Istockphoto
Voiko lentokoneen ikkuna hajota ilmassa?

Voiko lentokoneen ikkuna mennä rikki? Tämä kylmäävä kysymys saattaa tulla mieleen lennolla

Lentopelkoisen ei kannata hermoilla koneen ikkunoiden turvallisuuden puolesta.

Lentokoneen ikkunat on suunniteltu kestämään

Varsinkin pitkillä lennoilla lentokoneen ikkunaa saattaa tulla tuijotelleeksi tuntikaupalla. Olet ehkä joskus ihmetellyt, miksi ikkunoissa on pieniä reikiä tai miksi ikkunoiden kulmat ovat aina pyöristetyt.

Kysymyksistä pelottavin on tietenkin tämä: voiko lentokoneen ikkuna rikkoutua ilmassa?

Aihe on noussut esiin amerikkalaisyhtiö Southwestin huhtikuisen onnettomuuden jälkeen. Poikkeuksellinen tapaus alkoi räjähtäneen moottorin rikkoessa yhden koneen ikkunoista. Lento sai kammottavan käänteen, kun paine imaisi yhden matkustajista osittain ikkunan ulkopuolelle. Matkustaja kuoli saamiinsa vammoihin.

Aivan kuin tilanne ei olisi lentoyhtiölle jo valmiiksi tarpeeksi kuumottava, joutui toinen Southwestin kone tekemään hätälaskun ikkunaan ilmestyneen halkeaman takia vain pari viikkoa myöhemmin. Pitäisikö lentokoneen ikkunoista olla huolissaan?

Lyhyt vastaus on ei. Lentokoneen ikkunat on suunniteltu äärimmäisen kestäviksi ja lähes mahdottomiksi rikkoutua. Tarvitaan jotain todella voimakasta – kuten ikkunaan osuva pala koneen moottoria – ikkunan hajoamiseksi.

Lentokoneen ikkunat koostuvat tyypillisesti kahdesta vahvasta pleksilasiruudusta, joiden välissä on ilmarako. Ulommainen ikkuna on koneen pääikkuna, joka riittäisi sellaisenaankin. Sisempi ikkuna on tarkoitettu varaikkunaksi siltä varalta, että pääikkuna hajoaisi.

Matkailusivusto Skift haastatteli ilmailualan konsulttiyhtiö Teal Groupin varajohtaja Richard Aboulafiaa, jonka mukaan Southwestin onnettomuuden kaltaisia tapauksia ei satu tilastojen valossa juuri koskaan.

Aboulafia muistuttaa, että onnettomuuden syyllä ei ollut tekemistä koneen ikkunoiden kanssa. Harvinainen moottorivika vain sattui tekemään traagista tuhoa juuri ikkunaan.

Ilmailualan konsultti Robert Mann kertoo Skiftille, ettei lentokoneen normaali kuluminen vaikuta ikkunan turvallisuuteen. Jos ikkunaan tulee viiltoja, se on suunniteltu kestämään hajoamatta.

Lisäksi lentokoneen ikkunoita tarkistetaan säännöllisesti rutiininomaisten turvatarkastusten yhteydessä.

Lentopelkoisen kannattaa hermoillessaan turvautua tiukkaan faktaan. Lentokone on suunniteltu siten, että onnettomuuksien mahdollisuus on minimaalinen. Esimerkiksi lentokoneen ovi ei voi aueta kesken lennon, ja tuulessa taipuvat siivetkin kestävät lähes kaiken.

Lähde: Skift
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 3.5.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia