Ihmeellinen luonto

Viisi innokasta vaeltajaa.

Ensimmäisen kuukauden aikana Sveitsissä asuessamme olemme ehtineet nähdä useampia upeita luonnon taideteoksia. Sveitsin luonto on ihmeellinen. Samaan aikaan monipuolinen, jylhä, vehreä, arvaamaton ja uskomattoman kaunis. Jokaisella maalla on omat upeat ominaisuutensa, kuten Suomella järvet ja metsät. Sveitsillä on vuoret, niitä on kaikkialla. Hissejä yläilmoihin löytyy mitä uskomattomimmista paikoista ja niillä pääsee todella korkealle.

Tässä muutama kohde ensialkuun, joita voin lämpimästi suositella lapsiperheille ja toki muillekin. Ihka ensimmäinen kosketuksemme Sveitsiläiseen hiking-elämäntapaan kohdistui Sattel-Hochstucli nimiseen paikkaan. Sattel on selkeästi lapsiperheille suunnattu kohde, vaelluksesta on pyritty tekemään lapsille mieluisa ja palkintona lopussa odottaa huikea leikkipaikka sekä todella pitkä riippusilta. Riippusilta on oikeastaan jo itsessään elämys. Talvisin tämä kohde toimii laskettelukeskuksena ja kesäisin keskitytään vaellukseen ja muihin huvituksiin.  http://www.sattel-hochstuckli.ch/

Kuin palkintona hikisestä vaelluksesta saavuimme lopuksi huikealle riippusillalle. Pituutta tällä sillalla oli lähes 400 metriä ja pudotusta alla kymmeniä metrejä.

Pidempään Sveitsissä asuneet ovat vinkanneet, että vaelluksille kannattaa lähteä ajoissa aamulla, jotta parkkipaikan saaminen ei koidu ongelmaksi. Tällä(kin) kertaa lähtömme kuitenkin viivästyi. Ajoimme noin 30 minuuttia ja saavuimme kylän raitilla olevalle parkkialueelle, joka oli kohtalaisen kokoinen parkkitaloineen ja satoinen parkkipaikkoineen. Autoja oli paljon, mutta vapaitakin paikkoja löytyi. Liekö syynä yli 30 asteen lämpötila. Astelimme gondolihissin lipunmyyntiin, jossa meille selvisi, että ylhäällä todellakin odottaa lapsille mieluisaa tekemistä. Toki kaikella tällä kivalla on hintansa, niinpä pulitimme pelkän hissilipun sijaan yhteensä reilut 100fr siitä, että pääsemme vaelluksen jälkeen muiden aktiviteettinen pariin.

Reitin varrelta löytyi upeita maisemia.

Sattelin vaellusreitti oli helppokulkuinen ja helposti seurattavissa. Ajoittain oli jyrkempiä nousuja, mutta jos ei ole liikenteessä 35 asteen lämmössä niin nekään tuskin tuntuvat pahalta. Reitti sopisi myös vaunujen kanssa kuljettavaksi ja olipa matkanvarrella myös ravintoloita ja kahviloita. Meillä oli omat eväät, sillä hintataso tämmöisissä kohteissa on kohtalaisen korkea. Eväissä on myös se etu, että niitä voi nauttia oman valinnan mukaisssa maisemissa.

Sattel-Hochstucklin reittikartta. ME kävelimme reitin 1 ja osan reittiä 2, joka päättyi siltaan.

Seuraava mahdollinen vaelluspäivä koitti muutama viikko takaperin. Tällä kertaa olimme liikkeellä toisen suomalaisperheen kanssa. Päivä muuttui jälleen kuumaksi, mutta tämä reitti ei silti tuntunut tukalta. Kohteemme oli Walensee-järven rantaa pitkin kulkeva kaunis ja monimuotoinen reitti. Walenseen ympäristössä on kymmennittäin reittejä ja mahdollisuuksia. Me päätimme kulkeä järvenrantaa kohti Sveitsin suurinta vesiputousta, vaikkakin tiesimme sen olevan tällähetkellä kuivana. Reitti on varmasti parhaimmillaan keväällä, kun lumet sulavat vuorilta ja näin vesiputouskin olisi vesiputous. Kaunista kuitenkin oli, Walensee on syvä ja puhdasvetinen järvi, joka kimmeltää turkoosina.

Maisemaa Walensee-järvelle.

Kuivana komeileva vesiputous.

Reitti sopii hyvin lapsiperheille, sillä reitin varrelta löytyy paljon mielenkiintoista koettavaa. Aika pian reitin alussa on kallioon louhittu tunneli, jonka lävitse kuljetaan. Tämä oli tietenkin lapsista jännittävää. Tie on hyvin kapea ja siinä kulkee myös autoja. Liikennemerkki kertoo, milloin ja kummasta suunnasta tielle saa lähteä. Autoja menikin jonkin verran, mutta ei häiriöksi. Reitin varrelta löytyi myös Roomanaikanen vanha linnoitus sekä erilaisia tehtäviä lapsille. Lähes neljän tunnin kävelyn jälkeen saavuimme enemmän ja vähemmän uupuneina takaisin lähtöpisteeseen. Aurinkopaahtoi kuumana, joten uimaan oli päästävä. Vesi olikin todella vilvoittavan raikasta.

Netistä löytyy useita sivustoja parhaisiin hiking reitteihin Sveitsissä, mutta tämän linkin takaa löytyy tehokkaasti Walenseen parhaat. https://www.outdooractive.com/en/hikes/walenstadt/hiking-in-walenstadt/1422105/

Näitä uskomattomia ulkoilukohteita on Sveitsi pullollaan. Parasta on, että niitä löytyy läheltä kotia. Ulkona liikkuminen on yleensä edullista ja tekee hyvää koko perheelle. Toki vaellusreittejä löytyy sadottain myös vaativampaan makuun.

Walensee-järvi on suosittu kohde.

• Reply Helvi perjantai, syyskuu 14, 2018 at 19:54

Hienosti kirjoitat Maija ja on siellä tosiaan kerrottavaakin!

• Reply maijaliini lauantai, syyskuu 15, 2018 at 00:13

Kiitos 🙂 Kerrottavaa kyllä riittäisi vaikka kuinka.