Hyppää sisältöön

Varo lomahuijausta! Pitkäkestoiset jäsenyydet ja liian hyvältä kuulostavat tarjoukset ovat usein huono kauppa

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 08.10.2014
Lomaklubien jäsenyydet ja alennuskupongit voivat kuulostaa lomalla hyvältä ajatukselta, mutta useimmat matkailijat katuvat ostoksia jälkeen päin, sillä niiden peruminen voi olla vaikeaa.

Varo epäselviä sopimuksia

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste saa toistuvasti yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat allekirjoittaneet lomallaan sopimuksen niin kutsutusta pitkäkestoisesta lomatuotteesta.

Tyypillisesti esimerkiksi Kanarian saarten rantabulevardilla tarjotun arpajaislipun voitonlunastus paljastuukin lomatuotteen uuvuttavaksi esittelytilaisuudeksi. Tällaisia lomatuotteita ovat esimerkiksi yli vuoden kestävät jäsenyydet lomaklubeissa risteilylahjakortteineen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ongelmat liittyvät useimmiten siihen, kun kuluttaja haluaisikin peruuttaa kaupan – tällöin myyjä ilmoittaa, ettei peruutusoikeutta ole

Lähtökohtana kuitenkin on, että yli vuoden voimassaoleva lomatuotesopimus, jolla kuluttaja saa majoitukseen liittyviä alennuksia tai muita etuuksia, on peruutettavissa 14 kalenteripäivän kuluessa sopimuksen tekemisestä.

Huijarit myyvät tuotetta, jota ei ole olemassa

Toinen melko yleinen lomatuotteisiin liittyvä ongelma on tuotteiden vaikea saatavuus. Kun kuluttaja haluaisi varata luvatun matkan tai pelkän yöpymisen, ei vapaita paikkoja olekaan tai myyjä ei enää vastaa yhteydenottoihin.

Myös lomatuotteen esittelytilaisuudet on viisainta jättää väliin, ellet ole etukäteen selvittänyt myyjän ja myytävän tuotteen yksityiskohtia. Lähes aina sopimukset ovat niin monimutkaisia ja vaikeaselkoisia, ettei kuluttaja lopulta tiedä, mihin on sitoutunut.

Lisäksi kuluttajaa sekoittaa sopijapuolten määrä: yksi taho hoitaa myyntiä, toinen järjestää matkan ja kolmas vastaa jäsensopimuksesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jos kuitenkin harkitset sopimuksen tekemistä, muista alla olevat vinkit.

Toimi näin jos haluat sitoutua lomatuotesopimukseen

  • Älä luota suullisiin lupauksiin. Vaadi kaikki sovittu kirjallisena. Mahdollisessa ristiriitatilanteessa sinun voi olla vaikea todistaa myyjän suullisesti antamat lupaukset.
  • Lue sopimusehdot huolellisesti. Älä milloinkaan laita nimeäsi sopimukseen, jota et ole ehtinyt lukea tai jonka sisältöä et ymmärrä. Pyydä paperit tarvittaessa mukaasi hotellille, jotta ehdit tutustua niihin rauhassa.
  • Ei ennakkomaksuja! Älä suostu maksamaan mitään esittelytilaisuudessa tai ennen kuin peruutusaika (14 päivää) on päättynyt, sillä ennakkomaksujen pyytäminen on lainvastaista.
  • Onko peruutusoikeutta? Varmista myyjältä, että sinulla on peruutusoikeus, ja pyydä peruutusoikeutta koskeva sopimusehto kirjallisesti.
  • Huomioi yrityksen kotimaa. Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa ainoastaan EU-maahan rekisteröityneiden myyjäyritysten aiheuttamien ongelmien ratkaisemisessa.

Lähde: Euroopan kuluttajakeskus
Kuva: Flickr / Javier Lastras

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Rodoksen turistihuijaukset

Varo näitä lomallasi – Rodoksen yleisimmät turistihuijaukset

Yleisimmät rahahuijaukset

Ole tarkkana rahojen kanssa! Neljä yleisintä rahahuijausta maailmalla

Maksukorttimokat

Älä törttöile maksukortin kanssa ulkomailla – 4 yleisintä mokaa

Thaimaa

Näihin hedelmämokiin on helppo narahtaa Thaimaassa – lue vinkit ja vältä virheet

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja