Mitä ihmettä? Lähes sata thaimaalaista lentoemäntää ruotsalaisen halpayhtiön henkilökunnaksi – katso kuvat
Markkinointikikkana thaimaalaiset lentoemännät
Pohjoismaiden lentomarkkinoita hämmentävä AirExpressen aloittaa lennot Tukholmasta Thaimaan Bangkokiin huhtikuun alussa. Yhtiön mukaan sekä Helsinki että Oslo seuraavat pian perässä. Lennot Suomesta ja Norjasta aloitetaan heti, kun neuvottelut paikallisten tahojen kanssa saadaan päätökseen. Toiveissa on lisätä reittiverkostoon toiminnan vakiinnuttua Thaimaan päässä myös Phuket ja Pattaya.
AirExpressen luottaa luoviin markkinointikikkoihin: se kertoo palkanneensa kaikkiaan 97 thaimaalaista lentoemäntää huolehtimaan matkustajien hyvinvoinnista. Lentoemäntien työasut ovat Ruotsin väreissä sinikeltaiset.
– Haluamme tuoda ripauksen thaimaalaista vieraanvaraisuutta ja hymyilevää palvelukulttuuria kylmään pohjoiseen, kertoo AirExpressenin toimitusjohtaja Björn Handskildsen.
– Näin asiakas voi tuntea jo matkalla olevansa kuin lomalla. Myös kaikki koneissa tarjoiltavat ateriat tulevat suoraan Aasiasta. Catering-varustus molempiin suuntiin pakataan mukaan Bangkokista aina kun koneemme seisovat siellä.
Ilmailualalla AirExpressen on vielä haastajan roolissa, mutta Handskildsenin markkinointikokemus on rautainen. Yrityksen keulamiehen historiaan kuuluu vuosikymmenten kokemus Euroviisujen taustaorganisaatiossa ja hän on toiminut myös useiden 1990-luvun ruotsalaistähtien, kuten Pandoran, Dr. Albanin ja Rednexin taustavaikuttajana.
Voiko ilmaislippukampanja toimia?
Eksotiikkaan panostamisen lisäksi AirExpressenin tietä Pohjoismaiden markkinoille tasoitetaan jakamalla ilmaisia lippuja jokaisen reitin ensimmäisille lennoille, ja Handskildsen on vihjannut tuovansa neitsytlennoille mukaan myös yllätysesiintyjiä muusikkotallistaan. Ilmaislippukampanjaan osallistutaan internetin välityksellä ja myös suomalaiset voivat kokeilla onneaan jo nyt.
– Helsingin-lentojen tarkkaa aloituspäivää emme vielä tiedä, mutta pyrimme starttaamaan lennot mahdollisimman nopeasti huhtikuun alussa. Aiomme lähteä rohkealla otteella mukaan hintakilpailuun. Ilmaisliput markkinointistrategiana toimivat takuulla. Jaamme niitä kaikkiaan kolmesataa kappaletta, ja luotamme siihen, että matkustajat tahtovat lomansa jälkeen myös palata kotiin. Näin saamme heti kolmesataa uutta asiakasta, kun he tulevat ostamaan paluulippujaan AirExpresseniltä, kertoo Handskildsen.
>> Klikkaa tästä ilmaislippukampanjaan ja katso kuvat AirExpressenin lentoemännistä