Hyppää sisältöön

Yllätytkö? Lentokoneen peräpenkeillä saat lentoemänniltä VIP-kohtelua – näin se toimii

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 08.11.2017
Jos istut lentokoneen viimeisillä riveillä, saatat tietämättäsi olla etuoikeutetussa asemassa.

VIP-palvelua lentokoneen peräpenkeillä

Lentokoneen takaosalla ei ole paras mahdollinen maine. Mikäli koneesta poistutaan vain etuovesta, olet todennäköisesti viimeinen henkilö, joka pääsee ulos. Luultavasti päädyt myös istumaan wc:n vieressä, joka aiheuttaa jatkuvaa ohikulkuliikennettä ja mahdollisia hajuhaittoja.

Lisäksi joudut taittamaan matkaa ahdasta käytävää pitkin aina koneen perälle saakka. Toisin sanoen: valitseeko kukaan ikinä tarkoituksella lentokoneen viimeistä istuinriviä? Ehkä kannattaisi, vinkkaavat lentoemännät.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Peräpenkkien matkustajilla on yllättävä etu muihin matkustajiin verrattuna. Lentoemäntien mukaan viimeisillä riveillä istuessasi saatat saada jopa todellista VIP-kohtelua – sitä ei nimittäin ole todistamassa kukaan muu kuin vierustoverisi.

Lentokoneessa pätee hyvin samanlainen logiikka kuin lasten hiekkalaatikollakin. Jos yhdelle antaa jotain, haluavat kaikki muutkin takuuvarmasti saman edun. Näin ollen on hyvin epätodennäköistä, että matkustamohenkilökunta tarjoaisi ylimääräisiä herkkuja tai juomia koneen etuosan matkustajille.

Toiveesi toteutuvat koneen takaosassa

Jos matkustamohenkilökunta haluaa ilahduttaa vain muutamaa matkustajaa jollain ylimääräisellä edulla, suuntaavat he suosiolla lentokoneen takaosaan. Siellä matkailijoiden VIP-edut jäävät kätevästi henkilökunnan ja matkustajien väliseksi salaisuudeksi.

Oyster.com-verkkosivustolle kirjoittamassaan blogikirjoituksessa lentoemäntä Annie Kingston paljastaa, että lentokoneesta saattavat helposti loppua esimerkiksi tyynyt, korvatulpat ja hammasharjat.

– Yritämme usein välttää matkustajien kutsuja lentokoneen etuosasta. Mitä ikinä he pyytävätkin, haluavat muut ympärillä todennäköisesti saman asian. Konen takaosassa istuville matkustajille on huomattavasti helpompaa sujauttaa se ylimääräinen miniviinipullo, sanoo Kingston.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Myös FlyerTalk-sivustolle kirjoittava lentoemäntä Amanda Pleva on samoilla linjoilla. Plevan mukaan on selvää, että takaosan matkustajat saavat lähes vahingossa parempaa palvelua.

– Meillä on yleensä enemmän aikaa palvella takaosan matkustajia, sillä olemme saattaneet tarjoilun loppuun. Olen myös huomannut, että viimeisillä penkkiriveillä istuvat matkustajat ovat yleensä rennompia. Se ei ole sattumaa, sanoo Pleva.

>> Lue myös: Tällä helpolla ja ilmaisella keinolla voitat lentoemännät puolellesi

Lähde: The Sun
Kuva: Inka Khanji

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lentokoneen jättöpyörre

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja