Jos haluat pizzaa, sano Mani-Baari

Meidän kesäperinteisiin kuuluu herkuttelu Mani-Baarin maanmainioilla pizzoilla ainakin kerran kesässä. Tässä Kalkkisten kylässä sijaitsevassa kyläbaarissa poiketaan yleensä veneellä, kun ollaan menossa Heinolasta Päijänteen puolelle tai kun tullaan sieltä takaisin. Mani-Baari sijaitsee kätevästi reitin varrella lähellä Kalkkisten kanavaa.

Tänä kesänä jäi purjehdusreissu omalla veneellä Päijänteen puolelle tekemättä. Päätimme kuitenkin, että Mani-Baarissa käydään. Onhan siitä tullut jo perinne. Kun kesälomalla eräänä lauantaina emme jaksaneet tehdä mökillä ruokaa, päätimme että tänään tehdään retki Mani-Baariin lounaalle. Tuulta ei ollut juuri lainkaan, joten jätimme purjeveneen satamaan ja lähdimme moottoriveneellä matkaan.

matkalla_manibaariin

suomenneito

Suomenneito matkalla Heinolaan

Kesämökiltä hurauttaa noin 20 minuutissa moottoriveneellä Kalkkisiin. Reitti on kaunista suomalaista järvimaisemaa. Sen huomaa miten suomalaiset ovat mökkikansaa, kun mökkejä näkyy olevan joka niemessä ja notkossa. Sää oli pilvinen, mutta silti lämmin. Pohdimme olisiko Kalkkisten vierasvenelaituri täynnä veneitä, mutta eipä siellä ollut kuin yksi vene. Kun vene oli tukevasti laiturissa, kävelimme noin kilometrin Kalkkisten kylän keskustaan. Matka oli lähes kokonaan ylämäkeä, mutta kun ympärillä oli vehreää peltomaisemaa, niin mikäs siinä oli kävellessä.

kalkkinen

Laiturissa on vielä tilaa

Mani-Baarin pizzat ovat kuuluisia runsaista täytteistä. Niissä ei tosiaan säästellä. Pohjakin on omaan makuuni sopivan ohut ja rapsakka. Pizzavalikoimaa löytyy ja ellei ole iso nälkä, niin tarjolla on myös pientä suolaista tai vaikkapa perinteiset pullakahvit. Mani-Baari onkin monen kesäasukkaan suosikkipaikka ja paikallisten oma olohuone.

Valitsimme listalta Saari-pizzat, johon tulee juustoa, kinkkua, ananasta, aurajuustoa ja tonnikalaa. Minä otin omani ilman aurajuustoa. Menimme terassille odottelemaan ruokaa ja nauttimaan kesäsäästä. Viereisissä pöydissä oli kyläbaariin piipahtaneita kesälomalaisia. Sisällä istui myös muutamia ihmisiä, mutta ruuhkaa ei ollut. Saimme pizzat melko nopeasti. Runsaiden täytteiden vuoksi emme jaksaneet pizzoista syödä kuin puolet. Loput pakkasimme mukaan. Ne menisivät mökillä iltapalana.

manibaari_ruokalista

manibaari_saari

kalkkinenMani-Baarin lisäksi kylän raitilta löytyy myös kauppa ja pieni bensa-asema. Piipahdimme hakemassa kaupasta vielä jäätelöt jälkiruoaksi ja kävelimme takaisin veneelle. Paluumatka menikin helpommin, kun se oli pelkkää alamäkeä.

Mani-Baariin pääsee myös autolla. Joskus olemmekin tavanneet siellä ystäviä siten, että osa tulee autolla ja osa meidän kyydissä veneellä.

Mani-Baari, Nuoramoistentie 2, Asikkala
Avoinna joka päivä, tarkemmat aukioloajat tästä