stortorgets_julmarknad

Tukholman suurtorin tunnelmalliset joulumarkkinat

Jos haluat kokea keskieurooppalaista joulutunnelmaa, mene Tukholmaan. Siellä jouluhulinat alkavat aikaisemmin kuin meillä ja ruotsalaiseen tapaan joulunalustunnelma on hilpeämpi kuin meillä Suomessa.

Tukholman risteilystä on tullut jo perinne siskoni sekä nuorisomme kanssa. Kerrran vuodessa, yleensä tammikuussa, viipotamme pitkin Tukholman katuja hyvien alennusmyyntien perässä. Tänä vuonna tammikuinen shoppailureissu jäi tekemättä muiden kiireiden vuoksi, mutta syksyllä päätimme, että tehdään Tukholmaan joulumarkkinareissu. Tallink Siljalla oli edullisia risteilyjä Club One 10 v. -synttäreiden kunniaksi ja matka irtosi muutamalla kympillä. Rahaa jäi siis vielä mukavasti ostoksiinkin sekä laivalla käytettäväksi.

Joulumarkkinoista minulla on kokemusta vain Suomesta. Lahden joulutori on tuttu viime vuodelta ja siellä on tarkoitus piipahtaa tänäkin vuonna. Halusin kuitenkin nähdä miten joulumarkkinat toteutetaan Tukholmassa. Olin kuullut paljon kehuja länsinaapurin joulumarkkinoista, joten pitihän ne nähdä omin silmin.

tukholma

stortorgets_julmarknad

Tukholmassa järjestetään useita joulumarkkinoita, joten valinnan varaa löytyy. Joihinkin niistä on pääsymaksu kuten Skansenin joulumarkkinoille sekä Kuninkaallisen Hovitallin joulumarkkinoille. Aukiolot myös vaihtelevat yhdestä päivään viikonloppuun, joten kannattaa tarkistaa omien suosikkimarkkinoiden aukioloajat ennen reissua. Koska meillä oli vain rajoitetusti aikaa käytettävissä, päätimme mennä Suurtorin joulumarkkinoille vanhaankaupunkiin. Päätöksen teossa auttoi näppärä sijainti. Ja onhan Suurtorin joulumarkkinat muutenkin jo klassikkoaineista.

Suurtorin joulumarkkinat järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1837. En tiedä miltä tori silloin näytti, mutta nyt 40 punaista myyntikojua sulautuvat hyvin toria ympäröivien kauniiden rakennusten keskelle. Tori täyttyy joulutunnelman etsijöistä nopeasti, joten jos haluat välttää tungosta, mene paikalle heti klo 11, kun kojut avautuvat. Me emme ihan siihen ehtineet, joten siellä oli jo aikamoinen tungos, kun pääsimme paikalle. Joulumarkkinoilla oli paljon lapsiperheitä sekä turisteja. Ruotsin ja suomen lisäksi kojujen ympärillä kuului englantia ja saksaa.

Joulumarkkinat ovat loistava paikka tehdä jouluostoksia. Sieltä löytyy muun muassa käsitöitä, karamellejä, keramiikkaa, Lapin-tuotteita, joulukoristeita sekä tietysti glögiä. Aika nopeasti mekin poikkesimme glögikojulle, josta sai pienen glögimukin 25 kruunulla ja kaupanpäälle piparkakkuja. Maistelimme myös paahdettuja kastanjoita ja suloiset joulukoristeet vaihtoivat omistajaa muutamilla kymmenillä kruunuilla.

Kiertelimme kojuja noin tunnin ja sen jälkeen lähdimme kohti Tukholman shoppailukatuja nuorison iloksi. No joo, ja ehkä meidän aikuistenkin. Joulumarkkinoilla oli hauska käydä. Tunnelma oli iloisempi kuin meillä Suomessa. Jos tie vie Tukholmaan ensi vuonnakin ennen joulua, poikkean ehdottomasti joulumarkkinoille.

Suurtorin joulumarkkinat
Stortorget, Gamla Stan
avoinna 2.-23.12.2017 klo 11-18
Stortorgetsjulmarknad.com

Oletko sinä käynyt joulumarkkinoilla?

Singapore Zoo – maailman paras eläintarha

Singaporen eläintarha ei kuulunut meidän TOP-5 listalle ennen matkaa. Eläintarhat eivät ole olleet muutenkaan suosikkikohteitani enää pitkään aikaan. Eläinten pitäminen ahtaissa häkeissä kuulostaa julmalta enkä ole halunnut olla mukana tukemassa sellaista toimintaa. Singaporen eläintarhaa on kuitenkin kehuttu yhdeksi maailman parhaimmista, koska siellä eläimet saavat olla mahdollisimman luonnonmukaisissa oloissa. Eläimiä ei suljeta kaltereiden taakse vaan ne erotetaan yleisöstä syvien vallihautojen taakse. Lueskelin matkalla blogeja, joissa paikkaa kehuttiin vuolaasti. Mielenkiinto alkoi nousta siinä määrin, että mekin päätimme mennä katsomaan onko eläintarha oikeasti niin upea kun sen kehuttiin olevan.

Singaporen eläintarha on perustettu 1970-luvun alussa ja siellä asuu yli 2800 eläintä. Eläintarha tekee tärkeää suojelutyötä, koska siellä kasvatetaan monia uhanalaisia lajeja. Orangit ovat paikan supertähtiä ja niitä on syntynyt jo yli 30 eläintarhan suojelussa. Valkoinen tiikeri on toinen tähti, jota moni tulee katsomaan.

singapore_zoo_map

Eläintarha sijaitsee noin 30 minuutin päässä keskustasta ja helpointa sinne on mennä taksilla. Mietimme myös metro-bussi yhdistelmää, mutta se olisi ollut huomattavasti hitaampi tapa. Eläintarhan lähellä ei ole MRT-asemaa, joten loppumatka olisi pitänyt mennä bussilla. Otimme hotellilta taksin ja koska aamupäivällä ei teillä ollut ruuhkaa olimme eläintarhan portilla jo 20 minuutin päästä. Taksi maksoi 14 SGD (n. 9 €). Lipunmyyntiin ei myöskään ollut jonoja, joten saimme kävellä suoraan sinne hakemaan 33 SGD:n (20 €) arvoiset pääsyliput. Lipunmyynnistä nappasimme alueen kartan ja sen avulla lähdimme suunnistamaan kohti valkoisen tiikerin aitausta. Tiikeri makoili siellä hieman tylsistyneen oloisena. Vaikka sillä oli tilaa enemmän kuin monella muulla tiikerillä maailman eri eläintarhoissa ja se pääsi halutessaan vallihautaan uimaan, minun kävi sitä silti sääliksi.

Pääsylipun hinnalla pääsee katsomaan myös erilaisia eläinnäytöksiä sekä eläinten ruokintaa. Kartan toisella puolella oli kerrottu esitysten tarkemmat ajat ja paikat. Me kävimme katsomassa norsunäytöksen, jossa Aasian elefantit näyttivät miten tehdään töitä ja välillä leikitään. Katsomossa oli paljon pieniä lapsia, jotka hihkuivat innosta. Minä mietin lähes koko näytöksen, mitä norsuparat ovat joutuneet kokemaan, että heidät on saatu tekemään näitä temppuja. En osannut nauttia näytöksestä enkä halunnut ottaa siitä yhtään valokuvaa.

white_tiger

kengurut_singapore_zoo

brown_capuchee

oranki_singapore_zoo

kirahvit_singapore_zoo

lion_singapore_zoo

Alueelta löytyy muutamia ruokapaikkoja, joista löytyy erilaisia vaihtoehtoja. Me kävimme syömässä kananugetteja pahimpaan nälkään. Vettä ja virvokkeita on tarjolla useammassa paikassa ja niitä kannattaa nauttia, koska sää on kostea ja kuuma.

Vaikka aluksi epäröin Singaporen eläintarhaan menoa, se osoittautui kuitenkin viihdyttäväksi koko perheen paikaksi. Lapset viihtyvät takuuvarmasti mutta myös aikuisille siellä riittää katseltavaa monen tunnin ajaksi. Ihastuin eritoten sen viidakkomaiseen tunnelmaan ja hyvinhoidettuihin kävelyreitteihin. Reitin varrella oli selkeitä opasteita ja elleti jaksa kävellä koko päivää, voit hypätä pientä maksua vastaan aluetta kiertävän junan kyytiin. Eläimiä voi nähdä myös kävelyreitillä. Apinat hyppelivät puista toisiin ja tulivat lähes kosketusetäisyydelle. Tulee kuitenkin muistaa, ettei eläimiin saa koskea eikä niitä saa syöttää. Apinoiden lisäksi myös erilaiset linnut ja iguana tulivat lähelle. Eläintarhan miinuspuolia olivat kirahvien liian ahtaat olot sekä se norsunäytös, jonka taustat jäivät mietityttämään.

krokotiili

kilpikonna

Eläintarhasta poistuessa kannattaa varautua pitkään taksijonoon. Tarjolla on tavallisten taksien lisäksi luksustakseja, jotka maksavat 50 SGD riippumatta siitä minne menet. Me saimme lopulta tällaisen paremman taksin, mutta maksoimme matkasta mittarin mukaan. Nämä paremmat taksit heittävät myös normaalia keikkaa, ellei heillä ole muita asiakkaita.

Eläintarhan eläimiä on mahdollista mennä katsomaan myös pimeän tultua yösafarille. Kuulimme viikon aikana kehuja yösafarista ja moni laittoi sen jopa tavallisen eläintarhakäynnin edelle. Me jätimme sen väliin, mutta jäipä jotain myös ensi kerralle.

clarke_quay

Clarke Quay – Singaporen trendikäs illanviettopaikka

Clarke Quay on Singaporen suosituin illanviettopaikka. Vanhat kiinalaisten kauppiaiden ja siirtomaaherrojen rakennuttamat varastot on entisöity ja ne muodostavat nykyisin trendikkään ravintoloiden ja baarien keskuksen. Singaporejoen rannassa on vieri vieressä ravintoloita. Sieltä löytyy niin kiinalaista, meksikolaista kuin intialaistakin. Ravintolat kilpailevat asiakkaista toinen toistaan paremmilla happy hour -tarjouksilla. Ellet halua maksaa Singapore Slingistä Raffles-hotellin hintoja, täältä saat drinkin huomattavasti huokeammin. Clarke Quayn rakennukset valaistaan illan hämärtyessä erivärisillä valoilla ja paikka on todella viihtyisä.

Päiväsaikaan Clarke Quay´sta voi lähteä Singaporejoelle risteilemään bumboat-veneellä. Jokiristeily on kiva tapa nähdä kaupunkia. Niinpä mekin eräänä aamuna suuntasimme metrolla Clarke Quaylle ja ostimme liput 40 minuutin joristeilylle. Liput maksoivat 25 SGD / hlö (n. 17 €). Risteilyllä oli englanninkielinen selostus joen varrella olevista rakennuksista. Vene ei ollut läheskään täynnä, joten saimme istumapaikat veneen takaosasta kokonaan itsellemme. Kun palasimme takaisin Clarke Quaylle, meitä vastaan tuli veneitä, jotka olivat täynnä intialaisia. Huokaisimme helpotuksesta, että olimme olleet aikaisin liikkeellä ja pääsimme lähes tyhjään veneeseen. Singapore Flyer -ajelu intialaisten kanssa oli vielä tuoreessa muistissa emmekä olisi jaksaneet sitä mekastusta enää uudestaan.

clarke_quay

bank_of_china

singapore

merlion_singapore

singapore_jokiristeily

fullerton_hotel

Kävimme Clarke Quayssa myös syömässä parina iltana. Ensimmäisellä kerralla kävimme meksikolaisessa ja toisella kerralla italialaisessa Warehousessa. Ravintolan sisätiloissa oli livemusiikkia tarjolla ja äänet kantautuivat hyvin ulos saakka. Me istuimme mielummin ulkona, koska mikäpä parempaa kuin nauttia lämpimästä illasta ulkosalla.  Viereisessä pöydässä istui kaksi miestä, joiden kanssa aloimme juttelemaan illan edetessä. Toinen heistä oli kotoisin Singaporesta ja toinen alunperin perulainen, mutta asunut lähes koko ikänsä Jenkeissä ja viimeiset seitsemän vuotta Singaporessa. Miehet antoivat meille vinkkejä missä kannattaisi käydä, mutta koska loma oli jo lopuillaan, olimme käyneet lähes kaikissa heidän suosittelemissa paikoissa. Jos olisimme tavanneet tämän parivaljakon alkumatkasta, olisi hyöty ollut suurempi. Sisätiloissa laulanut kaveri tuli tervehtimään meitä taukonsa aikana ja saimme kuulla hänen olevan paikallinen julkkis. Pöytämme ympärillä alkoi ainakin sellainen kuhina tarjoilijoiden taholta, että kai väitteessä oli jotain perääkin. Kun kaveri kuuli meidän olevan Suomesta, hän alkoi muistelemaan omaa Suomen reissuaan. Siinä vaiheessa meidän leuat loksahtivat auki. Miten todennäköistä on tavata Singaporessa joku, joka olisi käynyt Suomessa? Kaveri oli ollut PR-kiertueella ja käynyt muun muassa Lapissa. Tämän jälkeen uskoimme, että julkkisjutuissa oli jotain perää. Meillä ei vaan ollut mitään käsitystä kuka kaveri oli. Clarke Quayssa voit siis tavata ihan kenet vaan.

singapore_sling

Singapore Slingia ja intialaista seuraa maailmanpyörässä

Singaporessa pitää maistaa Singapore Sling -cocktailia. Onhan se maailman kuuluisin drinkki. Se keksittiin 1900-luvun alussa Raffles hotellin Long Barissa. Siksi se onkin sopiva paikka Slingin maisteluun. Me olimme Rafflesin ovella jo klo 11, jolloin baari avaa ovensa. Kuuluisa Long Bar oli kuitenkin remontissa ja Slingit tarjoiltiin Bar & Billiard Roomissa. Aluksi epäilin onko klo 11 liian aikaista mennä drinkille. Olisihan sinne voinut mennä illallakin. Olimme kuitenkin sopivasti kulmilla, niin päätimme kurkata baariin. Kieltämättä yllätyin nähdessäni väkimäärän, jolla oli jo Slingit nenän edessä. Uutta porukkaa tuli ovesta koko ajan, joten Singaporessa näköjään mikään kellonaika ei ole liian aikainen Singapore Slingille. Juomalla on hintaa 31 SGD (noin 20 €) + verot ja palvelumaksut. Rafflesin hinta taitaa olla kaikista kallein. Muualta drinkkiä saa edullisemmin.

Singapore_sling

raffles

Hotellin Rafflesin viihtyisä sisäpiha

singapore_sling_recipe

Singaporen Slingin reseptiä ei salailla

singapore_sling

Kävimme samana iltana Clarke Quayssa syömässä ja illallisen jälkeen päätimme mennä vielä toiseen baariin juomaan drinkit. Baariin meidät houkutteli Happy hour – kaksi drinkkiä yhden hinnalla. Siellä maksoimme kahdesta Singapore Slingistä 16 SGD (n. 10 €). Aika huima hintaero Rafflesiin verrattuna. Clarke Quaysta on tarkoitus kirjoitella myöhemmin lisää, koska se on todella kiva paikka mennä illalla syömään tai drinksuille.

Singapore Slingien jälkeen kävelimme Singapore Flyerille, joka piti vuoteen 2014 saakka maailman korkeimman maailmanpyörän valtikkaa. 165-metrinen Singapore Flyer joutui luovuttamaan tittelin Las Vegasin High Rollerille, joka meni 2,5 metrillä ohi. Dubaihin on sen jälkeen rakennettu 210-metrinen Dubai Eye, joka tämän hetken tiedon mukaan on maailman korkein.

Singapore Flyerissä on 28 ilmastoitua kapselia, joihin mahtuu 28 matkustajaa kerrallaan. Selkeällä säällä sieltä voi nähdä lähes 50 kilometrin päähän. Kierros kestää puoli tuntia ja siinä ehtii ihastella huikeita näkymiä, jotka avautuvat joka ilmansuuntaan. Pääsymaksu on 33 SGD (n. 21 €).

singapore_flyer

singapoer_flyer

Kun jonotimme kapseliin pääsyä, meidät ympäröi iso ryhmä intialaisia. He olivat todella kovaäänisiä ja toivoimme, ettei tarvitsisi mennä heidän kanssaan samaan kapseliin. Meidän edessä jonotti australialainen pariskunta, joka kysyikin meiltä vuoromme lähestyessä, josko menisimme neljästään samaan kapseliin. Se sopi vallan mainiosti ja kun tuli meidän vuoro kysyimme siitä, mutta valitettavasti emme ihan neljästään päässeet. Jono oli sen verran pitkä, että meidän lisäksemme kapseliin ahtautui yli 20 intialaista. Oh no!

Aussien kanssa vaihdettiin kuulumisia ja räpsittiin valokuvia. Pysähdyin välillä myös katselemaan intialaisten touhuja ja kyllähän se porukka osaa ottaa ilon irti missä vaan. Ilmeisesti kyseessä oli ison suvun matka, koska kaikki tunsivat toisensa ja erilaisia selfie kuvia otettiin mitä eriskummallisimmissa asennoissa. Muuten heidän touhujaan olisi ollut kiva seurata, mutta kaikki puhuivat yhteen ääneen ja lapset kiljuivat, niin meteli oli aikamoinen. Alkumatkasta lapsille avattiin keksipaketti, josta puolet löytyi hetken päästä murusina lattialta. En voi siis sanoa nauttineeni Singapore Flyer ajelusta tämän mölysakin takia.

Mutta ilman intialaisiakin, kokemus oli valjumpi kuin olin odottanut. Jos olette käyneet London Eye´ssa, niin Flyer on samanlainen vaikkakin siinä noustaan korkeammalle. Jos Singaporessa haluaa panostaa vaan yhteen näköalapaikkaan, suosittelen mieluiten Marina Bay Sandsin Sky Park näköalaterassia kuin Singapore Flyeria. Sky Parkin näköalaterassi on korkeammalla, sieltä on upeat näkymät ja saa valita itse seuransa. Jos terassille osuu samaan aikaan kovaäänistä väkeä, siellä pääsee aina terassin toiseen päähän ”karkuun”. Lisäksi terassin baari on todella kiva.

Singapore Flyerin jälkeen lepuutimme korvia kävelemällä Suntec City -kauppakeskukseen. Kyseessä on valtava ostoskeskus, jossa oli kolmessa eri tornissa monessa kerroksessa kaikki mahdolliset liikkeet ja ravintolat, joita vaan kuvitella saattaa. Me menimme sinne minun toiveestani, koska halusin nähdä maailman suurimman suihkulähteen Fountain of Wealthin. Suihkulähde löytyi tornien edessä olevalta pihalta. Ulkoapäin se ei näyttänyt niin vaikuttavalle kun ostoskeskuksen sisältä. Etsimme alakerrasta ruokapaikkaa ja huomasimme yhtäkkiä olevamme suihkulähteen ”sisällä”. Iltaisin suihkulähteellä on musiikki- ja valoshow, kuten niin monella muullakin Singaporen nähtävyydellä. Se on kuulemma hieno, joten jos olet Suntec Cityn tornitalojen lähellä ilta-aikaan, niin käy ihmeessä katsomassa.

fountain_of_the_wealth

Suihkulähde ei päiväaikaan ole kovin vaikuttavan näköinen, mutta iltavalaistuksessa se on kuulemma hieno.

sentosa_island

Sentosan saari – singaporelaisten huvikeskus

Singaporen matkan jälkeen olen saanut kohteeseen liittyviä kysymyksiä ja osa niistä on koskenut rantoja. Niitähän Singaporessa ei juuri ole ja se tuntuu olevan monelle yllätys. Ehkä kun ajattelee Singaporen sijaitsevan Aasiassa, siihen yhdistää samantien rantaelämän.  Yhdellä rannalla me kuitenkin kävimme ja se löytyi Sentosan saarelta.

Sentosa on paikallisten huvisaari. Sieltä löytyy kaikkea mahdollista aina golfkentistä Madame Tussauds vahakabinettiin ja Universal Studiosta isoon akvaarioon. Saarella voi myös yöpyä ja rannan tuntumassa on hienoja hotelleja esimerkiksi Shangri-La. Sentosan saarelle ei ole pääsymaksua, mutta kaikki aktiviteetit ovat maksullisia. Myynnissä on erilaisia viihdepaketteja, joihin voi valita esimerkiksi rajoittamattoman määrän köysiratahissillä ajelua sekä muutaman aktiviteetin. Universal Studiolle päivälipun hinta on noin 50 €/aikuinen ja 35 € / lapsi. Sentosan saarella saisi helposti kulumaan koko päivän, jos toisenkin. Me kiertelimme siellä yhden päivän, mutta moni paikka jäi meiltäkin näkemättä.

Sentosan saarelle pääsee monella eri tavalla. Sinne voi kävellä Sentosa Boardwalk -kävelysiltaa pitkin, ajaa autolla tai taksilla, Sentosa Expressin junalla Harbour Frontin -metroasemalta tai köysiratahissillä (cable car), jonka me valitsimme. Köysiratavaunut lähtevät Harbour Front Tower 2:sta ja se maksoi 22 SGD (n. 14 €). Hinta sisälsi menopaluun Harbour Frontista Sentosan saarelle sekä saaren sisällä edestakaisen vaunuajelun Sentosa Linella. Köysiradan vaunusta oli hienot näköalat koko alueelle sekä satamaan.

sentosa_cable_car

Edessä Universal Studion rakennuksia

Horisontissa satamaan jonottavat rahtilaivat.

sentosa_line

Saaren keskellä kulkevan Sentosa Linen kyydissä

sentosa

Sentosan saaren edustalle tehty pieni saari yläilmoista kuvattuna

Meidän Sentosa-päivälle sattui pilvinen sää. Rannalla ei meidän lisäksi montaa ihmistä ollut. Yli kolmen kilometrin pituinen hiekkaranta, jonka hiekka on tuotu Hawajilta asti, oli kieltämättä houkuttelevan näköinen rantaelämän viettoon. Uiminen ei sen sijaan houkutellut, koska vesi ei näyttänyt puhtaalta. Ulapalla näkyi sellainen määrä rahtilaivoja, että meni jo laskuissa sekaisin. Singaporessa on yksi maailman vilkkaimmista satamista, joten rahtilaivoja oli siellä jonossa päivittäin. Rantaelämää emme varsinaisesti tulleet Sentosalle viettämään, vaan kävelimme rantaviivan tuntumassa ja istahdimme hetkeksi isojen kivien päälle katselemaan maisemia. Kun kävelimme Palawan Beachia kohti, alkoi auringonottajia näkyä enemmän. Aurinko ei tosin paistanut, mutta se ei tuntunut uima-asuisia tyttöjä haittaavan.

siloso_beach

Saarella kulkee ilmaisbusseja, joilla pääsee sukkuloimaan eri kohteiden välillä. Halutessaan voi osallistua opastetulle bussikierrokselle, jossa kuljetaan ilmaistoidulla bussilla saaren ympäri. Bussikierros on maksullinen; aikuisilta 15 SGD (n. 9,50 €) ja lapsilta 12 SGD. Me emme hyödyntäneet busseja, vaan menimme ensin köysiradalla saaren keskiosaan ja kävelimme sieltä rannalle. Lounasta nautimme rantabaarissa ja sieltä jatkoimme matkaa kohti isoa Merlion-patsasta. 37-metrisen Merlion-patsaan päälle ja kitaan pääsee katsomaan myös näköaloja. Emme halunneet siitä maksaa, koska köysiradan vaunuista oli jo nähty maisemia riittämiin. Patsaan ympärillä oleva puisto oli kiva, ja siellä kiertelimme aikamme.

merlion_park

sentosa

sentosa_merlion

Sentosa kuuluu Singaporen TOP 10-nähtävyyksien joukkoon. Saari on niin poikkeuksellinen muuhun Singaporeen verrattuna, että se täytyy nähdä. Palmupuiden reunustamat valkohiekkaiset uimarannat antavat vaikutelman, että olisit jollain paratiisisaarella. Silti olet vain muutaman kilometrin päässä Singaporen kiivaasti sykkivästä keskustasta.

pallastunturi

10 kuvaa ja tarinaa matkoiltani – osa 2

Ennenkuin jatkan Singapore juttujen kanssa, otetaan välipalaksi yksi haaste. Osallistuin viime keväänä 10 kuvan ja tarinan haasteeseen, jonka bongasin Lentopelko -blogista. Nyt haaste on saanut jatkoa ja koska vanhoja reissukuvia on niin hauska plärätä, osallistutaanpa myös jatko-osaan. Ideana siis valita kymmeneen annettuun aiheeseen sopiva kuva ja kertoa kuvasta pieni tarina.

Kuva lentokoneen siivestä

buddha_air_nepal

Lentokoneen siipiä on tullut kuvattua monella reissulla, mutta tämä on oma suosikkini. Kuva on Nepalista vuoristolennolta, jossa lensimme Mount Everestille ja takaisin. Maisemat olivat niin huikeat, että melkein itketti. Lentoyhtiön nimi taas herätti hilpeyttä.

Paras vahingossa onnistunut otos

costa_brava

Kesälomareissu Espanjaan, Costa Bravalle. Lapsista oli hauska hyppiä uima-altaaseen ja tämä kuva onnistui ihan vahingossa. Filmille oli tallentunut aika monia ei-niin-hyviä otoksia samasta tilanteesta.

Matkakuva, joka saa hyvälle tuulelle

thaimaa_rayong

Thaimaan auringon alla on helppo hymyillä. Tämä kuva naurattaa minua myös sen vuoksi, koska näyttää kuin pää olisi liimattu kuvaan jälkikäteen.

Luontokuva

pallastunturi

Luontokuva tulee Pallastunturilta ja kauempana häämöttää Pallas hotelli. Näihin maisemiin ei kyllästy.

Kuva yläilmoista

laskuvarjohyppy_utti

Tyttäreni halusi 17-vuotissyntymäpäivälahjaksi tamdemlaskuvarjohypyn. Minä lähdin mukaan, koska olin siitä itsekin salaa haaveillut. Tässä mennään Kouvolassa, Utin kentän yläpuolella. Fiilikset olivat ilmassa aika epätodelliset, mutta hypyn jälkeen huikeat. Olisi tehnyt mieli lähteä uudestaan taivaalle.

Postikorttimaisema

mt_robson

Mount Robson on Kalliovuorten korkein vuori. Kanadan matkalla oli useana päivänä pilvistä. Onneksi juuri sinä päivänä, kun ajoimme Robsonin ohi, pilvet väistyivät syrjään. Näimme tämän jylhän vuoren koko komeudessaan.

Kuva matkaseurasta

thaimaa_reissukaverit

Reissukavereina on useimmiten ollut oma perhe. Thaimaassa on vietetty useampi joulu ja tässä kuvassa olimme retkellä ”James Bond -saarella”, johon kuului myös kanoottiretki läheisiin luoliin. Perheen lisäksi reissukavereina on ollut äiti, sisko ja liuta ystäviä. Pari kertaa olen lähtenyt reissuun yksin liittyäkseni mukaan isompaan vaellusporukkaan.

Fiilistelykuva palmun alla

palmun_alla_turkki

Palmuja tulee kuvattua jokaisessa kohteessa, missä niitä vaan on. Harvoin kuitenkaan itse olen  kuvassa mukana. Turkin Sidessä muutama vuosi sitten ennen illallista otettiin tyttöjen kanssa kuvia ja pääsin fiilistelemään palmun alle.

Hyvää huomenta -kuva

tansania_maramboi

Aamu safarilla on yksi kauneimmista näkymistä mitä tiedän. Tämä kuva on otettu safarilodgen takapihalta. Yövyimme Maramboi -lodgessa noin 20 km päässä Tarangiren kansallispuistosta, Tansaniassa. Jos katsoo tarkkaan voi kaukana nähdä eläimiä, luultavasti seeproja tai gnulauma, joka on matkalla joelle juomaan. Kun aamulla kurkkasin lodgen ikkunasta ulos, iso seepralauma kulki takapihalla. Se oli unohtumaton näky.

Lempikaupunkini

pariisi

Olen vannonut rakkautta Pariisille niin kauan kuin muistan. Kun joku pyytää selittämään, mikä siitä tekee lempikaupunkini, en osaa sitä sanoin kuvailla. Se on se tunne!

Singaporen etniset kaupunginosat: Chinatown ja Little India

Kun Singaporessa haluaa nähdä muutakin kuin pilvenpiirtäjiä ja loistohotelleja, kannattaa suunnata kaupungin etnisiin osiin: Chinatowniin tai Little Indiaan. Näissä kaupunginosissa tunnelma on hyvin erilainen ja sieltä löytyy sitä vanhaa ja aitoa Singaporea. Varsinkin Chinatown oli mielestäni viihtyisä vanhoine kiinalaistaloineen. Little Indiasta en sen sijaan pitänyt. Se vaikutti yhtä kaaosmaiselta ja rähjäiseltä kuin Intiakin. Mutta joka Intiasta pitää, viihtyy varmasti myös Little Indiassa.

Chinatown

Chinatown sai alkunsa vuonna 1822, kun Sir Thomas Stamford Raffles laati kaavoituksen, joka jakoi kaupungin selkeisiin kaupunginosiin. Nämä kaupunginosien väliset linjat pitävät vieläkin. Kiinalaisia saapui rahtilaivoilla maahan ja he työskentelivät raskaissa töissä sekä asuivat ahtaissa oloissa. Alueelle rakennettiin kiinalaisia temppeleitä, mutta myös taolaisia sekä hindulaisia. Lisäksi alueelle nousi asuinrakennuksia, kirkkoja ja moskeijoita. Alueella asui myös intialaisia työläisiä ja muiden alueiden tapaan Chintown ei ollut väestöltään yhtenäinen.

chinatown

uppcross_street

sri_mariamman_temple

Singaporen vanhin hindutemppeli; Sri Mariammanin temppeli

chinatown

Chinatownista toki löytyy myös ostoskeskuksia sekä hotelleja. Hintataso on siellä huomattavasti edullisempi kuin muualla kaupungissa. Reppureissaajat varsinkin viihtyvät Chinatownin hostelleissa. Me kävimme viikon aikana pari kertaa Chinatownissa. Ensimmäisellä kerralla piipahdimme siellä lounaalla. Toisella kerralla kiertelimme aluetta pidempään ja koska ruoka oli siellä edullista, jäimme silloinkin syömään. Kananuudelia sai paikallisten suosimassa ravintolassa 3,5 Singaporen dollarilla (2 €) ja kun kyytipojaksi otti kiinalaista olutta Tsingtaoa, ei senkään hinta päätä huimannut. Hintoihin tuli toki verot päälle, mutta senkään jälkeen loppulasku ei ollut kallis.

Toisella kerralla lounastimme hawker centerissä eli ruokahallissa. Siellä on vieri vieressä ruokakojuja, joista voi ostaa esimerkiksi kiinalaista, intialaista ja korealaista ruokaa. Hinnat ovat edullisia ja ruokahallit ovat todella suosittuja. Tilasimme toisesta kojusta ruokaa ja viereisestä juomat. Tyhjiä paikkoja hallissa ei ollut monta, mutta lähes täpötäydestä pyöreästä pöydästä löytyi paikat. Sinne vaan paikallisten setien väliin istumaan ja syömäpuikkoja heiluttamaan. Kojuista ei saanut servettejä, vaan ne ostettiin erikseen vanhuksilta, jotka kiersivät myymässä niitä. Singaporen sosiaaliturva on heikko ja servettien myynnillä mummot saavat pientä lisätuloa.

Torilla oli kaikennäköisiä hedelmiä, osa tuttuja ja suurinosa ei

chinatown_foodmarket

Mitäs tänään syötäisiin?

chinatown_food

Muistuttaa koulun ruokalaa. Ei välttämättä niin viihtyisä ruokailukokemus, mutta hyvin autenttista

tsingtao

Chintatowniin olisi hienoa päästä kiinalaisen uudenvuoden aikoihin, koska silloin katujen ylle ripustetaan valoja sekä punaisia koristeita. Kaduilla on paraateja, joissa voi nähdä erilaisia tanssi-, musiikki- ja akrobatiaesityksiä. Katujen yläpuolella oli nytkin koristeita, mutta uudenvuoden aikaan alue on varmasti ihan erinäköinen.

Little India

Little Indiaan menoa siirsimme päivä päivältä, kun aina jokin muu mielenkiintoisempi paikka vei voiton. Myönnän, ettei Little India tehnyt vaikutusta samalla tavalla kuin Chintatown. Syynä saattoi olla sekin, että sinä päivänä Singapore näytti meille sateisen puolensa ja jouduimme odottamaan erinäisten katosten alla sateen loppumista. Näkemisen arvoinen se kuitenkin on ja joidenkin mielestä Singaporen parhaimpia ja aidoimpia kaupunginosia.

Ensimmäiset intialaiset tulivat Singaporeen Rafflesin mukana vuonna 1819. He asuivat ensin Chinatownin alueella, mutta karjankasvatuksen lisääntyessä siirtyivät Serangoon Roadin halkomalle alueelle, joka tunnetaan nyt nimeltä Little India. Little Indiassa on kauniita värikkäitä taloja, mutta varjopuolena myös rähjäisiä pieniä kujia ja remonttia kipeästi odottavia rakennuksia. Katujen varsilla oli kojuja, joissa miehet sitoivat kukkaseppeleitä ja toisaalla paloiteltiin isosta ruhosta lihaa keskellä jalkakäytävää. Meininki vaikutti samanlaiselta kuin Intiassa konsanaan.

Kaduilla ja metroasemalla näkyi värikkäitä koristeita, koska hindujen suuri juhla Deepavali oli lähestymässä. Kyseessä on niin sanottu valonjuhla, joka vastaa meidän joulua.

Katukojuista voi ostaa kaikenlaista aina hedelmistä elektroniikkaan. Mustafa Centressä kannattaa piipahtaa. Se on valtava tavaratalo, joka on auki vuorokauden ympäri ja sieltä saa kaikkea intialaisesta krääsästä kultaosaston kalliisiin arvoesineisiin. Mustafaan pätee sanonta ”mitä sieltä ei löydy, sitä ei tarvita”.

little_india

buffalo_road

little_india_seinamaalaus

Parasta Little Indiassa oli kauniit, värikkäät talot.

lihan_leikkaus_little_india

Tässä paloitellaan lihaa ja kaverit hoitavat kärpästen ym. ”savustamisen”

sri_veeramakaliamman_temppeli

Sri Veeramakaliamman temppeli

little_india_deepavali

Lounas, jota emme koskaan saaneet

Pikkuhiljaa katuja ristiin rastiin kävellessä tuli nälkä ja alkoi operaatio lounaspaikan metsästys. Pieni, mutta ilmeisesti paikallisten suosima ravintola veti meitä ensin puoleensa ja menimme jo tarjoilijan perässä sisälle katsomaan sopivaa pöytää. Valitettavasti ainoat vapaat pöydät olivat valtavan tuulettimen alla ja ravintolassa oli niin voimakas suitsukkeiden tuoksu, etten pystynyt sinne jäämään. Kadun toisella puolella oli viihtyisämpi paikka valkoisine pöytäliinoineen, mutta hintataso oli heti yli 10 dollaria kalliimpi.

Metroaseman lähellä olevalla kadulla oli ravintoloita vieri vieressä. Ruokalistoja pystyi selailemaan ulkona ja yhden intialaisen paikan kohdalle pysähdyimme. Ulko-ovi oli kiinni ja kurkistelin sisään onko paikka edes auki. Tarjoilija avasi samassa oven ja kun paikka näytti kivalta, menimme sisään.  Tilasimme oluet ja ne tulivat melkein samantien. Kun kerroin tarjoilijalle, että voisimme jo tilata, hän vastasi ”Relax madam, I´ll be back in five minutes”. Tarjoilijaa ei kuitenkaan kuulunut viidenkään minuutin jälkeen, vaikkei ravintolassa meidän lisäksi ollut kuin pari asiakasta. Kutsuin häntä uudestaan ja taas hän pyysi odottamaan, tällä kertaa kaksi minuuttia. Siinä vaiheessa alkoi jo hermot kiristymään ja totesimme, ettei jäädä tällaiseen paikkaan syömään. Kulautimme loput oluet kurkkuun ja viitoimme häntä tuomaan laskua. Sen sijaan hän toi meille uudet oluet. Kieltäydyimme niistä ja sanoimme haluavamme laskun. Hän katsoi meitä ihmeissään ja varmisteli, etteikö me jäädäkään syömään keittoa, kun se olisi kohta valmis. Siis mitä? Hän ei koskaan edes ottanut meiltä tilausta vastaan, mutta silti keitot oli laitettu porisemaan. Ehdin kyllä mainita hänelle keitoista, kun hän toi oluet, mutta hän vaan käski rentoutumaan ja käveli tiehensä. Minun mielestäni se ei vastannut tilauksen vastaanottamista. Laskua saimme myös odotella tovin. Kun se vihdoin tuli, laitoimme pöydälle tasarahan ja poistuimme paikalta vähin äänin. Askeleet veivät yhteistuumin kohti metroa. Täältä ei edes yritettäisi löytää uutta ruokapaikkaa. Metrolla suuntasimme Bras Bahin alueelle ja sieltä löytyi ravintola, jossa vihdoin sai ruokaa.

Vaikka meillä oli lounaan kanssa huonoa tuuria, löytyy Little Indiasta myös ravintoloita, joissa palvelu pelaa. Kun viikon aikana juttelimme paikallisten kanssa ja he halusivat antaa meille Singapore vinkkejä, kaikki kehuivat Little Indiaa.

marina_bay_sands1

Singaporen upeat nähtävyydet – Marina Bay Sands ja superpuut

Valtava kolmesta tornista koostuva rakennus kohoaa silmiemme eteen. Rakennuksen huipulla on veneen muotoinen lisärakennus Sky Park, jonka toisessa päässä huojuvat palmut. Niiden katveessa hotellin asukkaat nauttivat mahtavista näköaloista infinity poolilla. Tästä uima-altaasta hotelli nimenomaan tunnetaan ja sen on sanottu olevan yksi maailman hienoimmista. Tämä hulppea rakennus on Marina Bayn alueella sijaitseva Marina Bay Sands – hotelli ja se on myös yksi Singaporen tunnetuimpia maamerkkejä.

Hotellin lisäksi valtavasta rakennuskompleksista löytyvät myös ostoskeskus sekä kasino. Hotelli avattiin vuonna 2010 ja rakennuskulut olivat huikeat 5,8 miljardia dollaria. Hotellin yhteydessä olevasta ostoskeskuksesta löytyy valtava määrä kauppoja aina luksusliikkeistä edullisempiin ketjuliikkeisiin sekä lukuisia ravintoloita. Sisällä on myös kanaali, jossa pääsee veneajelulle muutamaa dollaria vastaan. Ostoskeskus toi mieleeni Dubain valtavat ostosparatiisit (tai helvetit), joista yhdessä voi jopa lasketella.

marina_bay_sands

Singapore_kanaali

Marina Bay Sands kuvattuna Singapore Flyerin edustalta

Meiltä 57.kerroksessa oleva infinity pool jäi näkemättä, koska sinne pääsevät vain hotellin asukkaat. Sen sijaan kattoterassin toisessa päässä olevalle näköalatasanteelle pääsee 23 SGD hintaisella lipulla (n. 15 €). Me kävimme näköalatasanteella viimeisenä reissupäivänä. Näkymät Singaporen ylle olivat huikeat. Ne olivat jopa paremmat kuin vieressä olevasta Singapore Flyeristä, joka on maailman korkein maailmanpyörä.

Kun olimme aikamme ihailleet näköaloja ja räpsineet valokuvia, oli aika istahtaa Ce La Vi -ravintolan terassille. Kannattaa muistaa, että ravintolan terassilta ei pääse enää takaisin näköalatasanteelle. Ravintolasta ohjataan suoraan hisseille, jotka vievät takaisin maan pinnalle. Ihmettelin syytä tuohon, mutta sääntöjen Singaporessa tähänkin löytyy varmasti joku hyvä selitys. Terassilla joimme reissun kalleimmat oluet ja ne nautiskeltiin hitaasti maisemista nauttien. Taustalla soi vaimeasti lounge musiikki ja siihen hetkeen olisi voinut jäädä.

gardens_by_the_bay_marina_bay_sandista_kuvattuna

sky_park

singapore_flyer

marina_bay_sands_sky_park

sky_park1

sky_park2

Iltaisin Marina Bay Sandsin edustalla esitetään hieno laservalo-vesishow. Me kävimme katsomassa näytöksen hotellia vastapäätä olevalta Clifford Pieriltä. Valoshow näkyi hienosti, mutta suihkulähteiden tanssi ei näkynyt kunnolla lahden toiselle puolelle. Täydellinen kokemus olisi tullut hotellin edustalta.

marina_bay_sands_valoshow

Marina Bay Sandsin läheltä löytyy toinen Singaporen huippunähtävyyksistä; Gardens by the Bay. Se on futuristinen kasvitieteellinen puutarha, jossa on metallisia ihmisten tekemiä superpuita. Puutarhaan on maksuton sisäänpääsy, mutta alueella on myös kaksi jättimäistä kasvihuonetta, jotka ovat maksullisia. Muutaman dollarin maksulla pääsee myös kävelemään puiden väliselle kävelysillalle. Me kiertelimme puutarhan maksuttomilla reiteillä.

Kävimme Gardens by the Bay’ssa reissun ensimmäisenä päivänä ja myöhemmin kyllä mietin pitäisikö mennä uudestaan. Lueskelin eräänä iltana jostain blogista, että toisessa kasvihuoneessa Cloud Forestissa on vuori ja hieno vesiputous. Se alkoi kiinnostamaan, mutta viikon aikana oli niin paljon muutakin nähtävää, että meiltä lopulta jäi kasvihuoneet näkemättä. Mies ei tainnut asiasta edes kovin harmissaan olla.

Kävimme katsomassa myös puiston musiikki-valoshown eräänä iltana. Se oli hieno ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Esityksiä on illan aikana kaksi; 19.45 ja 20.45. Kellonaikoihin voi tulla muutoksia, joten kannattaa tarkistaa kellonajat puutarhan virallisilta nettisivuilta.

Marina Bay Sandsiin ja Gardens by the Bay’hin pääsee näppärästi metrolla. Lähin metroasema on MRT Bayfront. Molemmat nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä metroasemalta ja niihin on hyvät opasteet.