Helsinki-Vantaa kohentaa huonon sään toimintavalmiuttaan
Kehitystyöt myös lentoyhtiöiden toive
Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintavalmius huonoissa keliolosuhteissa paranee. Finavia myös päivittää yhden kiitotien aikaisempaa parempaan tarkkuuslähestymisjärjestelmäluokkaan.
– Helsinki-Vantaa on kehittynyt keskeiseksi solmukohdaksi Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä. Siksi kentän toimivuus kaikissa oloissa on ensiarvoisen tärkeää, jotta Suomi voi säilyttää asemansa lentoliikenteen kilpailussa, toteaa Finavian lennonvarmistuksen johtaja Raine Luojus.
Lentoasemalla on vuosittain noin 15 tuntia tilanteita, joissa lasku ei onnistu Helsinki-Vantaan parhaan kiitoteiden tarkkuuslähestymisluokan mukaan. Kun tällainen tilanne sattuu ruuhka-aikaan, lentokone joutuu odottamaan parempaa keliä tai laskeutumaan varakentälle. Parannusten jälkeen näitä tilanteita ei pitäisi enää sattua.
Päivitetty tarkkuuslähestymisluokka auttaa laskeutumisissa
Nykyisin lentokentällä on käytössä tarkkuuslähestysmisjärjestelmäluokka CAT II, mutta uudistusten myötä yksi Helsinki-Vantaan kiitotie päivitetään luokkaan CAT III, joka on tarkoitettu operointiin alle 30 metrin ratkaisukorkeuksilla. Jos lentokoneen ohjaaja ei siihen mennessä saa näkyviin lentokentän valoja, tekee se ylösvedon.
Päivitys on ollut myös Helsinki-Vantaan lentoasemaa käyttävien lentoyhtiöiden toive. Tilastojen mukaan Helsinki-Vantaalla ei päivitysten jälkeen pitäisi olla enää niin huonoa näkyvyystilannetta, ettei kentälle pääse laskeutumaan sen vuoksi.
Finavian tavoitteena on saada uusi toimintatapa käyttöön vuoden 2015 alkupuolella.
Lähde ja kuva: Finavia