Matkaesitteet vähentyneet rajusti
– Juuri jakeluun tulleen Kesä 2010 -esitteemme painos on 110 000
kappaletta, kun vielä kesälle 2005 painoimme 310 000 lomaesitettä, kertoo Finnmatkojen markkinointipäällikkö Tiina Sirén.
Internetin tarjoamat mahdollisuudet kuvamateriaalille, liikkuvalle kuvalle ja sisällön laajuudelle ovat toista luokkaa kuin painetun esitteen.
Lomainspiraatiota hakiessaan suomalaiset käyttävät matkanjärjestäjän
sivujen lisäksi innokkaasti hakukoneita ja lueskelevat keskustelupalstoja ja blogeja.
– Tiedämme, että yli 90 % asiakkaistamme käy nettisivuillamme pohtiessaan lomavalintaansa, mutta kuitenkin noin 40 % käyttää lisäksi myös esitettä. Siksi perinteinen matkaesite ei enää palvele kuluttajaa sen haluamalla tavalla, sanoo Tiina Sirén.
– Emme tässä vaiheessa luovu esitteestä, mutta meillä on käynnissä
kehityshanke esitteen uudistamiseksi paremmin asiakkaiden tarpeita
vastaavaksi, lisää Tiina Sirén.
Finnmatkojen tekemän tutkimuksen mukaan suomalainen kuluttaja katsoo esitettä vähän kuin aikakauslehteä, inspiraation lähteenä ja
ajanvietteenä. Joulupyhät ovat kesäesitteiden vilkasta lukuaikaa.
Kesämatkojen varaaminen nousee netissä vilkkaaksi jo joulunpyhien aikana.
Internetin merkitys tiedonlähteenä on kasvanut samaa vauhtia kuin
matkaesitteen osuus on kutistunut. Finnmatkojen asiakkaista noin 70 %
varaa lomansa netin kautta, kun vielä viisi vuotta sitten nettivaraajia
oli vain kolmannes.