Hyppää sisältöön

Rajuja väitteitä Ryanairista: näin lentoemäntiä painostetaan rahastamaan matkustajia

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 28.09.2017
Ryanair ei hätkähdä haukuista. Nyt asialla on kuitenkin yhtiön oma henkilökunta.

Halpalentoyhtiö kitsastelee myös henkilökunnan kanssa

Irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on tottunut paistattelemaan kohuotsikoissa. Usein syynä on yhtiön rääväsuinen toimitusjohtaja Michael O’Leary – tai viimeksi yli 2 000 peruttua lentoa, jotka vaikuttivat satojentuhansien matkustajien suunnitelmiin.

Nyt myös Ryanairin henkilökunta on ilmaissut yhä enemmän tyytymättömyyttään. Aiheesta ovat kirjoittaneet viime aikoina muun muassa brittisivustot The Sun ja Daily Mirror.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Hämmennystä ovat herättäneet esimerkiksi matkustamohenkilökunnan väitteet lentoemäntien ja stuerttien myyntitavoitteista lennolla. Jokaisen työntekijän odotetaan myyvän koneessa tietty määrä maksullisia aterioita, hajuvesiä sekä raaputusarpoja.

Daily Mirror kertoo nähneensä yhtiön matkustamohenkilökunnalleen lähettämän muistion, jossa varoitetaan seurauksista mikäli myyntitavoitteet eivät täyty. Yhtiö näkee asian eri tavalla. Ryanairin edustaja kommentoi, ettei ketään “pakoteta” myymään lisämaksullisia tuotteita, mutta siihen kannustetaan ja siitä tarjotaan bonuksia.

Yhtiön työntekijät ovat tyytymättömiä myös esimerkiksi käytäntöön, jonka mukaan henkilökunta joutuu maksamaan itse koulutuksensa. Matkustamohenkilökunnan kurssi maksaa noin 2 000 puntaa eli reilut 2200 euroa, kun taas lentäjät joutuvat pulittamaan koulutuksestaan jopa 30 000 puntaa eli noin 34 000 euroa.

Epäselväksi jää, kuka maksaa Ryanairin palveluksessa univormunsa. Työntekijät kritisoivat maksullisia univormuja, kun taas yhtiön edustaja väittää henkilökunnan saavan tietyn vuosittaisen summan univormuja varten.

Henkilökuntaa harmittavat myös nollatuntisopimukset sekä matalina pidetyt palkat. Ilmailualan yleisen käytännön mukaan työntekijöille maksetaan vain lennetyistä tunneista – ei esimerkiksi siitä ajasta, joka käytetään matkustajien koneeseen nousemiseen tai koneen tyhjentämiseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Työntekijät ovat jopa syyttäneet Ryanairia siivouksen laiminlyömisestä säästösyistä. Yhtiö on kommentoinut palautetta kertomalla, että kone siivotaan ammattilaisten toimesta jokaisen päivän päätteeksi. Lentojen välillä puolestaan tehdään pikasiivous matkustamohenkilökunnan toimesta. Työntekijöiden mukaan yksi kone voi liikennöidä päivän aikana jopa kahdeksan lyhyttä lentoa.

Ryanair on liikennöinyt myös Suomesta vuodesta 2003 lähtien. Yhtiön reittikartta on vaihdellut vuosien varrella runsaasti, ja parhaimmillaan lentoja on ollut Tampereen lisäksi myös Lappeenrannasta ja Turusta. Rajusti karsittujen reittien jälkeen yhtiö lentää tällä hetkellä ainoastaan kesäkaudella Tampereelta Budapestiin ja Bremeniin.

Lähde: Daily Mirror, The Sun
Kuva: Ryanair

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja