Hyppää sisältöön

Suomalaisilla selvä mielipide julkisista liikennemuodoista: nuhteita junaliikenteelle

Kirjoittajan oletuskuva
Anni Moilanen Päivitetty: 12.12.2014
Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat tyytyväisiä taksipalveluihin, mutteivät junaliikenteeseen.

Junaliikenteelle tutkimuksen heikoin arvosana

Tutkimusorganisaatio EPSI Finlandin tekemän tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat eniten tyytyväisiä taksiliikenteen palveluihin, kun taas junaliikenne saa suomalaisilta matkailjoilta nuhteita.

EPSI Finland mittaa vuosittain julkisen liikenteen käyttäjätyytyväisyyttä indeksiasteikolla 0 – 100, jossa 75 on hyvä taso. Taksiliikenteen taso on vuoden 2014 perusteella 80,7, kun taas VR Groupin liikennöimä kotimaan junaliikenne saa tänä vuonna tutkimuksen heikoimman arvosanan. Indeksin taso 70,1 ilmentää kohtalaista tyytyväisyyttä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Junaliikenteessä on viime vuosina esiintynyt huomattavia hankaluuksia aikataulujen ja maksamisen luotettavuudessa. Tällaiset ongelmat heijastuvat vääjäämättä tyytyväisyyslukemiin, toteaa EPSI Finlandin toimitusjohtaja Mats Nybondas.

Taksit ja kaukobussit kiitellyimpiä

Toiseksi heikoiten henkilöliikenteen luokista sijoittui kansainvälinen lentoliikenne. Myös risteilyliikenne, jota tutkittiin aiemmin keväällä, sai melko alhaisen indeksiarvon 71,4. Parhaiten menestyivät taksit sekä kaukoliikenteen bussit. Kotimaan lentoliikenne sekä HSL taas sijoittuivat hyvän tason tuntumaan.

Matkustajien asiakastyytyväisyys
Vertailusta näkee suomalaisten olleen vuonna 2014 vähiten tyytyväisiä julkiseen junaliikenteeseen.

Kotimaan lento- ja taksiliikenne paransivat tulostaan reilusti viime vuodesta. Sen sijaan kaukoliikenteen linja-autojen asiakastyytyväisyys laski selvästi viime vuoden erinomaiselta tasoltaan.

Lentoliikenne paransi viime vuodesta

Lentoliikenne sai kokonaisuudessaan viime vuotta paremman arvosanan. Lentoyhtiöistä Norwegian kasvatti etumatkaansa Finnairiin nähden.

– Tutkimuksemme mittaa tyytyväisyyttä seitsemällä eri osa-alueella. Näistä tuote- ja palvelulaadun osalta Finnair sai varsin hyvät arvosanat, mutta hintataso koetaan selvästi liian korkeaksi: Finnair sai vastine rahalle -osiosta kohtalaisen indeksiluvun 73,3, huomauttaa Nybondas.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Matkustajien asiakastyytyväisyys
Kaikkein tyytyväisimpiä ovat taksiliikenteen asiakkaat.

Tutkimuksen tulokset on kerätty puhelinhaastattelulla 25.9. – 6.11.2014 välisenä aikana. Haastatteluja tehtiin noin 1 400 Suomessa asuvalle 18 – 79 -vuotiaalle.

Lähde ja taulukot: EPSI Finland
Kuva: VR Group

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kesäloma junalla kotimaassa

Matkusta tänä kesänä aiempaa kätevämmin junalla kotimaan kohteisiin – tällainen on VR:n uusi lomalippu

Jouluruuhka 2018

Jouluruuhkaa lentokentillä ja junissa – varaudu saapumalla ajoissa

Joulun menoliikenne

Aikataulumuutoksia ja ruuhkahuippuja – katso tietopaketti joulun liikenteestä

Juhannuksen menoliikenne

Näin juhannus vaikuttaa liikenteeseen: osta liput nyt – liikenteessä jälleen Suomen pisimmät ruuhkat

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja