Hyppää sisältöön

Lapin matkailun mahdollisuudet uusilla markkinoilla

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 22.11.2009
Lappiin tehdään yhä enemmän kannustematkoja, vaikka taantuma vaikuttaa voimakkaasti Lapin joulumatkailuun.

Yritysten kannuste- eli intensiivimatkustuksessa on jo merkkejä piristymisestä. Iso-Britannian matkanjärjestäjät uskovat lentomatkustuksen kasvavan vuoden 2010 joulukuussa.

– Lapin tärkein lähtömarkkina kansainvälisesti on Iso-Britannia. Erityisesti joulusesongin tulijat ovat perinteisesti olleet sieltä, sanoo myyntipäällikkö Thomas Kingelin Finaviasta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Finavia arvioi tämän vuoden joulukuun lentomääräksi 400 kansainvälistä tilauslentoa, joka on viidenneksen pienempi viime vuoteen verrattuna. Tämän lisäksi ulkomaiset matkustajat saapuvat Finnairin, Finncommin ja Blue1:sen kuljettamana Helsingin kautta Lappiin.

– Ulkomaisten matkanjärjestäjien charter-varaukset on tehty ja tälläkin hetkellä eri markkinoilla tehdään voimakkaasti markkinointityötä koneiden täyttöasteiden maksimoimiseksi, toteaa Kingelin.

Kingelin visioi, että Lapin matkailun mahdollisuudet ovat uusien markkinoiden kasvattamisessa erityisesti Keski-Euroopassa ja Venäjällä. Lisäksi Lapin talvituotekauden laajentaminen useammalle kuukaudelle toisi lisää ulkomaisia matkustajia.
– Suurin kasvupotentiaali Lapin matkailuelinkeinolle on ulkomaisissa matkustajissa, unohtamatta kuitenkaan kotimaisia matkustajia.

Lapin matkailuinfrastruktuuri ml. lentoasemat luovat erinomaisen mahdollisuuden ympärivuotiselle matkailulle.
– Tällä hetkellä Lapin matkailu on kausiluonteista painottuen talvikauteen. Näkyvyyttä yritetään lisätä erityisesti Keski- ja Etelä-Euroopassa. Finavian markkinointi pyrkii siihen, että Lappiin saadaan Euroopasta yhä useampia suoria lentoyhteyksiä sekä ympärivuotinen saavutettavuus suorilla reittilennoilla Helsingin kautta, sanoo Kingelin.

Kuva: Rovaniemen matkailu

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen