Hyppää sisältöön

Netti syrjäyttää henkilökohtaisen palvelun

Kirjoittajan oletuskuva
Päivitetty: 12.01.2010
Vuosi 2008 oli Pohjoismaiden matkailumarkkinoilla merkittävä, sillä ensimmäistä kertaa henkilökohtaisen palvelun osuus väheni samalla kun online-myynnin osuus kasvoi.

Ensimmäistä kertaa henkilökohtaisen palvelun osuus väheni samalla kun online-myynnin osuus kasvoi. Suomalaisista 31 prosenttia osti vuonna 2008 matkansa netistä. Luku on kolmanneksi suurin Euroopassa. Eniten ostettiin lentolippuja (45,9 prosenttia), pakettimatkoja (41,3 prosenttia) ja hotelleja (10,2 prosenttia). Pohjoismaalaisista ruotsalaiset ostavat vähiten matkoja netistä, 27 prosenttia.

– Lähes joka kolmas suomalainen ostaa jo matkansa netistä. Tämä näkyy myös Area.fi:ssä, jonka kautta myydään peräti 85 prosenttia vapaa-ajanmatkoistamme, kertoo Arean toimitusjohtaja Taru Keronen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Itsevaraamisen kasvun myötä matkustajan rooli on muuttunut aktiivisemmaksi ja itsenäisemmäksi; matkustaja räätälöi ja varaa itse matkan, maksaa sen luottokortilla ja saa liput suoraan sähköpostiin tai matkapuhelimeen. Ennen matkaa matkustaja tekee lähtöselvityksen netissä tai puhelimella, matkalla hän voi tarkistaa matkatiedot puhelimestaan Check My Trip Mobile Companion -mobiilipalvelun avulla. Ja jos matkaohjelmaan tulee muutos, hän on yhteydessä Arean 24 tunnin palveluun, kuvaa Keronen matkustamisen arkea.

– Itsevaraaminen soveltuu sekä vapaa-ajan matkustamiseen että liikematkustamiseen. Tarjoamme yrityksille Area Pro Online – ja Hotel -itsevarausjärjestelmiä, ja useiden asiakasyritystemme onlinevarausprosentti on kansainvälistä huipputasoa ylittäen jopa 90 prosenttia, kertoo Keronen. Itsevarausjärjestelmä tarjoaa yrityksen omat sopimushinnat ja varaaminen noudattaa yrityksen matkustusohjesääntöä.

Pohjoismaiset matkailumarkkinat lukuina

Pohjoismaiden kokonaismatkailumarkkinoiden arvo vuonna 2008 oli yhteensä 19 miljardia euroa, josta online-myynnin osuus 33,9 prosenttia. Suomen matkailumarkkinoiden arvo vuonna 2008 oli tutkimuksen mukaan noin 3,4 miljardia euroa, josta online-myynnin osuus on 31 prosenttia.