Vaikuttaako lentokoneen ikä suorituskykyyn?

Onko lentokoneen iällä merkitystä? Näillä 10 yhtiöllä on vanhimmat koneet

Heikentyykö lentokoneen suorituskyky vuosien myötä?

Lentokoneet pysyvät käytössä kymmeniä vuosia

Jos tietäisit ennen matkaa lentokoneen iän, huolestuisitko? Pitäisikö ajatella, että vanhemmat koneet ovat vähemmän turvallisia kulkuvälineitä kuin modernit koneet? Kuluuko lentokone käytössä?

Tuliterä kalusto saattaa olla toisille jopa syy valita tietty lentoyhtiö, mutta aika harva matkustaja tietää tai selvittää kuinka vanhalla lentokoneella matkustaa. Jos asiaa pysähtyy pohtimaan, voi ajatus yli 20-vuotiaasta lentokoneesta olla kuitenkin pysäyttävä.

Ei kannata huolestua, asiantuntijat vakuuttavat. Amerikkalainen lentäjä ja Cockpit Confidential -kirjan kirjoittaja Patrick Smith kertoo, että vanhempia lentokoneita tarkastetaan ja huolletaan vielä perusteellisemmin kuin normaalikalustoa.

– Matkustajalentokoneet on suunniteltu kestämään jotakuinkin ikuisesti, minkä takia ne ovat niin kalliita. Matkustajakone saattaa hyvinkin olla käytössä jopa 25 vuotta tai enemmän, sanoo Smith.

Entä miksi koneet sitten siirtyvät eläkkeelle, jos ne voisivat teoriassa lentää loputtomiin? Syynä ovat markkinoille saapuvat uudet, kustannustehokkaat mallit, jotka syövät vähemmän polttoainetta.

– Kyse ei ole siitä, etteivätkö lentokoneet edelleen toimisi moitteettomasti. Koneita myydään, vaihdetaan ja hyllytetään pikemminkin siksi, että vuosien kuluessa niiden käyttö ei enää ole taloudellista, kertoo Smith.

Modernit lentokoneet ovat yleensä myös hiljaisempia ja tarjoavat paremman matkustusmukavuuden.

Näin lentoyhtiöiden kalustot eroavat toisistaan

Yleensä eurooppalaisten ja amerikkalaisten lentoyhtiöiden kalusto edustaa vanhempaa osastoa, kun taas Aasian ja Lähi-idän yhtiöillä on käytössään uudempia koneita.

Verkkosivusto Airfleets.net vertaili matkustajamäärillä mitattuna maailman 30 suurimman lentoyhtiön käyttämien koneiden keskimääräistä ikää. Vanhimmat koneet olivat käytössä amerikkalaisella Deltalla – koneiden keskimääräinen ikä oli 17 vuotta.

Toista ääripäätä edustaa venäläinen Aeroflot, jonka lentokoneet ovat keskimäärin vain reilut neljä vuotta vanhoja.

Näillä 10 lentoyhtiöllä on vanhimmat koneet

  • Delta (17 vuotta)
  • Air Canada (14,2 vuotta)
  • United Airlines (14,1 vuotta)
  • British Airways (13,2 vuotta)
  • Air France (12,6 vuotta)
  • Lufthansa (11,5 vuotta)
  • Southwest Airlines (11,5 vuotta)
  • KLM (10,7 vuotta)
  • American Airlines (10,3 vuotta)
  • Qantas (9,7 vuotta)

Lähde: The Telegraph
Kuva: Boeing

Päivitetty: 4.8.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (4 votes, average: 3,25 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

3 kommenttia

Putolevit saavuttavat matkansa ”pään” nopeasti. Siksi Aeroflotin kalusto näyttää tällä haavaa olevan noinkin tuoretta?

Eipä siinä 17 vuotta vanhassa koneessa välttämättä ole kovinkaan monta 17 vuotta vanhaa osaa jäljellä. Runko on alkuperäinen, mutta oikeastaan mikä tahansa muu osa voi olla vahihdettu jo moneenkin kertaan.

Käytän pääosin Finnairin koneita lennoillani,
mutta olen käyttänyt , mm. Lufhthansan ja
Air Fransen , sekä USA:n lentoyhtiöitä.
Kaikki ovat olleet luotettavia ja matkat ovat
toimineet hyvin.
Olen itsekkin lentänyt, mittarikelpuutuksella,
monta vuotta, lähinnä pohjoismaissa.
Lentäminen on turvallista, kun kone on kunnossa ja lentäjä tietää mitä tekee, se on
rentouttavaa ja hauskaa, sekä päivällä, että
yöllä.