Lentokonejumppa

Tämä vaara vaanii pitkällä lennolla – helpot vinkit veritulpan välttämiseksi

Veritulppa voi haitata kaikenikäisiä ja on todellinen riski erityisesti pitkillä lentomatkoilla. Lue vinkit veritulpan ehkäisyyn!

Matkustaminen nostaa veritulpan riskiä

Veritulppa tarkoittaa nimensä mukaisesti verisuoneen muodostunutta verihyytymää. Se on kohtalaisen yleinen vaiva, joka syntyy lähes aina jalkoihin. Staattinen istumatyö tai pitkä lentomatka edesauttavat veritulpan muodostumista.

Matkustaminen nostaa veritulpan muodostumisen riskin noin kolminkertaiseksi. Jokainen kahden tunnin mittainen matkustusjakso nostaa veritulpan riskiä 18 prosenttia, lentomatkustaminen taas jopa 26 prosenttia aina kahta tuntia kohden. Veritulpan riski kannattaakin huomioida matkustaessa.

Veritulpan oireita ovat turvonneet pohkeet, kävellessä pohkeessa tuntuva kipu sekä jalkojen leposärky ja arkuus. Yleensä oireita esiintyy vain yksi, mutta veritulppa voi olla myös oireeton. Pahimmillaan laskimoveritulppa kehittyy keuhkoveritulpaksi, joka vaikeuttaa hengittämistä.

Matkailijoiden lisäksi veritulpan riski on tavallista suurempi raskaana olevilla, ehkäisypillereitä syövillä tai tupakoivilla naisilla sekä ylipainoisilla.

Muista nämä matkan aikana

  • Jaloittele 1–2 tunnin välein vähintään muutama minuutti kerrallaan
  • Juo riittävästi nestettä, vähintään lasillinen vettä 1–2 tunnin välein
  • Vältä alkoholin ja unilääkkeiden käyttöä
  • Käytä lentosukkia
Lentokonejumppa
Lentokonejumppa onnistuu myös paikoillaan istuen.

Mitkä ihmeen lentosukat?

Lentosukat ovat lääkinnällisiä hoitosukkia, joiden avulla voi ehkäistä tukoksen muodostumista. Ne näyttävät aivan tavallisilta naisten tai miesten polvisukilta. Sukkien teho perustuu kankaan kudoksen puristusvoimaan, joka on tehokkaimmillaan nilkan kohdalla ja kevenee polvea kohden.

Puristavat lentosukat tehostavat jalkojen verenkiertoa, minkä lisäksi ne myös vähentävät väsymyksen tunnetta ja turvotusta jaloissa. Lentosukat eivät kuitenkaan korvaa jalkojen liikuttelua, mistä syystä lentokonejumppaa ei kannata unohtaa, vaikka jalassa olisivatkin lentosukat.

Helppo jalkajumppa lennolle

Veritulpan muodostumista voi ehkäistä helpolla ja lyhyellä lentokonejumpalla. Jalkojen pyörittely ja pieni jumppa tai vaihtoehtoisesti kävely lentokoneessa tunnin tai parin tunnin välein ehkäisee veritulpan muodostumista. Jaloittelun ei tarvitse kestää montaa minuuttia, sillä esimerkiksi jo vessareissu saa alaraajat liikkeelle.

Katso helpot lentokonejumppaliikkeet ja ehkäise veritulppa!

1. Nilkkojen pyöritys

  • Nosta jalkaterät lattiasta
  • Pyörittele nilkkoja molempiin suuntiin muutaman kerran
  • Vaihda suuntaa noin kymmenen sekunnin välein

2. Pumppaus jaloilla

  • Pidä molemmat jalat lattiassa
  • Nosta kantapäät ilmaan pitäen samalla päkiät lattiassa, pidä venytys muutaman sekunnin ajan
  • Laske kantapäät lattialle ja nosta päkiät ilmaan, pidä venytys muutaman sekunnin ajan
  • Vaihtele liikkeitä muutaman kerran

3. Polvien pumppaus

  • Suorista toinen jalka edessä olevan penkin alle, suorista myös nilkat ja pidä venytys muutaman sekunnin ajan
  • Nosta polvi mahdollisimman lähelle rintaa, yritä pitää selkä suorana ja pidä venytys muutaman sekunnin ajan
  • Toista samat liikkeet toisella jalalla
  • Toista liikkeet muutamaan kertaan molemmilla jaloilla

4. Jalkojen suoristus

  • Jännitä jalat suoraksi, pidä nilkat jännitettynä varpaat ylöspäin
  • Rentouta jalat
  • Toista muutamia kertoja

>> Lue myös: Vältä veritulppa – katso helpot jumppavinkit lentomatkalle

Teksti ja kuvat: Inka Khanji

Löydä halvat lennot Rantapallon lentohaun avulla >>

Päivitetty: 14.12.2016

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (23 votes, average: 3,87 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

7 kommenttia

Lennolla kehoitetaan seisoskelemaan ja kävelemään n. tunnin välein. Se ei vaan ole niin yksinkertaista, sillä henkilökunta kärryineen on lähes jatkuvasti tulossa ja menossa ja näyttvät kyllä närkästyksensä käytävän tukkijoille.

On ollut pari kertaa tulppa lennolla. Pääsin eroon ko vaivasta syömällä aina ennen lentoa disperiinin. Pahinta oli kun oli vielä jatkolento tulpan kanssa edessä. Sama lääke auttoi siinäkin mutta onhan siinä iso riski. Liikuntakin auttaa mutta aina sieltä ikkunan vierestä ei nukkuvien yli viitsi lähteä.

Ei kummempaa tarvitsisi avuksi kuin istuimen etuosasta säärien tueksi nousevan levyn. Näitä oli ainakin joskus Finnairin businessluokassa. Kaltevuus jalkatilan mukaan, vähäinenkin kaltevuus auttaisi.

Jumppamahdollisuus pitää lennolla olla, ja väljempi matkustustila. Se mikä on terveydelle vaarallista pitäisi tänä päivänä osata kieltää, se on sivistystä ja normaalia käytöstä ihmistä kohtaan.

Nykyisessä äärikapitalistisessa yhteiskunnassa toisen riistäminen on valitettavasti normaalia käytöstä, niin karua kuin se onkin.

Business- tai ensimmäisessä luokassa on tuo “jumppamahdollisuus” ja “väljempi matkustustila” jos haluaa kalliimman lipun hinnan maksaa. Tursitiluokassa taas meidän rahaa säästävien kannattaa varata käytäväpaikka ja pitää vaivautua nousta penkiltä käytävään pyörittelemään kinttuja ja kävelemään koneen päästä päähän jumppaillen siinä samassa. Ja viedä vesipullo ja ehkä suolatabletteja mukana. Ei tämä sen kummenpaa ole ja näin monet tekevät.

Eivätkä kommunistivaltioiden koneet ole sen kummempia kuin “äärikapitalistien” mitä sitten näillä muinaisilla hokemilla tarkoitetaankin.

Hienoja jumppaohjeita, mutta ainakaan siinä BA:n koneessa, jossa matkustin Sydney-kaupunkiin, ei ollut tilaa edes nilkkaa pyörittää. Kyllä lentoyhtiöt pitäisi saada johonkin vastuuseen surkeista matkustusolosuhteista. Tahkoavat rahaa ihmisten terveyden kustannuksella.