Hyppää sisältöön

Pakkastalvena hiihtokeskusten suosio on säilynyt

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 16.03.2010
Talouden takkuilusta huolimatta hiihtokeskusloma on edelleen kestosuosikki. Kolmen hiihtolomaviikon yhteenlaskettu hissilipunmyynti pysyi ennätyskauden tasolla.

Hiihtolomien toimialabarometrin mukaan hissilippujen myynti on pysynyt lähes eurolleen vuoden takaisella ennätystasolla. Barometrin kymmenen hiihtokeskusta edustavat toimialaa kattavasti sekä kooltaan että sijainniltaan.

– Perheen yhteisestä lomasta tingitään viimeisenä. Laskemisen suosiolla on yksinkertainen resepti; perheen eri ikäiset ja -tasoiset jäsenet viihtyvät yhdessä ja erikseen rinteissä, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hiihtolomaviikot poikkesivat viime vuodesta erityisesti ensimmäisen paukkupakkasten vaivaaman viikon suhteen. Viikot 9 ja 10 sen sijaan tarjosivat optimaalisia, aurinkoisia ulkoilukelejä. Hiihtolomien yhteenlaskettu hissilipunmyynti täytti odotukset. Näistä lähtökohdista kevätsesongin huippua ja kauden jatkumista odotetaan luottavaisina.

– Pääsiäisen onnistumista voidaan ennustaa paitsi hiihtolomabarometrimme avulla myös säätilalla. Jos aurinko paistaa tai päivä on vähintään puolipilvinen, on hiihtokeskuksissa vilkasta. Jos taas on sumuista tai vesisade kiusaa, sulaa myyntikin saman tien, toteaa Tollet.

Hiihtokeskuksissa uskotaan suhdanteiden kehittyvän mielekkääseen suuntaan. Vilkas väline- ja varustekauppa ennakoi, että asiakkaat ovat liikkeellä myös tulevina vuosina.

– Hiihtokeskuksissa on panostettu eritoten lapsiasiakkaisiin. Lasten lasketteluharrastus on lisääntynyt jo merkittävästi; hiihtokouluryhmät ovat täyttyneet nuorista ja innokkaista oppilaista. Hiihtokeskukset toteuttavat samansisältöistä lapsiohjelmaa, mikä helpottaa palvelun ostoa, Tollet kertoo.