Matka parempaan oloon – Next Destination Health

Tämän vuoden alussa aloitin matkan parempaan oloon.

Elämänmuutos on ollut mielessäni jo vuosia, mutta syystä tai toisesta en ole löytänyt siihen lopulta voimia. Toisinaan olen yrittänyt, mutta hetken kuluttua olen lannistunut, kun en ole huomannut mitään muutosta jaksamisessani, enkä sen paremmin kropassanikaan. Vuosi toisensa jälkeen olen etääntynyt niistä ajoista, jolloin liikunta oli luonnollinen osa elämääni. Terve en tosin voi sanoa olleeni silloinkaan, sillä ala-asteen toisella luokalla alkaneet fyysiset kivut ja unettomuus vaivasivat läpi kouluvuosien. Aktiivinen urheilu ei siis auttanut minua nukkumaan paremmin. Myös ruokailutottumuksissa olisi ollut jo tuolloin toivomisen varaa. En kuitenkaan halua edes ajatella, miten huonossa kunnossa nykyään olisin, ellei taustallani olisi lapsuus/nuoruusvuosilta lähes jokapäiväistä urheilua.

Nyt kun aktiivinen elämäntapani on historiaa, on huono olo vain pahentunut vuosi toisensa jälkeen. Tuntuu, että pahoinvoinnista on tullut kierre, jonka alkuperäinen aiheuttaja on itsellenikin epäselvä. Ymmärrän kirkkaasti ainoastaan sen, että haluan tehdä elämänmuutoksen eikä se tapahdu itsellään –  enää ei ole siis vaihtoehtona jatkaa elämää entiseen malliin.

Niin kivut, uupumus kuin erityisherkkyyskin vaativat arjen tasolla valintoja. Minun on pakko tehdä ratkaisuja, jotka toisinaan rajoittavat sosiaalista elämääni valtavasti, mutta pidemmällä tähtäimellä auttavat voimaan paljon paremmin. Palaan tähän tulevissa postauksissa enemmän. Vaikka on mielestäni hyvä elää hetkessä, se ei tarkoita, että joka hetkessä on oltava tunteiden vietävissä. Tunteet kun helposti valehtelevat ja vaihtuvat monta kertaa päivän aikana. Toisinaan on hyvä osata sanoa ei illanvietoille tai mielenkiintoisille tapaamisille, kun kroppa kertoo, että nyt tarvitaan mieluiten lepoa.

Tämä maailma on käsittämättömän hektinen ja repii jokaisesta ihmisestä niin paljon irti kuin sille vain suostuu antamaan. Siksi omien rajojen tunnistaminen on todella tärkeää ja yritän opetella sitä parhaani mukaan.

Tämä maailma on käsittämättömän hektinen ja repii jokaisesta ihmisestä niin paljon irti kuin sille vain suostuu antamaan

Nyt kun matkaa kohti parempaa oloa on takana lähes kuukausi, niin päällimmäisenä mielessä on sen ymmärtäminen, että olen laiminlyönyt itseäni ja terveyttäni todella pahasti jo pitkään. Olen ollut lamaantunut niistä terveysongelmista, joihin en ole voinut vaikuttaa ja samalla ollut tekemättä mitään niillekään asioille, joihin olisin voinut vaikuttaa. Nyt on suunnattava katse tulevaan ja tehtävä kaikki se, mitä voin.

Nyt kun olen ollut ilman valkoista sokeria kuukauden, olen havahtunut siihen, miten addiktoivasta aineesta on kyse. Sokeria on tullut syötyä päivittäin valtavat määrät ilman, että olen oikeastaan tajunnut sitä. Tammikuun jälkeen en aio pitää enää nollatoleranssia sokerista, mutta en varmasti enää koskaan palaa entisiin tottumuksiini, sen verran paljon ahdistaa ajatuskin. Aion esimerkiksi pääsääntöisesti vaihtaa maitosuklaan raakasuklaaseen ja muutenkin miettiä, minkä verran ylipäätään on tarpeellista syödä herkkuja. Helposti sitä ajattelee, että ”ansaitsee” syödä jotain epäterveellistä. Mieluummin kuitenkin haluaisin ajatella, että ansaitsen voida hyvin.

Painoni ei ole vielä valtavasti pudonnut, mutta laskusuuntaan se on kuitenkin lähtenyt. Siitä on hyvä fiilis, sillä painoni ei ole koskaan aiemmin aikuisiällä tippunut, vaikka olen välillä yrittänyt tehdä töitä sen eteen. Vaikka en koe olevani laihdutuskuurilla, niin haluaisin takaisin sen tunteen, että koen oloni omaksi itsekseni kropassani. Minua ei haittaa, vaikka tämä prosessi ottaisi aikaa, kunhan suunta pysyy oikeana.

Instagram Next Destination Health

Sokerin minimoimisen lisäksi tammikuussa haastoin itseni olemaan ilman alkoholia sekä punaista lihaa. Alkoholin kanssa olen pysynyt nollalinjalla helposti, mutta lihaa olen sortunut syömään muutaman kerran. Aion jatkossa muuttaa tottumuksiani yhä enemmän kohti kasvispainotteista ruokavaliota. En aio olla ehdoton kasvisruokavalion suhteen, mutta lihaa minun ei missään nimessä tarvitse syödä usein.

Helmikuun haasteenani on lisätä veden juontia, tehdä päivittäin lyhyt lihaskuntotreeni sekä minimoida maitotuotteiden käyttö. Onneksi Kaslink on juuri lanseerannut uusia kauratuotteita ja muutenkin kaupoissa ja ravintoloissa nykyään on huomattavasti paremmat valikoimat maidottomia tuotteita kuin aiemmin.

Helmikuun alussa lähden myös pariksi päiväksi rentoutumaan Pärnun kylpylään. Takana on melko stressaavia kuukausia, joten pieni irtiotto tekee varmasti hyvää. Tästä reissusta tulen kirjoittamaan parin viikon sisällä myös blogiini. On tärkeää ottaa aikaa rauhoittumiselle, vaikka elämä olisi kiireistä ja meneillään olisi mielenkiintoisia projekteja. Kukaan ei jaksa loputtomiin ilman taukoja.

Tällä hetkellä summaisin tilanteeni niin, että kuukauden takaisesta tilanteesta on tapahtunut edistystä, mutta edessä on vielä pitkä matka.

 

Instagram Next Destination health

Postauksen kuvakaappaukset on otettu uudelta Instagram-tililtäni, jonka perustin viime viikolla tukemaan hyvinvointiprojektiani. Jos kiinnostaa seurata erilaista matkaani, voi laittaa seurantaan @nextdestinationhealth.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Poize5 sunnuntai, tammikuu 28, 2018 at 22:04

    Hyvä! Mä symppaan ja tsemppaan sua. Sä nouset kyllä ja onnistut! Tuli mieleen, että onko sulla tarkistettu kilpirauhasen toiminta? Itse olen kamppaillut sekä liika- että vajaatoiminnan kanssa ja nykyisin kilpparini on radiojodilla tiltattu ja tuloksena on pysyvä vajaatoiminta, johon siis lääkitys loppuiäksi. Nuo sun oireet kuulostavat samantapaisilta kuin vajarilla. Melko usein vajakki saakin diagnoosikseen jonkinasteisen masennuksen.
    Taistele ja hoida otteeseen. Nuo sun valinnat ovat varmasti hyviä ja terveitä!

    • Reply Reason for Season maanantai, tammikuu 29, 2018 at 11:09

      Kiitos <3! Olen miettinyt usein sitä kilpirauhasen vajaatoimintaa ja viimeksi muutama kk sitten käynyt verikokeissa, mutta koskaan ei ole löytynyt mitään poikkeavaa. Sinänsä vähän hämmentävää, kun välillä on tuntunut, että kaikki arvot eivät voi olla kunnossa. Nyt täytyy vaan sitten keskittyä siihen kaikkeen, mihin itse voin vaikuttaa. Pakko uskoa, että vielä koittaa parempia aikoja.

    Leave a Reply