Lentokone

Tiedätkö, miksi lentokone pysyy ilmassa? Tässä selitys

Lentokoneen siipien muodostama ilmanpaine mahdollistaa lentämisen.

Yli- ja alipaine pitävät koneen ilmassa

Lentokoneen muodolle on tarkka selitys, sillä virtaviivainen keskiosa ja suuret siivet tekevät lentämisestä mahdollista.

Siivissä muodostuva nostovoima pitää koneen ilmassa. Nostovoima taas syntyy siipien paine-eroista: siiven yläpinnalle muodostuu lennon aikana alipaine ja siiven alapinnalle ylipaine. Yhdessä ne muodostavat siipien nostovoiman, mutta valtaosa nostovoimasta syntyy kuitenkin siiven yläpinnalla.

Nostovoiman määrään vaikuttaa moni asia: lentokorkeus ja -nopeus, siiven ja ilmavirran välinen kohtaamiskulma sekä siiven koko ja muoto. Myös siiven puhtaudella on merkitystä nostovoiman määrään, mistä syystä lentokoneen siivet pyritään pitämään mahdollisimman puhtaina.

Lähde ja kuva: Finavia

Siirry tästä lentohakuun ja löydä halvat lennot >>

Päivitetty: 24.12.2016

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

5 kommenttia

Lentokoneen siivet painavat ilmaa alaspäin ja tämä luo nosteen joka kannattaa konetta.
– simple mind

Kahen minuutin googletuksella olisi selvinnyt, että tämä juttu on menneen talven lumia eli virheellinen. Sinsänsä erikoista, että virheellistä käsitystä on opettettu pitkään ja opetetaan joissan homehtuneissa kouluissa edelleen. No, miten se sitten oikeasti on. KVG.

Siiven muoto ja koneen moottorin antama yhteis vaikutus.
Sekä rungon ulkoinen ja sisäinen paine tekevät lentokoneesta niin sanotun linnun.
Kun katsot höyhen pukuista lintua se istuu vaikkapa kuistisi kaiteella. Kun se kyllästyy istumiseen se levittää siipensä hakkaa niitä ilmaa vasten lintu liikkuu eteen päin sama voima vie lentokonetta eteen päin mutta mekaannisesti.
Lintu niin kuin lentokonekkin käyttävät siipiä lentämiseen myös lentovoiman tuotto on olennallinen osa lentämistä. Suihku – tai potkurimoottori veto ja – työntövoima siihen siiven muoto tästä syntyy liike energia eli lentoliike. Liitoliike johon on liitetty lisäksi työntövoima. Vanhassa koneessa se työntövoima oli nokalla. Siivet otti nosteen kone kohosi lyhyen kiihdytyksen jälkeen ilmaan. Kun muistatte legendan joka lensi historiaan…sen punapyrtöisen mäntäpotkurihävittäjän? Se myös muistetaan Kreisy Horse nimisenä, Bic Fiutybull Doll, Truipli Tuiply, jen, Sen muodot olivat sulavat sen siivet olivat kuin kotkan siivet runko kuin haukan keho nokalla murisi tuulihaukka, nokassa neliapila pyöri kuin sirkkeli. Alaspäin kulkiissaan se vihelsi ujelsi kuin myrskutuuli kohotessaan korkeuksiin. Tämä kone oli maailman tunnetuin vähiten valmistettu konemalli. Kun taas vähän juron näköinen Saksalainen kone oli hieman karhea liikkeinen ei lähtenyt Mustiksien kanssa vaakakaarteesta kulmakaarteeseen eikä pyöriäisenä alas kuten Mustis ja Spitfiredit. Mustangit olivat lentokoneiden aatelia ne päihittivät kaikki muut paitsi Supermarine Spitfiderit.

Lentokone pysyy ilmassa koska se työntää ilmaa alta pois niin ettei se ilma voi vajottaa konetta. Homma on sama kuin veneessä joka kulkee veden pinnalla hurjaa kyytiä mutta vajoaa syvemmälle kun pysähtyy.