Hyppää sisältöön

Onko lentokoneen iällä merkitystä? Näillä 10 yhtiöllä on vanhimmat koneet

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 24.09.2018
Heikentyykö lentokoneen suorituskyky vuosien myötä?

Lentokoneet pysyvät käytössä kymmeniä vuosia

Jos tietäisit ennen matkaa lentokoneen iän, huolestuisitko? Pitäisikö ajatella, että vanhemmat koneet ovat vähemmän turvallisia kulkuvälineitä kuin modernit koneet? Kuluuko lentokone käytössä?

Tuliterä kalusto saattaa olla toisille jopa syy valita tietty lentoyhtiö, mutta aika harva matkustaja tietää tai selvittää kuinka vanhalla lentokoneella matkustaa. Jos asiaa pysähtyy pohtimaan, voi ajatus yli 20-vuotiaasta lentokoneesta olla kuitenkin pysäyttävä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ei kannata huolestua, asiantuntijat vakuuttavat. Amerikkalainen lentäjä ja Cockpit Confidential -kirjan kirjoittaja Patrick Smith kertoo, että vanhempia lentokoneita tarkastetaan ja huolletaan vielä perusteellisemmin kuin normaalikalustoa.

– Matkustajalentokoneet on suunniteltu kestämään jotakuinkin ikuisesti, minkä takia ne ovat niin kalliita. Matkustajakone saattaa hyvinkin olla käytössä jopa 25 vuotta tai enemmän, sanoo Smith.

Entä miksi koneet sitten siirtyvät eläkkeelle, jos ne voisivat teoriassa lentää loputtomiin? Syynä ovat markkinoille saapuvat uudet, kustannustehokkaat mallit, jotka syövät vähemmän polttoainetta.

– Kyse ei ole siitä, etteivätkö lentokoneet edelleen toimisi moitteettomasti. Koneita myydään, vaihdetaan ja hyllytetään pikemminkin siksi, että vuosien kuluessa niiden käyttö ei enää ole taloudellista, kertoo Smith.

Modernit lentokoneet ovat yleensä myös hiljaisempia ja tarjoavat paremman matkustusmukavuuden.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Näin lentoyhtiöiden kalustot eroavat toisistaan

Yleensä eurooppalaisten ja amerikkalaisten lentoyhtiöiden kalusto edustaa vanhempaa osastoa, kun taas Aasian ja Lähi-idän yhtiöillä on käytössään uudempia koneita.

Verkkosivusto Airfleets.net vertaili matkustajamäärillä mitattuna maailman 30 suurimman lentoyhtiön käyttämien koneiden keskimääräistä ikää. Vanhimmat koneet olivat käytössä amerikkalaisella Deltalla – koneiden keskimääräinen ikä oli 17 vuotta.

Toista ääripäätä edustaa venäläinen Aeroflot, jonka lentokoneet ovat keskimäärin vain reilut neljä vuotta vanhoja.

Näillä 10 lentoyhtiöllä on vanhimmat koneet

  • Delta (17 vuotta)
  • Air Canada (14,2 vuotta)
  • United Airlines (14,1 vuotta)
  • British Airways (13,2 vuotta)
  • Air France (12,6 vuotta)
  • Lufthansa (11,5 vuotta)
  • Southwest Airlines (11,5 vuotta)
  • KLM (10,7 vuotta)
  • American Airlines (10,3 vuotta)
  • Qantas (9,7 vuotta)

Lähde: The Telegraph
Kuva: Boeing

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja