Hyviä uutisia pohjoiseen – Lapista entistä paremmat lentoyhteydet Eurooppaan
Lisää lentovuoroja Saksaan
Saksalainen lentoyhtiö Lufthansa on ilmoittanut kaksinkertaistavansa vuorojensa määrän Saksan Münchenistä Kittilään.
Lufthansa aloitti viikoittaiset lennot Münchenin ja Kittilän välillä viime joulukuussa. Ensi talvikaudella Lufthansa operoi myös toisen viikoittaisen lentovuoron. Lennot alkavat joulukuussa 2016 ja jatkuvat maaliskuulle 2017 asti.
– Lentovuorojen lisäys kertoo siitä, että Lapin matkailutuotteet ovat toimineet ja sana on kiirinyt eteenpäin, sanoo johtaja Joni Sundelin Finaviasta.
Lufthansan lisäksi uusista Kittilän-lennoista kertoi vastikään brittiläinen Monarch, joka aloittaa ensi talvena reitit Manchesterista ja Lontoosta. Reittiavauksista ilmoitti myös Germania, joka aloittaa lennot Düsseldorfista Kittilään ja Berliinistä Rovaniemelle.
Ensi talvikaudella Kittilään on yhteensä viisi suoraa reittiä: Helsinki, München, Lontoo, Manchester ja Düsseldorf.
Lisäksi pohjoisesta lähtevillä matkailijalle on laajat yhteydet maailmalle Aasiaan, Afrikkaan ja Amerikkaan myöten, kun lasketaan yhteen Helsingin, Saksan ja Iso-Britannian kenttien jatkolennot.
Lapin markkinointiin panostettu
Reittilentojen lisäksi Lappiin operoidaan talvisesonkeina paljon charter-lentoja useista eri maista.
– Positiivisten reittiuutisten takana on Lapin markkinoinnin sujuva yhteistyö alueen matkailutoimijoiden ja Visit Finlandin kanssa. Meillä on pohjoisessa upea luonto ja sen ympärille rakennetut ainutlaatuiset matkailutuotteet. Lisäksi Finavian lentoasemilla lentoyhtiöiden operointikustannukset ovat edullisemmat kuin monissa muissa talvikohteissa, luettelee Sundelin.
Finavia on panostanut Lapin matkailuun voimakkaasti investoimalla alueen lentoasemiin yhteensä 35 miljoonaa euroa vuosina 2014–2016. Lisäksi Lapin markkinointiin on panostettu yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
– Nyt meidän on vain huolehdittava siitä, että turistit viihtyvät ja jakavat positiivisia matkakertomuksia eteenpäin. Matkailutuotteidemme on oltava priimakunnossa, jotta menestys voi jatkua. Kilpailu matkakohteiden välillä on todella kovaa, sanoo Sundelin.
Lähde ja kuva: Finavia