltiin noin 2 tuntia jonka aikana ottettin aurinkoa ja käveltiin saaren korkeimmalle pisteelle.

TONGARRA

Meidän ryhnä :)

Matkaa jatkettiin ensimmäiselle snorklaus paikkaan Manta Ray Bayhin. Siellä snorklailtiin parisen tuntia ja ensimmäisen snorklauskerran tarkoituksena oli nähdä enemmän kaloja kun koralleja. Nähtiin muuten paljon ja ISOJA kaloja. eihän ne ollut moksiskaan, mutta oli se aika pelottavaa.

Siellä ne tytöt menee.

NÄIN isoja kaloja.

Matkaa jatkettiin seuraavan päivän snorklauspisteelle Caves Covelle jossa yövyttiin. Aika nopeasti heräämisen jälkeen mentiin snorklaamaan, ja tällä kertaa nähtiin enemmän koralleja kuin kaloja. Molemmat snorklauskerrat olivat tosi mahtavia, mutta koska olen snorklaillut Thaimaassa niin ei näissä kohteissa olut mitään erikoista.

Satmaan tultiin takas klo 12 maissa ja iltapäivä meni ottaessa aurinkoa ja illan loppujuhlaa odottaessa. Syötiin ja juotiin paikallisessa baarissa nimeltän Phoenix. Meillä oli tosi kivaa, mutta harmi vaan että mun ja Zoen piti lähteä bussilla eteenpäin jo klo 23.30 :/

Bussilla matkustettiin 14h Hervey Bayhin jossa yövyttiin kaksi yötä yhteensä paikassa nimeltään Flashpackers (TOSI hyvä hostelli!), yksi ennen ja yksi jälkeen Fraser Island tourin. Lähdettiin matkaan perjantai aamuna klo 7. Fraser Islandille on siis maailman isoin hiekkasaari ja se on tunnettu siitä ett siellä asuu dingoja. Me ei harmi vaan nähty yhtääkään.. Saarelle ei pääse muuten kuin lautalla tai omalla veneellä, ja koska meillä ei omaa venettä ollut niin lautalla siis (45min). Ensimmäinen nähävyys oli Central station eli entinen logging village (en tiedä sanaa suomeksi) keskellä metsää.

Meidän Bussi ja tour guide Martin. En ole muuten ikinä ennen ollut yhtä pomppuisella bussimatkalla. Tiet Fraserilla ovat pomppusia ja kapeita. Lisäksi teiden päällä on HIRMUISESTI irtohiekkaa..

Fraser Island satama

Seuraavaksi vuorossa oli Lake Mckenzie joka oli tosi iso ja jossa oli ihana puhdasta vettä, kulmää oli tosin :D

Lake McKenzie

Jump.

Tokana päivänä ajeltiin Seventy-Five mile beachiä koko päivä. Eli siis kyseinen ranta on eeeeerittäin pitkä ja sillä saa ajaa autolla max 80km/tunnissa, mikä on aika paljon ottaen huomioon että se on ranta. Päivän aikana käytiin Eli Creekissä, Indian headsillä ja Champagne pools ja nähtiin maheno shipwreck. Indian headsilta maisemat oli aivan käsittämättömän kauniit, ihan ei joka päivä näe :)

Eli creek.

Maheno Shipwreck.

Indian Heads

Champagne pools

Nimi Champagne Pools on peräisin siitä kuin aallot tulee sisään altaaseen ja muodostaa pieniä kuplia ja kun kuplat puhkeaa tulee ns sihisevä ääni niin kuin skumpasta :)

Päivän kohokohta oli kuitenkin ehdottomasti lentäminen Fraser Islandin yllä. Nähtiin kaikki ylhäältä ja esimerkiksi asioita mitä ei tavallisesti toureilla näe kuten esim. butterfly lake. Maksoin 70 dollaria 15 minuutista ja vaikka hinta oli kova oli se ehdottomasti sen väärti.

Meidän pienlentokone.

Ihania maisemia :)

Lake Butterfly

Maheno shipwreck ylhäältä katsottuna.

Seuraavana eli siis vikana päivänä nähtiin Hammerstone sandblow, lake Wabby ja lake Birrabeen. Hammerstone sandblow on siis vähän niinkuin aavikko keskellä metsää ja siellä aavikon keskellä oli lake Wabby, kuvankaunis järvi. Satuttiin olemaan ainoat siellä sillä hetkellä joten oli mukavan hiljaista. Lake birrabeenilla läytiin heti aamulla ensimmäisenä ja järvi on aika samanlainen kuin Lake McKanzie.. Klo 17 aikoihin lautta lähti takaisin kohti Hervey Baytä ja takaisin hostellilla oltiin joksus 18.30. Mentiin ulos syömään koska oli Zoen viimeinen päivä ennen kun hänen piti tulla takaisin kotiin töihin. Mun puolesta matka jatkui seuraavana päivänä Noosaan, mutta siitä lisää ens kerralla.. :)

Welcome back.

Noniin sitä ollaan sitten taas kotona Melbournessa. On mukavaa olla taas takaisin, mutta kyllähän mä olisin voinut vielä hetken matkustella. 3 viikkoa meni niin nopeasti ja kyllä se vanha sanonta ”kun on hauskaa aika menee nopeasti” tuli taas koettua. Oli hauska huomata että vaikka olisin halunnut jatkaa matkustelua oli ihana palata kotiin poikien luo ja tietysti Connorin luo :) Pojat olivat tosi iloisia kun huomasivat maanantai aamuna, että olen kotona. Jack nousi ensimmäisenä ylös klo 6.20 ja avasi mun huoneen oven ja tokaisi innokkaana ”Millie you are back!”. Tulihan siinä hyvä olo ja huomasin, että onhan ne pojat ihan yhtä kiintyneitä muhun kun mä niihin. Tuliasiksi ostin pojille paidat Dreamworldista (äärettömän iso huvipuisto Queenslandissa). Niitä on käytetty nyt neljä päivää putkeen :D

Ensimmäinen viikko kotiintulon jälkeen on jo melkein paketissa. Eilen torstaina oli ensimmäinen lämmin päivä (+26 C) ja todiste siitä että kyllä se kesä sieltä tulee. Vähän alko epätoivo jo iskemään haha. Tänään perjantaina mennään Zoen kanssa päivälliselle ja parille drinkille. Lauantaina on GF day eli siis Grand Final day. Ja jos joku ei vielä ymmärtänyt että mikä laji niin siis footy. Suurin osa kaupoista on kiinni koska se on niin iso tapahtuma, että ihmiset ei kodeistaan mihinkään liiku. Me mennään Connorin kanssa kattomaan peliä Connorin kavereiden luo ja vietetään samalla kunnollinen aussie barbie (BBQ) day. Eiköhän siitä oikeen hyvä tule :) Matkasta kirjoittelen sitten kun kerkeän, tulevat viikot ovat aika täynnä, mutta kun kerkeän niin postailen tänne mun matkasta.

Hyvää viikonloppua kaikille :)

Tässä vähän esimakua mun matkasta. Enjoy.

Sky dive.

Fraser Island ylhäältä.

Ship wreck Fraserilla.

Hiekkadyynit.

Hiekkadyynien keskellä kaunis järvi.

Steve Irwinin Australia Zoo.

Valoshow, Birsbane Festival.

Dream world water park.

Light House Byron Bayllä.

East Coast here i come!

Niin siis vihdoinkin ajattelin nyt sitten postaa tänne mun matkasuunnitelman. Eihän siinä mennyt kun hetki vaan haha :D

Sunnuntai 2.9 on enään noin parin päivän päässä ja alkaa toden teolla jo jänskättämään. Viime lauantaina bookattiin Zoen kanssa viimeset hostellit ja bussiliput. Zoe tulee siis mun mukaan, mutta vaan viikoksi. Mä jatkan siitä vielä sitten kaksi viikkoa.

Sunnuntaina koittaa lähtö jo kello 7 aamulla, kotoota siis. Itse lento lähtee vasta 9.30. Connor on niin kiltti, että suostuu viemään meijät lentokentälle. Melbournesta me lennetään Cairnsiin, jossa me vaan vietetään noin 12h. Sen aikana pitäis ehtiä nähdä vähän kaupunkia, käydä syömässä päivällistä ja eipäs unohdeta että bungee jumpkin pitäisi käydä tekemässä. IIIIIIIK! Bussi Cairnsista lähtee 0.25 kohti Airlie Beachiä ja siellä ollaan perillä n. 11h myöhemmin, eli ihan mukava bussimatka siinä taittuu. Hehe.

Samana päivänä kun saavutaan Airlie Beachille me lähetäänkin jo Whitsunday Islands risteilylle isolla katamaraanilla (siis jos olen ihan oikein ymmärtänyt). Kierrellään kolme päivää kuvankauniita maisemia, snorklaillaan ja nautitaan lämmöstä. Keskiviikkona kun tullaan takaisin ei jää paljoa aikaa ennen kun lähdetään taas bussilla eteenpäin. Seuraava kohde on Hervey Bay, joka on Airlie Beachista sen 13h. Sieltä tehdään kolmen päivän retki Fraser Islandille. Lähdetään vasta pe 7.9 Fraserille ja tullaan siis takaisin su 9.9. Me molemmat yövytään Hervey Bayssä ennen matkan jatkumista. Zoe lentää takaisin Melbourneen ja mä jatkan matkaa Noosaan, jossa vietän neljä päivää.

Noosassa on vaan tarkotus loikoilla ja kierrellä nähtävyydet. Noosasta lähden Brisbanea kohti torstaina 13.9. Kuten kaikki varmaankin tietää niin Brisbane on isompi kaupunki ja siellä vierähtää kanssa neljä päivää. Mun hostelli on keskustassa, joten sieltä pääsee joka paikkaan aika kätevästi. En ole vielä suunnitellut sen enempää mitä Brisbanessa teen, sillä hostellien respassa yleensä osataan aika hyvin neuvoa.

Mun reppumatkan toiseksi viimeinen stoppi on Surfers Paradise Brisbanen ulkopuollela. Sieltä löytyy kaikki surffarit kuten nimestäkin voi jo päätellä, mutta oon kuullut että kyseisen paikan nimi pitäisi muutta ”surfers hell” iksi, sillä paikka on kuulemma niin turistirysä ja vesi saastunutta. No mutta kaipa se on itse koettava. Koska oon kuullut niin paljon huonoja asioita Surfers paradisesta niin en vietä siellä kuin pari päivää.

Viimeinen pit stop ja matkan päätöspiste on Byron Bay. Se juhlijan paratiisi ja surffailijan taivas. Siellä vietän sitten suurimman osan aikaani eli 6 päivää. Sen aikana olisi tarkotus tehdä sky dive ja ehtiä surffaamaan. Bayronista lähden takaisin Melbounrneen sunnuntaia-amuna 23.9 tasan kolmen viikon reissailun jälkeen. Lennän takaisin Melbourneen Surfers Paradisen lentokentältä, eli vähän joutuu back trackaamaan. Pakko sanoa, että on ihan mukavaa saada vähän pidempi hengähdystauko ja pientä rusketusta taas pintaan ;)

Matkaa teen yhteensä noin 2000km (Cairns-Byron Bay-Surfers Paradise) bussilla, paitsi tietenkin lennot Cairnsiin ja Melbourneen takaisin. Läppäriä en ota mukaan, joten postauksia tänne ei tule ennen kuin noin kuukauden päästä. Hyvää alkavaa syksyä sinne koto-Suomeen, mä alan nauttimaan toden teolla alkavasta keväästä. Soon moro!