Hyppää sisältöön

Tämä aavelentokenttä on niin autio, että ihmiset maksavat päästäkseen ihmettelemään näkyä

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 05.07.2017
Mitä tapahtui autiona seisovalle lentokentälle, johon panostettiin satoja miljoonia?

Sri Lankan autio lentokenttä

Kun Sri Lankassa sijaitsevaa Mattala Rajapaksan kansainvälistä lentokenttää suunniteltiin, näkivät hankkeen vetäjät mielessään miljoona vuosittaista matkustajaa. Nyt vuonna 2013 avattu lentoasema seisoo autiona – 240 miljoonaa dollaria eli yli 211 miljoonaa euroa myöhemmin.

Jättipanostus tarkoitti sitä, että kentästä oli määrä tulla Sri Lankan toiseksi vilkkain lentokenttä Colombon jälkeen. Sijaintia pidettiin jo alusta alkaen hieman outona: lähellä Hambantotaa toimivan lentokentän liepeillä ei nimittäin ole suosittuja matkakohteita tai suurkaupunkeja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kaiken takana oli Sri Lankan silloinen presidentti Mahinda Rajapaksa, joka päätti rakennuttaa lentokentän omaan kotikaupunkiinsa. Kenttä sai myös nimensä presidentin mukaan. Suurimman osan lentoaseman rahoituksesta hoiti Kiina.

Mattala Rajapaksan kiitoradat ovat tarpeeksi pitkiä ottamaan vastaan maailman suurimmat lentokoneet, ja lentokentän näyttävä sisäänkäynti suunniteltiin valtavia massoja silmällä pitäen. Toisin kuitenkin kävi: tällä hetkellä FlyDubai on ainoa lentoyhtiö, joka käyttää lentokenttää liikennöidessään Colombosta Mattalaan ja edelleen Dubaihin.

– Kentältä matkustaa päivässä noin 50–75 matkustajaa, kertoo lentoaseman päällikkö.

Heti avautumisensa jälkeen lentokentältä liikennöi noin seitsemän lentoa päivässä muun muassa Sri Lankan Airlinesin toimesta. Reitit kuitenkin lakkautettiin kannattamattomina.

Tänä päivänä lentoasema on niin autio, että se on alkanut houkutella kävijöitä täysin vääristä syistä: ihmiset maksavat pääsymaksun päästäkseen ihmettelemään autiona seisovaa aavekenttää. Lähtöselvitystiskit seisovat käyttämättöminä, ja halli ammottaa tyhjyyttään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentokenttähanketta kritisoitiin jo suunnitteluvaiheessa, ja sitä pidettiin entisen presidentin henkilökohtaisena projektina ja välineenä poliittisessa äänienkalastelussa. Rajapaksan väitetään painostaneen Sri Lankan Airlinesia liikennöimään reittejä flopiksi osoittautuneelta lentokentältä. Valta vaihtui maassa vuonna 2015.

Sri Lankan lentoaseman tarina ei ole ainoa laatuaan. Esimerkiksi Espanjan Ciudad Realiin rakennetun Don Quijoten lentoasemasta piti tulla maan vaurauden symboli, mutta miljardin maksanut jättikenttä autioitui nopeasti taloudellisen taantuman myötä.

Katso BBC:n video Sri Lankan aavelentokentältä täältä!

>> Lue myös: Kahdeksan hylättyä lentoasemaa – katso kuvat aavemaisista terminaaleista

Lähde: BBC, News.com.au
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja