Istockphoto
Miksi lentokoneen laskeutumiset ovat joskus rajuja?

Onko lentokoneen kuoppainen laskeutuminen lentäjän vika? Tässä on totuus rysähdyksistä kiitoradalle

Lentokoneen laskeutumisen sulavuus ei ole lentäjän taidoista kiinni.

Mistä töyssyiset laskeutumiset johtuvat lennolla?

Lentokoneessa nousut ja laskeutumiset ovat aina matkan jännittävimpiä osuuksia. Kaikki lentomatkustajat osaavat arvostaa pehmeää laskeutumista, jolloin pyörien osumista kiitorataan tuskin edes huomaa. On aika hengähtää helpotuksesta ja aloittaa loma.

Aina laskeutumiset eivät tietenkään suju toiveiden mukaan. Ainakin usein lentävät matkustajat ovat joskus kokeneet tavallista rajumman laskeutumisen, kun kone on tuntunut heittelehtivän holtittomasti ennen rysähtämistään kiitorataan. Joskus laskeutumista saattaa jopa seurata pieni pomppu ilmaan ja takaisin.

Vaikka molemmat laskeutumiset vievät matkustajat yleensä perille aivan yhtä turvallisesti, on selvää, kummat ovat ihmisten suosikkeja.

Mistä töyssyt laskun aikana sitten johtuvat? Onko kyse aina vallitsevista sääoloista vai riippuuko sulavuus lentäjän ammattitaidosta?

Nousut ja laskeutumiset ovat hetkiä, jolloin lentäjän taitoja todella tarvitaan, sillä automatisointi ei riitä. Hieman kuoppaisempi tai rajumpi laskeutuminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lentäjä olisi tehnyt kaiken juuri niin kuin pitikin.

British Airwaysin lentäjän ja How to Land a Plane -kirjan kirjoittaneen Mark Vanhoenackerin mukaan Boeing-747 -konetyypin manuaali vahvistaa asian harvinaisen selvästi: pehmeä laskeutuminen ei ole kriteeri turvalliselle laskeutumiselle.

Sääolot ja puitteet vaikuttavat laskeutumiseen

Vanhoenackerin mukaan jämäkkä laskeutuminen on parempi esimerkiksi silloin, kun kiitorata on tavallista lyhyempi tai se on veden tai lumen peittämä. Tyylipisteitä tärkeämpää on aina matkustajien turvallisuus.

Sivutuuli on yleinen syy tavallista rysähtävämmälle laskeutumiselle, sillä konetta on hankalampi kontrolloida. Monesti laskeutuminen hoidetaan siten, että lentokoneen toiset pyörät karahtavat kiitorataan ennen toisia. Matkustajista se saattaa tuntua väärältä, vaikka lentäjät toimivat saamiensa oppien mukaan.

Kaikille lentokentille laskeutuminen ei myöskään ole yhtä helppoa, mutta monet lentäjät arvostavat haasteita. Esimerkiksi Madeiran lomasaarella on yksi Euroopan hankalimmista kiitoradoista, jolle laskeutuminen vaatii lentäjiltä lisäkoulutusta.

Entä pitäisikö onnistuneen laskeutumisen jälkeen antaa aplodit? Lentäjillä on asiasta oma mielipide.

Lue myös: Vau! Näille 10 lentokentälle laskeutuminen on upea näky – katso kuvat

Lähde: The Telegraph
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 13.9.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (5 votes, average: 1,80 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia