Hyppää sisältöön

Matkustajien paikannuksen luvataan parantavan Helsinki-Vantaan palveluita

Kirjoittajan oletuskuva
Anni Moilanen Päivitetty: 31.07.2014
Helsinki-Vantaa on ensimmäinen lentoasema maailmassa, joka hyödyntää uutta teknologiaa matkustajavirtojen seurannassa.

Uusi järjestelmä hyödyntää paikannusta

Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi järjestelmä toimii lentoasemalla kaikkialla missä matkustajia liikkuu. Finavia hyödyntää järjestelmän tuottamia tietoja matkustuskokemuksen ja lentoaseman palvelujen kehittämisessä. Teknologia mahdollistaa erittäin tarkan paikannuksen tallentamatta mitään yksittäisen käyttäjän tietoja.

Teknologiayhtiö Walkbasen kehittämä järjestelmä perustuu sisätilapaikannukseen hyödyntäen kannettavien laitteiden päällä olevia Wi-Fi-signaaleja ja se tavoittaa tällä hetkellä arviolta 60-70% lentokentän matkustajista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Walkbasen ratkaisu on osa strategiaamme älykkäästä lentoasemasta, joka tarjoaa mutkattoman palvelukokemuksen ja vaivattoman matkustamisen Euroopan ja Aasian välillä. Helsinki-Vantaa ottaa käyttöön teknologian matkustajavirtojen hallintaan ensimmäisenä maailmassa, kattaen koko lentokenttäkokemuksen aina pysäköintialueista lähtöporteille asti, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heikki Koski.

Kerättyä paikkatietoja hyödynnetään saapuvien ja lähtevien matkustajavirtojen seurantaan sekä asiakaskokemuksen parantamiseen ja esimerkiksi ruuhkien löytämiseen turvatarkastuksessa tai myymälöissä.

Palveluita matkustajille

Lähiaikoina myös matkustajat voivat halutessaan ottaa uusia järjestelmän mahdollistamia palveluita käyttöönsä, kuten tietoja lähtöaikojen tai -porttien muutoksista sekä nopeimmista reiteistä eri lentoaseman alueille.

– Kuvittele, että älypuhelimesi kertoisi lentoasemalla paljonko sinulla on täsmälleen aikaa syödä tai tehdä ostoksia, ja koska sinun pitäisi lähteä kävelemään kohti lähtöporttiasi. Tämä on jo mahdollista Helsinki-Vantaalla Walkbasen teknologian ansiosta, kertoo Walkbasen toimitusjohtaja ja perustajajäsen Tuomas Wuoti.

Järjestelmän tekninen toteutus sisältää jopa 300 iBeacon-laitteen ja Wi-Fi-reitittimen asentamisen lentoasemalle tämän vuoden aikana. Ne seuraavat matkapuhelimien ja muiden kannettavien laitteiden lähettämiä signaaleja joko passiivisesti tai applikaatiopohjaisen opt-in-toiminnon kautta. Matkapuhelimien ja muiden kannettavien laitteiden lähettämien Wi-Fi-signaalien tietoturvan luvataan olevan huipputasolla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Koko vuosia kestänyt kehitystyömme on perustunut erittäin tarkkaan yksityisyydensuojaan, ja se on teknologiamme ydin. Emme tallenna, emmekä edes näe yksittäiseen henkilöön liittyviä tietoja, Wuoti painottaa.

Lähde ja kuva: Finavia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Helsinki-Vantaan reitit kesällä

Näihin kohteisiin pääset kesällä suorin lennoin Helsinki-Vantaalta – katso jättilista

Helsinki-Vantaan lentoasema

Helsinki-Vantaalle arvostettu palkinto: Euroopan paras omassa kokoluokassaan

Digitaalinen matkustusasiakirja

Digitaalinen matkustusasiakirja testissä Helsinki-Vantaalla – 22 Finnairin kohteeseen voi matkustaa jo nyt ilman passia

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja