Nordic Oddity –kampanja esittelee nuorekasta Helsinkiä
Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston uuteen Nordic Oddity –markkinointiesitteeseen on kerätty paljon monipuolista nähtävää nuorelle matkailijalle. Kesällä 2010 julkaistu esite on voimassa ympäri vuoden, ja siihen on koottu mielenkiintoisia kohteita vuorokauden jokaiselle tunnille.
Nordic Oddity –kampanja on ollut käynnissä vuodesta 2004. Kampanjaesitteitä pyritään päivittämään niin, että tarjolla olisi aina mahdollisimman tuoretta tietoa. Helsingin kaupungin markkinointisuunnittelija Mari Lihr arvioi uusimman esitteen elinkaareksi noin yhden vuoden.
−Esite tähtää olemaan edelläkävijä. Kaikista markkinointikampanjoistamme tehdään jatkuvasti tutkimusta, ja niitä uudistetaan saatujen tulosten pohjalta, Lihr kertoo.
−Kesällä tehty painos Nordic Oddity -esitteestä on jo loppunut, ja syksyllä otettuun uusintapainokseen tehtiin muutamia muutoksia, hän jatkaa.
Erikoisuuksia, hemmottelua ja luovuutta
Esite on jaettu kolmeen teemaan: Alternative, Bliss ja Creative.
Alternative vie matkailijan Kallioon ja Suomenlinnaan, kirpputoreille, levykauppoihin ja yleiseen saunaan. Tämä vaihtoehtomatkailijalle suunnattu ohjelma tarjoaa musiikkia, trendikkäitä kohteita ja suosittuja kuppiloita.
Bliss sopii hemmotteluloman viettämiseen. Päivä aloitetaan Café Ekbergin aamiaisella, ja päivän mittaan tutustutaan kaupungin kuuluisiin kahviloihin, ravintoloihin ja putiikkeihin. Matkaevästä haetaan Stockan Herkusta.
Kolmas vaihtoehto on luovalle matkailijalle. Kun ensin on juotu aamukahvit Hakaniemen torilla, jatkuu matka Uimastadionille, Linnanmäelle, Hietaniemen hautausmaalle tai Töölönlahden rantaan. Tässä luovuus tarkoittaa siis paitsi edullista, myös hyvin ennakkoluulotonta tutkimusretkeä pääkaupungin ytimeen.
Englanninkielinen esite on saatavilla Helsingin kaupungin matkailuneuvonnasta ja internetistä. Esitettä on myös jaettu siinä mainittuihin kohteisiin.
−Lisäksi yhteistyökumppanimme, kuten matkanjärjestäjät ja lentoyhtiöt, jakavat esitettä ulkomailla. Näiltä olen saanut palautetta, että tämä on paras kampanjamme koskaan, Lihr kertoo.
Ajan hermolla olevasta esitteestä löytyy varmasti mielenkiintoista tietoa myös Helsinkiä tunteville.
−Itse en vielä ole ehtinyt kiertää Helsinkiä esitteemme kanssa. Jos lähtisin, kiertäisin Bliss-kierroksen. Se on selvästi suunnattu rentoutumiseen ja hemmotteluun, kertoo Mari Lihr.
Teksti: Anne Ventelä
Kuva: Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimiston materiaalipankki/ Comma Image Oy