Hyppää sisältöön

Junamatkustajan palvelut paranevat

Kirjoittajan oletuskuva
minnam Päivitetty: 02.12.2009
Junamatkustajan oikeudet ja palvelut paranevat.

Asetus koskee kaikkia junamatkoja Suomessa muutamin poikkeuksin. Nykyinen rautatiekuljetuslakiin perustuva korvauskäytäntö jää voimaan uuden asetuksen rinnalla. Junamatkustajilla on siis edelleen oikeus myös rautatiekuljetuslakiin perustuviin kulukorvauksiin.

Korvaus yli tunnin myöhästymisestä

3. joulukuuta 2009 alkaen kaukojunien matkustajilla on mahdollisuus saada korvaus, jos junamatka myöhästyy yli 60 minuuttia. Jos juna on vähintään tunnin myöhässä, hyvitetään asiakkaalle 25 % junalipun hinnasta. Jos junamatka viivästyy vähintään kaksi tuntia, maksetaan asiakkaalle takaisin puolet lipun hinnasta. Maksettavan korvauksen alaraja on neljä euroa. Korvaus maksetaan kuukauden sisällä hakemuksesta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jos junamatka viivästyy yli tunnilla, on asiakkaalla myös muita vaihtoehtoja. Asiakas voi perua käyttämättömän junalippunsa ja saada koko lipun hinnan takaisin, jos juna on myöhästymässä yli 60 minuuttia. Tällöin asiakas menettää oikeuden asetuksen mukaisiin korvauksiin. Asiakas voi myös siirtää matkustusoikeuttaan enintään viikon päähän alkuperäisestä matkustusajankohdasta. Myös lähiliikenteen matkustajat voivat perua junalippunsa tai siirtää matkustusoikeuttaan.

Korvausta voi hakea helpoimmin sähköisellä lomakkeella VR:n Internet-sivujen kautta osoitteessa www.vr.fi. Lipun voi peruuttaa aseman lipunmyynnissä tai VR Asiakaspalvelun kautta numerossa 0600 41 900 (1 € / puhelu + pvm). Matkustusoikeutta voi siirtää lipunmyynnissä tai puhelinpalvelun kautta.

Jatkossa yli tunnin myöhästymistilanteissa kaukoliikenteen matkustajille tarjotaan pyynnöstä junissa ja asemilla vettä. Yli kahden tunnin myöhästymisissä konduktööri tai myyntivirkailija voi antaa välipalasetelin, joka käy maksuvälineenä ravintolavaunuissa, junien myyntikärryissä, asemaravintoloissa ja R-kioskeilla.

Junaliikenteen täsmällisyys Suomessa on kansainvälisesti verrattuna hyvää tasoa. Ratahallintokeskuksen vuonna 2008 tekemässä selvityksessä, jossa vertailtiin eurooppalaisten rautatieyhtiöiden täsmällisyyttä, VR:n kaukojunat sijoittuivat sijalle kaksi. Vuonna 2008 määräasemalleen yli tunnin myöhässä saapui 0,22 % kaukojunista. Yli kaksi tuntia myöhästyi 0,05 % kaukojunista.

Avustamispalvelua palveluasemilla

Vammaisilla ja liikuntarajoitteisilla junamatkustajilla on 3. joulukuuta alkaen mahdollisuus saada avustamispalvelua asemalla liikkumiseen VR:n 37 palveluasemalla ympäri Suomen. Avustajan voi saada junaan siirryttäessä, junasta poistuttaessa tai junaa vaihdettaessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Avustamispalvelu tilataan viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista VR Asiakaspalvelusta, aseman lipunmyynnistä tai Helsingissä asemapalvelusta. Yhteystiedot ja tarkemmat tiedot asemien palveluista ovat Internetissä osoitteessa www.vr.fi. Avustaminen on maksutonta.

Kuva: Leif Rosnell/VR