Hyppää sisältöön

Näin 800 000 kävijän Suomenlinna panostaa kestävään matkailuun

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 21.06.2015
Koko maan suosituimpiin matkailukohteisiin lukeutuva Suomenlinna panostaa kestävään matkailuun.

Suomen suosituimpiin kuuluvaa kohdetta halutaan kehittää kestävästi

Suomenlinnan restauroinnista, ylläpidosta, esittelystä ja hallinnoinnista vastaava Suomenlinnan hoitokunta on laatinut yhdessä matkailualan sidosryhmiensä kanssa kestävän matkailun strategian.

Kestävän matkailun strategian avulla minimoidaan matkailusta Suomenlinnan suojelulle ja ylläpidolle aiheutuvia haittoja. Samalla se tukee palveluyrittäjien mahdollisuuksia taloudellisesti kannattavaan liiketoimintaan ja vaikuttaa näin myönteisesti linnoituksen elinvoimaisuuteen. Strategia myös ohjaa kävijöitä ja matkailutoimijoita tukemaan Suomenlinnan kulttuuri- ja luontoarvojen säilymistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Unescon maailmanperintökohde Suomenlinna on maamme suosituimpia matkailukohteita. Suomenlinnan vetovoimatekijöitä ovat historia, nähtävyydet ja merellinen ympäristö. Vuosittain Suomenlinnassa vierailee yli 800 000 kävijää, heistä yhä useampi talvikaudella. Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus on noussut 57 prosenttiin ja kulttuurimatkailu on selvästi ohittanut virkistyskäytön.

Suojeluun ja ylläpitoon noin viisi miljoonaa vuodessa

Kulttuurimatkailijoiden odotuksiin vastaavat kohteet menestyvät – myös taloudellisesti. Strategiatyön yhteydessä tehdyn tutkimuksen mukaan Suomenlinnan paikallistaloudellinen vaikutus Helsingin matkailuelinkeinoon on moninkertainen maailmanperintökohteen kustannuksiin verrattuna. Suomenlinnan hoitokunnan budjetin kautta linnoituksen suojeluun ja ylläpitoon käytetään verovaroja vuosittain keskimäärin viisi miljoonaa euroa.

Suomenlinnan kävijöiden rahankäytöstä aiheutuvat paikallistaloudelliset vaikutukset Helsingissä vuonna 2014 olivat 35 miljoonaa euroa. Tämä minimivaikutusluku sisältää ainoastaan niiden kävijöiden rahankäytön, jotka ilmoittivat tutkimuksessa Suomenlinnan olleen matkan ainoa tai tärkein kohde. Jokainen Suomenlinnaan sijoitettu euro palaa siis vähintään seitsenkertaisena takaisin paikalliseen talouteen Helsingissä.

– 35 miljoonaa euroa vuodessa on paljon. Vertailukohtana voi käyttää samalla metodilla laskettua Suomen 38 kansallispuiston paikallistaloudellista minimivaikutusta, joka oli yhteensä 60 miljoonaa euroa. Matkailualalle kertyvällä tulolla on myös merkittävä työllistävä vaikutus Helsingissä. Suomenlinnan esimerkki osoittaa, että kulttuuriarvoja kunnioittava ja kestävän kehityksen metodeilla toteutettu matkailu on myös taloudellisesti kannattavaa, toteaa Suomenlinnan hoitokunnan kehittämispäällikkö Petteri Takkula.

Lähde: Suomenlinnan hoitokunta
Kuva: Suomenlinnan hoitokunta / Dorit Salutskij

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hotelli U14, Helsinki

U14 on leikkisä design-hotelli keskellä Helsinkiä: perheomisteinen, mutta osa jättiketjua

Aamiaisannos lautasella

Helsingin herkullisimmat hotelliaamiaiset – 10 vaihtoehtoa

Helsingin iltapäiväteet

Iltapäivätee Helsingissä – katso neljä erilaista vaihtoehtoa

Hotel St. George

Tältä näyttää Helsingin tunnelmallinen luksushotelli – katso kuvat tyylikkäästä St. Georgesta

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja