Hyppää sisältöön

Tähän armottomaan mokaan on helppo langeta – yksi sääntö, joka jokaisen lentomatkustajan tulisi tietää

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 29.12.2017
Joko tiedät mitä tapahtuu, jos menolentosi jää jostain syystä käyttämättä?

Tämä sääntö jokaisen lentomatkustajan tulisi tuntea

Ilmailualalla on voimassa eräs sääntö, jota noudattavat lähes kaikki lentoyhtiöt. Valitettavan moni matkailija ei kuitenkaan ole siitä tietoinen – ennen kuin oppii sen omakohtaisen kokemuksen kautta.

Jos olet hankkinut matkakohteeseen meno-paluulennot, mutta menolentosi jää jostain syystä käyttämättä, peruutetaan paluulentosi automaattisesti lentoyhtiön toimesta. Peruutetusta lennosta ei makseta korvauksia, sillä matkailija on liput ostaessaan sitoutunut käyttämään liput tietyssä järjestyksessä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Kiusallinen tilanne on tuttu monelle matkailijalle. Jos menolennolta myöhästytään, korvataan vahinko usein vain hankkimalla uusi menolento – moni nimittäin uskoo voivansa edelleen käyttää paluulentoa.

Sama ongelma toistuu tilanteessa, jossa suunnitelmat muuttuvat. Jos menolennon päivämäärä ei ole muutettavissa, saattaa matkailija ajatella varaavansa näppärästi vain uuden menolennon ja pitävänsä jo hankitun paluulennon.

Usein asian oikea laita selviää vasta lentokentällä, kun paluulippu ei enää toimikaan. Tilanteessa ei juuri ole tehtävissä muuta kuin uuden lipun ostaminen – monesti huomattavasti alkuperäistä kalliimmalla hinnalla.

Tämän takia pelkän paluulennon käyttäminen on mahdotonta

Kyseessä on tyypillinen moka, sillä kahdesta lennosta maksanut matkailija olettaa helposti olevansa oikeutettu molempiin lentoihin kaikissa tilanteissa. Sääntöä ei lentomatkustajilta salailla – se vain jää monilta lukematta.

Finnair vahvistaa kyseessä olevan ilmailualan kansainvälisen käytännön, jota myös suomalaisyhtiö noudattaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Lentoliput on käytettävä tietyssä järjestyksessä: lähtöpaikkakunnalta määränpäähän lipussa määritellysti. Finnairin sivuilta lentolippua ostavan asiakkaan on klikkaamalla hyväksyttävä säännöt, jotka toistetaan vielä varausvahvistuksessa. Matkatoimistosta lippua ostettaessa matkatoimisto vastaa sääntöjen kertomisesta, kertoo Manti Väätäinen-Pereira Finnairilta.

Ylivoimaisen esteen sattuessa Finnair kehottaa matkailijoita olemaan yhteydessä lentoyhtiöön välittömästi. Tällöin lentomatkustaja saattaa olla oikeutettu lipun hinnan korvaukseen tai uuteen reititykseen. Jokainen tilanne arvioidaan Väätäinen-Pereiran mukaan tapauskohtaisesti.

Jos lennot on ostettu erikseen yhdensuuntaisina lentoina, eivät ne luonnollisesti ole yhteydessä toisiinsa. Tällöin menolennon käyttämättä jättäminen ei vaikuta kotiinpaluuta varten ostettuun lentoon.

Teksti: Maria Hietala
Kuva: Finavia

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja