Hyppää sisältöön

VR sai epäpalkinto Seitikin – “jatkuvaa matkustajista piittaamatonta toimintaa”

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 19.01.2012
Matkailutoimittajien kilta on myöntänyt vuosittaisen matkailun epäpalkintonsa Seitikin VR Groupille.

Vuosittainen palkintojenjako Matka 2012 -messuilla

Matkailutoimittajien kilta jakaa vuosittain Matkamessujen yhteydessä kunniakirjat vuoden parhaille koti- ja ulkomaisille kohteille sekä matkailuilmiöille.

Samalla jaetaan myös epäpalkinto Seitikki, jonka tänä vuonna sai sitkeiden ongelmien parissa kamppaileva VR.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Palkitsemisperusteeksi Matkailutoimittajien kilta tiivistää jatkuvan matkustajista piittaamattoman toiminnan. Hintoja korotetaan ja samalla palvelun tasoa lasketaan.

Jatkuvaa myöhästelyä, kalusto-ongelmia ja huonoa viestintää

Matkailutoimittajien killan palkitsemisperusteet kuuluvat seuraavasti:

VR Group on viime vuosien toiminnallaan onnistunut tuhoamaan entisen hyvän maineensa ja menettämään niin asiakkaiden kuin omiensa luottamuksen.

Junien jatkuva myöhästely, vuorojen perumiset, ”yllätyksenä” tullut konduktööripula, kalusto-ongelmat, ylimielinen ja surkea kriisiviestintä sekä epäonnistunut lippu-uudistus eivät ole estäneet valtio-omisteista yhtiötä luomasta johdolle pikavaurastumisen mahdollistavaa bonuspalkkio-ohjelmaa.

Täysien bonusten saavuttamiseksi liikevoittoa on pyritty kasvattamaan mm. säästämällä, hintoja korottamalla ja alennuksia poistamalla. Nämä toimet ovat yhdessä ja erikseen joko luoneet tai pahentaneet yhtiön kaikkia ongelmia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

VR ei ole pörssiyhtiö, vaan perustettu suorittamaan yhteiskunnallista palvelua. Ilmastonmuutoksen aikakautena on täysin käsittämätöntä, että ekologisimmasta matkustustavasta, junasta, on Suomessa tullut niin kallis, ettei se enää pärjää hintakilpailussa autolle tai edes lentokoneelle.

Kuva: VR Group / Soile Laaksonen