Hyppää sisältöön

Hajosiko lomatuliainen? Näin helposti voit vaatia rahoja takaisin!

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 22.07.2014
Helposti hajonneen tuotteen myyjän täytyy tarjota asiakkaalle korvausta Euroopan Unionin alueella.

Vaadi rahoja verkkohakemuksella

Ostitko ulkomailta tuotteen, joka hajosi lyhyen käytön jälkeen etkä pääse myyjän kanssa sopuun korvauksesta? Rahoja voi nyt vaatia takaisin helposti verkossa. Eurooppalainen menettely tekee rahojen vaatimisesta vaivatonta, sillä se hoituu pelkän verkkohakemuksen avulla. Menettelyä sovelletaan pieniin, alle 2 000 euron arvoisiin vaatimuksiin.

Hakemuksen voi ladata Euroopan komission verkkosivuilta, ja se toimii kaikissa muissa EU-maissa paitsi Tanskassa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hakemus lähetetään toimivaltaiseen tuomioistuimeen siihen maahan, mistä rikki mennyt tuote on ostettu. Tarkemmat ohjeet hakemuksen lähettämiseen löytyvät Euroopan oikeusportaali -sivustolta.

Pidä kiinni oikeuksistasi

Kaikilla EU:n sisällä ostetuilla tavaroilla on kahden vuoden takuu, eli myyjän on korvattava vialliset tuotteet veloituksetta. Ellei tuotteen korvaus onnistu vaivattomasti tai kohtuullisessa ajassa, voi asiakas pyytää tuotteen hinnan alentamista tai hyvittämistä.

Asiakkaan kansalaisuudesta huolimatta kahden vuoden takuu on voimassa missä tahansa kaupassa EU:n alueella, ja siitä tulisi olla maininta myös maiden lainsäädännössä.

Lähde: Euroopan komissio
Kuva: Flickr / Annie Mole

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lennon myöhästyminen

Onko lentosi myöhässä? Katso tästä, oletko oikeutettu korvauksiin

Tee näin jos lentosi peruuntui

Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!

Lento peruttu

Eu-tuomioistuimen päätös: lentoyhtiöiden lakko ei estä korvausten saamista – voi hakea jopa kolme vuotta takautuvasti

Matkatavarat

Myöhästyivätkö matkatavarasi? Katso, missä tilanteessa saat korvauksia

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja