Hyppää sisältöön

Tiesitkö? Nämä ikkunattomat lentokoneet kuuluvat maailman suurimmalle lentoyhtiölle, eikä sinulla ole niihin mitään asiaa

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 22.11.2017
Nämä ikkunattomat lentokoneet liikennöivät useampaan maahan kuin yksikään toinen lentoyhtiö.

Yllättävä ykkönen ilmailualalla

Luulit ehkä jo tuntevasi kaikki suurimmat lentoyhtiöt – kuten Euroopan suurimman lentoyhtiön Ryanairin tai Turkish Airlinesin, joka kuljettaa matkustajia useampiin kohteisiin kuin yksikään toinen lentoyhtiö.

Mutta oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että maailman suurin lentoyhtiö ei itse asiassa kuljeta lainkaan matkustajia, eikä sinullakaan ole asiaa sen koneiden kyytiin. Koneiden määrässä mitattuna maailman johtava lentoyhtiö on kuriiripalvelu FedExin rahtilentoyhtiö FedEx Express.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentoyhtiön kalustoon kuuluu huimat 691 lentokonetta, mikä on tuplasti enemmän kuin Ryanairilla ja lähes kolme kertaa niin paljon kuin British Airwaysilla. Monet rahtiyhtiöiden koneista ovat käytöstä poistettuja matkustajakoneita.

FedEx Express lentää 375 eri kohteeseen, kun Turkish Airlinesin matkustajakoneet kuljettavat reissaajia yhteensä 302 kohteeseen. Rahtilentoyhtiön solmukohta sijaitsee Yhdysvaltojen Memphisissä.

Yhtiö kuljettaa päivittäin jopa 5,5 miljoonaa lähetystä – mikä vastaa kutakuinkin tilannetta, jossa jokainen Suomen asukas lähettäisi paketin yhden vuorokauden aikana.

Millaista on rahtilentokoneessa?

Rahtilentokoneet ovat samanlaisia kuin matkustajakoneet, mutta niistä puuttuvat kokonaan istuimet. Ulkopuolelta kuljetuslentokoneen erottaa helposti siitä, ettei siinä ole lainkaan ikkunoita. Monesti ainoat koneessa olevat henkilöt ovat sitä ohjaavat lentäjät.

Cockpit Confidential -kirjan kirjoittanut lentäjä Patrick Smith kertoo työpaikkojen olevan yleensä turvatumpia rahtilentoyhtiöissä. Myös palkka saattaa olla parempi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Rahtilentokoneissa on vähemmän glamouria, mutta niissä työskenteleminen voi olla taloudellisesti kannattavaa. Myöskään taloustilanteen vaihtelut eivät näy kuljetusalalla yhtä herkästi työpaikkojen menetyksinä, sanoo Smith.

Entä onko työ sitten helpompaa, kun mukana ei ole vaativia matkustajia? Kyllä ja ei, mikäli ammattilaisia on uskominen. Vaikka hankalien matkustajien tuomat ongelmat eivät näykään kuljetuslentokoneissa, on niillä omat haasteensa.

Rahtilentokoneiden tiukin vaatimus on aikataulussa pysyminen. Yhtiöt antavat asiakkailleen lupauksen luotettavasta ja nopeasta toimituksesta, joten paineet täsmällisyyteen ovat kovat. Myös rahti voi olla kuumottava: kyydistä saattaa löytyä esimerkiksi eläimiä tai vaarallisia kemikaaleja.

Lähde: The Telegraph
Kuva: Flickr / wbaiv

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lentokoneen jättöpyörre

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja