Upea Islanti

Sain mahdollisuuden lähteä Islantiin, kun äitini pyysi mukaansa työmatkalleen. Päätin samantien että lähden mukaan, koska olin juuri haaveillut Islannissa valokuvaamisesta. Pidin tätä matkaa ns. kuvausreissuna, koska aiemmin kuvaus on ollut vain harrastus joka oli hieman unohtunut, mutta nyt viime aikoina olen innostunut uudelleen ja halu kehittyä on tosi kova. Reissun pituus oli ainoastaan kaksi yötä, joten aloitin heti suunnittelemaan matkaa ja mahdollisia kuvauskohteita. Onneksi olin aiemmin jo perehtynyt hieman Islantiin niin tiesin, että autonvuokraus on melkeinpä pakollista jos haluaa omatoimisesti kierrellä eri paikoissa. Vuokrasimme auton Europcar:lta ja varasimme liput Blue Lagooniin etukäteen.

Lentomme lähti tiistaina klo:16 Helsingistä ja lensimme Finnairilla Business-luokassa. Se business ei ole mitenkään erityinen noilla pienemmillä koneilla eli ihan normaalit penkit ja yksi tyhjä penkki välissä.  Lento kesti 3,5h ja kun saavuttiin Keflavikin lentokentälle alkoi olla jo pimeää. Saimme automme Europcar:lta todella helposti ja nopeasti. Automme oli Volkswagenin jokin pikkukirppu.

Ruoka- ja juomapuoli oli tottakai hyvä, shamppanjat ja kaikki!

Hotellimme sijaitsi Keflavikissä alle 10 minuutin ajomatkan päästä lentokentästä. Hotelli oli todella vanhanaikainen, mutta hieno ja tyylikäs. Parkkipaikka oli ilmainen ja oli riittävästi paikkoja.  Ekana iltana emme lähteneet autolla minnekkään, koska oli jo pimeää joten kävimme vain lähikaupassa ja syömässä.  Kävellessämme kaupalle päin tajusimme kuinka älyttömän kova tuuli siellä oli (Säätiedotuksen mukaan puuskat olivat n.75km/h). Vesitihku tuntui tuulen takia rakeilta ja ilma tuntui varmaan 10 astetta kylmemmältä kuin oli. Kauppaan päästyämme piti miettii tarkkaa mitä ostaa, koska siellä oli älyttömän kallista. Ostimme muutaman banaanin, rahkaa, täytetyt patongit evääksi seuraavaksi päiväksi ja illaksi jotain pientä naposteltavaa. Nämä kahden hengen ostokset maksoi yhteensä noin 25€. Kaupan jälkeen menimme syömään KFC, koska pienestä Keflavikistä ei löytynyt enään illalla oikeen mitään auki olevia ruokapaikkoja. Kanahampurilaisateriat maksoivat kevyet 12,5€/kpl.

Toisena päivänä heräsimme todella aikasin älyttömän tuulisen yön jälkeen. Aamupala oli todella hyvä, menee helposti top-10 parhaimpiin hotelliaamiaisiin. Minä lähdin ajamaan kohti itärannikkoa ja äitini jäi hotellille valmistautumaan koulutuspäivää varten. Minulla oli noin yhdeksän tuntia aikaa olla takaisin hotellilla, koska Blue Lagoon oli varattu samalle päivälle kello kuudeksi. Pääkohteita päivän reitille minulla oli kolme: Sólheimsandur, Dyrhólaeyu ja Reynisfjara Black Sand Beach. Olin merkannut myös varmuuden vuoksi karttaan kaikki mahdolliset vesiputoukset ja muut nähtävyydet pitkin itärannikkoa jos jää vielä aikaa pysähtyä joissakin niistä.

Ensimmäiseen kohteeseen matkaa oli 200km eli paikallisilla rajoituksilla noin 2,5h ajoa. Matkan varrella sain ihastella Islannin upeita maisemia, aivan kuin olisin ollut toisella planeetalla. Alkuun  ympärillä näkyi vain musta-vihreää ”laavakivi-tasankoa”, mutta sitten alkoi näkymään myös upeita vuoria ja vesiputouksia. Saavuin Solheimsandurin rannan parkkipaikalle, josta oli 4km pitkä musta tie kohti rantaa ja rannan vieressä olevaa DC-3 lentokoneen hylkyä. Kävely oli melko rankka tuulen ja painavan reppuni takia, mutta perille päästyäni kävely oli todellakin sen arvoista. Lentokoneen hylky näytti todella hienolta ympärillään mustaa hiekkaa silmänkantamattomiin asti. Minulla oli järkkäri, puhelin, gopro ja kuvauskopteri mukana. Kuvasin hylyllä kaikilla paitsi dronella kovan tuulen takia. Takaisin parkkikselle käveltäessä minua harmitti niin paljon etten päässyt kuvaamaan dronellani. Sitten huomasin melko tasaisen ja suojaisen kohdan missä voisin yrittää lentää, kokosin kopterin ja lähdin lentämään. Se oli todella vaikeaa ja kopteri meinasi karata kerran todella pahasti, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Sain otettua muutaman hyvän kuvan ja pääsin jatkaa hyvin mielin matkaa kohti seuraavaa kohdetta.

Jatkoin matkaa n. 20km itä-rannikkoa kohti eteläkärkeä. Seuraavaksi saavuin Dyrhólaeyn niemimaalle, siellä on todella suuri kivikaari jonka läpi puskee isoja aaltoja mereltä. Niemimaalta on myös todella hyvät näkymät molempiin suuntiin jatkuvalle mustille rannoille. Minulla alko tekee jo tiukkaa ajan kanssa, joten kuvasin siellä melko nopeasti puhelimella ja goprolla, koska muissa ei ollut enään akkua.

Matka jatkui taas 20km eteenpäin Reynisfjaran mustalle rannalle. Musta ranta oli todella uskomattoman näköinen ja aallot olivat älyttömän korkeita. Korkeista aalloista varoitetaan paljon mukaansa vievistä aalloista, viimeksi tammikuussa aalto on vienyt turistin lopullisesti mukaansa. Rannalta löytyy myös todella hieno basalttikivien muodostama onkalo. Rannan vieressä on kahvila, jossa pääsee käymään vessassa pientä maksua vastaan. Kannattaa ottaa huomioon että vessoja on todella vähän kohteiden välillä.

Ehdin ilman ylimääräisiä pysähdyksiä  juuri ja juuri takaisin hotellille ennen kuin lähdimme Blue Lagoonille. Kuumien lähteiden lähestyessä ilmastoinnin läpi alkoi puskemaan kananmunan hajua koko ajan voimistuen. Kun tulimme lähteille olimme jo tottuneet hajuun ja kyllä sitä hajua tuli myös aina vesihanoistakin lämmintä vettä valuttaessa. Kananmunan haju johtuu geotermisillä alueilla purkautuvasta vetysulfidikaasuista. Blue Lagoon olisi ollut miellyttävämpi kokemus jos ei olisi ollut pimeää ja tihkunut vettä kovan tuulen lisäksi, mutta turkoosi vesi oli todella lämmintä ja alue näytti hienolta.

Blue Lagoonin lisäksi Islannista löytyy paljon muitakin kuumia lähteitä, paljon halvempia ja ilmaisiakin. Jos sinulla on enemmän kuin pari päivää aikaa Islannissa niin kannattaa katsoa myös muita kuumia lähteitä.

Lähteiltä menimme takaisin Keflavikiin ja siellä menimme syömään hotellilta lähimpään pikkuravintolaan nimeltä Olsen Olsen. Ravintolassa tilasimme lammasliha täytteiset Hoagiet (ilmeisesti submarine sandwich). Ne olivat hyviä ja riittävän kokoisia, hintakaan ei ollut mikään älyttömän paha Islannin hintatasolla (1250 kruunua eli n. 10€).

Kolmantena päivänä meillä oli noin puoli päivää aikaa ennne kentälle menoa joten päätimme kiertää Golden Circlen. Kultaiseen Kierrokseen kuuluu kolme kohdettä: Þingvellir National Park, Haukadalur-Geysir ja Gullfoss-vesiputous. Meillä ei ollut kovin paljoa aikaa pysähtyä kohteissa joten kävimme vain ne nopeasti läpi. Þingvellirin luonnonpuistossa ei ole sinäällään mitään erikoista nähtävää eli jos on kiire niin sen voi melkeenpä jättää  välistä kokonaan taikka sitten pysähtyä pikaisesti räpsäsemään kuvia järvestä ja sitten voikin jatkaa matkaa. Islannissa ajaessa maisemat ovat niin upeat, että kannattaa ihmeessä matkan varrella pysähdellä katselemaan vuoria, hevosia, vesiputoksia ja lukuisia muita upeita asioita.

Golden Circle kierroksella luonnonpuistolta on noin tunnin ajomatka Haukadaluriin. Geysirille päästyämme piti melkein juosta, että ehdimme nähdä purkauksen. Tosiaan jos ei ole kiire niin ei tarvitse juosta, koska purkauksia tulee noin. 5-10min välein. Me jäimme katsomaan kaksi purkausta ja se oli todella mahtava kokemus.

Seuraavaksi jatkoimme matkaa Gullfoss-putoukselle, sinne ajomatkaa oli vain 10min. Parkkipaikalla kokosin kuvauskopterini ja lähdin lentämään, mutta lento jäi lyhyeksi koska alueella ei sittenkään saanut lentää. Kopteri jäi autoon ja menin katsomaan putouksia, ne olivat paljon isommat kuin osasin kuvitella!

Putouksilta ajoimme sitten reilut 2h suoraan kentälle ja saimme palautettua auton ajoissa. Ehdimme juuri sopivasti lähtöselvitykseen ja käynnissä olevaan boardaukseen. (ehkä vähän tiukille meni). Hyvä uutinen mattimyöhäsille on se, että Keflavikin kenttä on aika pieni. Paluulento oli todella hyvä, koska olimme ainoat busineksessä ja näimme revontulia Norjan yläpuolella.

Islanti oli todella upea kohde ja ehdin nähdä todella paljon ottaen huomioon, että perilläoloaikaa oli vain 2,5 päivää. Ajokilometrejä kertyi kiitettävät ~1000. Kaikille jotka aikoo Islantiin lähteä sanon, että kannattaa varata reilusti aikaa nähtävyyksille ja myöskin ajamiselle. Olisin halunnut käydä vaikka missä, mutta ei riittänyt aika millään. Se vaatisi yli viikon reissun jos kävisin kaikissa haluamissani kohteissa. Reykjavik olisi ollut myös kiva nähdä edes nopeasti, mutta ajoimme sentään kaupungin ohi ja näimme päänähtävyyden eli korkean kirkon. Sain reissulta ihan kiitettävän paljon hyviä kuvia (enemmän kuvia löytyy instagramista).

Tässä oli ensimmäinen postaukseni. Olisi kiva jos voisit kertoa mitä pidit ja jos on jotain mitä voin ottaa huomioon tulevissa postauksissani.