Hyppää sisältöön

ITB 2009 – koko maailma kohtaa Berliinissä

Kirjoittajan oletuskuva
Päivitetty: 29.03.2011
Maailman suurimmat matkailualan messut käynnistyivät keskiviikkona Berliinissä.

ITB on tärkeä kohtaamispaikka niin alan ammattilaisille kuin kohteista tietoa etsiville tavallisille matkailijoillekin. Läsnä on koko maailma. Messujen 26 hallia on jaoteltu maanosittain, maaryhmittäin ja teemoittain. Hallista toiseen liikkuessaan kävijä hyppää tunnelmasta toiseen. Aasian hallissa tuoksuvat mausteiset ruoat, Etelä-Amerikka hurmaa rennoilla musiikkiesityksillään ja Lähi-Itää markkinoivat hunnutetut naiset.

Nykykuluttajan yksilöllisyydenarvostus näkyy messujen erikoismatkatarjonnassa: erityisesti wellness sekä elämys- ja seikkailumatkat ovat nyt kysyttyjä. Lama-ajatusten kurittamille kävijöille tyydytystä matka-haaveisiin tuo kokonaan halpamajoitukseen keskittyvä halli. Ajankohtaisia teemoja ovat myös vastuullinen matkailu ja sosiaalisen median mahdollisuudet matkailumarkkinoinnissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Suomi keskittyy imagonrakennukseen

suomen-osasto
Suomea edustavat Berliinissä mm. Helsingin ja Turun kaupungit, Lapland Promotion, Viking Line ja VR. Imagoa matkailumaana rakennetaan Matkailun edistämiskeskuksen Visit Finland -brändin avulla. Logoa ja designia on uudistettu äskettäin ja keskieurooppalaisia kävijöitä keskitytään houkuttelemaan pohjoiseen erityisesti eksotiikkafaktoria hyödyntäen. Suomen osastolla kysytään erityisesti Lappia ja luontomatkailua, mutta myös kaupunkilomat Helsingissä kiinnostavat.

– Uusi sloganimme ”Willkommen Woanders” viestii Suomen erikoisuutta ja erilaisuutta, kertoo MEKin aluepäällikkö Tuula Wyssmann.

– Vuosi 2009 tulee olemaan matkailualalla erittäin haasteellinen. Tilanne muuttuu nopeaa tahtia ja kuluttaja on tällä hetkellä arvaamaton. Juuri nyt tiedusteluja tulee kyllä paljon ja kiinnostusta selvästi on, mutta varsinaiset varauksen tehdään vasta viime hetkellä.

Suomen matkailun tavoitteena on pysyä ulkomaisten yöpymisten määrässä samalla tasolla vuoteen 2008 nähden, mitä voidaan pitää kunnianhimoisena tavoitteena vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa. Esimerkiksi ITB:n isäntämaa Saksa julkaisi ensimmäisenä messupäivänä arvion 2-3 prosentin laskusta kuluvan vuoden aikana.

– Viime vuoden tasolla pysyminen on nykytilanteessa haastava, mutta ei mahdoton tavoite, pohtii Wyssmann.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Odottava ilmapiiri

Yleinen ilmapiiri matkailualalla on odottava ja edelleen varovaisen positiivinen. ITB:n koko halliala on loppuunmyyty, mikä puhuu omaa kieltään esimerkiksi alkuvuoden IT-alan suurten messujen näytteilleasettajakatoon verrattuna.

Saksan valtion matkailutoimiston DZT:n tutkimuksen mukaan ainoastaan kuusi prosenttia Eurooppalaisista ilmoittaa, että ei aio taloudellisen tilanteen vuoksi enää matkustaa ulkomaille. Sen sijaan 59 % ei näe laman vaikuttavan millään tapaa matkustuskäyttäytymiseensä. Tutkimus tehtiin tammikuussa 14 Euroopan maassa. Optimistisimmin tulevaisuuden näkevät tällä hetkellä tanskalaiset, joista 81 % ei aio muuttaa matkailutottumuksiaan. Suomi sijoittuu tilaston keskipaikkeille 67 prosentilla. Negatiivisimmat odotukset ovat espanjalaisilla, joista vain 36 % aikoo matkustella entiseen tapaan.

Kuluttajakäyttäytyminen tulee kuitenkin muuttumaan kohteiden, matkan pituuden ja toivotun budjetin suhteen.

– Lähemmäs, lyhemmin ja edullisemmin, kuvaa ajan trendejä DZT:n hallituksen puheenjohtaja Petra Hedorfer. Matkailu kuuluu nykyihmisen elämäntapaan, eikä sitä haluta unohtaa tai karsia kokonaan pois. Sen on vain tapahduttava taloudellisten realiteettien ehdoilla.

Lähialuematkailun lisääntyminen tulee todennäköisesti kääntymään osaltaan myös Suomen eduksi.

– Suomi kuuluu Keski-Euroopasta katsottuna helposti saavutettaviin maihin ja yhteydet meille ovat hyvät. Saksa on toiseksi suurin markkina-alueemme heti Venäjän jälkeen. Vaikeat ajat nostavat kävijämääriä entisestään, kun saksalaiset päättävät matkustaa kaukokohteiden sijaan Euroopan sisällä, ennustaa Kenneth Forssell Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistosta.

– Panostamme Helsingin kohdemarkkinoinnissa uuteen www.visithelsinki.fi -sivustoon, jota on vastikään uudistettu sekä ulkoasun että sisällön osalta. Vaikeat ajat tuovat mukanaan myös hintakilpailun. Keskieurooppalaiset ovat hintatietoisia, joten Suomen osalta on tärkeää viestiä, että ei meillä kaikki ole kallista.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

ITB 2009 Berliinissä 11.–15.3.2009

www.itb-berlin.com

Teksti: Riikka Krenn