Hyppää sisältöön

Kiinalaismatkailijat jyräävät – jättimaassa myös Suomelle valtava potentiaali

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 15.07.2012
Matkailualan asiantuntijat arvioivat kiinalaisten ohittavan lähivuosina saksalaiset ja yhdysvaltalaiset maailman suurimpina ulkomaanmatkailijoina.

Viidenneksen nousu matkailijamäärissä

Kiinalaisten ulkomaanmatkat nousivat 22 prosenttia vuonna 2011 verrattuna edellisvuoteen.

Hotels.comin Chinese International Travel Monitor -raportin mukaan kiinalaisten ulkomaanmatkailun kasvuennuste voi nousta lähivuosina jopa 40 prosenttiin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Kiinalaiset tekivät huimat 70 miljoonaa ulkomaanmatkaa vuonna 2011. Näistä suurin osa tehtiin lähikohteisiin Hong Kongiin ja Macaoon, mutta kaukomatkojen määrä on merkittävässä kasvussa. Matkailualalla tämän kasvavan asiakasryhmän huomioiminen on muuttumassa välttämättömäksi kilpailutekijäksi, sanoo Hotels.comin Aasian ja Tyynenmeren alueen aluejohtaja Johan Svanström.

Kiinalaiset kuluttavat tuntuvia summia myös Suomessa

Kiinan talous on kasvussa, mikä siivittää matkailevan keskiluokan kasvua. Kiinassa tämä tarkoittaa satoja miljoonia ihmisiä. Kyseinen kohderyhmä kannattaa siis ottaa huomioon, muistuttaa Svanström:

– Hotelliyrittäjien kannattaisi tehdä konkreettisia suunnitelmia kahdella osa-alueella: Ensinnäkin kannattaa muodostaa strategia kiinalaisten matkailijoiden tavoittamiseen. Tässä hyvä vaihtoehto on online-markkinointi, sillä nettikäyttäjien määrä Kiinassa on ylittänyt 500 miljoonan rajan. Toiseksi, hotellin palveluita kannattaa muokata vastaamaan tämän kasvavan kohderyhmän tarpeisiin.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että kiinalaiset hotellivieraat ovat entistä itsenäisempiä, itsevarmempia, nuorempia ja tietoisia itselleen vieraiden kulttuurien tavoista. Tämä on huomattu myös tutkimukseen vastanneissa suomalaishotelleissa. Kiinalaiset matkailijat käyttävät tunnetusti merkittäviä summia shoppailuun ja hotellialalla on nyt selkeä markkinarako kohdistaa noita kulutussummia hotellielämykseen.

Kiinalaiset kaipaavat palveluja omalla kielellään

Monet hotellit ovat jo alkaneet sopeuttaa palvelujaan kiinalaisia matkailijoita silmällä pitäen. Tarjontaa on parannettu esimerkiksi lisäämällä mandariinikiinaa puhuvan henkilökunnan määrää, käännettyjä materiaaleja, kiinalaisia ruokavaihtoehtoja, kohderyhmää puhuttelevaa viihdetarjontaa tai helpottamalla kiinalaiskorteilla tehtäviä maksutapahtumia.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Monissa maissa kiinalaisten matkailijoiden kasvua autetaan helpottamalla viisumikäytäntöjä. Näin on tehty esimerkiksi Japanissa ja Espanjassa. Muun muassa Korea on tekemässä vastaavia helpotuksia vielä tämän vuoden aikana.

Lähde: Hotels.com
Kuva: Alex E. Proimos