Hyppää sisältöön

Myöhästyivätkö matkatavarasi? Katso, missä tilanteessa saat korvauksia

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 24.01.2017
Matkatavaroiden kadotessa, vahingoittuessa tai myöhästyessä matkustaja voi olla oikeutettu korvauksiin.

Ole tarkka oikeuksistasi

Matkatavaroiden myöhästyminen ei ole harvinaista. Nopeat koneenvaihdot, vaurioituneet matkalaukkulaput sekä inhimilliset virheet aiheuttavat aika ajoin tilanteita, joissa matkustaja saapuu määränpäähän, mutta matkalaukku ei.

Euroopan Unionin säätämät lentomatkustajan oikeudet suojaavat matkustajaa ylimääräisiltä kuluilta tilanteissa joissa laukku myöhästyy, katoaa tai matkatavarat vaurioituvat. Kaikkien EU:n alueella liikennöivien lentoyhtiöiden on noudatettava näitä oikeuksia. Niitä sovelletaan lisäksi kaikkiin EU:n sisäisiin reitti- ja lomalentoihin, jotka lähtevät tai saapuvat Euroopan Unionin alueelle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkustaja on oikeutettu korvauksiin matkatavaroiden viivästyessä, kadotessa tai vahingoittuessa. Korvauksen enimmäismäärä on 1 220 euroa, ja jos kadonneen tai vahingoittuneen matkatavaran arvo ylittää tämän summan, tulee lisäkorvausta hakea vakuutusyhtiöltä.

Matkustajan on ilmoitettava vahingosta välittömästi lentoyhtiölle. Se onnistuu kätevästi lentoaseman saapumisaulassa täyttämällä Property Irregularity Report eli PIR-lomake, josta on jäätävä kopio matkustajalle.

Viivästynyt matkatavara

Elleivät matkatavarat saavu samalla lennolla matkustajan kanssa, ovat ne viivästyneet. Matkatavaroiden myöhästyminen ei aina oikeuta suoraan korvaukseen, sillä korvauksen saaminen riippuu siitä myöhästyvätkö matkatavarat meno- vai paluulennolla.

Jos matkatavarat ovat myöhässä menolennolla, voi matkustaja vaatia lentoyhtiöltä korvausta välttämättömistä hankinnoista. Näitä ovat esimerkiksi vaatteet ja hygieniatuotteet.

Korvauksia saa harvemmin silloin, kun matkatavarat myöhästyvät paluulennolla. Silloin myöhästyminen ei yleensä aiheuta samanlaista vahinkoa kuin mennessä, mistä syystä lentoyhtiöt ovat harvemmin korvausvastuussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkustajan tulee tehdä lentoyhtiölle kirjallinen korvausvaatimus taloudellisista menetyksistä 21 päivän kuluessa siitä, kun viivästynyt matkatavara on toimitettu. Mukaan tulee liittää myös kopio PIR-lomakkeesta ja kuitit hankinnoista.

Mikäli lentoyhtiö pystyy todistamaan ryhtyneensä kaikkiin kohtuullisiin toimenpiteisiin vahingon välttämiseksi, ei se välttämättä ole korvausvelvollinen. Korvausta ei yleensä makseta, jos matkatavaran viivästyminen on esimerkiksi lakon, turvallisuusriskien tai sääolosuhteiden aiheuttama.

Kadonnut matkatavara

Matkatavarat katsotaan kadonneeksi, jos niitä ei löydy 21 vuorokauden sisällä lennon saapumisesta.

Korvauksen saamiseksi matkustajan on tehtävä lentoyhtiölle hakemus, joka sisältää PIR-lomakkeen lisäksi luettelon matkalaukun sisällöstä sekä jokaisen tuotteen arvosta ja hankinta-ajankohdasta. Lentoyhtiö saattaa vaatia tavaroista kuitteja, mutta mikäli niitä ei ole saatavilla tulee luettelossa osoittaa tuotteen ostohinta ja ostoajankohta. Korvauksissa huomioidaan käytetyn tavaran arvonalennus.

Vahingoittunut matkatavara

Matkatavaran vahingoittuessa lennon aikana matkustajan tulee tehdä lentoyhtiölle vahinkoilmoitus PIR-lomakkeella heti lennon laskeuduttua. Näin on mahdollista osoittaa vahingon sattuneen silloin, kun matkalaukku on ollut lentoyhtiön kuljetettavana.

PIR-lomakkeen lisäksi matkustajan on annettava lentoyhtiölle kirjallinen ilmoitus vahingosta viimeistään seitsemän päivän kuluessa matkatavaran vastaanottamisesta. Ilmoituksessa tulee kuvailla aiheutunut vahinko, lisäksi esimerkiksi valokuva vahingosta voi auttaa vaatimuksen käsittelyssä.

>> Lue myös: Tunnetko lentomatkustajan oikeudet? Näissä tilanteissa voit hakea korvauksia

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähteet: Trafi, Euroopan komissio ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Kuva: Inka Khanji

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lennon myöhästyminen

Onko lentosi myöhässä? Katso tästä, oletko oikeutettu korvauksiin

Tee näin jos lentosi peruuntui

Peruuntuiko lentosi? Toimi näin!

Pakkausvinkit

Näin pakkaat kuin ammattilainen – 10 helppoa pakkausvinkkiä

Miksi lentokoneeseen saa viedä nesteitä vain 100 ml pakkauksissa? Väliaikaiseksi tarkoitettu kielto pysyy voimassa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja