Hyppää sisältöön

Tutkimus: kotimaan matkailupalveluiden markkinoinnissa toivomisen varaa

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 25.11.2010
Raha marssii messuilla ohi kotimaisia talvimatkailupalveluita tarjoavien yritysten kukkaron. Asiakkaat eivät tartu haaviin, koska messuosastoilla lyödään laimin monta itsestään selvää myyntiprosessin vaihetta.

Skiexpossa kotimaisia talvimatkailupalveluita esittelevät messuosastot houkuttelivat heikosti messuväkeä. Testiasiakkaista vain vajaa 50 prosenttia piti tutkittujen osastojen ulkonäköä ja ilmettä kiinnostavana.

– Matkailumyynnissä jos missä on kyse mielikuvista. Jos messuosaston ulkonäkö ei herätä kävijässä mitään intohimoja, miksi hän menisi osastolle. Myynti ei pääse edes alkuun, jos potentiaaliset asiakkaat kävelevät osaston ohi, toimitusjohtaja Maarit Balac tutkimuksen toteuttaneesta Expo Expertistä toteaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Vielä vähemmän kiinnostusta ja ostohalukkuutta herätti palvelu messuosastoilla. Yli 60 prosenttia osastoilla kohdatuista edustajista ei kysynyt, mikä osastolle tullutta kävijää kiinnosti.

– Myyntitilanne tyssää alkuunsa. Mistä voi tietää, mitä asiakkaalle kannattaa tarjota, kun hänen tarpeitaan ei selvitetä, Balac pohtii.

Kokonaisuudessaan testiasiakkaat kokivat Skiexpossa kotimaisia talvimatkailupalveluita esittelevien näytteilleasettajien toiminnan kehnoksi. Vain hieman reilu 30 prosenttia heistä olisi osastokäynnin perusteella ollut halukas ostamaan näiden yritysten palveluita. Samaan aikaan ulkomaan talvimatkailu vetää erinomaisesti. Esimerkiksi hiihtolomamatkoja Alpeille myydään tänä talvena ennätysmäärä.

Messu Mystery -testiasiointitutkimus selvitti kuluttaja-asiakkaiden kokemuksia messuosastoista sekä näytteilleasettajien asiakaskohtaamisen ja -palvelun tasosta marraskuun alussa Helsingissä pidetyssä Pohjoismaiden suurimmassa talviurheilutapahtumassa. Tutkimus tehtiin 23:n kotimaisia talvimatkailupalveluita esittelevän yrityksen osastolla. Testiasiakkaina toimivat tavalliset kuluttajat. Osastokohtaisia testikäyntejä he tekivät yhteensä 230.

Skiexpossa tehty tutkimus on osa laajempaa testiasiointitutkimuskokonaisuutta, joka selvittää suomalaisten yritysten asiakaskohtaamisen onnistumista messuilla. Tänä syksynä testiasiointia on tehty esimerkiksi Habitare-sisustusmessuilla, Helsingin Kirjamessuilla ja Forma Messut -ammattimessuilla.
Alkuvuodesta tutkimusta tehdään muun muassa Matka-messuilla. Messu Mystery on ensimmäinen Suomessa vain messujen asiakaskohtaamisen ja -palvelun mittausta varten luotu testiasiointitutkimus.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tiivistelmä Skiexpo 2010 Messu Mystery -tutkimuksesta: www.expoexpert.fi

Kuva: SXC