Tiesitkö tätä lentoemäntien ja stuerttien kuulutuksista? Saavat revitellä, mutta vain oikeassa paikassa
Lennoilla turvallisuus- ja palvelukuulutuksia
Lentojen kuulutukset tulevat matkustajille nopeasti tutuiksi, sillä lentoyhtiöstä ja matkakohteesta riippumatta kuulutukset noudattavat samaa kaavaa. Finnairin lentoasiakaspalvelutiimiin kuuluvan Tapio Ollikaisen mukaan lentokoneiden kuulutukset jaetaan kahteen kategoriaan: turvallisuus- ja palvelukuulutuksiin.
– Finnairilla on oma kuulutuksia ja matkustamoturvallisuutta koskeva ohjeistonsa, joka määrittelee, kuinka kuulutukset tehdään, sanoo Ollikainen.
Turvallisuuskuulutuksissa on noudatettava sanatarkasti kuulutus- ja turvallisuusohjeita, mutta matkustamohenkilökunnalla on lupa improvisoida ja antaa oman persoonansa kuulua palvelukuulutusten aikana. Ohjeiden mukaiset faktat on kuitenkin aina käytävä kuulutuksissa läpi.
Yhden lennon aikana tehdään keskimäärin kahdeksasta kymmeneen kuulutusta. Rutiini on erityisesti ahkerille matkustajille tuttu: koneeseen nousun aikana matkustajia ohjeistetaan siirtymään omalle paikalle mahdollisimman nopeasti ja laittamaan käsimatkatavarat oikeaan paikkaan, istuutumisen jälkeen taas kuuluvat tervetulotoivotukset ja turvallisuusohjeet.
Osa kuulutuksista voi olla myös videoesityksiä tai ennalta nauhoitettuja äänityksiä. Matkustajille suunnattujen kuulutusten on oltava mahdollisimman kansantajuisia.
Matkustamohenkilökunnalle suunnatut kuulutukset ovat poikkeuksetta englanninkielisiä, ja termit “take your door positions”, “arm your door”, disarm your door” ja “cross-check” ovat matkustamohenkilökunnan turvallisuuskuulutuksia. Esimerkiksi cross-check tarkoittaa sitä, että lentoemännät ja stuertit tarkastavat toistensa työasemat ennen lähtöä ja varmistavat, että koneen ovet ovat lukittu.
Lähde: Finavia
Kuva: Ryanair
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää