Hyppää sisältöön

Miten aavelentokenttä houkutteli Ryanairin avaamaan reittejä? Huhut kiertävät kuumina

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 27.11.2015
Aavelentokentäksi kutsutun lentoaseman väitetään solmineen Ryanairin kanssa kyseenalaisen sopimuksen.

Mikä toi Ryanairin aavelentokentälle?

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on joutunut keskelle huhumyllyä espanjalaisen uutissivusto El Confidencialin paljastusartikkelin myötä. Sivuston mukaan Espanjassa sijaitseva Castellónin lentoasema on tarjonnut yhtiölle tuntuvaa korvausta reittien avaamista vastaan.

Aavelentokentäksi kutsutun Castellónin lentoaseman väitetään solmineen Ryanairin kanssa sopimuksen, joka tarjoaa yhtiölle vuosittain 600 000 euroa lentokentältä liikennöitäviä halpareittejä vastaan. Vastineeksi lentoyhtiö tarjoaa vuosittain 60 000 paikkaa kohteeseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ryanair liikennöi kentältä kolmesti viikossa Lontoon Stanstedin lentokentälle ja kahdesti viikossa niin ikään Isossa-Britanniassa sijaitsevaan Bristoliin. Reittiä Bristoliin operoidaan vain keväästä syksyyn.

Castellónin lentoaseman rakentaminen oli 150 miljoonan euron jättiprojekti, jota voidaan pitää massiivisena epäonnistumisena. Ryanair on ensimmäinen lentoyhtiö, joka avasi reittejä tyhjillään seisseeltä lentokentältä.

Castellónin lentoasemaa pyörittävä kanadalainen yhtiö SNC-Lavalin ei halunnut kommentoida väitteitä El Confidencialille.

Halpalentoyhtiö on kiistänyt The Local -uutissivustolle solmineensa lentokentän kanssa kyseenalaisen sopimuksen.

– Väitteet eivät pidä paikkaansa. Ryanair ei ole ottanut vastaan väitettyjä rahoja. Solmimme jokaisen lentokentän kanssa kaupallisen sopimuksen, joita emme kommentoi julkisesti, sanoo Ryanairin edustaja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Castellonin lentokenttäprojekti meni pieleen

Huono tuuri on seurannut Castellónin lentokenttää alusta saakka. Ensimmäiset reittilennot alkoivat liikennöidä vuonna 2011 valmistuneelta kentältä vasta syksyllä 2015.

Lentokentän valmistuessa sille ei myönnetty lentolupia, sillä kiitorata osoittautui liian kapeaksi. Rata jouduttiin kunnostamaan viranomaisten vaatimien standardien mukaan.

Osaltaan lentokentän kinkkiseen alkuun vaikuttivat alueella jo toimivat lentokentät: Valencian ja Alicanten lentoasemien lukuisat reitit palvelivat jo alueelle saapuvia matkailijoita.

Castellónin lentoasema on noussut Espanjassa symboliksi holtittomalle kulutukselle ja liian kunnianhimoisille rakennusprojekteille. Lentokenttähanketta vetänyt poliitikko Carlos Fabra istuu parhaillaan vankeustuomiota veropetoksesta.

Lähde: El Confidencial, The Local
Kuva: Ryanair

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen exit-paikka

Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja