Tuuli vai turbulenssi? Nämä ovat vaarallisimmat lento-olosuhteet
Nämä ovat neljä vaarallisinta lento-olosuhdetta
Mustat pilvet kerääntyvät, ukkonen jyrisee ja valokaaret välähtelevät horisontissa. Yhtäkkiä kone alkaa täristä ja kokeneenkin matkustajan otsasta pusertuu hikipisara. Kun ajattelemme pahinta mahdollista tilannetta, johon voi tulla ilmassa törmätä, nousee useimmille mieleen myrsky.
Tuntuu lähes itsestäänselvältä, että salamanisku lentokoneeseen olisi vaarallisin mahdollinen sääilmiö taivaalla. Tämä oletus on kuitenkin täysin väärä – itse asiassa pelkkä pimeys riittää nostamaan onnettomuusriskiä merkittävästi enemmän kuin ukkonen.
1. Yö
Yöllä lentämisestä ei tee vaarallista niinkään pimeys vaan se, että lentokonetta ohjaa ihminen. Öiseen aikaan lentäjät ovat väsyneempiä kuin päivisin. Tämän lisäksi yöllä lentäjän on helpompi häikäistyä lentokentän valoista lennon kriittisimmillä hetkillä: laskeuduttaessa ja noustessa.
Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa on todettu, että lentäjien on vaikea arvioida etäisyyksiä häikäistymisen jälkeen, mikä on aiheuttaa vaaratilanteita lähestymisen yhteydessä. Toisaalta taas jos lentokentillä on liian vähän valoja, on todettu, että lentäjät saattavat ajautua ulos kiitoradalta valmistautuessaan lähtöön.
2. Tuuli
Tuuli on mainittu vaikuttavana tekijänä 53 prosentissa säähän liittyvistä onnettomuustapauksista. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu nousun tai laskun aikana. Positiivista kuitenkin on, että tuuleen liittyvät onnettomuudet ovat vähentyneet.
Ei kuitenkaan kannata perua matkaansa heti ensimmäisen tuulenvireen tunnettuaan, sillä lähes kaikki tuuleen liittyvät ongelmat ovat aiheutuneet puuskittaisesta tuulesta, ristituulesta tai myötätuulesta. Pelkästään kova tuuli aiheuttaa harvoin onnettomuuksia.
3. Korkeus
Vaikka korkeus on luonnollisesti olennainen osa lentämistä, voi se myös olla ero mukavan loman ja katastrofin välillä.
Mitä korkeammalle ilmakehässä noustaan, sitä ohuemmaksi ilma käy. Ohuempi ilma taas aiheuttaa sen, että lentokoneen moottoreiden suorituskyky laskee. Tämä ei ole ongelma, jos lentokone liitää kymmenen kilometrin korkeudessa, mutta jos tarkoituksena kiihdyttää nopeasti, on tilanne toinen.
Suuri osa ohuen ilman aiheuttamista lento-onnettomuuksista on aiheutunut nousun aikana, kun kone on yrittänyt lähteä lentokentältä, joka sijaitsee korkealla merenpinnan yläpuolella. Esimerkiksi Bolivian La Pazin lentokentälle, joka sijaitsee yli 4 000 metriä meren pinnan yläpuolella, on jouduttu rakentamaan tavallista pidemmät kiitoradat, jotta koneet kykenevät nousemaan ohuessa ilmassa.
4. Turbulenssi
Turbulenssi johtuu äkillisitä ilman liikkeen muutoksista, jotka saavat lentokoneen heilahtelemaan rajusti. Turbulenssin syntymiseen voi vaikuttaa monet eri tekijät, kuten suihkuvirtaukset ja muutokset ilmanpaineessa.
Salamaniskuun verrattuna turbulenssin aiheuttaa lento-onnettomuuksia lähes 29-kertaisen määrän. Turbulenssin aiheuttamat onnettomuudet ovat kuitenkin harvoin vakavia ja lentokoneelle aiheutuvia vahinkoja suurempi huolenaihe on matkustajien sekä miehistön turvallisuus koneen heittelehtiessä.
Äkilliset liikkeet saavat ihmiset poukkoilemaan matkustamossa ja telomaan itsensä. Jos kuhmut ja mustelmat eivät houkuttele, kannattaakin turvavyö pitää kiinni aina paikallaan istuessa, sillä turbulenssi saattaa yllättää kapteeninkin.
Teksti: Aleksi Mustonen
Kuva: Visit Finland / Vastavalo / Juhana Konttinen