Hyppää sisältöön

Seisten Bangkokista Helsinkiin – Finnair: “Se oli matkustajan oma valinta”

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 22.05.2013
Suomalaismiehen matka Finnairin lennolla Bangkokista Helsinkiin ei mennyt suunnitelmien mukaan.

Lennolla lohduksi 20 euron lahjakortti

Salolainen Jani Laine joutui viime viikolla ikävään tilanteeseen palatessaan Finnairin reittilennolla Bangkokista Helsinkiin. Kookkaan vierustoverinsa vuoksi Laine ei mahtunut istumaan omalla paikallaan, eikä korvaavaa istuinta löytynyt täyteen buukatusta koneesta. 30-vuotias Laine päätyi seisomaan suurimman osan lennosta.

Laine kertoo valinneensa Finnairin suoran lennon nimenomaan voidakseen nukkua matkan ajan. Lipustaan mies pulitti yli 600 euroa, mutta vielä on epäselvää tuleeko Laine saamaan toivomansa korvauksen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Seisoin lennolla yli viisi tuntia. Ruokailun ajan istuin matkustamohenkilökunnalle varatuilla istuimilla, sanoo Laine.

Ajokki Royal ei pääse Kiinaan

Toistaiseksi Finnair on Laineen mukaan hyvitellyt epäonnistunutta matkaa tarjoamalla lennolla ilmaisia juomia, sulaneen jäätelön ja 20 euron lahjakortin käytettäväksi Finnairin myymälöissä tai yhtiön liikennöimillä lennoilla.

Laine kertoo tapauksen olleen selvästi kiusallinen ulkomaalaiselle vierustoverille. Matkustamohenkilökunnan toiminta saa reissaajalta kuitenkin kiitosta.

– Lennolla näytti olevan hyvä tiimi ja loistava yhteishenki, siitä pisteet heille. Jos positiivisia puolia haetaan, niin koneessa seisoskellessani tapasin aika monta ihmistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Paljon reissannut Laine vetää Pikavuoro maailman ympäri -bussireissua, jonka tarkoituksena on kiertää maailma 24-vuotiaalla bussivanhuksella.

Finnair: “Ikävä tilanne”

Finnairin mediasuhteista vastaavan johtaja Päivyt Tallqvistin mukaan jokainen asiakaspalaute käsitellään tapauskohtaisesti. Korvaushakemuksista vastaava tiimi käy palautteet läpi saapumisjärjestyksessä. Tallqvist ei osaa sanoa, miten Laineen tapauksessa tullaan toimimaan.

– Vastaavat tapaukset ovat erittäin harvinaisia. Tilanne on tietysti ikävä ja ymmärrän asiakkaan harmistuksen. Joskus valitettavasti voi käydä näin, sillä emme voi tietää matkustajien kokoa etukäteen, sanoo Tallqvist.

Tallqvistin tietojen mukaan Finnairilla ei ole käytössä kookkaille asiakkaille suunnattua ohjeistusta matkustuspaikkojen varaamisessa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa monet lentoyhtiöt ovat jo joutuneet laatimaan pelisäännöt ylipainoisten matkustajien varalta.

Finnairin lennoilla business-luokka on tilavampi vaihtoehto isokokoisille matkustajille.

Korvauksista epäselvyyttä

Pitkä seisominen lentokoneessa herättää kysymyksiä myös mahdollisista ongelmatilanteista esimerkiksi turbulenssin sattuessa. Lentoturvallisuus ei kuitenkaan Tallqvistin mukaan tapauksen takia vaarantunut.

– Kaikki matkustajat olivat paikoillaan nousun ja laskun aikana sekä turvavyövalon palaessa. Kyseinen matkustaja pystyi istumaan paikallaan – vaikkakin epämukavasti. Oli hänen oma valintansa seistä, kertoo Tallqvist.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Tallqvistin mukaan asiakas on tietoinen siitä, että asia odottelee käsittelyä. Yhtiön ja asiakkaan välisessä kommunikaatiossa näyttää kuitenkin olevan petrattavaa, sillä Finnairilta saamansa sähköpostiviestin perusteella Laine oletti asian olevan loppuunkäsitelty.

Viestissä Finnair pahoitteli tapausta ja kertoi ymmärtävänsä, että “istuinpaikalla on suuri merkitys matkustusmukavuuteen”. Yhtiö kiitti Lainetta yhteydenotosta, toivotti parempaa istuinmukavuutta tuleville lennoille ja ilmoitti välittävänsä tämän kommentit tiedoksi matkustamopalveluista vastaavalle osastolle. Mahdollisia korvauksia tai asiaan palaamista ei viestissä mainittu.

Kuvat: Finnair, Mirka Karvonen