FedEx Express -lentoyhtiöllä on jättimäinen verkosto

Tiesitkö? Nämä ikkunattomat lentokoneet kuuluvat maailman suurimmalle lentoyhtiölle, eikä sinulla ole niihin mitään asiaa

Nämä ikkunattomat lentokoneet liikennöivät useampaan maahan kuin yksikään toinen lentoyhtiö.

Yllättävä ykkönen ilmailualalla

Luulit ehkä jo tuntevasi kaikki suurimmat lentoyhtiöt – kuten Euroopan suurimman lentoyhtiön Ryanairin tai Turkish Airlinesin, joka kuljettaa matkustajia useampiin kohteisiin kuin yksikään toinen lentoyhtiö.

Mutta oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että maailman suurin lentoyhtiö ei itse asiassa kuljeta lainkaan matkustajia, eikä sinullakaan ole asiaa sen koneiden kyytiin. Koneiden määrässä mitattuna maailman johtava lentoyhtiö on kuriiripalvelu FedExin rahtilentoyhtiö FedEx Express.

Lentoyhtiön kalustoon kuuluu huimat 691 lentokonetta, mikä on tuplasti enemmän kuin Ryanairilla ja lähes kolme kertaa niin paljon kuin British Airwaysilla. Monet rahtiyhtiöiden koneista ovat käytöstä poistettuja matkustajakoneita.

FedEx Express lentää 375 eri kohteeseen, kun Turkish Airlinesin matkustajakoneet kuljettavat reissaajia yhteensä 302 kohteeseen. Rahtilentoyhtiön solmukohta sijaitsee Yhdysvaltojen Memphisissä.

Yhtiö kuljettaa päivittäin jopa 5,5 miljoonaa lähetystä – mikä vastaa kutakuinkin tilannetta, jossa jokainen Suomen asukas lähettäisi paketin yhden vuorokauden aikana.

Millaista on rahtilentokoneessa?

Rahtilentokoneet ovat samanlaisia kuin matkustajakoneet, mutta niistä puuttuvat kokonaan istuimet. Ulkopuolelta kuljetuslentokoneen erottaa helposti siitä, ettei siinä ole lainkaan ikkunoita. Monesti ainoat koneessa olevat henkilöt ovat sitä ohjaavat lentäjät.

Cockpit Confidential -kirjan kirjoittanut lentäjä Patrick Smith kertoo työpaikkojen olevan yleensä turvatumpia rahtilentoyhtiöissä. Myös palkka saattaa olla parempi.

– Rahtilentokoneissa on vähemmän glamouria, mutta niissä työskenteleminen voi olla taloudellisesti kannattavaa. Myöskään taloustilanteen vaihtelut eivät näy kuljetusalalla yhtä herkästi työpaikkojen menetyksinä, sanoo Smith.

Entä onko työ sitten helpompaa, kun mukana ei ole vaativia matkustajia? Kyllä ja ei, mikäli ammattilaisia on uskominen. Vaikka hankalien matkustajien tuomat ongelmat eivät näykään kuljetuslentokoneissa, on niillä omat haasteensa.

Rahtilentokoneiden tiukin vaatimus on aikataulussa pysyminen. Yhtiöt antavat asiakkailleen lupauksen luotettavasta ja nopeasta toimituksesta, joten paineet täsmällisyyteen ovat kovat. Myös rahti voi olla kuumottava: kyydistä saattaa löytyä esimerkiksi eläimiä tai vaarallisia kemikaaleja.

Lähde: The Telegraph
Kuva: Flickr / wbaiv

Päivitetty: 22.11.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (7 votes, average: 2,43 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

7 kommenttia

Eiköhän American Airlines ole kuitenkin maailman suurin lentoyhtiö noin 1000:lla lentokoneellaan.

Ikkunattomia? Ainakin normaalissa rahtikoneessa on kyllä ikkunat ohjaamossa vai pitääkö noita ajaa koko aika mittareilla kun ei näy periuskooppiakaan kuten oli Charles Lindberghin koneessa…
Eli tarkkuutta uutisointiin.

Jos ei pääse niin ei ole halujakaan lentää rahtikoneella, jo senkin vuoksi rahtiterminaalit on yleensä kenttien takalaidoilla ja sieltä pääseminen pois vie aikaa

Muistuu mieleen FedEx:in lentäjien taistelu ilmassa omasta hengestä, kun pöpi monoa saanut duunari yritti tappaa kaikki ja vakuutuspetosta. Ja hänkin oli vaan matkustaja.

Niin, suomen suuri symboli maailmalla, finnair.
pohjolan mahtava ihme – 65 lentokonetta, joista kaikki ovat vuokrattu!

Oikeasti jollekin yllätys että rahtiyhtiöt ovat suurimpia lentoyhtiöitä? Kerronpa lisää yllättäviä asioita, suurimmat laivayhtiöt kuljettavat aivan muuta kuin ihmisiä, suurin osa junillla kuljetettavista on ihan muuta kuin ihmisiä.