Tomi Tölli

Afrikka-seikkailut kansien väliin: Pikavuoro Afrikassa -tarinoista kirja!

Pikavuoro maailman ympäri -projektin mukana matkaillut Tomi Tölli kirjoitti bussivanhuksen Afrikan-seikkailuista kirjan.

Idea kirjaan lähti selkeästä reitistä

Maailman ympäri matkustaneen Pikavuoro maailman ympäri -projektin vuonna 2014 alkaneesta Afrikan-etapista on julkaistu Havaintoja Afrikasta – eli kuinka ajaa 27-vuotias linja-auto Kapkaupungista Suomen Saloon -kirja. Se kertoo matkan vaiheista ja tapahtumista reitin varrelta.

– Kun katsoo karttaa, niin reitti on hyvin selväpiirteinen. Verrattuna esimerkiksi Pikavuoron Australian ja Korean matkoihin, jotka olivat paikoin rikkonaisia, tämä oli todella selkeä, aivan kuten ensimmäinen Bangkokin matkakin oli. Tällaisesta matkasta oli helppo työstää johdonmukaisesti etenevä matkakertomus ja kokonaisuus, sanoo kirjan kirjoittanut Tomi Tölli.

Tölli on osa Pikavuoron ydintiimiä, ja ollut mukana matkoilla kolmanneksi eniten heti pikavuorokippari Jani Laineen ja viihdepäällikkö Tuomas Pöyryn jälkeen. Hänen roolinsa matkalla muotoutui kilometrien edetessä.

– Matkojen edetessä ja vuosien kuluessa roolini osana reissua kehittyi. Afrikassa luin paljon karttaa. Suunnittelin myös matkan etenemistä pidemmällä aikavälillä ja tein ehdotuksia, sillä Janin aika meni paljolti päivittäisiin ja lähipäivinä eteen tuleviin operatiivisiin hommiin, Tölli kertoo.

Ennen kirjaa Tomi Tölli raportoi Pikavuoron matkojen vaiheita Havaintoja matkan varrelta -blogiinsa, mutta myös Pikavuoron omaan blogiin pikavuororeportterin ominaisuudessa bussivanhuksen viimeiseltä etapilta.

– Ehkä kirjan kirjoittaminen on ollut etäisesti mielessäni jo blogikirjoitukset vuonna 2011 aloittaessani, ainakin alitajuisesti. Muistan tuolloin ajatelleeni, että blogin pitäminen on hyvää kirjoittamisen harjoitusta, eikä siten hukkaankaan mene.

Afrikka yllätti positiivisesti

Pikavuoron Afrikan-etappi kesti kokonaisuudessaan noin neljä kuukautta. Tomi Tölli istui bussivanhuksen kyydissä matkan lähtöpisteestä Etelä-Afrikan Kapkaupungista aina Egyptin Aleksandriaan saakka.

– Pikavuoron kyydissä matkustaminen oli tuttua aiemmilta etapeilta. Dar Es Salaamin jälkeen matkustajamäärä tippui puoleen, mikä teki matkustamisesta hieman erilaista alkuun verrattuna. Bussissa oli väljempää ja matkan idea muuttui ikään kuin lomailusta enemmän määrätietoisemmaksi. Bussi oli saatava Egyptiin, sillä muilla keinoin sitä ei Afrikasta pois saataisi.

Afrikka
Pikavuorolaiset näkivät Afrikan-etapilla upeita maisemia ja kokivat mieleenpainuvia rajanylityksiä.

Kolme ja puoli kuukautta kestänyt bussimatka Afrikan halki oli Töllille ensimmäinen kunnollinen Afrikan-matka. Se oli hänen mukaansa mielenkiintoinen kokemus.

– Matkan olosuhteet olivat paremmat kuin olin odottanut: tiet olivat yllättävän hyviä ja rajat oli pääsääntöisesti helppo ylittää. Korruptiotakaan ei ollut siinä määrissä, kuin olimme etukäteen pelänneet. Toisaalta matka oli kuitenkin raskas. Tähän vaikuttivat esimerkiksi jatkuvasti vaihtuvat olosuhteet, ruoka ja majoitus. Loppumatkasta nukuimme paljon bussissa, Tölli kertoo.

Matkustaminen kävi välillä myös raskaaksi, ja toi stressitekijöitä. Suurin niistä oli Töllin mukaan jatkuva paikallisväestöstä erottuminen.

– Sekä bussimme että me poikkesi paikallisesta todellisuudesta paljon, ihan ulkonäöllisestikin. Näin pitkällä matkalla tällaiset tuntemukset kertyvät johonkin piilotajuntaan, varsinkin kun paikat ja ihmiset vaihtuvat oikeastaan päivittäin eikä niihin ehdi tottua. Uskoakseni tämä olisi ollut pienempi stressitekijä vaikka samanmittaisella ja yhtä kiivastahtisella matkalla tutussa ympäristössä, kuten vaikka Euroopassa.

Painotus havainnoissa

Kirjan kirjoittaminen lähti liikkeelle matkan aikana kirjoitettujen blogitekstien pohjalta. Tiivistahtisella matkalla oli helppo kirjoittaa havaintoja siitä, mitä matkan aikana tapahtuu.

– Kirja keskittyy pääasiassa matkan etenemiseen ja päivittäin näkemääni. Pohdiskelen myös Afrikkaa suurempana kokonaisuutena, sillä onhan kyseessä kuitenkin melko ongelmainen ja köyhä maanosa. Tämä näkyi matkan varrella, mutta ehkä eri tavalla kuin ennen matkaa kuvittelin. Viimeinen Euroopassa ajettu kuukausi oli aiemmin talvella koettuun verrattuna perin helppo, sanoo kirjailija Tölli ja lisää, ettei matka lopulta tehnyt hänestä suurta Afrikan ystävää.

Kirja sopii Töllin mukaan erityisesti lukijalle, joka haluaa käsityksen siitä, minkälainen kuva Afrikasta muodostuu kun sen halki ajaa etelästä pohjoiseen, ja miltä kehittyneissä maissa tällaisen matkan jälkeen näyttää. Erityisesti se kannattaa lukea, jos aikoo lähteä omatoimiautoilemaan Afrikkaan, tai on muuten kiinnostunut maantiematkailusta.

– Koko Afrikan todellisuus oli minulle uutta, enhän ollut käynyt koko mantereella Marokkoa lukuun ottamatta ikinä ennen. Päästyämme perille Aleksandriaan pää oli aika pyörällä. Mietin, olinko oppinut mitään. Lisää mietittyäni totesin, että taisin oppia. Viime talven urakan jälkeen Afrikka ei ole enää minulle jossain määrin pelottava ja hyvin epäilyttävä maanosa, vaan jollain tavoin arkinen ja tuttukin paikka, summaa Tomi Tölli.

Havaintoja Afrikasta – eli kuinka ajaa 27-vuotias linja-auto Kapkaupungista Suomen Saloon -kirja on myynnissä useissa verkkokirjakaupoissa, mutta sitä voi tiedustella myös paikallisesta kirjakaupasta.

>> Lue lisätietoa kirjasta ja katso jälleenmyyjät Havaintoja Afrikasta -kirjan verkkosivuilta!

Teksti: Inka Khanji
Kuvat: Inka Khanji, Anu Vaheristo

Päivitetty: 7.3.2016

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (4 votes, average: 4.00 out of 5)

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *