Hyppää sisältöön

Synkkä totuus siitä, mitä lentokoneessa tapahtuu matkustajien poistuttua – matkustaja voi halutessaan vaikuttaa

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 03.10.2018
Lentomatkailun pimeä puoli paljastuu matkustamon tyhjentyessä lennon jälkeen.

Kaikki roskat samaan pussiin

Erityisesti pitkien lentojen jälkeen matkustamo saattaa muistuttaa taistelutannerta. Lattiat ja istuimet ovat täynnä roskia, lehtiä, peittoja, kuulokkeita, ruoantähteitä ja tyhjiä pulloja ja tölkkejä. Cockpit Confidential -kirjan kirjoittaneen lentäjän Patrick Smithin mukaan lattialle jätetään jopa likaisia vaippoja. Kaiken tämän lisäksi koneesta löytyy jo kassikaupalla matkustamohenkilökunnan lennon aikana keräämää jätettä.

Matkustajilla on kiire pois koneesta, eikä omalle paikalle jäävälle kaaokselle uhrata montaakaan ajatusta – konehan siivotaan pian. Näin tietysti onkin, mutta matkustamon raivaamisessa on monia puutteita ainakin kierrätyksen osalta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Brittiläisen uutissivuston The Telegraphin mukaan surullinen totuus on se, että suurin osa roskista ja matkustajien jättämistä tavaroista kauhotaan yhteen ja samaan roskikseen. Kierrättäminen on lentokoneiden siivouksen yhteydessä minimaalista.

Varsinaisten roskien kuten esimerkiksi karkkipapereiden ja tyhjien sipsipussien lisäksi jätekeräykseen päätyy The Telegraphin mukaan myös runsaasti käyttämätöntä tavaraa – tai sellaisia esineitä, joita voitaisiin käyttää uudelleen tai kierrättää. Esimerkiksi avaamattomat kuulokkeet ja peitot heitetään usein pois roskien mukana.

Kansainvälisen ilmakuljetusliitto IATA:n mukaan vuonna 2016 lentomatkustajat jättivät jälkeensä 5,2 tonnia jätettä. Tämä vastaa noin 43 000 Boeing 787 Dreamliner -konetta. Eivätkä lukemat ole jäämässä tähän – numeron odotetaan tuplaantuvan seuraavan 15 vuoden aikana, mikäli nykyiset käytännöt jatkuvat.

Lentokoneiden jäteongelmaan niukasti ratkaisuja

Ongelmaan on yritetty etsiä erilaisia ratkaisuja muutamien tahojen toimesta. MNH Cabin Services tuottaa Emiratesille, Qantasille ja Etihadille kuulokkeita ja peittoja, jotka on suunniteltu kestämään viidestä kuuteen käyttökertaa. Lennon jälkeen yritys kerää tuotteet ja toimittaa ne myöhemmin lentoyhtiöille uusina. Käytöstä poistuvat tuotteet kierrätetään asianmukaisesti tai lahjoitetaan kodittomille.

Australiassa toimiva OzHarvest kerää Brisbanen lentokentällä ylimääräisiä lentokoneaterioita kodittomille. Gatwickin lentokentälle Lontooseen on puolestaan perustettu biomassalaitos, joka muuttaa jätteen energiaksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Voisi kuvitella, että vastaavia ratkaisuja olisi hyödynnetty enemmänkin. Kehitystä hankaloittavat kuitenkin monessa maassa käytössä olevat tiukat rajoitukset ruokatuotteiden tuomisesta maahan. Lennolla puolestaan on oltava samanlaiset käytännöt ja rutiinit sekä lähtö- että kohdemaassa henkilökunnan työn helpottamiseksi.

Yksittäinen matkustaja ei voi ratkaista koko ongelmaa, mutta jokainen voi helpottaa tilannetta omalta osaltaan. Jos matkustaja kuljettaa kierrätysroskat pois koneesta, voi ne myöhemmin lajitella esimerkiksi lentokentällä.

>> Lue myös: Oletko sinäkin miettinyt tätä: mitä hotellin saippuoille oikein tapahtuu vierailun jälkeen?

Lähde: The Telegraph
Kuva: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja