Lentokone ilmassa

Travellink

Vuonna 2000 perustettu Travellink kuuluu Opodo-ryhmään, joka on yksi Euroopan suurimmista nettimatkatoimistoista.

Pohjoismaiden johtava nettimatkatoimisto

Travellink on johtava Pohjoismainen internetmatkatoimisto, jonka tarjoaa palvelujaan niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. Travellink toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Suomessa Travellink lanseerattiin vuonna 2004.

Travellink kuuluu Opodo-konserniin, joka on yksi Euroopan suurimmista nettimatkatoimistoista.

Travellinkin internetsivuilla tai asiakaspalvelussa jokainen voi räätälöidä itselleen sopivan matkan. Lentojen, hotellien ja vuokra-autojen lisäksi yrityksen kautta on mahdollista hankkia pakettimatkoja, matkavakuutus ja peruutusturva.

Yhteystiedot

Lisätiedot ja varaukset Travellinkin nettisivuilla www.travellink.fi.

Puhelimitse Travellink palvelee numerossa (09) 8366 8870.

Kuva: Flickr / Wtl Photography

Päivitetty: 10.6.2013

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (15 votes, average: 2,80 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

6 kommenttia

Ostin norwegianin lennot travellinkin kautta, ja ostoprosessin kolmannessa vaiheessa paluulennon kellonaika muuttui. En huomannut sitä enää siinä vaiheessa, kun olin jo kahdessa edellisessä vaiheessa kellonajan tarkistanut ja vahvistanut, joten luulin jo lukinneeni lennot. Varausvahvistuksesta huomasin kuitenkin virheellisen kellonajan, ja katsoin norwegianin sivuilta, että lennon voi neljän tunnin sisällä varauksesta perua ilman lisäkuluja. En kuitenkaan suoraan uskaltanut perua, koska oli kolmannen osapuolen kautta varattu lento, joten soitin travellinkin asiakaspalveluun, josta usean yrityksen jälkeen sanottiin että lennon voi tosiaan neljän tunnin kuluessa perua, mutta travellink perii vähintään 10 euroa + palvelumaksut.

Toisin sanottuna, varauksesta travellinkin kautta oli pelkästään haittaa. Lennot sai samaan hintaan varattua lentoyhtiön nettisivuilta, jotka oli merkittävästi helpommat käyttää. Lisäksi ongelmatilanteesta travellinkista oli pelkästään haittaa ja lisäkuluja, joten tein periaatepäätöksen, että en enää koskaan käytä travellinkin palvelua.

Onko kellään jakaa kokemuksia Travellinkin haastamisesta oikeuteen? Lentomme peruttiin ja Travellink ei ole palauttanut rahojamme. Finnair eikä Travellink ole kumpikaan kiistänyt oikeuttamme palautuksiin. Vitkuttelu rupeaa riittämään ja tällainen kuluttajan törkeä kohtelu pitää saada loppumaan. Myös Finnairille täydet nolla pistettä asian hoitamisesta.

Tämä on Travellinkin vakiokäytäntö. Myydään matka, veloitetaan heti ja seuraavaksi ilmoitetaan, että teknisen vian vuoksi varaus ei mennytkään läpi. Omat rahat jäävät epämääräiseksi ajaksi Travellinkille. Kusetusta!

Yritin varata Travellink.fi:stä lennot neljän ystäväni kanssa Rovaniemeltä Helsinkiin. Varattuani ja maksettuani lennot, tuli näytölle teksti, missä sanottiin, ettei Travellink voinutkaan tarjota kyseisiä lentoja. Tämän jälkeen tarkistin tilini saldon ja summa oli silti peritty tililtäni. Soitin heti asiakaspalveluun, jossa sanottiin, että varaus ei ollut mennyt läpi teknisen vian vuoksi, ja että he lähettäisivät rahani takaisin heti (ja ne olisivat viimeistään 14 päivän kuluttua tililläni). Nyt on kulunut 17 päivää, eikä rahoja ole kuulunut. Soitin taas asiakaspalveluun, jossa ensin sanottiin, että kollega ei ollut muistanut hoitaa asiaa loppuun, ja seuraavaksi puhuttiin jo teknisistä ongelmista käyttämäni pankin kanssa. Suosittelen lämpimästi niille, jotka pitävät ylimääräisestä stressistä, saikkauksesta ja päänvaivasta. Minulle tämä sivusto ei ole muuta tarjonnut.

Ostin joulukuussa 2012 itselleni liput Travellinkiltä lähteäkseni pienelle maailmanympärysmatkalle (Tansania-Intia-San Fransisco-Helsinki). Jostain syystä sivu nosti matkojen hinnat todella korkeiksi, kun ne tilasi kaikki kerralla, joten asiakaspalvelun neuvoa kuunnellen tilasin matkan useammassa erässä, jolloin siitä tulikin oikein edullinen.

Ongelmat alkoivat, kun muutama viikko ennen matkaa loukkasin selkäni enkä voinutkaan lähteä matkaan: asiakaspalvelu muuttui nihkeäksi, matkani peruttiin vasta useamman sähköpostin lähettämisen jälkeen ja minut tyrkättiin Travellinkin oman vakuutusyhtiön (AceClaims/aceeuropetraveller.com) hoteisiin.

Yritin ensin tehdä hakemuksen Acen nettisivuilla, mutta sivu kaatui jatkuvasti, aina samassa kohdassa. Soitin asiakaspalveluun, jossa minulle kerrottiin erittäin huonolla suomella, että sivu ei toimi, vaan hakemus tulee tehdä sähköpostitse. Toimitin vakuutusyhtiölle heidän pyytämänsä tiedot: lääkärintodistus, sairaslomatodistus ja kuntoutussuunnitelma sekä ison nivaskan erilaisia palautustietoja Travellinkiltä.

Pian sain pyynnön toimittaa lääkärintodistus ajankohdalta, joka oli lähempänä matkaa. Toimittamani lääkärintodistus oli noin viikko ennen matkaa ja sairaslomapaperit kattoivat ajan viikosta ennen matkaa yli kaksi viikkoa sen jatkumisen jälkeen. Kysyin, miltä ajankohdalta paperit tarvittaisiin. En koskaan saanut vastausta.

Tämän jälkeen olen jatkanut AceTravelsin kanssa inttämistä tähän päivään asti. Tapaukseni käsittely on tänä aikana monta kertaa hylätty perusteettomana, mutta se on aina otettu uudestaan käsittelyyn, kun olen vaatinut perusteluita sen hylkäämiselle. Vakuutusyhtiö kysyy koko ajan samoja papereita ja tietoja eikä suostu tarkistamaan aiempia viestejään.

Myös Travellink itse on ollut äärettömän nihkeä auttamisessa: asiakaspalveluun soitettaessa ohjataan suoraan AceTravelsiin (jossa ei palvelua suomeksi tai englanniksi) ja pelkkiä lentokenttäveroja selvittäviä papereita sai pyytää kuluttajansuojavirastolla uhkaillen. Tavalliselta lentoyhtiöltä nämä saa aina ihan tilauksen yhteydessä.

Yhtenä perusteluna rahojen palauttamatta jättämiseen on pidetty sitä, että matka on varattu osissa ja näin ollen sairaslomapaperit eivät täytä koko 3-4 kuukauden matkaa. Se, että kyse on jatkolennoista, ei kuulemma vaikuta asiaan mitenkään.

Tässä vaiheessa matkan perumisesta on kulunut melkein puoli vuotta, rahoja en ole saanut takaisin edes matkan ensimmäisestä osasta (joka osuu sairaslomalle) ja ClaimsAce kysyi toissapäivänä, josko voisin lähettää heille uudestaan jo helmikuussa lähetetyt eritellyt lentokenttäverotiedot. Pääsen siis taas aloittamaan saman rumban Travellinkin kanssa…

En suosittele Travellinkiä kenellekään. Halpoja lentoja voi mahdollisesti saada, mutta systeemi ei yksinkertaisesti toimi. Suosittelen myös tutustumaan Travellinkin Facebook-sivuun, jossa käydään välillä erittäinkin aktiivista keskustelua tämän firman tavoista.